2013-08-16, 14:30
Medlem
janssonkarls avatar
Hejsan!

har nyligen köpt en ny bil och då köpt lite delar av en på blocket.. fick ett spårningsnummer av killen som inte gick att hitta men tänkte skiter väl i det, det kommer väl nästa vecka någon gång men när det gått kanske 3-4 dagar så visste han inte heller men han var nere på macken och han i kassan hade tydligen satt samma spårningsnummer på 2 paket.

sedan ringde jag dhl och dem sa att han bara bokat frakten men sedan så var det då detta med att de fanns samma nummer på 2 paket och idag har dhl ringt 2 gånger angående mitt paket och att dem inte hittar det... detta är andra gången det händer

så min fråga är vart är paketet, vad har detta spårningsnummer att göra med att mitt paket inte kommer fram, det står fortfarande min adress, mitt namn och allt på paketet så vad gör att det inte kan komma hit? även om den andra nissen fått det som har samma spårningsnummer så kan han ändå inte hämta ut det då han inte vet mitt namn right?

kan någon ge mig lite mera klarhet i det hela?

MVH JK
Citera
2013-08-16, 14:32
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av janssonkarl
Hejsan!

har nyligen köpt en ny bil och då köpt lite delar av en på blocket.. fick ett spårningsnummer av killen som inte gick att hitta men tänkte skiter väl i det, det kommer väl nästa vecka någon gång men när det gått kanske 3-4 dagar så visste han inte heller men han var nere på macken och han i kassan hade tydligen satt samma spårningsnummer på 2 paket.

sedan ringde jag dhl och dem sa att han bara bokat frakten men sedan så var det då detta med att de fanns samma nummer på 2 paket och idag har dhl ringt 2 gånger angående mitt paket och att dem inte hittar det... detta är andra gången det händer

så min fråga är vart är paketet, vad har detta spårningsnummer att göra med att mitt paket inte kommer fram, det står fortfarande min adress, mitt namn och allt på paketet så vad gör att det inte kan komma hit? även om den andra nissen fått det som har samma spårningsnummer så kan han ändå inte hämta ut det då han inte vet mitt namn right?

kan någon ge mig lite mera klarhet i det hela?

MVH JK
Sändningen består av 2 paket och det ena har kommit bort helt enkelt. Förmodligen fast på någon sorteringshub. Du kan ju reklamera detta hos DHl,så får dom göra en efterlysning. Oftast ställs sådana här paket "åt sidan". Vilket trackingnummer är det? Du kan pm:a om du inte vill lägga ut här.
Citera
2013-08-16, 14:33
Medlem
Mcreadys avatar
När paketen går igenom sorterings hallar så går man inte på adress utan på sträck kod och paket nummer. Kan vara pga att det strulat där som det hamnat nån helt annan stans.
Citera
2013-08-16, 14:37
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Du kan ju reklamera detta hos DHl,så får dom göra en efterlysning.

Det är dock avsändaren som måste göra reklamationen rent formellt.
Citera
2013-08-16, 14:48
Medlem
G0G0s avatar
Låter lite konstigt att det kan genereras samma kollinummer på två försändelser.
Är det manuellt så är det ju förtryckta fraktsedlar med kollinummer redan tryckt på blanketten.
Be säljaren ge dig det kollinummer som försändelsen blivit registrerat och inskannat med, bör underlätta för DHL när dom gör sin trace.

Skulle ju kunna vara en scam från säljaren också.
Citera
2013-08-16, 14:52
Medlem
janssonkarls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G0G0
Låter lite konstigt att det kan genereras samma kollinummer på två försändelser.
Är det manuellt så är det ju förtryckta fraktsedlar med kollinummer redan tryckt på blanketten.
Be säljaren ge dig det kollinummer som försändelsen blivit registrerat och inskannat med, bör underlätta för DHL när dom gör sin trace.

Skulle ju kunna vara en scam från säljaren också.

Det har jag! säljaren har ju visat mig inlämningslappen och hur skulle han kunna få dhl att ringa mig och säga att dem letar efter paketet?
Citera
2013-12-23, 20:41
Medlem
Redors avatar
Jag har har samma problem.
DHL har slarvat bort mitt paket. Dem undersöker just nu var det tagit vägen.
Fick sms om att det fanns att hämta på Service Point men paketet fanns inte där.

Vilken slags kompensation kan bli aktuell? Det är ju löjligt att ett fraktföretag inte har koll på sina paket.
Citera
2013-12-24, 00:24
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redor
Jag har har samma problem.
DHL har slarvat bort mitt paket. Dem undersöker just nu var det tagit vägen.
Fick sms om att det fanns att hämta på Service Point men paketet fanns inte där.

Vilken slags kompensation kan bli aktuell? Det är ju löjligt att ett fraktföretag inte har koll på sina paket.

DHL kompenserar väl enligt NSAB2000, vilket innebär några kronor per kilo, oavsett om paketet innehåller gamla dagstidningar eller en iPhone så att säga.
Citera
2013-12-24, 10:07
Medlem
Redors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
DHL kompenserar väl enligt NSAB2000, vilket innebär några kronor per kilo, oavsett om paketet innehåller gamla dagstidningar eller en iPhone så att säga.

Men om paketet inte återfinns så måste dem väl kompensera avsändaren med värdet på innehållet?
Citera
2013-12-24, 14:55
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redor
Men om paketet inte återfinns så måste dem väl kompensera avsändaren med värdet på innehållet?

Nej, NSAB2000 är per kilo oavsett innehåll och oavsett anledning till skadan/förlusten. Vill man ha bättre skydd än det så får man köpa tilläggsförsäkring.

Jag orkar inte googla, det är ju dags Kalle med ungarna... Men det är under 100kr/kg som det rör sig om.

Detta är en stor anledning till att DHL är billigare än posten för privatpersoner. Posten ersätter ju fullvärde upp till 5000 - 50000 beroende på vilken tjänst som används.
Senast redigerad av EckiEcki 2013-12-24 kl. 15:00.
Citera
2013-12-30, 09:35
Medlem
Redors avatar
Scannas ett paket när det ankommit till en Service point, eller scannas det på terminalen och körs sedan ut till respektive SP?
Citera
2013-12-30, 09:37
Medlem
Det scannas både på terminalen och när det anländer till SP.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in