2013-12-23, 10:21
Medlem
Hej jag undrar om bostadsrättsförsäljning gäller under köplagen. Jag har haft min bostadsrätt till försäljning och hade en på visning, han lämnade sedan ett bud skriftligt via e-mail till mig som jag har sparat, jag accepterade budet, efteråt säger han att han fått tag i en hyresrätt istället, är han ändå bindande till köpet om de nu går under köplagen?
Citera
2013-12-23, 10:24
Medlem
xposures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masaq
Hej jag undrar om bostadsrättsförsäljning gäller under köplagen. Jag har haft min bostadsrätt till försäljning och hade en på visning, han lämnade sedan ett bud skriftligt via e-mail till mig som jag har sparat, jag accepterade budet, efteråt säger han att han fått tag i en hyresrätt istället, är han ändå bindande till köpet om de nu går under köplagen?

Nej.
Bud är inte bindande här i Sverige, även om det så även skulle gå via mäklare så kan man dra sig ur helt tills det är betalt.
Citera
2013-12-23, 10:32
Medlem
Gäller inte avtalslagen vid bostadsköp?
Citera
2013-12-23, 10:36
Medlem
xposures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masaq
Gäller inte avtalslagen vid bostadsköp?

Inte innan du skrivit under på något avtal.
Bud är inte bindande.
Citera
2013-12-23, 10:37
Medlem
Hur ett avtal träffas

Ett avtal sluts genom anbud (offert, förslag) från den ena parten och en accept (ett svar) från den andra. A erbjuder sig t.ex. att sälja en maskin till B för 100 000 kr (anbud) och B antar anbudet (accept). Ett avtal har då uppkommit och båda parter är bundna till det - A är bunden att sälja och B är bunden att köpa.

Acceptfrist (3§ 1 st.)
Anbudet är bindande för A under den s.k. acceptfristen, dvs. anbudets "svara-senast-datum". I Avtalslagen bestäms att acceptfristen består av tiden för att skicka anbudet och accepten (vilket är noll dagar om man skickar med fax och tre-fyra dagar om man skickar per post) och en skälig betänketid.
Citera
2013-12-23, 10:44
Medlem
gregeruss avatar
För att avtalet om köp av bostadsrätten skall vara giltigt behöver det vara skriftligt där det i avtalet framgår säljare, köpare pris och vilken bostadsrätt som avtalet avser.
https://lagen.nu/1991:614#K6P4S1
Citera
2013-12-23, 10:53
Moderator
Gordon Blixts avatar
1 § tredje stycket avtalslagen:

I fråga om avtal, för vars giltighet enligt lag fordras iakttagande av viss form, gälle vad särskilt är stadgat.

Som påpekats ovan är det "särskilt stadgat" om köp av bostadsrätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in