2013-12-20, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RAGED
Testa starta den när den är kall, misstänker att glödstiften är dåliga och förbränningen blir bättre när du varvar upp bilen (värmen stiger i cylindern). Skulle rekommendera att byta glödstift för att få den att gå bättre om så är fallet.

Det blir ju likadant om man startar den när den är helt varm.
Citera
2013-12-20, 21:17
Medlem
En vild chansning men kan det ha något att göra med Spjällhuset/spjällägesgivarn
Citera
2013-12-21, 13:16
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tommih
En vild chansning men kan det ha något att göra med Spjällhuset/spjällägesgivarn
På en dieselmotor?
Citera
2013-12-21, 14:02
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JonR
Tack ska ni ha för alla svar!

Har nu läst av felkoder och dom enda som fanns var dessa två:

6663 Glödstift , styrning - signal felaktig
18A0 Manöverdon virvelspjäll - Felaktigt offsetvärde

Men dom kom inte tillbaka efter radering trots 3st startförsök och tomgångskörning. Ska köra en längre sväng o se om dom kommer tillbaka då.

Felorsak 6663
  • Defekt glödstiftrelä.
  • Avbrott i spänningsledningar.
  • Defekta glödstift.

Felorsak 18A0
  • Länkage eller virvelspjäll kärvar.
  • Skadat länkage mellan virvelspjällmotor och virvelspjällkanal.
  • Virvelspjällmotor kärvar.

Glappkontakt och kärvande länkage skulle jag misstänka på dessa. Speciellt om det ser lite halvkackigt ut i motorutrymmet. Gör det det?
Citera
2013-12-21, 14:57
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
På en dieselmotor?
Diskuterats i en annan tråd att spjäll har kommit tillbaka på dieselmotorer, minns jag rätt va det bl.a en säkerhetsdetalj för att kunna strypa motorns lufttillförsel om något händer och motorn börjar gå eller skena pga motorolja i insuget.

Min google-fu ROCKAR
http://www.dieselclubsweden.se/?show=aboutdiesel#spjall
Citat:
Ursprungligen postat av toby79
Felorsak 18A0
  • Länkage eller virvelspjäll kärvar.
  • Skadat länkage mellan virvelspjällmotor och virvelspjällkanal.
  • Virvelspjällmotor kärvar.
http://www.jagrullar.se/forum/viewto...p?f=19&t=36377
Senast redigerad av Arne.Anka 2013-12-21 kl. 14:59.
Citera
2013-12-21, 17:35
Medlem
Som jag har läst så är det extremt ovanligt att bilen går illa om virvelspjället är trasigt, och min går ju inte illa utan bara vid kallstart, inget annat.

Har mätt lite saker i realtid men är inte jättehaj på just det. Alla värden fladdrar ju som fan bara för att bilen går upp o ner i varv och bluddrar.

Men när man startar den så går den illa, varvar man sedan väldigt sakta upp till ca 1500-1700varv så knäpper det till och bilen går som den ska. Blir exakt så varenda gång. Ungefär som att det är nån spärr som släpper vid just det varvtalet och släpper fram bränsle. Det är så jag bäst kan beskriva det!

Känns som en mekanisk spärr som släpper då... Det är ju så skumt att det blir exakt likadant varje gång...
Citera
2013-12-21, 18:13
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Diskuterats i en annan tråd att spjäll har kommit tillbaka på dieselmotorer, minns jag rätt va det bl.a en säkerhetsdetalj för att kunna strypa motorns lufttillförsel om något händer och motorn börjar gå eller skena pga motorolja i insuget.

Min google-fu ROCKAR
http://www.dieselclubsweden.se/?show=aboutdiesel#spjall

http://www.jagrullar.se/forum/viewto...p?f=19&t=36377
Omöjligt, det sitter ingen sådan på farsans BM-lastare från 1953 och den har ju dieselmotor. Eller ok, det har tydligen tillkommit lite finesser på dieselfronten som jag inte hade en aaaaning om.

Fast kan spjället orsaka fel såsom TS:s?
Citera
2013-12-21, 18:15
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Som jag har läst så är det extremt ovanligt att bilen går illa om virvelspjället är trasigt, och min går ju inte illa utan bara vid kallstart, inget annat.

Har mätt lite saker i realtid men är inte jättehaj på just det. Alla värden fladdrar ju som fan bara för att bilen går upp o ner i varv och bluddrar.

Men när man startar den så går den illa, varvar man sedan väldigt sakta upp till ca 1500-1700varv så knäpper det till och bilen går som den ska. Blir exakt så varenda gång. Ungefär som att det är nån spärr som släpper vid just det varvtalet och släpper fram bränsle. Det är så jag bäst kan beskriva det!

Känns som en mekanisk spärr som släpper då... Det är ju så skumt att det blir exakt likadant varje gång...
Jag tycker nog fortfarande att det låter som att det skulle kunna vara problem med ventiltryckare.
Citera
2013-12-21, 19:12
Medlem
a

Virvelspjället är det nog inte, Provtryck spridarna ?

När mitt virvelspjäll gick Sönder i S60 D5 185Hk 2006 så märkte det inte alls ,

Vågat av dig att köpa just en XC som gått så långt, en V70/S60 hade jag förstått, men en XC..

EDIT: Kollat Bränsletillförseln? Så den inte får tjuvluft, då kan det hända att den går så,
Senast redigerad av nejdetbliringet 2013-12-21 kl. 19:15. Anledning: Fint
Citera
2013-12-21, 20:07
Medlem
Det är ju minst jobb att provtrycka spridarna antar jag. Så det blir nog till att lämna iväg för det först. Lyftarna kan jag nog byta själv. Nån som har bytt lyftare nångång på 185 hästarn? Kanske samma topp som 163 hästarn? Som kan komma med lite nyttiga tips?

nejdetbliringet: Syftar du på att just bönder o jägare köper dessa? Den här har gått som taxi hos en och samma förare, alltså 1 ägare. Fullservad på märkesverkstad, inte en repa eller bula eller estetisk defekt nånstans! Lite lite slitet på förarsätet där man gnider i när man går i o ur. Hade mätaren stått på 23.000mil hade jag inte ifrågasatt det alls. Och då är jag är rätt så bilkunnig. Dessutom helt rätt pengar på den!
Citera
2013-12-21, 23:12
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Omöjligt, det sitter ingen sådan på farsans BM-lastare från 1953 och den har ju dieselmotor.
Kan väll inte kallas modern
Citat:
Fast kan spjället orsaka fel såsom TS:s?
Se länken jag postade.
Citera
2013-12-21, 23:25
Medlem
Citat:
Det är ju minst jobb att provtrycka spridarna antar jag. Så det blir nog till att lämna iväg för det först. Lyftarna kan jag nog byta själv. Nån som har bytt lyftare nångång på 185 hästarn? Kanske samma topp som 163 hästarn? Som kan komma med lite nyttiga tips?

nejdetbliringet: Syftar du på att just bönder o jägare köper dessa? Den här har gått som taxi hos en och samma förare, alltså 1 ägare. Fullservad på märkesverkstad, inte en repa eller bula eller estetisk defekt nånstans! Lite lite slitet på förarsätet där man gnider i när man går i o ur. Hade mätaren stått på 23.000mil hade jag inte ifrågasatt det alls. Och då är jag är rätt så bilkunnig. Dessutom helt rätt pengar på den!

Okej nej syftade mer på att det finns lite mer och dyrare komponenter som kan krångla i en XC med 4hjulsdriften, Haldexen, vet en Bekant som hade en som kastade in handduken kring 15-20.000mil

Japp man brukar få rätt mycket bil för pengarna om dem gått lite längre, vanliga Svenssons brukar Inte vela köpa då,

Men bra med en gammal Taxi Ändå, Om det inte luktar Nysvensk i den bara,

Om du skall leta efter Luft i bränslet så är det ju fort gjort om du ser nån Genomsynlig Bränsleslang så ser du om det är luftbubblor i dem, eller eventuellt trasig backventil
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in