2013-12-21, 21:24
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gahlster
Lite lustigt att du hävdar att den du benämner som skaparen är oskapad men samtidigt avkräver att få veta var fröet kom ifrån.
Vi vet inte var fröet kom ifrån, men det har troligen inte uppstått av sig själv, eller hur? Något annat måste har orsakat det.

Om du tror att något inte kan uppstå av sig själv så tror du därmed att det har blivit orsakad av något annat. Om du tror på en ändlig orsakskedja så kommer vi till slut till första orsaken. Denna första orsak har inte blivit orsakad, eftersom den är först i kedjan. Jag avstår ifrån att kalla denna första orsak för skaparen eller universum. Jag kallar den bara för en evig existens.
Citera
2013-12-21, 21:29
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Vi vet inte var fröet kom ifrån, men det har troligen inte uppstått av sig själv, eller hur? Något annat måste har orsakat det.

Enligt din pseudo-filosofi kan frön mycket väl vara undantagna från kausalitets-principen. Man kan ju bara "definiera" att dom är det.

Citat:
Om du tror att något inte kan uppstå av sig själv så tror du därmed att det har blivit orsakad av något annat. Om du tror på en ändlig orsakskedja så kommer vi till slut till första orsaken. Denna första orsak har inte blivit orsakad, eftersom den är först i kedjan. Jag avstår ifrån att kalla denna första orsak för skaparen eller universum. Jag kallar den bara för en evig existens.

Samma trams som du för tillfället spammar varenda tråd du är med på. Det finns ingen logik/kausalitet i din gissning, bara vilda spekulationer.
Citera
2013-12-21, 21:30
Medlem
MentosFruitcores avatar

Citat:
Nej premissen är inte att allt har en orsak, premissen är att någonting INTE kan uppstå av sig själv.

Citat:
När du förstår denna premiss så inser du att någonting måste alltid existera för evigt utan någon orsak.
Varför? Det räcker inte med "det bara är så".
Citat:
Jag avstår att kalla den för Gud eller för universum. Jag kallar denna bara för en evig existens.

Nej, du har flera gånger kallat denna existens för Gud/skapare. Sluta ljug nu.

Citat:
Hur vet vi att tiden startade vid Big Bang? Tänk så existerade tiden innan Big Bang?

Så kan det också vara. Men "våran" rumtid kom till vid Big-Bang.

Citat:
Då gäller även kausalitet, eller hur? Säg att kausalitet gäller även innan Big Bang, vad vill du dra för slutsats? Håller du med att detta leder till att en första orsak existerar?

Nej, varför skulle det leda till att en första orsak existerar? "det bara är så"?

Citat:
Det är sant, första orsaken behöver inte betyda att det är Gud, det kan vara något annat. Men huvudsakligen är att första orsaken existerar. Det är poängen. Håller du med detta, eller tror du inte att en första orsak existerar?

Nej, som jag visade i mitt inlägg så finns det inga belägg för en första orsak.
Citera
2013-12-21, 22:38
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:

Så allt måste inte ha en orsak?
kunskap1 fortsätter svamla.
Citera
2013-12-22, 00:20
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Om du tror på en ändlig orsakskedja så kommer vi till slut till första orsaken. Denna första orsak har inte blivit orsakad, eftersom den är först i kedjan.

Citat:
Ursprungligen postat av TorrentLover
Så allt måste inte ha en orsak?

Nej, det har kunskap1 ju bestämd sig till inte att vara nödvändigt ..... från underlaget av sin egen arbiträre ad hoc definition som brytar den regressiva kausalitets-kedja.

Men som vanligt kommer det säkert att ta 5-10 sidor före bemötandet av hans pseudo-logik trängar igenom apologet-filtrerna.
Citera
2013-12-22, 00:37
Medlem
soligts avatar
Vem har skapat skakaren då?
Citera
2013-12-22, 00:38
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Nej, det har kunskap1 ju bestämd sig till inte att vara nödvändigt ..... från underlaget av sin egen arbiträre ad hoc definition som brytar den regressiva kausalitets-kedja.

Men som vanligt kommer det säkert att ta 5-10 sidor före bemötandet av hans pseudo-logik trängar igenom apologet-filtrerna.
Men då behöver väl inte universum heller ha en orsak? Bara följer samma premiss.
Citera
2013-12-22, 00:39
Medlem
soligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soligt
Vem har skapat skakaren då?
skaparen ska det ju stå, ,, det förstod ni väl säkert
Citera
2013-12-22, 00:48
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av TorrentLover
Men då behöver väl inte universum heller ha en orsak? Bara följer samma premiss.

Nej, för universum är inte en del av kunskap1s arbiträra ad hoc definition, som är selektiv för inte att riskera att hans predeterminerade 'konklusion' kan kritiseras.

(Jag hoppas du förstår, att jag inte tar kunskap1s trams-filosofi allvarligt).
Citera
2013-12-22, 01:06
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Nej, för universum är inte en del av kunskap1s arbiträra ad hoc definition, som är selektiv för inte att riskera att hans predeterminerade 'konklusion' kan kritiseras.

(Jag hoppas du förstår, att jag inte tar kunskap1s trams-filosofi allvarligt).
Jag förstod det.
Citera
2013-12-22, 03:56
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Förklaringen till att allt finns och hur det hänger ihop.

Evolutionens process med mutationer och urval är ingen förklaring, utan ett konstaterande av den biologiska mekaniken.

Kritiserar du evolution för att den inte ger sig in på abiogenes-området?
Citera
2013-12-22, 04:25
Medlem
videofotografens avatar
Jag ifrågasätter inte att det inte finns en "skapare" som kickat igång The Big Bang för dryga 5 miljarder år sedan och sett till att liv finns på jorden och kanske på mängder av andra planeter i universum. Vad jag däremot är mycket tveksam till är trovärdigheten i Bibeln eftersom inte Bibeln är skriven av Skaparen Himself? Och kanske en ännu viktigare fråga - om Skaparen ligger bakom människans tillkomst dvs utvecklingen från apan - varför har han då inte programmerat in i människans hjärna att han finns och att det bara finns EN religion?

Svar önskas sett ifrån att du är Skaparen själv och inte från någon jordlevande människa med fel och brister.

IS GOD WATCHING YOU?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in