2013-12-18, 14:45
Medlem
johan66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snoken16
Ahum?
Dr. Åsa har mig veterligen inte begått något brott och borde även framledes kunna utöva sin profession.
Det är som bekant makens förehavanden som granskas i den här tråden.
Har du sett vad som står i trådrubriken?

Denna tråd ligger i "Kändisskvaller", och omfattar då även Brasas eventuella Partners In Crime, i synnerhet om misstänkta personer råkar vara just kändisar.

"sin profession" - Vilken sträng avser du att Dråsa borde plonka på?
Citera
2013-12-18, 18:28
Medlem
Chamoniards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenss0n
Vad sysslar Åsa med idag? Kommer hon någonsin att få ett läkarjobb igen? Möjligen privat men tänkte mer i landstings sammanhang!

Ja varför skulle hon inte få jobba menar du?
Som läkare har jag inte hör något annat än att hon har ett gott rykte?
Som medicinskt debattör har hon också gjort en bra insats med ganska sunda åsikter.
Citera
2013-12-18, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chamoniard
Ja varför skulle hon inte få jobba menar du?
Som läkare har jag inte hör något annat än att hon har ett gott rykte?
Som medicinskt debattör har hon också gjort en bra insats med ganska sunda åsikter.

Jo men iom möjliga kriminella gärningar och annat dravel så kan man omöjligen ha samma syn på henne?
Senast redigerad av Svenss0n 2013-12-18 kl. 19:52.
Citera
2013-12-18, 20:11
Medlem
Chamoniards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenss0n
Jo men iom möjliga kriminella gärningar och annat dravel så kan man omöjligen ha samma syn på henne?

Jag har inte följt den här tråden på ett tag.

Vad är hon dömd för?

Däremot har jag ganska bra koll på snacket bland läkare i stockholmsregionen. Där har hon ett bra rykte.
Citera
2013-12-19, 13:44
Medlem
"Lundberg förlorar sin läkarlegitimation"
http://www.expressen.se/nyheter/lundberg-forlorar-sin-lakarlegitimation/

"En återkallelse av läkarlegitimation är inte permanent utan Magnus Lundberg har möjlighet att ansöka om en ny när han tror sig ha möjlighet att få den godkänd."
Citera
2013-12-19, 14:22
Medlem
Chamoniards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av o.lala
"Lundberg förlorar sin läkarlegitimation"
http://www.expressen.se/nyheter/lundberg-forlorar-sin-lakarlegitimation/

"En återkallelse av läkarlegitimation är inte permanent utan Magnus Lundberg har möjlighet att ansöka om en ny när han tror sig ha möjlighet att få den godkänd."

Utmärkt. Efter att ha träffat honom några gånger anser jag att han aldrig borde ha haft den. Tyvärr finns finns det inga test eller mekanismer som klarar skilja ut dom här typerna från utbildningen.
Citera
2013-12-19, 16:11
Medlem
SuperTeflons avatar
Enligt Expressen:

Citat:
I beslutet skriver nämnden att motivet till mordbranden aldrig har klarlagts eftersom Magnus Lundberg aldrig har erkänt, men att det troligen var ekonomiskt.
Därmed jämställer de brottet med Förfalskningsbrott, osant intygande och mened, "brott som till sin art är ägnade att påverka förtroendet för legitimerade yrkesutövare inom hälso- och sjukvården".

Nu kommer det ju snart till HSANs kännedom att det är just förfalskning och mened han har ägnat sig åt, när det gäller skattebrottet.

Citat:
I ett uttalande till HSAN påstår han att brottet inte kan sägas påverka hans förtroende hos allmänheten, och att ett fråntagande av legitimationen dessutom skulle innebära att han straffas två gånger för samma brott.

Jag får som representant för allmänheten påpeka att mitt förtroende för Brasa är ordentligt skadat och inte alls oförändrat efter vad som kommit fram. Kul att Brasa tar upp bollen med 'dubbel bestraffning' som numera är den nya snuttefilten för allehanda kriminellt pack, för att slippa ytterligare 'straff'.

Citat:
Utmärkt. Efter att ha träffat honom några gånger anser jag att han aldrig borde ha haft den. Tyvärr finns finns det inga test eller mekanismer som klarar skilja ut dom här typerna från utbildningen.

Kul att någon som träffat honom personligen skriver i tråden. Skulle du vilja dela med dig i lite allmänna ordalag vilket intryck han ger och beskriva hans personlighet, (självklart utan att avslöja allt för mycket i vilka sammanhang du träffat honom)? Verkar de fåtöljdiagnoser som luftats i tråden vara helt upp åt väggarna?

Angående 'Flashbacks resningsansökan', så är det bara åklagaren i skattemålet som kan skriva den, men berörda myndigheter har både anmälan och tillräckligt material för att gå vidare med ärendet.

Min kontakt på HSAN gissade fel när hen uppgav att de sannolikt inte skulle hinna med Brasas ärende före jul, men de kanske tänkte om och ville ge Brasa en lite julklapp de också.
Citera
2013-12-19, 16:22
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av o.lala

Och en förnyad läkarlegitimation kan han nog se sig i stjärnorna efter. Det kan inte vara helt obekant för HSAN att han skaffade den på mycket grumliga former redan första gången. Även om dom inte kan bevisa att hans betyg var förfalskade så har dom ju iallafall en chans nu att aldrig ge honom den tillbaka.

Citat:
Ursprungligen postat av SuperTeflon
Jag får som representant för allmänheten påpeka att mitt förtroende för Brasa är ordentligt skadat och inte alls oförändrat efter vad som kommit fram. Kul att Brasa tar upp bollen med 'dubbel bestraffning' som numera är den nya snuttefilten för allehanda kriminellt pack, för att slippa ytterligare 'straff'.

Hur var det nu med själva domen? Fick han inte sänkt straff just för att det skulle påverka hans yrkesgärning? Så, han har ju redan fått straffrabatt. Eller menar han att inte ska dubbelbestraffas, utan dubbelrabatteras? Först sänkt straff, och sen läkarlegget tillbaka eftersom domen har skadat hans yrkesroll?

Varför kan han bara inte inse att hans tid som läkare är över? Han har ju ändå försörjt sig som yrkeskriminell dom senaste tio åren. Frågan är vad han är bättre att försörja sig på? Läkare eller diversehandlare inom ruffel & båg?
Citera
2013-12-19, 16:34
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle
Och en förnyad läkarlegitimation kan han nog se sig i stjärnorna efter. Det kan inte vara helt obekant för HSAN att han skaffade den på mycket grumliga former redan första gången. Även om dom inte kan bevisa att hans betyg var förfalskade så har dom ju iallafall en chans nu att aldrig ge honom den tillbaka.

Hur var det nu med själva domen? Fick han inte sänkt straff just för att det skulle påverka hans yrkesgärning? Så, han har ju redan fått straffrabatt. Eller menar han att inte ska dubbelbestraffas, utan dubbelrabatteras? Först sänkt straff, och sen läkarlegget tillbaka eftersom domen har skadat hans yrkesroll?

Varför kan han bara inte inse att hans tid som läkare är över? Han har ju ändå försörjt sig som yrkeskriminell dom senaste tio åren. Frågan är vad han är bättre att försörja sig på? Läkare eller diversehandlare inom ruffel & båg?

Resonemanget om dubbelrabatt på straffet är intressant. Det blev ju ingen mätbar påföljd för skattebrottet han de facto dömdes för, just för att han skulle få svårt att klara sin försörjning när legget skulle dras in.

Den värsta snyftaren var när försvarsadvokaten TO, han med rättspatoset ni vet, med gråten i ögonen berättade för rätten att Brasa redan bestraffats dubbelt genom att han förvägrats permissioner av KV så länge skattemålet inte var avgjort och han gick så långt att han jämförde detta med 'att det nästan liknade ett frihetsberövande'. Något som tingsrätten självklart tog hänsyn till, då Brasa dessutom hävdade att han var oskyldigt dömd för mordbranden.

Om det är tillåtet att gratulera en myndighet till ett gediget och sunt beslut får jag som en blygsam representant från allmänheten framföra gratulationen till HSAN.
Senast redigerad av SuperTeflon 2013-12-19 kl. 16:37.
Citera
2013-12-19, 22:25
Medlem
Citat:

Finns det någon form av tester men som inte tillämpas av någon anledning?
Citera
2013-12-22, 12:38
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle
ML är ju dömd, men det har ju framgått med ganska klar tydlighet att hans fru inte är helt oskyldig till delaktighet i hans kriminella verksamhet. Vi kan bara tacka att den svenska rättsvisan helt enkelt är softare mot det svagare könet för att hon varken är utredd, åtalad, eller dömd. I den bästa av världar skulle hon inte bara vara åtalad för delaktighet, utan dessutom åtalad på egna åtalspunkter.
Upplys oss. Eftersom du dessutom förklarar åtalsunderlåtenheten att det beror på den softa svenska rättvisan utgår jag från att du kan lägga fram omständigheter som utvisar att hon skulle förväntas bli fälld i domstol. Idel öra!
Citera
2013-12-22, 15:46
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
Upplys oss. Eftersom du dessutom förklarar åtalsunderlåtenheten att det beror på den softa svenska rättvisan utgår jag från att du kan lägga fram omständigheter som utvisar att hon skulle förväntas bli fälld i domstol. Idel öra!

Läs tråden. Finns i sjön, som man säger...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in