2013-12-19, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DetVarTypisktJu
Jag har sällan stött på nån så korkad som du!!! Detta som hände på 50-talet är nåt som Nordkoreaner dagligen blir påminda om i affischer, böcker, TV och film. Det dyker dagligen upp i deras samtal med varandra därför att påminnelse om det finns överallt.

Ta nu FAAAAAN och se den där intervjun eller så adjö! Jag behövde ju inte förklara detta för dig. Visa lite intresse.

Och hur länge sen var svälten som är orsakad av USA's ekonomiska krigföring? Så tror Nordkoreanerna i varje fall.
Jag tror faktiskt att nordkoreanerna är som alla andra men på grund av förtrycket kan ju aldrig en nordkorean säga sin hjärtas mening utan måste säga det regimen tillåter. Givetvis måste regimen i nord vara hatad av dom flesta nordkoreaner även om indoktrineringen är enorm redan från spädbarnsålder. Varenda nordkorean som lyckas fly landet vittnar ju om skräcken för regimen och misären i landet. . Sedan är det väl FN som satt blockaden mot Nord har jag för mig? Vilket som, svälten i sig kan inte skyllas på omvärlden, den är nog inbyggd i systemet genom dålig infrastruktur
och framförhållning där ju militären går före befolkningens mest basala behov. Nordkorea har väl stor handel med Kina och ändå verkar man få leva på almosor från olika länder.
Citera
2013-12-20, 08:11
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Jag tror faktiskt att nordkoreanerna är som alla andra men på grund av förtrycket kan ju aldrig en nordkorean säga sin hjärtas mening utan måste säga det regimen tillåter. Givetvis måste regimen i nord vara hatad av dom flesta nordkoreaner även om indoktrineringen är enorm redan från spädbarnsålder. Varenda nordkorean som lyckas fly landet vittnar ju om skräcken för regimen och misären i landet. . Sedan är det väl FN som satt blockaden mot Nord har jag för mig? Vilket som, svälten i sig kan inte skyllas på omvärlden, den är nog inbyggd i systemet genom dålig infrastruktur
och framförhållning där ju militären går före befolkningens mest basala behov. Nordkorea har väl stor handel med Kina och ändå verkar man få leva på almosor från olika länder.
Du fantiserar. De älskar naturligtvis sin ledare som en Pingstvän älskar sin kyrka!
Citera
2013-12-20, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StateCollapse
Nordkorea är för mig väldigt fascinerande.
Hur hela landet är uppbyggt är så främmande och bisarrt.
Barn ligger döda på motorvägar och folk bara går förbi dem,
som om det vore vardag, får man se i hemliga videor bl.a.
Och ändå ser folket Kim Jong Il som en gud?
Trots att hans regim har sett till att folket svälter till döds.

Kommer Nordkorea någonsin att störtas tror ni?
När Kim Jong Il är död, kommer folkets näste ledare
kanske försöka få lande på fötter igen?

Vad har ni att säga om NK? Finns det någon här som har varit där och sett landet (ja, det man tillåts att se då...) med egna ögon?
Önskat jag hade kunnat sticka dit
Citera
2013-12-20, 08:18
Medlem
EMUs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cleenasawhistle
Önskat jag hade kunnat sticka dit

Varför skulle du inte kunna åka dit?
Citera
2013-12-20, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EMU
Varför skulle du inte kunna åka dit?
Det är ju inte då att det är ett omöjligt mission på nytt sätt utan snarare en en ursäkt för att avvakta
Citera
2013-12-20, 10:44
Medlem
Citat:
Du fantiserar. De älskar naturligtvis sin ledare som en Pingstvän älskar sin kyrka!

Nog finns det säkert en hel del människor som ser igenom regimens rökridåer och önskar sig ett annat styre trots all propaganda och allt förtryck. Det går aldrig att tämja tanken helt och hållet. Att folk flyr därifrån trots alla faror är ett bevis nog för det. Dessutom gissar jag på att det finns en liten motståndsrörelse (dock är den förmodligen minimal).
Citera
2013-12-20, 10:51
Medlem
Vem i nordkorea skulle ens orka revoltera mot regimen om de skulle våga?? Den vanliga medborgaren arbetar men har trots det inte tillräckligt för att sörja för sina grundbehov. Dessutom tvingas de flesta lägga ner en massa av sin fritid på regimvänliga aktiviteter såsom politiska möten och diktatordyrkan. De har med andra ord varken tid eller energi att tänka på att störta regimen. Mycket praktiskt.
Citera
2013-12-20, 11:37
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:

Inte speciellt troligt. Däremot kan de kanalisera ilskan de känner mot syd och väst, ilskan över deras ömkliga situation.

Som väntat kommer nya hot från Nordkorea, är väl slut i oljelager, matlager och brist på el.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18059509.ab
Citera
2013-12-20, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Inte speciellt troligt. Däremot kan de kanalisera ilskan de känner mot syd och väst, ilskan över deras ömkliga situation.

Som väntat kommer nya hot från Nordkorea, är väl slut i oljelager, matlager och brist på el.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18059509.ab

Jag tror faktiskt att gemene nordkorean älskar sin stora diktator. Eller hyser åtminstone stor respekt för honom.

Tänk på att de i princip är helt oinsatta i hur världen ser ut utanför nordkorea och att de från barnsben hjärntvättas till att tro på diktaturen.

Som jämförelse tänk dig paradiset efter döden som vissa talar om. Visst är det svårt att ta det på allvar eftersom du inte kan åka dit och se om det existerar på riktigt och också saknar säkra källor på dess existens? Ungefär på den nivån ligger det.
Citera
2013-12-20, 14:59
Medlem
rex144s avatar
det jag tycker är coolt är deras nyhetsuppläsare, de pratar med sån emfas, likt en skådespelare i en Hamlet pjäs,
det som gör det extra konstigt är att asiater brukar normalt inte visa såna känslor

i Nordkorea finns inrikespass, så de hungriga bönderna kan inte ta sig till städer,
det är helt tomt på motorvägarna i Nordkorea, hehe
de är livegna,

samma gäller stadsbor, de måste söka inrikes visum för att besöka sina släktingar

de flesta nordkoreaner älskar sin ledare, redan som 4-5 åringar lärs de hyllningssånger och dikter om den store ledaren, sen kan det vara en del av "stockholmssyndrom" + personkult
Senast redigerad av rex144 2013-12-20 kl. 15:01.
Citera
2013-12-20, 17:16
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
det jag tycker är coolt är deras nyhetsuppläsare, de pratar med sån emfas, likt en skådespelare i en Hamlet pjäs,
det som gör det extra konstigt är att asiater brukar normalt inte visa såna känslor

i Nordkorea finns inrikespass, så de hungriga bönderna kan inte ta sig till städer,
det är helt tomt på motorvägarna i Nordkorea, hehe
de är livegna,

samma gäller stadsbor, de måste söka inrikes visum för att besöka sina släktingar

de flesta nordkoreaner älskar sin ledare, redan som 4-5 åringar lärs de hyllningssånger och dikter om den store ledaren, sen kan det vara en del av "stockholmssyndrom" + personkult

Det lär finnas ett fruktansvärt roligt klipp där en fejkad "nordkoreansk" nyhetsuppläsare leverera grova förolämpningar emot Kim jung un med precis samma emfas som verkliga nordkoreanska nyhetsuppläsare. Tyvärr så hittade jag inte klippet nu.
Citera
2013-12-20, 17:21
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Det lär finnas ett fruktansvärt roligt klipp där en fejkad "nordkoreansk" nyhetsuppläsare leverera grova förolämpningar emot Kim jung un med precis samma emfas som verkliga nordkoreanska nyhetsuppläsare. Tyvärr så hittade jag inte klippet nu.
Benny Hill?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in