2013-12-24, 18:06
Medlem
Vad händer om man har två prickar i sitt register?

Det jag har som kortsiktigt dröm - Är att studera utomlands i ett par år, eller åtminstone i ett år.

Vilka mer konsekvenser kan ske om man har två prickar i sitt register?

När försvinner de?

Böter, hur betalas det. Betalar det automatiskt eller måste man göra det själv på nåt sätt?

Jag fick böter föra året, eller så kanske det var för, förra året. Har absolut inget minne om hur jag betalade böterna, eller om det gjordes automatiskt.

Tack på förhand!
Citera
2013-12-24, 18:13
Medlem
DampNisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinnar

Det jag har som kortsiktigt dröm - Är att studera utomlands i ett par år, eller åtminstone i ett år.

När försvinner de?

Böter, hur betalas det. Betalar det automatiskt eller måste man göra det själv på nåt sätt?

Jag fick böter föra året, eller så kanske det var för, förra året. Har absolut inget minne om hur jag betalade böterna, eller om det gjordes automatiskt.

Tack på förhand!

Hur i helvete betalas böter automatisk har du tänkt?
Citera
2013-12-24, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DampNisse
Hur i helvete betalas böter automatisk har du tänkt?
Jag tror att jag betala med internetbank. Bara att jag glömde bort en gnutta, därför vart jag lite förvirrad. För visst borde de väl ha skickat ett par påminnelser om jag inte hade betalat mina böter.

Det var av den anledningen som jag vart förvirrad.
Citera
2013-12-24, 23:02
Medlem
Begreppet heter 'gallring', sök på det och du skall finna.
Har man autogiro på sina böter kanske det är kört i vilket fall
Citera
2013-12-24, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harlequin73
Begreppet heter 'gallring', sök på det och du skall finna.
Har man autogiro på sina böter kanske det är kört i vilket fall
Skulle vara bra om man släppte böter-snacket nu. Tror ändå att de skulle skickat en påminnelse eller hört av sig, om de såg att jag inte betalat några böter.

I alla fall, så var den största frågan: Vad händer om man har två prickar i sitt register.

Tack på förhand!
Citera
2013-12-25, 15:29
Medlem
Citat:
Skulle vara bra om man släppte böter-snacket nu. Tror ändå att de skulle skickat en påminnelse eller hört av sig, om de såg att jag inte betalat några böter.

I alla fall, så var den största frågan: Vad händer om man har två prickar i sitt register.

Tack på förhand!

Vad pratar du om för "prickar" och i vilket "register?" Menar du prickar på kuken? Då borde inte två stycken vara någon fara.

Menar du två noteringar i belastningsregistret för bötesstraff så bör de finnas kvar i fem år efter betald bot.

Ifall du inte pröjsar blir det fogden direkt.
Citera
2013-12-26, 00:02
Medlem
HerrVesslas avatar
Citat:
Beror på vad det är man vill göra.
Citat:
Trevligt. Är säkert berikande.
Citat:
Beror som sagt på vad man vill göra. Eftersom du uppger att du vill studera utomlands så tänker jag vara snäll och anta att du undrar om vilka konsekvenser anteckningar i brottsregistret kan få på studier utomlands. Svaret är: beror på vilket land och vilken typ av brott och vilken typ av utbildning.
Citat:
När försvinner de?
Det finns en särskilt tråd för sådana frågor. Enkelt sett: Brott som bara gett böter gallras på fem år. Allt annat, tex villkorligt eller fängelse, gallras på tio år. Förutsatt att du inte begått några fler brott inom gallringstiden.
Citat:
De betalas genom anvisningen du fått. Bankgiro eller postgiro lär går bra.
Citat:
Automatiskt sker det i varje fall inte. Såvida du inte betalar dem och de går till Kronofogden och de gör utmätning på dina bankmedel. Då blir det dyrare än bara böterna och du får även en betalningsanmärkning hos Kronofogden i tre år.
Citera
2013-12-26, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrVessla
Beror på vad det är man vill göra.
Trevligt. Är säkert berikande.
Beror som sagt på vad man vill göra. Eftersom du uppger att du vill studera utomlands så tänker jag vara snäll och anta att du undrar om vilka konsekvenser anteckningar i brottsregistret kan få på studier utomlands. Svaret är: beror på vilket land och vilken typ av brott och vilken typ av utbildning.
Det finns en särskilt tråd för sådana frågor. Enkelt sett: Brott som bara gett böter gallras på fem år. Allt annat, tex villkorligt eller fängelse, gallras på tio år. Förutsatt att du inte begått några fler brott inom gallringstiden.
De betalas genom anvisningen du fått. Bankgiro eller postgiro lär går bra.
Automatiskt sker det i varje fall inte. Såvida du inte betalar dem och de går till Kronofogden och de gör utmätning på dina bankmedel. Då blir det dyrare än bara böterna och du får även en betalningsanmärkning hos Kronofogden i tre år.
Tack dina svar var goda.

Men en svar förstod jag inte riktigt. ''Det är säkert berikande'' - Vad menar du med det?

Har jag en chans att studera utomlands. Bortom EU. T.ex plugga i U.S.A? Skulle det gå med två prickar?
Citera
2013-12-26, 14:29
Medlem
GrumpyOldMans avatar
Fortfarande - Vilka "två prickar"?
Har du dömts för något brott som ger ordningsbot finns du registrerad i fem år i belastningsregistret.
En villkorlig dom, dagsböter eller fängelse finns lagrad i tio år. Begår du nya brott så sparas de tidigare förseelserna ytterligare tills tio år gått från den sista förseelsen.
Citera
2013-12-26, 14:33
Medlem
Citat:
Tack dina svar var goda.

Men en svar förstod jag inte riktigt. ''Det är säkert berikande'' - Vad menar du med det?
Berikande är presensparticip av ordet berika och betyder ungefär göra rik(are). I det här fallet menas antagligen att du kommer bli rikare på upplevelser och erfarenheter.

Citat:
Har jag en chans att studera utomlands. Bortom EU. T.ex plugga i U.S.A? Skulle det gå med två prickar?

Vad menar du med prickar? Är det "prickar" i belastningsregistret du syftar på, dvs. du har blivit dömd för två brott?

Vad är det du blivit dömd för och när (för hur länge sedan)?
Citera
2013-12-26, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrumpyOldMan
Fortfarande - Vilka "två prickar"?
Har du dömts för något brott som ger ordningsbot finns du registrerad i fem år i belastningsregistret.
En villkorlig dom, dagsböter eller fängelse finns lagrad i tio år. Begår du nya brott så sparas de tidigare förseelserna ytterligare tills tio år gått från den sista förseelsen.
Inte helt säker. Jag har ännu inte blivit dömd än.

Egentligen skulle jag själv hävda att jag är oskyldig, och förtjänar inget straff. Men vet inte hur rättegången kommer att bli, om det ens blir nånting. Åklagare arbetar på det, men min gissning blir det nog en rättegång. Kommer sitta där helt oskyldig.

Jag är otroligt nervös, och jag undrar vad som kommer ske om jag skulle få prick i registret. Tyvärr har jag redan en prick i registret redan, som jag absolut inte är stolt över. Ett litet ''misstag'' av min sida.

Så jag vet inte vad för prick jag kommer att få. Trodde inte att det fanns olika ''raser'' av det.

Jag är hemskt ledsen - Återkommer vad jag är misstänkt för senare. Kan inte just nu. Ha förståelse för min del. Rör sig mycket om orolighet i min skallen, ångesten tar kål på mig. Ha en förståelse, tack!

Återkommer förmodligen.
Citera
2013-12-26, 14:48
Medlem
GrumpyOldMans avatar
Den enkla kommentaren vore:

Dömd för....
Nu även dömd för....
Hur svårt är det?
Citera
  • 1
  • 2