2013-12-21, 21:18
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fin
Sitter och funderar på FS, sms:et och hans telefon.

Varför gör han sig inte av med telefonen, om han nu vet att ett oerhört viktigt sms tagits emot på den?
Ett sms som oavsett tolkning knappast hjälper honom. En stor miss, enligt mig.

Visst, polisen hade förstås direkt fattat misstankar om hans telefon plötsligt blivit "stulen" eller "tappad", men sms:et säger en del om FS tankebanor och handlingar. Det är inte olagligt att "tappa" sin telefon, och misstänkt skulle han bli ändå, det kunde han utgå ifrån.

Vad var det för "ny teknik" som löste avläsningen? Går den att applicera på andra telefoner i fallet?
Det skulle vara intressant att se en liknande analys av systerns telefon, samt vännens som avböjde en dejt, t.ex.
Han kanske är oskyldig, och därför inte gjorde sig av med mobilen.
Citera
2013-12-21, 21:24
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Sitter och funderar på FS, sms:et och hans telefon.

Varför gör han sig inte av med telefonen, om han nu vet att ett oerhört viktigt sms tagits emot på den?
Ett sms som oavsett tolkning knappast hjälper honom. En stor miss, enligt mig.

Visst, polisen hade förstås direkt fattat misstankar om hans telefon plötsligt blivit "stulen" eller "tappad", men sms:et säger en del om FS tankebanor och handlingar. Det är inte olagligt att "tappa" sin telefon, och misstänkt skulle han bli ändå, det kunde han utgå ifrån.
Alternativet, att neka att det inkommit, är en ännu sämre idé.

Vad var det för "ny teknik" som löste avläsningen? Går den att applicera på andra telefoner i fallet?
Det skulle vara intressant att se en liknande analys av systerns telefon, samt vännens som avböjde en dejt, t.ex.
Det finns ju trots allt möjligheten att det inte var MGM som skickade sms:et. Vem har då gjort det? Säg det.

Det är inte bara CJs och JEs nallar som är intressanta. Jag skulle gärna vilja se NHs samtalslista för tiden 18-22 den 28/7.
Citera
2013-12-21, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Han kanske är oskyldig, och därför inte gjorde sig av med mobilen.

Ja, det är sant. Men om han är skyldig?
Har du svaret på de andra frågorna?
Citera
2013-12-21, 21:26
Moderator
blomvattnares avatar
Länk till obduktionsprotokollet inlagt i trådstarten.

(FB) Marina Johansson spårlöst försvunnen i Spekeröd. Hittas mördad efter lång tid

/Mod
Citera
2013-12-21, 21:35
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ja, det är sant. Men om han är skyldig?
Har du svaret på de andra frågorna?
Nej, jag kan inte förstå varför han behöll mobilen. Han kunde inte veta om dåtidens eller nutidens teknik skull kunna återskapa SMS:et. Det var känt även på den tiden att SMS i vissa fall kunde återskapas.

Det finns ny teknik för att återskapa SMS, men jag kan den inte.

Jag tror att det är mycket svårt att återskapa SMS som har blivit överskrivna, alltså att ett nytt SMS har skrivits på samma plats i flashminnet som det raderade så det är nog kört bland övriga SMS vi söker. Önskar att det fanns möjlighet, dock.
Citera
2013-12-21, 21:55
Medlem
NightHawkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Mördaren var klar med sin städning och hade börjat dra sig från Övre Röra med telefon, pass mm från MJ. I höjd med FB så vill han skaffa sig ett försprång, i kombo med pass & plånbok så drar han iväg SMSet för att vinna ett par dagar.

Mördaren vet bara om det M har sagt till henne. I chattar och i andra samtal med sexkontakter uppges hur MJ inte kunde ta hem folk. Det kände mördaren till och därför skickade han "jag blir kvar tills imorgon" Det kan tom. vara så diskussionerna gick mellan MJ och mördaren.

En alt.gm har förmodligen varit på väg och hämta MJ, eller följt med MJ för att byta kläder & hämta annat för en övernattning - när helvetet bröt löst.
.
I sammanhanget kan nämnas att JE varit och hämtat/lämnat MJ vid ett par tre tillfällen.

Källa på att mördaren är en kvinna?
Citera
2013-12-21, 22:06
Medlem
Citat:
Nej, jag kan inte förstå varför han behöll mobilen. Han kunde inte veta om dåtidens eller nutidens teknik skull kunna återskapa SMS:et. Det var känt även på den tiden att SMS i vissa fall kunde återskapas.

Det finns ny teknik för att återskapa SMS, men jag kan den inte.

Jag tror att det är mycket svårt att återskapa SMS som har blivit överskrivna, alltså att ett nytt SMS har skrivits på samma plats i flashminnet som det raderade så det är nog kört bland övriga SMS vi söker. Önskar att det fanns möjlighet, dock.

Jag antar också att FS kände till att det gick. (Oavsett skuld)

Jag har förstått det precis som du säger; har minnesarean skrivits över går det inte att återskapa tidigare data, annars borde det vara möjligt.
Frågan är varför avläsningen inte lyckades då. Det lär ju inte berott på en överskrivning eftersom det funkade denna gång.

Skulle vara intressant att se vad den nya tekniken gör, som inte kunnat göras tidigare, och om det gäller förutsättningslöst eller inte.
Citera
2013-12-21, 22:15
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Vad är det för ny teknik som polis nu har tillgång till och hur länge har den vart i drift?

Om de inte nu fått hjälp av FRA så tror jag att polis haft tillgång till dessa sms redan från början av utredningen.

Har polis kunnat åteskapa F.S sms så är det inte omöjligt att granska J.E och C.J:s.
Citera
2013-12-21, 22:18
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Vad är det för ny teknik som polis nu har tillgång till och hur länge har den vart i drift?

Om de inte nu fått hjälp av FRA så tror jag att polis haft tillgång till dessa sms redan från början av utredningen.

Har polis kunnat åteskapa F.S sms så är det inte omöjligt att granska J.E och C.J:s.
Nej, det handlar inte om signalspaning, det har gjorts i elektroniken i mobilen. Det är osannolikt att de saknade SMS:en går att återskapa, eftersom mobilerna har varit i bruk sedan dess, och antagligen tagit emot flerfaldigt mer SMS än FS sedan dess. Han fick inte många...
Citera
2013-12-21, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla

Det är det jag också undrade.
Kanske Xry har med saken att göra:

http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/mobiltele/article3438638.ece
Citera
2013-12-21, 22:25
Medlem
Citat:
Nej, det handlar inte om signalspaning, det har gjorts i elektroniken i mobilen. Det är osannolikt att de saknade SMS:en går att återskapa, eftersom mobilerna har varit i bruk sedan dess, och antagligen tagit emot flerfaldigt mer SMS än FS sedan dess. Han fick inte många...

Jag antar att polisen gjort en image, och att det är dessa man får analysera.

Edit:
Dessa uppslag får Hansson eller för den delen FS av mig i julklapp. Jag är generös idag.
Senast redigerad av Fin 2013-12-21 kl. 22:28.
Citera
2013-12-21, 22:27
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Jag antar att polisen gjort en image, och att det är dessa man får analysera.
Smart tänkt. Det finns nog ingen image av de andra mobilerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in