2013-12-22, 14:35
Medlem
llådär!

Är tämligen novis inom detta område, och ska kommande helg göra min första bränning av egen sprit med hjälp av en vattendestilator. Jag har införskaffat mig en jäshink på 25 liter. Jag har dessutom kol för rening av spriten. Det jag inte är 100% säker på är just det här med mäsken.

Är det någon som har ett bra recept för mäsk att dela med sig av? Även övriga tips mottages tacksamt!

Mvh
Citera
2013-12-22, 14:50
Medlem
t4ruless avatar
Till en alldeles utmärkt mäsk rekomenderar jag åtta kilo socker och en paket turbojäst (8kg).. häxans funkar bra.. 25 liter vatten med..
Citera
2013-12-22, 14:56
Avslutad
Hej

"Receptet" brukar stå på turbojästpaketen, så det är bara att följa till punkt och pricka. Hur enkelt som helst. Exempel: http://www.hisabjoker.se/uploads/products/857376/29678762.jpg

Saxar även detta från mäsk-pdf'en:

Citat:
2.3.2 Jäsning
Följ receptet på jästpåsen, olika turbojäster kräver olika förfarande! Om recept saknas eller om
du inte tycker att det är tillräckligt matnyttigt, läs nedan.
1. Häll sockret i jäskärlet. Mängden socker beror på hur stark du vill ha mäsken (så starkt
din jäst orkar jäsa) och hur många liter du ska göra. Att tillsätta mer socker än jästen
klarar av är dumt resursslöseri. Då 17g socker ger 1% i 1L mäsk kan man använda
följande enkla formel för att räkna ut hur många gram socker man ska använda: Antal
liter mäsk * Önskad styrka * 17. Det vill säga om du ska göra 20L mäsk med en jäst
som klarar att jäsa upp till 18% ska du använda: 20 * 18 * 17 = 6120g socker, alltså
cirka 6kg.
2. Fyll upp till hälften med varmvatten, gärna från duschstrilen för att syresätta vattnet.
Ju mer syre som finns i vattnet i början desto snabbare kommer jäsningen starta. Rör
om tills allt socker löst sig.
3. Fyll upp till önskad mängd med kallvatten (lämna minst 5-10 cm fritt i jäskärlet för
skumning mm). Vänta tills vattnet är max 25˚C, tillsätt sedan jäst och eventuell näring,
rör eller skaka om. Fyll jäsröret till hälften med vatten och sätt i det. Se till att jäskärlet
sluter ordentligt tätt. Om möjligt, ställ jäskärlet så att det står svalt (ca 20˚C).
4. Jäsningen bör komma igång inom loppet av ett dygn, vilket märks på att det ploppar
från jäsröret. Om du vill kan du ska skaka om jäskärlet de första dagarna och nära
slutet av jäsningen för att sprida runt jästen. Jästen har annars en tendens att sjunka till
botten, där det är som minst socker. OBS! Var beredd på att mycket kolsyra kommer
ut när du skakar (precis som när du skakar en läskflaska).
5. Mot slutet av jäsning (det ploppar långsammare) är det en god idé att ge den en sista
skakning och sedan låta den stå tills den jäst klart. Hur lång tid det tar för mäsken att
jäsa klart beror av ett flertal faktorer, de flesta turbojäster tar dock längre tid än vad
förpackning lovar. Tecken på att mäsken är klar:
5
*Det stiger inte längre bubblor till ytan
*Det hörs inget väsande ljud inuti kärlet
*Oechslevikt är lika med eller under 1.00
*Mäsken smakar inte det minsta sött längre

http://www.bryggforum.nu/wiki/wiki/upload/mask.pdf
Citera
2014-01-31, 02:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av t4rules
Till en alldeles utmärkt mäsk rekomenderar jag åtta kilo socker och en paket turbojäst (8kg).. häxans funkar bra.. 25 liter vatten med..

Du kan testa med 25 liter hästpiss också om du har häst eller känner nån som har, annars är det 1 paket turbojäst, 5 till 8 kilo socker beroende på hur mycket socker man ska ha till just den mäsken, och 25 liter ljummet vatten. kom ihåg att om det är 8-10 kilo socker som gäller så häv i hälften först och andra hälften när det har jäst ett tag för att förhindra att mäsken får en sockerchock. jäststopp kan vara bra att ha också om man har mindre gott om tid
Citera
2014-02-07, 16:50
Medlem
Nu har jag haft min mäsksats i jäshinken i 12 dagar. Den ser tämligen klar ut i färg, samt att ett ca 1cm tjock vitt lager i botten bildats.

Tecken på att mäsken är klar?
Citera
2014-02-07, 22:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ledstripe
Nu har jag haft min mäsksats i jäshinken i 12 dagar. Den ser tämligen klar ut i färg, samt att ett ca 1cm tjock vitt lager i botten bildats.

Tecken på att mäsken är klar?

ja om det slutat bubbla, bottenslammet är jästen som ligger där. Mäsken bör således ha klarnat och mäsken är då färdig
Citera
2014-04-14, 22:55
Medlem
Skunken666s avatar
Två påsar torrjäst, en påse hjorthornssalt, 8kg socker, en burk tomatpuré, 25L vatten.
Dom två första dygnen skakar du om dunken duktigt en gång per dygn, sen låter du den stå i fred i 25-27 graders värme. När det slutat bubbla i jäsröret och mäsken klarnat (tomatpurén ligger med bottensatsen på botten av dunken) är den klar att bränna. Tidsåtgång ca 2v (ju kallare desto längre tid, vanlig rumstemp drygt 3v), men mäsk av hög kvalitet.
Citera
2014-04-16, 19:14
Medlem
8 kg socker och 25 liter vatten blir lite mycket va speciellt när man ska hälla i det sista sockret så får man nog skum över hela vardagsrumsgolvet. Häll i 6 kg och fyll upp med vatten tills det blir 23 liter mäsk. Sen kan du hälla i de sista 2 kg sockren senare.
Citera
2014-04-16, 20:57
Medlem
Skunken666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SchackNorris
8 kg socker och 25 liter vatten blir lite mycket va speciellt när man ska hälla i det sista sockret så får man nog skum över hela vardagsrumsgolvet. Häll i 6 kg och fyll upp med vatten tills det blir 23 liter mäsk. Sen kan du hälla i de sista 2 kg sockren senare.

Beror inte det på hur stor "dunk"/ damejeanne man har?
Citera
2014-06-16, 18:00
Medlem
Temporarias avatar
Bumpar denna tråd med en liten fråga, då det är onödigt att skapa en ny tråd.

På turbojästen som jag köpte står det att jag ska inte använda mig av jäsrör. Betyder det att jag ska låta kärlet vara öppet eller stängt?
Citera
2014-06-16, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Temporaria
Bumpar denna tråd med en liten fråga, då det är onödigt att skapa en ny tråd.

På turbojästen som jag köpte står det att jag ska inte använda mig av jäsrör. Betyder det att jag ska låta kärlet vara öppet eller stängt?

Stängt. Inte helt stängt såklart, då sprängs dunken, du måste lämna hålet för jäsröret öppet.

Turbojästen jäser så fort att vattnet i jäsröret kan ploppa ut, det är därför de skriver sådär. Säkrast är att ändå använda jäsrör och fylla det iaf med lite vatten, eller fylla det till max och torka upp vattnet som hoppar ur på locket.

Om du väljer att köra utan jäsrör, sätt iaf dit ett i slutet när jäsningen börjar bli långsam, för då skyddar inte längre den utrusande koldioxiden luft från att komma in.
Citera
2014-06-16, 22:40
Medlem
Temporarias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SchackNorris
Text

Tack så mycket, ska se om jag lyckas denna gången. Körde med brödjäst innan och det var ingen höjdare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in