2013-12-19, 21:36
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karnstan
Nä, frågan är vad alliansen skulle kunna spela för kort för att vända opinionen. Inför förra valet hade de bara suttit en mandatperiod, vilket jag tror folk förstår är lite för kort tid för att faktiskt hinna uträtta något stort. Dessutom red de ut krisen på ett sätt som fick genomslag i hela världen, och bilden av Borg som en ytterst kompetent finansminister spreds. Men vad har hänt sedan dess? Vad har de gjort för bra saker? Jag vet ärligt talat inte. Återkommer ofta till uppgörelsen med Mp om invandringen. Där tappade Reinfeldt mig för all framtid och jag tror att det finns flera som jag.

Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarmakten
En röst på SD är en röst på Reinfeldt. Vi får hoppas de rödgröna får över en majoritet i riksdagen helt enkelt.
Ja, som karnstan påpekar så rör Reinfeldt inte SD med tång. S däremot vill ju se en restriktivare invandringspolitik och SD's partiprogram gällande allt annat ser ju synnerligen anpassningsbart ut så att SD skulle kunna vara stödparti åt S ser jag som sannolikt.

Kan vara intressant att se hur opinionssiffrorna S+V+SD skulle se ut, V skulle inte gilla att vara stödparti åt en S och SD koalition, men vad har de för val? MP skulle nog kuka ur men om denna koalition skulle få majoritet är den fullt möjlig, om än inte den med störst sannolikhet.
2013-12-20, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Ja, som karnstan påpekar så rör Reinfeldt inte SD med tång. S däremot vill ju se en restriktivare invandringspolitik och SD's partiprogram gällande allt annat ser ju synnerligen anpassningsbart ut så att SD skulle kunna vara stödparti åt S ser jag som sannolikt.

Kan vara intressant att se hur opinionssiffrorna S+V+SD skulle se ut, V skulle inte gilla att vara stödparti åt en S och SD koalition, men vad har de för val? MP skulle nog kuka ur men om denna koalition skulle få majoritet är den fullt möjlig, om än inte den med störst sannolikhet.

tror du själv vänstern skulle samarbeta med SD?
2013-12-20, 01:14
Medlem
Steff83s avatar
Citat:

Reinfelt kommer vara historia efter valet. Det är jag rätt säker på.."Nya Moderaterna" kommer avvecklas. Hela hans gäng kommer vara borta. Jag lovar..Moderaterna har ingen framtid utan SD. Iaf inte som ett regeringsledande parti.
2013-12-20, 01:24
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Det ser ut att vara kört för alliansen med den stora övervikten för den rödgröna röran. Jag tror personligen att opinionen kommer att svänga så att alliansen kan få några procent till, men att det inte kommer räcka. Det mest sannolika är väl en S+MP regering med V och SD som stödpartier. Ska bli intressant att se om det scenariot händer och hur det hanteras.

Det är kört..Det är stora skillnader mot inför förra valet. SD dubbelt så stort..Rödgröna går till val utan någon egen allians, och S lämnar dörren öppen för samarbeta åt alla håll beroende på valresultat...Det är en mardröm för Reinfelt då som måste stå till svars för allt, och har egentligen inget enhetligt motstånd att göra angrepp på. Nej, denna gången ska det inte gå. Isf måste Alliansen slå knut på sig själva, och slänga sin egen politik i papperskorgen här och nu. Uppenbarligen attraheras inte väljarna av politiken längre. Man har kört samma retorik sen 2006..fattar ju vem som helst att det inte funkar år efter år. Det gör det inte med något.
2013-12-20, 01:27
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Oppinionsundersökningarnas trocärdiet är väl inte den högsta, då tendenserna skiljer sig så åt; här är det ingen uppgång för v och MP eller nedgång för M.

Men vissa tendenser är gemensamma - ett är att lyfter inte kommer för (s) trotts diverse utspel om ansvarstagande. Reinfeldtverkar närmast behandla väljarna som de var idioter, men belönas av väljarna för detta åtminstone i denna undersökning. Gemensamt och mindre överaskande är att det är tungt för mittenpartierna. Jämnt mellan blocken, så den som tagit för givet att regeringen Reinfeldt kommer att avgå efter valet bör tänka om!

Hur tänker du nu? Jämnt mellan blocken!!!??? Det är du rätt ensam om att tycka isf.
2013-12-20, 02:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Hur tänker du nu? Jämnt mellan blocken!!!??? Det är du rätt ensam om att tycka isf.
Det är ganska jämnt, vänstern leder med 1-2 procentenheter.
2013-12-20, 11:58
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarmakten
Det är ganska jämnt, vänstern leder med 1-2 procentenheter.

Nej..Men du. Räkna inte SD till högern..Blir bara löjligt.
2013-12-20, 13:15
Medlem
karnstans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.arne
Reinfeldt hyste redan samma åsikter. Han behövde Mp för att kunna fortsätta driva dem efter Sd's inträde.

Må så vara. Mig kunde han hur som helst ha fortsatt lura om han inte haft såna bäbisfasoner för sig. Överlag tycker jag han har framstått som klen, irrationell och hämndlysten under den senaste mandatperioden. "De som lever på att driva upp ett vi-och-dom-tänkande.." "jag ska göra mitt yttersta för att de inte ska få någon parlamentarisk makt" och hans hantering av kravallerna i våras utmärker sig som ett av de värsta lågvattenmärkena. Halva staden brinner och Reinfeldt pratar om lönsamhet på sikt. Det är inget sätt att vinna val på.
2013-12-20, 13:25
Medlem
karnstans avatar
Citat:

I teorin är den såklart det. Men det ska nog mycket till innan s börjar skänka ministerposter - både till v och sd. Och att Jonas Sjöstedt skulle släppa sitt irrationella SD-hat på grundval av att de "ger bankerna miljarder" förefaller ganska orimligt, framförallt när hans företrädare vägrade vistas i samma rum som Jimmie.
2013-12-20, 13:40
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karnstan
I teorin är den såklart det. Men det ska nog mycket till innan s börjar skänka ministerposter - både till v och sd. Och att Jonas Sjöstedt skulle släppa sitt irrationella SD-hat på grundval av att de "ger bankerna miljarder" förefaller ganska orimligt, framförallt när hans företrädare vägrade vistas i samma rum som Jimmie.

Sprickor i förhållningssättet till Sd kommer inte att uppstå i vänsterleden. Kanske kan det börja uppstå på alliansens sida, men inte förrän de har upplevt ett katastrofval. Tror mycket mer på att de börjar ändra sin politik som M lite försiktigt försöker sig på nu och mera kommer under valåret.
Men det är alldeles för försiktigt för att väljarna ska uppfatta det som en förändring, på så sätt är det ett misslyckande.
Efter det kommande katastrofvalet kan det börja hända saker. Jag tror fortfarande på att det är ett M utan Reinfeldt som gör det. Och sedan S när vänsterfalangen försvagats så mycket att den fjättrade Lövden blir friare att föra sin egen politik och inte som nu, en sprattelgubbe som gör som han blir tillsagd.
2013-12-20, 14:32
Medlem
karnstans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Sprickor i förhållningssättet till Sd kommer inte att uppstå i vänsterleden. Kanske kan det börja uppstå på alliansens sida, men inte förrän de har upplevt ett katastrofval. Tror mycket mer på att de börjar ändra sin politik som M lite försiktigt försöker sig på nu och mera kommer under valåret.
Men det är alldeles för försiktigt för att väljarna ska uppfatta det som en förändring, på så sätt är det ett misslyckande.
Efter det kommande katastrofvalet kan det börja hända saker. Jag tror fortfarande på att det är ett M utan Reinfeldt som gör det. Och sedan S när vänsterfalangen försvagats så mycket att den fjättrade Lövden blir friare att föra sin egen politik och inte som nu, en sprattelgubbe som gör som han blir tillsagd.

Ja, jag förutsätter att alliansen torskar valet. Innan Reinfeldt avgått händer ingenting med moderaternas invandringspolitik, det har (av någon outgrundlig anledning) blivit hans viktigaste fråga. Han har verkligen skjutit sig i foten fullständigt, gamle Nero.
2013-12-20, 17:13
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Nej, det är jämnt. S+V+MP ligger bara några procent före alliansen + SD. SD är redan idag tungan på vågen och bara för att S+V+MP skulle bli större än alliansen är det inte givet att alliansregeringen skulle behöva avgå - särskilt inte som en vänstertrepartiregering idag verkar otrolig - det blir ju snarare s+mp eller bara s i regeringen i så fall. Sedan finns ju möjligheten att MP går ihop med alliansen istället för sossarna, även om det inte låter så idag från miljömupparna. Så det är på inget sätt kört för Reinfeldt - bara alliansen går upp några procent och socialdemkraterna förlorar lite, så är det alls inte omöjligt att han sitter kvar. En regering ledd av sociademokraterna och MP kan knappast vara Åkessons drömregering. Såvitt jag vet (rätta mig om jag har fel), så har aldrig ett parti liknande Svergedemokraterna stött en vänsterregering.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in