2013-12-01, 20:31
Medlem
Stivalis avatar
Jänkarglidare är det skönaste som finns.

Eftersom man inte vet vad som kan hända en imorgon så har jag funderat på att anteckna i testamente att jag vägrar åka Ziggis-Merca/Pamp-Merca till kyrkogården. Sista resan görs bara inte i sådan dynghög. Dom får fan fixa fram en Cadillac. Efter att ha sett morfar tvingas göra sista resan i en Volvo lägger jag till att jag även Volvo-vägrar. Dyngan från Trollhättan finns väl inte som begravningsbilar så det behöver man kanske inte anteckna. Givetvis totalvägrar jag SAAB också.

Citat:
Ursprungligen postat av Gubba
Mardröm: Jag drar iväg med full gas på fyllan och hittas död i en Cheva, Ford eller Chrysler.

Mardröm 1: Att vakna upp & inse att jag äger en Merca S-Klass från 80-tal eller 90-tal.
Mardröm 2: Att hittas död i dylikt avskräde till fordon.
Mardröm 3: Att göra sista resan i ett Merca-elände.
Mardröm 4: Att försöka köra över en trottoarkant i en Merca ML, BMW X5, Audi-trams eller annan tysk fjantig "jeep".
Mardröm 5: Att min Cheva Caprice förvandlas till en Volvo 740.
Mardröm 6: Allt SAAB-relaterat.
Citera
2013-12-01, 20:50
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stivali

Eftersom man inte vet vad som kan hända en imorgon så har jag funderat på att anteckna i testamente att jag vägrar åka Ziggis-Merca/Pamp-Merca till kyrkogården. Sista resan görs bara inte i sådan dynghög. Dom får fan fixa fram en Cadillac. Efter att ha sett morfar tvingas göra sista resan i en Volvo lägger jag till att jag även Volvo-vägrar. Dyngan från Trollhättan finns väl inte som begravningsbilar så det behöver man kanske inte anteckna. Givetvis totalvägrar jag SAAB också.

Mardröm 1: Att vakna upp & inse att jag äger en Merca S-Klass från 80-tal eller 90-tal.
Mardröm 4: Att försöka köra över en trottoarkant i en Merca ML, BMW X5, Audi-trams eller annan tysk fjantig "jeep".
Hehe, för att skrämma upp dig lite så kan jag meddela att jag sett en SAAB begravningsbil. Om jag minns rätt så var det i Örebro.
Citera
2013-12-01, 20:58
Medlem
lillaliljas avatar
Citat:

Jodå. I Växjö har jag sett både 245 & 945 som likbil.
Citera
2013-12-01, 21:16
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillalilja
Jodå. I Växjö har jag sett både 245 & 945 som likbil.

Jag syftade dock på SAAB. Att 245or hackar fram med stackars döingar i lasten känner jag till. Nu informerade Zepofan tyvärr om att man även riskerar att drabbas av SAAB-sjukan ända in i det sista.

Jag är egentligen inte kräsen. Hittar dom ingen Cadillac kan dom lika gärna slänga upp mig på flaket på en Silverado eller F-150. Bara man slipper Ziggis-droskor & Svenne-containers.
Citera
2013-12-02, 02:14
Medlem
rusmags avatar
Citat:

Vad sjutton? S-klasserna under 80/90-tal är ju dom absolut trevligaste mercorna på bra länge!

Bra materialval + att de känns gedigna och "överdesignade", mums!

Jag tycker inte att amerikanerna har EN enda bil som motsvarar europeiska "premium bilar"... Inte EN enda...

De verkar vara helt totalt oförmögna att skapa "taktil" kvalitet, det är bara plast så långt alla sinnen räcker!

Strunt samma att de är billigare, jag tycker det är ett uselt argument, jag hade ju naturligtvis hellre valt en 3-4 år gammal BMW eller Mercedes framför vilken ny amerikansk bil som helst. Man köper inte en bil i tron om att den är en "förnuftig investering"...

Alla bilar förlorar minst 90% av sitt värde inom en 10-års period.

Jag står inte personligen ut med minsta lilla "billiga plasten" på inredningen, usch, har slutat tolerera det.

Nej, det skall vara tyskt helst! Gärna så "bespoke" som möjligt.
Citera
2013-12-02, 17:20
Medlem
Grisons avatar
De har väl sin charm som många tycks uppskatta? Det finns en hel del modeller i premiumklass som inte kostar som tyska premiumbilar. Därborta kostar en Cadillac CTS-V runt $ 75 000. Ungefär vad den billigaste BMW 7-serie kostar där. En Chevy SS 2014 6,2 V8 415 HK kostar $ 45 000, för dom pengarna får man inte ens den billigaste 5-serien.

Det är här i Europa som de inte kan konkurrera med priset pga alla vansinniga skatter.

Körde förresten mersa i 15 år, sedan ett antal år kör jag bara amerikanskt. Aldrig mer tyskt, möjligen engelskt (Jaguar) eller italienskt (Maserati) om jag måste välja.
Citera
2013-12-02, 19:26
Medlem
IceEyess avatar
Enligt mitt tycke känns dagens amerikanska bilflotta betydligt mer gedigen och åtråvärd än de mediokra bilarna man spottade ur sig under 90-talet.

Däremot har jag begripit hysterin kring tyska bilar som generellt har en smakupplevelse som sällan motsvarar den väl tilltagna prislappen.
Citera
2013-12-23, 00:09
Medlem
sucramklafs avatar
Smaken är som baken, delad!

Det beror ju helt på, aldrig att jag skulle välja en ny amerikansk bil, riktig skit. Men en gammal jänkare alla gånger, verkligen en bil som aldrig sjunker i värde och det var då bilarna gjordes på rätt sätt. Riktig plåt, crome och ingen jävla plast. Det har ju till stor del att göra med livsstil, hobby osv. Finns inget finare än med en gammal amerikanare från 30-40 och 50-talet, FORMER!!!!
Citera
2013-12-23, 01:29
Medlem
elektronikfreaks avatar
Jag hoppas att TS syftar på fabriksnya amerikanska slit-o-slängbilar o inte på riktiga gamla fina jänkare. Här är några bilder på en fin gammal jänkare som det är en skam om man tycker illa om.

1959 Cadillac Eldorado Biarritz Cab
bild 1: http://www.cartype.com/pics/6681/full/cadillac_eldorado_biarritz_59.jpg

bild 2: http://www.seriouswheels.com/pics-1950-1959/1959-Cadillac-Eldorado-Biarritz-Convertible-white-ra-lr.jpg

bild 3: http://worldcarslist.com/images/cadillac/cadillac-el-dorado-biarritz-convertible/cadillac-el-dorado-biarritz-convertible-01.jpg
Citera
2013-12-23, 03:17
Medlem
rusmags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elektronikfreak
Jag hoppas att TS syftar på fabriksnya amerikanska slit-o-slängbilar o inte på riktiga gamla fina jänkare. Här är några bilder på en fin gammal jänkare som det är en skam om man tycker illa om.

1959 Cadillac Eldorado Biarritz Cab
bild 1: http://www.cartype.com/pics/6681/full/cadillac_eldorado_biarritz_59.jpg

bild 2: http://www.seriouswheels.com/pics-1950-1959/1959-Cadillac-Eldorado-Biarritz-Convertible-white-ra-lr.jpg

bild 3: http://worldcarslist.com/images/cadillac/cadillac-el-dorado-biarritz-convertible/cadillac-el-dorado-biarritz-convertible-01.jpg

Förlåt om jag låter elak, visst jag gillade dessa bilar när jag var en ung liten grabb, tror t.o.m. att den första bilden du länkar till, hade jag som "plansch" på väggen (väldigt lik iaf)..

MEN, nuförtiden ryser jag lite när jag ser dessa gamla "åbäken" till farkoster... De är ju groteskt vulgära! Hemsk 50-tals futurism. Ja alltså, jättefula helt enkelt...

Visst jag gillar stora bilar, jag gillar teknik, men nej, bara nej...

Jag har en helt annan "bild" av vad som anses "snyggt", vad som anses vara "stil", och vad som anses vara "klass".

Jag kan kallas konservativ, men på ett sätt lite "vridet" konservativ, då jag har väldigt specifika detaljer i mitt tyckande. Exempelvis älskar jag en gammal Mercedes S-klass á 1997!

Många tycker de är "gubbiga och super omoderna" fula .m.m.

Men jag kan inte rå för det, de är uberläckra! Se själva, och försök "förstå":

http://www.mercedes-w140.info/blog/wp-content/uploads/2012/08/Mercedes-Benz-W140-40.jpg

http://www.mercedes-w140.info/blog/wp-content/uploads/2012/08/Mercedes-Benz-W140-interior-48.jpg

Gamla bilar "innan 70-80 talen" var för spinkiga i detaljerna, plåtiga och "tunna" på någotvis.. Inte så "ombonade" som "dagens" bilar...
Citera
2013-12-23, 06:47
Medlem
Kebabsugers avatar
är väl bara bögar som inte gillar jänkare, eller kallas dom metrosexuella ? springer runt med en man bag och sånt och bär rosa skjortor

min jänk med transport från usa och lite trimmad har gått på 250 000
gör 0-100 på just under 4sekunder vid en bra launch
vad kostar en ferrari som gör det på 4 sekunder? 2millar?

Säger ni att lädret i bilen kostar 1 750 000 ?

bara att lämna in bilen på en firma och skaffa race mods och läder inredning och du har ändå en jäääkla massa pengar över

ferrari och aston martin och liknande är som addidas, du betalar för märket inte kläderna som syddes av barn i pakistan
Citera
2013-12-23, 07:08
Medlem
Fromlandss avatar
Det är väldigt få som vill äga en amerikansk bil. Amerikanerna själva köper dem för att stödja den egna industrin men hur mycket går på export? Inte många bilar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in