2013-12-24, 01:39
Medlem
Hittade en blogg se http://tommyhansson.wordpress.com/tag/thure-nassen/.
Han verkar inte gilla att man pratar om eventuell Stay Behind inblandning i Palmemordet och avslutar
inlägget så här

"Vi får väl se om jag får en telefonpåringning från Palmeutredningen den här gången. Man vet aldrig, kanske någon sett mig prata med en eller annan medlem ur Stay behind eller den Palme-hatande gruppen vid Norrmalmspolisen på den tiden det begav sig. Faktum är att jag höll ett föredrag om vänstervridningen i massmedia i nämnda församling 1983. Visst fanns det en och annan egendomlig figur i det gänget, men statsministermördare?
Knappast. Jag upprepar vad jag framfört i dessa spalter nyligen: alla som har verklig inblick i Palmemordfallet är övertygade om att illdådet utfördes av Christer Pettersson. Basta."

Verkligheten kan verkligen uppfattas på olika sätt av olika personer.
Läs mer om bloggskaparen på http://sv.gravatar.com/tommyhansson
Citera
2013-12-24, 05:10
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av springflod
Göra vad? Tvätta dem?

Om det handlar om utplacerade kulor som skjutits in i gel, så gissar jag att det vore smart att tvätta bort gelen innan man placerar ut kulorna, om det nu går.

Men om det faktum att man inte tvättade bort gelen vittnar om en klantighet som gör hela teorin om utplacerade kulor otrolig, så gör väl motsvarande klantighet hos den som "råkade" tvätta bort alla spår från de äkta kulorna det scenariot lika otroligt?

Fast på samma sätt kan kanske det otroliga faktum att den andra kulan hittades långt senare på den redan genomsökta mordplatsen sannolikhetsmässigt vägas upp av den otroliga risk man tog genom att placera ut kulorna (speciellt om man inte hade hittat de äkta kulorna ännu).

Några oberoende källor talar om att tilltänka mördaren "frös till is" och vägrade skjuta (för mycket folk), och att en som då ingick i "bevakningen" på eget initiativ sköt. Det betyder i så fall att "fel" vapen användes och det blev vääääldigt bråttom att improvisera ihop en bild som skulle göra denna nya situation säker. Därav orimligheter som oskadade kulor som sen tvättas, och kuvert med kulor som öppnas och tejpas igen osv.
Citera
2013-12-24, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av springflod

Men om det faktum att man inte tvättade bort gelen vittnar om en klantighet som gör hela teorin om utplacerade kulor otrolig, så gör väl motsvarande klantighet hos den som "råkade" tvätta bort alla spår från de äkta kulorna det scenariot lika otroligt?

Är vi barn i sandlådan? Sådan logik hör hemma där. Kulorna tvättades för att det hör till rutinen då de skall kaliberbestämmas.

Nämn gärna ett enda fall där humant material från en kula sparats för att användas som bevis?

Man kan hitta konspirationer som ger märkliga förklaringar till de mest naturliga saker om man anstränger sig.

Att byta ut kulor hör dock fictionens värld till. Det är nämligen en uppgift för en kombination av Einstein och stålmannen att samla in, tillverka trovärdiga kulor med rätt skador och placera ut dem på rätt platser. Dessutom finns inget vettigt syfte.
Citera
2013-12-24, 10:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Några oberoende källor talar om att tilltänka mördaren "frös till is" och vägrade skjuta (för mycket folk), och att en som då ingick i "bevakningen" på eget initiativ sköt. Det betyder i så fall att "fel" vapen användes och det blev vääääldigt bråttom att improvisera ihop en bild som skulle göra denna nya situation säker. Därav orimligheter som oskadade kulor som sen tvättas, och kuvert med kulor som öppnas och tejpas igen osv.

Exakt vilka "oberoende" källor talar om att tilltänkte mördaren frös till is? Hur vet man att de är oberoende dvs objektiva?

Och vem är egentligen den sk "33-åringen"? Finns det ett foto på denne? Och när såg Wennerling "sin" Grandman som hon har målat av? Före eller efter filmen? Hennes "grandman" tycks för övrigt ha blå ögon, lång näsa, avlångt ansikte, markerade ögonbryn, blå mössa med öronlappar. Såg 33-åringen ut så?

http://www.petrahoffblad.se/12-mordet-p%C3%A5-olof-palme-13492169

God jul!
Citera
2013-12-24, 10:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Hittade en blogg se http://tommyhansson.wordpress.com/tag/thure-nassen/.
Han verkar inte gilla att man pratar om eventuell Stay Behind inblandning i Palmemordet och avslutar
inlägget så här

"Vi får väl se om jag får en telefonpåringning från Palmeutredningen den här gången. Man vet aldrig, kanske någon sett mig prata med en eller annan medlem ur Stay behind eller den Palme-hatande gruppen vid Norrmalmspolisen på den tiden det begav sig. Faktum är att jag höll ett föredrag om vänstervridningen i massmedia i nämnda församling 1983. Visst fanns det en och annan egendomlig figur i det gänget, men statsministermördare?
Knappast. Jag upprepar vad jag framfört i dessa spalter nyligen: alla som har verklig inblick i Palmemordfallet är övertygade om att illdådet utfördes av Christer Pettersson. Basta."

Verkligheten kan verkligen uppfattas på olika sätt av olika personer.
Läs mer om bloggskaparen på http://sv.gravatar.com/tommyhansson

Jag gillar inte heller att man pratar om stay behind inblandning i MOP, men det beror mest på att jag är 100%-igt övertygad om att det är ett skenspår. Förmodligen iscensatt av vänsterfolk (typ EAP) och påhejat av gamla sovjeter som kan tycka att det är vansinnesskoj att driva med svensk militär u-tjänst som höll koll på alla vänsterextremister under kalla kriget. Eller så kan det väl vara någon bittersur och superparanoid säpomedarbetare med vänstersymptier som inte gillade tanken på att kunna bli övervakad av gamla IB innanför Sveriges gränser när det var officiellt var förbjudet enligt lag...

PS: Apropå CP:s skumma bok i bokhyllan: Jag har Hitlers Mein Kampf i bokhyllan men gör det mig automatiskt till en nazist? Ibland tycker jag faktiskt att slutledningsförmågan och fantasin spränger alla gränser härinne. Rena vansinnet.
Senast redigerad av Schwammelpellen 2013-12-24 kl. 10:35.
Citera
2013-12-24, 10:23
Medlem
GarryCopers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mackeeee
Jag får svara mer utförligt imorn kväll eller övermorgon, måste in i bingen nu...

En sak till : jag nämnde Stig Egström, är det inte osannolikt att han jobbar över så länge en Fredagkväll och dyker upp lagom till mordet ?

När det gäller Stig E. Ja det känns ju intuitivt att allt inte står rätt till men....Det är givetvis så att någon inte helt plötsligt blir politisk extremist och medverkar i ett mord på en statsminister. Jag kan för lite om hans bakgrund, politiska sympatier, ev kontakter med högerextrema grupper-umgänge, tidigare arbetsplatser osv. för att ha någon åsikt och kunna uttala mig.

Frågor man kan ställa sig är ju tex. Hur många fredagar hade han jobbat över till ca 23.20 de senaste åren? Han har uppgivit att han ofta jobbade över och han visste med säkerhet när sista pendeln gick. Hade inte varit fel att fått det belagt.Om det stämmer sjunker graden av misstanke till ett minimum.

Nu sysslade han med reklam och den branschen har sina deadlines. Dagen efter skulle han på en veckas sportlov. Inte helt omöjligt att han jobbade med ngt reklamprojekt som han absolut ville bli klar med innan han drog i väg på en veckas ledighet och därför jobbade över denna fredagskväll. Men som sagt jag vet för lite om honom, för att kunna uttala mig.
Citera
2013-12-24, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schwammelpellen
Jag gillar inte heller att man pratar om stay behind inblandning i MOP, men det beror mest på att jag är 100%-igt övertygad om att det är ett skenspår. Förmodligen iscensatt av vänsterfolk (typ EAP) och påhejat av gamla sovjeter som kan tycka att det är vansinnesskoj att driva med svensk militär u-tjänst som höll koll på alla vänsterextremister under kalla kriget.

PS: Apropå CP:s skumma bok i bokhyllan: Jag har Hitlers Mein Kampf i bokhyllan men gör det mig automatiskt till en nazist? Ibland tycker jag faktiskt att slutledningsförmågan och fantasin spränger alla gränser härinne. Rena vansinnet.

Jag har uppfattat EAP som klart högerbetonat med kopplingar mot USA.
Jag tror mer på en koppling mot USA och väst när det gäller Palmemordet.
Jag tycker synd om CP för jag tror att han blev betraktad som en bra "syndabock", en person som inte många skulle sakna och inte många särskilt inte människor med makt skulle kämpa för.
Citera
2013-12-24, 10:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Jag har uppfattat EAP som klart högerbetonat med kopplingar mot USA.
Jag tror mer på en koppling mot USA och väst när det gäller Palmemordet.
Jag tycker synd om CP för jag tror att han blev betraktad som en bra "syndabock", en person som inte många skulle sakna och inte många särskilt inte människor med makt skulle kämpa för.

Du har helt rätt. Det är jag som schwammlar och har dragit alltför snabba slutsatser pga namnet EAP:

Politisk ideologi: Konservatism
Kulturkonservatism
Radikalkonservatism
Konspirationism
Klimatskepticism
Politisk position: Högerextrem

Jag tycker inte så värst synd om CP innerst inne, för jag tror han visste mer än han berättade ändå. Men jag tycker synd om oss i Sverige som så ofta "ståtar med" ett halvtaskigt fungerande polis- och rättsväsende.
Citera
2013-12-24, 11:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GarryCoper
Pettersson pratade med en hotellanställd eller om det var ägaren,när han var på ett hotell i Bollnäs med Fylking.
Pettersson sa till hotellkillen.
"det är bara justitsiråden som vet".
"Nej det vet bara du sa hotellkillen"
"Där har du fel sa Pettersson"
"Det är bara två som vet, mördaren och jag, om du tror på Gud så är det tre".

Jag antar att det är dessa rader du syftar på
.http://www.youtube.com/watch?v=yXOufUztGx8

F.Ö Så pekade det vittnet som anses vara det viktigaste från biografen Grand, Birgitta Wennerling (som Åklagaren använde mot Christer Pettersson som huvudvittne att han just befunnit sig på biografen Grand) den s.k 33-åringen bland flera hundra bilder två och ett halvt år innan man grep Pettersson, även om hon inte kunde säga att hon var helt säker på 33-åringen så pekade hon ut honom efter att fått se dessa bilder. Det var inget som framkom i rättegången mot Pettersson och det är en skandal i sig.

Angående Pettersson sa Wennerling, "jag kunde aldrig säga att det var Pettersson jag såg, men jag sa att han var den som var mest lik av de jag fick se på konfrontationsvideon och det har egentligen inte så stort värde.

Ursäkta min okunnighet men nu förstår jag vem 33-åringen ska vara: Victor Gunnarsson. Men då undrar jag vem det är Wennerling egentligen har målat av, för någon likhet med Gunnarsson har inte mannen med blå mössa med öronlappar. Det måste ju vara uppenbart för alla och envar att se.

Varför går det inte att logga ut från FB? Min lampa lyser ständigt grön. Är det FRA som är i farten? Eller SÄPO.
Citera
2013-12-24, 11:09
Medlem
Stelfs avatar
Citat:

Vad handlar det fetstilta om?
Citera
2013-12-24, 11:12
Medlem
GarryCopers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mackeeee
Ja visst är det , håller jag självklart med om, men vetifan vad man ska tro längre ... God jul på dig själv

Om allt hade varit solklart hade den här händelsen inte varit så intressant att diskutera. Det är väl bara att hålla dörrarna öppna för möjliga scenarion så länge fallet inte är löst. Sedan är väl vissa teorier mer eller mindre sannolika eller osannolika beror på hur man nu ser på saken.
Citera
2013-12-24, 11:18
Medlem
Citat:
Därav orimligheter som oskadade kulor som sen tvättas, och kuvert med kulor som öppnas och tejpas igen osv.

Vi har gått igenom det där otaliga gånger förut. Inte en gång till! Skall vi ständigt vända tillbaka till felaktigheter kommer man inte framåt.

Det har hänt lite för många gånger nu för att man skall kunna ta det som omedvetet. Flera debattörer gör samma sak om och om igen och det är ren och skär desinformation.

Det finns inga orimligt oskadade kulor. Sånt trams är ren och skär okunskap.

Kulornas skador stämmer i detalj på ett sådant sätt att man efteråt kan konstatera att det stämmer och rimligen är mordkulorna.

Däremot är det en logistisk omöjlighet att räkna ut det i förväg och förfalska dem!
Senast redigerad av boboslacke 2013-12-24 kl. 11:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in