2013-10-22, 19:53
Medlem
skunkjobbs avatar
Google skvallrade förresten om att en USB-sten är en ren plojgrej, en sladd som går in i en sten bara för att folk ska undra vad i helvete man har den till.
Citera
2013-12-23, 11:00
Medlem
Sailing-Silverfoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omtanksam
Nej. 5,5 är till för gula och röda. Brun 8, blå till 10mm.

Tack Omtanksam

Hur kunde jag skriv att 5,5 mm borr är avsedda för gula och blå plugg.

Kan det va Evert Taube och hans "Möte i monsunen" som förledde mig.

Det är ju som du skriver gula och röda (och vita) pluggar som man har till 5,5 mm´s borr.

Blev helt plötsligt sopp i arbetet på min sommarstuga pga att jag fått med mig fel grejer. Hittade några fina små kullerstenar och kom på frågan i denna tåden.

Nu har jag tillverkat en USB-sten som ploj-julklapp till ett av mina barnbarn som är mycket data intresserad. http://www.thinkgeek.com/product/c208/?cpg=cj

Det kan möjligen va viktigt att man isolerar trådarna så att det inte blir överslag. Inga stora strömmar, men elektronik tål ju inget heller. Blir att gjuta in i epoxy för min del.

Medans jag borrade med min halvtaskiga slagborrmskin kom tanken på en utveckling av denna USB-sten 1.0.

Om man borrade rakt igenom stenen skulle man kunna montera en lysdiod i änden på sladden och gömma skarven inne i stenen. En spänningsprovare för USB-uttag . USB-sten 2.0. Gäller bara att få rätt lysdiod och rätt förkopplingsmotstånd.
Citera
2013-12-23, 12:13
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sailing-Silverfox
...

Gäller bara att få rätt lysdiod och rätt förkopplingsmotstånd.
Är det så noga med förkopplingsmotstånd? Jag har ju läst att man kan få för hög ström genom lysdioden utan extra motstånd men jag har själv kopplat dioder direkt till batteri och även en nätansluten 5 VDC strömkälla och har aldrig märkt något problem.
Citera
2013-12-24, 09:48
Medlem
Sailing-Silverfoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Är det så noga med förkopplingsmotstånd? Jag har ju läst att man kan få för hög ström genom lysdioden utan extra motstånd men jag har själv kopplat dioder direkt till batteri och även en nätansluten 5 VDC strömkälla och har aldrig märkt något problem.

Jag är väl yrkesskadad!?

Kommer inte på rak hand ihåg vilken drivspänning en lysdiod skall ha.

Ansluter du en lysdiod till för hög spänning går den sönder direkt.

Om man kopplar så att man får en högre ström än nödvändigt belastas du drivkällan - i detta fallet USB-utgången på datorn - med en större ström än nödvändigt.

Det är nog inte helt fel om man vet vad man sysslar med.

En lysdiod kostar nåt öre - en dator många tusen kronor.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in