2013-12-24, 10:27
Medlem
Plothole! Vart kom de två grynen från?
Citera
2013-12-24, 10:35
Medlem
OsnutenUnges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av threefifty
Plothole! Vart kom de två grynen från?

Det var väl de två grynen som Ben glömde när han släckte elden i första avsnittet?
Citera
2013-12-24, 11:36
Medlem
Klokt, tack 😃
Citera
2013-12-24, 12:27
Medlem
jenny747s avatar
helt okej sammantaget men tyvärr väldigt varierande kvalitet på avsnitten och stundtals väldigt förutsägbart (jajaja det är en barnsaga...).

Bättre än förra årets mysterie på Gholm men slår inte tjuvarnas jul!
Citera
2013-12-24, 13:06
Medlem
utanws avatar
Denna kalendern var ju faktiskt helt över förväntan. Äckligt gulligt sista avsnitt.
Kul med lite kultur och historia för barnen.
Citera
2013-12-24, 14:05
Medlem
Lothbroks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OsnutenUnge
Det var väl de två grynen som Ben glömde när han släckte elden i första avsnittet?

Nej? Det ena hade ju tanten i en glasmonter på museét och det andra hittade dom i ett skrin nere i källarn?
Citera
2013-12-25, 01:49
Medlem
ezeirgs avatar
En mycket bra julkalender. Senaste julkalendern som jag såg alla avsnitt av, det måste varit En decemberdröm år 2005.

Citera
2013-12-25, 09:52
Medlem
perhammars avatar
Oerhört bra julkalender. Helt klart i klass med Mysteriet på greveholm och Sunes jul. Eller kanske inte, men ändå bra.

perhammar out.
Citera
2013-12-25, 09:58
Medlem
Är en av de bättre julkalendrarna. Lite ojämn med några dåliga ideer t ex när Knota jobbar.

Längesedan jag brydde mig se alla avsnitt.
Citera
2013-12-25, 11:28
Medlem
Dr.Strangeloves avatar
Jag tycker att vi lugnt kan konstatera att årets julkalender var bra, trots att handlingen ibland tycktes lite okoncentrerad och en del avsnitt höll lägre kvalitet. Hade gärna sett att man förankrat handlingen mer i atmosfären kring museet och vävt in den i en historisk-pedagogisk jakt på sagogrynen genom historien och museets samlingar. Hur som helst; samhällskritiken var bra, och det är bra att barnen lär sig att mistro medierna, om det nu är det som var meningen med statsministerns pratshow.

Efter ett par år med ganska misslyckade julkalendrar tycker jag att trenden har vänt de senare åren; den Dickens inspirerade Tjuvarnas jul var riktigt bra, Greveholm innehöll en del bra saker men hade kunnat vara bättre. Jag hoppas att det fortsätter i den riktningen och att man kommer bort från den där trams-tendensen som varade i några år. Det är viktigt att barnen, och vi andra, får en bra julkalender. Det är en fin tradition, så låt oss hoppas att SVT fortsätter att ta vara på den och ger oss spännande, roliga och välproducerade julkalendrar framöver.
Citera
2013-12-25, 11:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lothbrok
Nej? Det ena hade ju tanten i en glasmonter på museét och det andra hittade dom i ett skrin nere i källarn?
nej
Citera
2013-12-25, 12:58
Medlem
TheBoots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av retlifeffak
nej

Well, nästan. De hittade ledtråden som ledde till det sista grynet. Men man kan väl kanske anta att eftersom grynen blev använda i nutid kommer de fortfarande existera på stenåldern, så att de kan gräva ner dem och preservera två nya gryn för nutiden. Fast det egentligen är samma gryn. Eller?
Senast redigerad av TheBoot 2013-12-25 kl. 13:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in