2013-12-20, 14:07
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
När du citerade ur resningsansökan återgav du inte den del som detta syftar på:
Det är korrekt som framförs i förklaringen att det råder tveksamheter kring tidpunkten för vittnet LJs iakttagelser på den aktuella rastplatsen, något som jag tidigare också anmärkt i resningsansökan.
Din citerade text gav intryck av att det var den 28:e, stenhårt, som gäller. Men redan när resningsansökan görs anmärker RÅ på att det finns osäkerhet kring datumet. Vittnesmålet står och faller alltså inte med att iakttagelsen görs en viss dag.
Resningsansökan spikar att det var natten 28-29, stenhårt, som gäller, och det är den vi diskuterar.

Men om iakttagelsen görs natten efter, hur får du ihop det med vittnet SW:s iakttagelse?
Citera
2013-12-20, 14:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Malom
Visst kan man dumpa bevis m.m. här och där,
men inte med liket bredvid sig i bilen.
Det är nog det första man dumpar.
Han kanske gjorde bedömningen att det var bättre att ta rastplatsen först, trodde kanske att det var lugnt vid pass halv ett på natten. Sen skulle han iväg och dumpa kropp och visste kanske inte exakt när han skulle få nästa möjlighet att sprida ut villospår.
Citera
2013-12-20, 14:22
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Han kanske gjorde bedömningen att det var bättre att ta rastplatsen först, trodde kanske att det var lugnt vid pass halv ett på natten. Sen skulle han iväg och dumpa kropp och visste kanske inte exakt när han skulle få nästa möjlighet att sprida ut villospår.

Han åkte alltså om kring i flera timmar med kroppen i bilen och lyckades med att inte lämna ett spår efter kroppen kvar?

Bilen har ju kontrollerats med hund efter likdoft.
Citera
2013-12-20, 14:25
Medlem
Hur lång extratid tar det att köra till rastplatsen och dumpa sakerna och sedan köra iväg med liket till fyndplatsen? Förutsatt att man känner till områdena väl.
Citera
2013-12-20, 14:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Resningsansökan spikar att det var natten 28-29, stenhårt, som gäller, och det är den vi diskuterar.

Men om iakttagelsen görs natten efter, hur får du ihop det med vittnet SW:s iakttagelse?

Jag har aldrig själv trott annat än att det är natten 27-28 juli som LJ blir åskådare till händelsen vid rastplatsen. Däremot tror jag att han rör till det när han blandar in telefonsamtal till o från frugan och Roine och annat som hänt dagarna däromkring.

Det enda jag har sagt är att åklagaren lämnar öppet för att luddigheten med tid kan avse att det var någon av de både nätterna som LJ gjorde sina iakttagelser. Det är hans bedömning.

Vad jag minns av vittnena från bilparkeringen så är de väl inte tvärsäkra heller. Det finns väl ingen som kan säga med exakthet att "Från den minuten stod bilen där, och den blir inte flyttad efter det". Det har väl varit lite oklart med var på p-platsen vittnen sett bilen stå parkerad. Det skulle ju kunna tyda på att någon använt den vid något tillfällen, även om det skulle varit riskabelt. De flesta vittnesmål innehåller ett visst mått av osäkerhet och otydlighet. Det innebär inte att de är helt igenom värdelösa.
Citera
2013-12-20, 14:31
Medlem
Maloms avatar
Citat:
Tycker du inte att det hade varit bättre att först svänga vänster och dumpa kroppen på fyndplatsen,
och sedan åka tillbaka, förbi bostaden och till rastplatsen?
Fyndplatsen ligger dessutom närmare bostaden än vad rastplatsen gör.

Att överhuvudtaget tänka sig att dumpa något på Spekeröds rastplats, förefaller mig mycket märkligt.
Åtminstone om man är bekant med området.

Rastplatsen är ju välbesökt även nattid, med bl.a. övernattande lastbilschaufförer.
Det är mycket stor risk att det dumpade hittas snabbt.
Den var väl dessutom kameraövervakad kl. 22 - 06.
Citera
2013-12-20, 14:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Han åkte alltså om kring i flera timmar med kroppen i bilen och lyckades med att inte lämna ett spår efter kroppen kvar?

Bilen har ju kontrollerats med hund efter likdoft.
Det är bättre att du ställer frågan till trådens expert på den avdelningen:

Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye

Vi har den försvunna "filofaxen" också. Som var stor som en bordskalender och som syns uppslagen på polisens egna bilder tagna efter att den skulle ha försvunnit.

Åh, glömde frånvaron av likhundsmarkering. Döda kroppar börjar ju utsöndra doftämnen som avsätts på föremål som är i kontakt med kroppen. Att inget sådant fanns i rummet anses enligt resningsansökan bevisa att kroppen flyttas så fort att dådet måste ha varit förberett. Att doftämnena avsattes på madrasser o sängkläder som också avlägsnats - tja, man tänkte väl inte på det....
Citera
2013-12-20, 14:42
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso

"Den rör sig"
Snart ska det röra på sig för hans del förvisso: Kumla nästa.

Nu kommer han inte lika lätt undan med sina "förklaringar" i kommande rätt.
Det blir avgjort mer press den här gången.

Ja så nu återstår det att se vad det kan stå i sms:et, men kan man återskapa det i Fredriks mobil har han fått meddelandet. Han ljuger alltså igen att han inget fick.

Undrar varför han skickade ett sms till sig själv från Marinas mobiltelefon? Ska se ut som hon levde då kanske. Så svagsint han är för lögnerna kommer alltid fram.
Sen det här med promenaden till Ålevattnet då han satt där och tittade, men han såg inte killen M som stod där med bilen. Rökt på den frågan med eftersom han inte såg någon annan där.
Den promenaden kom fram spontant under vallningen och det va ju för att gardera sig att han kan varit synlig där då det va han som gjorde fordonsförfrågan från Marinas mobil.
Citera
2013-12-20, 14:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Malom
Tycker du inte att det hade varit bättre att först svänga vänster och dumpa kroppen på fyndplatsen,
och sedan åka tillbaka, förbi bostaden och till rastplatsen?
Fyndplatsen ligger dessutom närmare bostaden än vad rastplatsen gör.

Att överhuvudtaget tänka sig att dumpa något på Spekeröds rastplats, förefaller mig mycket märkligt.
Åtminstone om man är bekant med området.

Rastplatsen är ju välbesökt även nattid, med bl.a. övernattande lastbilschaufförer.
Det är mycket stor risk att det dumpade hittas snabbt.
Den var väl dessutom kameraövervakad kl. 22 - 06.
Du resonerar som att det var ett planlagt dåd av gm, att gm hade tänkt ut en dumpningsplats i förväg? Då kan man lägga upp ett effektivt schema och sen följa det. Då ökar säkert sannolikheten för att man minimerar småsvängar hit och dit, som förefaller irrationella och ologiska för en betraktare i efterhand. Men är det oplanerat kan man inte riktigt resoneras som att "Hade det inte varit bättre att göra det här först".

Det är inte säkert att FS hade en uttänkt dumpningsplats på en gång. Han kan ha haft en tanke rätt omgående om i vilken riktning han skulle ta kroppen men kanske inte exakt väg och plats. Han kanske inte visste hur lång tid det skulle ta. Vi vet ju inte om han först tänkt gräva ner liket och om han ändrade sig osv. Hur som helst kan han ha tänkt att det dumpningen av saker tar ett par minuter medan dumpningen av kroppen kan ta lång tid, vem vet när jag får tillfälle nästa gång. Helt ärligt tror jag inte han tänkte riktigt klart. Enligt LJ var mannen stressad, stirrig.
Citera
2013-12-20, 14:46
Medlem
MrsMagoos avatar
Ligger någon insvept i en presenning utan vare sig läckage eller annat avger det ingen som helst likdoft.
Det ligger inpackat i plasten kan man säga. Och det är inte första mordfallet som kört omkring med likdelar eller lik utan att likhund markerat.-
Det är väl uppenbart att det inte fanns doft i huset heller så hon kom snabbt ner i denna presenningen på 530x 350-.
Citera
2013-12-20, 14:56
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Jag har aldrig själv trott annat än att det är natten 27-28 juli som LJ blir åskådare till händelsen vid rastplatsen. Däremot tror jag att han rör till det när han blandar in telefonsamtal till o från frugan och Roine och annat som hänt dagarna däromkring.

Det enda jag har sagt är att åklagaren lämnar öppet för att luddigheten med tid kan avse att det var någon av de både nätterna som LJ gjorde sina iakttagelser. Det är hans bedömning.

Vad jag minns av vittnena från bilparkeringen så är de väl inte tvärsäkra heller. Det finns väl ingen som kan säga med exakthet att "Från den minuten stod bilen där, och den blir inte flyttad efter det". Det har väl varit lite oklart med var på p-platsen vittnen sett bilen stå parkerad. Det skulle ju kunna tyda på att någon använt den vid något tillfällen, även om det skulle varit riskabelt. De flesta vittnesmål innehåller ett visst mått av osäkerhet och otydlighet. Det innebär inte att de är helt igenom värdelösa.
Ifrågasätter man alla vittnen kan man hitta på vilket scenario som helst. Men om SW såg bilen 29 kan FS historia stämma.
Citera
2013-12-20, 14:58
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Ligger någon insvept i en presenning utan vare sig läckage eller annat avger det ingen som helst likdoft.
Det ligger inpackat i plasten kan man säga. Och det är inte första mordfallet som kört omkring med likdelar eller lik utan att likhund markerat.-
Det är väl uppenbart att det inte fanns doft i huset heller så hon kom snabbt ner i denna presenningen på 530x 350-.
Källa på det fetstilta? Jag ifrågasätter det för en likhund kan hitta en kropp på tiotals meters vattendjup.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in