2013-10-17, 11:48
Medlem
Ka-NiNs avatar
Vet inte om jag har hamnat rätt, men blir väl flyttad i så fall.

Till saken; Ska ge bort en USB-sten i present, men tycker den vanliga är lite opersonlig, så bygger en själv.
Så vad behöver jag för att borra ett hål, säg 10mm och några cm djupt, i en helt vanlig liten sten?

Tacksam för svar!

Bild på USB-sten
Citera
2013-10-17, 12:03
Medlem
Bongomans avatar
Att borra ett stort hål i en liten sten kräver borr du inte kan köpa i affären. Du kan liksom inte ta en fet slagborr och hacka loss för stenen spricker. Du måste slita sönder bit för bit. Testa med en vanlig borrmaskin och vanliga stenborr men jag tror inte du lyckas.
Citera
2013-10-17, 14:14
Medlem
Sailing-Silverfoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Att borra ett stort hål i en liten sten kräver borr du inte kan köpa i affären. Du kan liksom inte ta en fet slagborr och hacka loss för stenen spricker. Du måste slita sönder bit för bit. Testa med en vanlig borrmaskin och vanliga stenborr men jag tror inte du lyckas.

Varför skulle man inte kunna borr ett 10 mm hål i en liten kullersten?

Ett riktigt Coromantborr. Spänna fast stenen i ett skruvstäd med nån typ av skydd (trasa, heltäckningsmatta) runt som skydd. Har man kopparskydd på skruvstädet så duger nog det - men det är väl inte många som har idag. Skruvstädet bör inte va för stort eller så får man lägg en brädstup under så att stenen inte far nedåt när man trycker. Sen är det bara att borra. Fast kullerstenarna kan va rusigt hårda.

Skulle nog ta ett 5,5 mm coromatborr och borra ett litet hål först och sen borra upp med ett grövre.

Bäst är ju om man har en riktig borrhmmre typ http://www.hilti.se/holse/page/module/product/prca_catnavigation.jsf?lang=sv&nodeId=-43429

Men jag tror att även min halvtaskiga slagborrmasin skulle klara av det - fast det tar lite tid.

Kylning av borren är MYCKET viktigt.

Har borrat tusentals hål i granit - de flesta 20 mm. De borren kostar mellan 500 kr och 1300 kr/st beroende på var man köper dem. Dyrast var Hiltibutiken i Solna - som tur var hade de bara ett.
Citera
2013-10-17, 19:44
Medlem
Eftersom TS skall borra små hål i en liten sten så är en hammarborr helt fel väg att gå.

Jag personligen skulle nog köpa ett slipstift eller liknande.

Först kanske köra med en kakel/stenborr och sedan köra med slipstift i tex en dremel för att få till rätt storlek på hålet.
Citera
2013-10-17, 22:55
Medlem
Ka-NiNs avatar
Tror att jag tog i lite väl när jag sa 10 mm, blir ju lite mindre än så. Som en USB-sladd helt enkelt :-)

Men tackar så mycket för samtliga svar!
Såvitt jag kan förstå så ska det då alltså vara möjligt att få tag i grejer jag behöver nere på valfri bygghandel?

Slänger upp en bild på slutresultatet här någonstans!
Citera
2013-10-17, 23:24
Medlem
skunkjobbs avatar
Jag hade kört med borrhammare i alla fall, slipa ett hål låter drygt och som att det kräver exotiska verktyg. Men borrhammare alltså, inte bara slagborrfunktionen som finns på de flesta borrmaskiner. Det behöver verkligen inte vara en dyr Hilti, det går fint med en 500 kronors maskin med.

Sen det där med kylning vete tusan, det har jag inte märkt att man behöver men det skadar väl inte med lite vatten.

Men vad tusan är en USB-sten för något? Jag ser ju bilden men fattar inte. Är det bara någon skojgrej?
Citera
2013-10-18, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Jag hade kört med borrhammare i alla fall, slipa ett hål låter drygt och som att det kräver exotiska verktyg. Men borrhammare alltså, inte bara slagborrfunktionen som finns på de flesta borrmaskiner. Det behöver verkligen inte vara en dyr Hilti, det går fint med en 500 kronors maskin med.

Sen det där med kylning vete tusan, det har jag inte märkt att man behöver men det skadar väl inte med lite vatten.

Men vad tusan är en USB-sten för något? Jag ser ju bilden men fattar inte. Är det bara någon skojgrej?

Den som tror på att slipa upp ett hål i granit eller ännu hårdare bergarter med en dremmel är nog ute och "cycklar".

Skall man bara ha ett hål för en sladd så räcker ju ett vanligt 5,5 mm borr och en vanlig slagborrmaskin. Såna slagborrmaskiner och en uppsjö av 5,5 mm coromantborr har väl alla liggnades ett antal av i källaren.

Har man ingen slagborrmaskin (hur man nu klarar sig en enda dag utan en dylig) är det billigare att hyra en liten borrhammare på tex Cramo. Några hundralappar för en dag.

Skall man köpa borr skall man köpa ett kvallitetsborr.

Köpte en låda (tom 2) med 100 borr på ByggMax för 199 kr. Borr av olika dimensioner går det ju åt i legio, speciellt de klena dimensionerna. De coromantborr som ingick i satsen gick nästan inte att borra i cement med. De blev skrot direkt. Men vad får man för två kronor, även om jag haft stor nytta av att alltid ha borr i rätt dimension.

Du kan naturligtvis köpa lite klenare borr än 5,5 mm om du bara skall borra för en sladd. 5,5 mm borren är ju avsedda för gula och blå (och även vita) Torsmanspluggar. Ju klenare borr - desto lättare är det att borra

Kylning av borren är extrem viktig om man vill att borren skall hålla. När jag borrar 20 mm hål för kilning av berg, har jag minst tre borr som cirkulerar. Borrar aldrig mer än ett hål med varje borr innan jag stoppar det i en spann med vatten för kylning. Då håller borren ganska länge. Skulle jag borra hål efter hål utan att kyla så höll inte borret för många hål.

20 mm coromant borren för en stor borrhammanre kostar 500 kr om jag köper dem på järnaffären hemma. 800 kr när jag var tvungen att köpa på Täby järn och 1300 kr när jag köpt upp alla borren de hade på Täby järn och tvingades att köpa ett på Hilltibutiken i Solna för att göra klart ett jobb.

Är det nån som har behov av trasiga 20 mm borr som saknar coromant så kan jag sälja ett antal billigt. Låg nog ett 25-tal i min skrotlåda när jag skulle ha några pinnar, rör eller dyligt för att stoppa i lite större hål som jag berget - för att se var hålen fanns.
Citera
2013-10-18, 10:31
Medlem
Om man är så intresserad så kan man använda s.k. borrolja för att kyla borren och sen köra så långsamt som man själv och borrmaskinen orkar.
Citera
2013-10-18, 17:11
Medlem
Ursäkta, men vad fan är en USB-sten?
Citera
2013-10-22, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fp730a
Om man är så intresserad så kan man använda s.k. borrolja för att kyla borren och sen köra så långsamt som man själv och borrmaskinen orkar.

Vad tror du att Miljö och hälsoskyddsnämnde tycker om ditt förslag och vad kostar det i förhållande till vanligt vatten, som finns i stort sett gratis och tillgängligt, i stort sett, över allt och fungerar bra för ändamålet.

Borrolja passar nog bra om man står på en verkstad och bearbetar , men knappast om man tex måste borra för att kila en rörgrav i granit i trånga utrymmen och då endast kommer åt med en elektrisk borrhammare.
Citera
2013-10-22, 19:13
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Jag skulle höra med en stenhuggare, om de kan ta upp ett hål i stenen till mig...
Citera
2013-10-22, 19:24
Medlem
Omtanksams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sailing-Silverfox
. 5,5 mm borren är ju avsedda för gula och blå (och även vita) Torsmanspluggar.
Nej. 5,5 är till för gula och röda. Brun 8, blå till 10mm.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in