2013-12-20, 12:39
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Det är så här desperata åklagare agerar. Märkligt att de tidigare inte lyckats "återskapa" vare sig C.J och J.E sms.

Nu sprack ett vittne som kan leda till att ett annat vittne faller. Och då inkommer polis med "nytt" bevis bara för att förlänga häktningstiden.

Får se om nu försvaret tar strid i denna fråga och begär att åklagaren visar upp sitt nya bevis inför HR.
Jag tycker det luktar mera desperation om grejen med den här smygande mobilen.
Citera
2013-12-20, 12:43
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Det är så här desperata åklagare agerar. Märkligt att de tidigare inte lyckats "återskapa" vare sig C.J och J.E sms.

Nu sprack ett vittne som kan leda till att ett annat vittne faller. Och då inkommer polis med "nytt" bevis bara för att förlänga häktningstiden.

Får se om nu försvaret tar strid i denna fråga och begär att åklagaren visar upp sitt nya bevis inför HR.

Ett sms som den misstänkte förnekar att han tagit emot är det man prioriterar och även att han tidigare gjort fordonsförfrågan. Det är alltså Fredriks lögner man vill åt och många är redan avslöjade. De andra sk alternativa luftslotten överlåter man åt Hansson och han kan ju säkert begära sånt om det anses vara av vikt för sin klient.
Citera
2013-12-20, 12:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
OM FS är GM så varför köra till en rastplats för att dumpa saker, dessutom med liket i lasten?

Han lär ju känna Svartedalen ganska väl. Var det inte han som hade varit inne och kollat trafikkamerornas placering?

Varför skulle FS åka omkring i bara kalingarna när det fanns kläder att ta på sig i huset. En alt. GM hade inte samma möjlighet så hen skulle kunna vara tvungen att åka i kalingarna.

Det är väl inte helt ovanligt att gm sprider ut sina dumpningar? En mobil här, ett mordvapen där osv. Det är inte alla som packar ihop allt snyggt och prydligt i en resväska och gör sig av med allt samtidigt och på samma plats. Bättre att sprida ut och försvåra återfinnandet för polisen.

Den mest trovärdiga förklaringen är väl dock att gm planterat ut ett villospår. Kanske tänkte Fidde att sakerna skulle återfinnas och att slutsatsen då skulle dras att gm åkt denna väg, dumpat lite prylar på vägen och fortsatt bort från Spekeröd. Dvs att dumpningen var tänkt att leda polisen bort från platsen där Fidde tänkte gömma kroppen.

Om den teorin stämmer så blir det fullständigt logiskt att han dumpar prylar vid en rastplats. Han vet att det är en plats där det rör sig mycket folk ständigt, chansen att prylarna blir upptäckta är stor. Och att Fidde ägnat sig åt att plantera ut villospår - det vet vi. Sms till syrran, fordonsförfrågan, parkering av bilen vid tågstationen osv.
Citera
2013-12-20, 12:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
men snälla du, ringde inte LJ efter Roine menar du när han blev hämtad på pendeln ?
Var det telepati menar du ?

Det förekom inga samtal 26-30e, alltså inträffade det LJ säger på andra dagar.

LJ kommer bli en bisats i domen, om ÅK släpar dit honom.

Problemet var att man fick resning pga. vittnet och jag tror inte MH hade del av sidomaterialet då.

Det räcker med att LJs mobil var urladdad eller att han glömt den hemma så lånar han en polares mobil för att ringa Roine. Vips, är det återigen möjligt att LJ faktiskt ringde Roine och att det finns ett samtal som passar in.
Citera
2013-12-20, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Jo, det gör det sluta sprida desinformation i tråden!

Det är korrekt som framförs i förklaringen att det råder tveksamheter kring
tidpunkten för vittnet LJs iakttagelser på den aktuella rastplatsen, något som
jag tidigare också anmärkt i resningsansökan
. Enligt min mening kan man av
de oprecisa tidsangivelserna inte utesluta att iakttagelserna är gjorda natten
mellan den 27 och 28 juli. LJs beskrivning av vad han gjorde och vilka som var
närvarande på rastplatsen är av naturliga orsaker knapphändig.
Ovan har jag redovisat att det är min bedömning att det är rimligast att anta att
emballaget placerades på fyndplatsen i nära anslutning till att MJ togs av daga.
Även om man skulle tolka det underliggande materialet så att det är troligare
att LJ gjorde sina iakttagelser natten mellan den 28 och 29 juli, så minskar inte
detta betydelsen av de uppgifter han lämnat. Det är i själva verket så att detta
ytterligare skulle minska utrymmet i tid för en alternativ gärningsman.

Tack för det!
Då är det som jag tolkar det inte heller från åklagarhåll uteslutet att FS gömde Marina 28-29 Juli.
Fits like a glove.
Citera
2013-12-20, 13:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Det är en ganska allvarlig beskyllning att påstå att en polis far med lögn.
På vilket sätt är det uppenbart att han ljuger?
Kan du belägga detta på något sätt så vore det jättebra. Inte minst för din egen
trovärdighets skull.
Så upp till bevis nu, tack!

Och på vilket sätt har det ljugits och manipulerats från åklagarhåll?

Du svarade på ljugandet här.
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso

"Den rör sig"

Peruken (manipulering) har du i FUP och ljudklipp, har du missat det ?

Ytterligare en lögn från ÅK har du i min signatur.
Senast redigerad av Fnurra-pa-traden 2013-12-20 kl. 13:15.
Citera
2013-12-20, 13:21
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fin
Jag vet inte vad jag ska tro där.

Jag tror också hon mördas 27/28 och att FS snabbt fick ut henne ur huset.
Men därmed inte sagt att han inte placerade henne på en okänd plats tills natten efter.
Jag ser inget som motsäger att det skulle kunna gått till så heller.

LJ:s vittnesmål passar ju perfekt in i den beskrivningen.
Det kanske är just så åklagaren tänkt sig att använda vittnet.

Att det är FS som är skyldig är jag övertygad om, och att han jobbade med åtgärder efter mordet också kvällen/natten efter mordet är jag också övertygad om.

FS kanske skaffade sig ett "alibi" för fel natt eftersom han då exponerade sig mer när han gömde kroppen än kvällen innan.

Det är bara teorier, men skulle det kunna vara så?
Vad tror ni?
Vad händer med vittnet SW som sa att han såg Marinas bil på Stora Höga P 28? Ska han också strykas? Jag tror inte åklagaren har råd att leka tio små negerpojkar längre.
Citera
2013-12-20, 13:31
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Jo, det gör det sluta sprida desinformation i tråden!

Det är korrekt som framförs i förklaringen att det råder tveksamheter kring
tidpunkten för vittnet LJs iakttagelser på den aktuella rastplatsen, något som
jag tidigare också anmärkt i resningsansökan
. Enligt min mening kan man av
de oprecisa tidsangivelserna inte utesluta att iakttagelserna är gjorda natten
mellan den 27 och 28 juli. LJs beskrivning av vad han gjorde och vilka som var
närvarande på rastplatsen är av naturliga orsaker knapphändig.
Ovan har jag redovisat att det är min bedömning att det är rimligast att anta att
emballaget placerades på fyndplatsen i nära anslutning till att MJ togs av daga.
Även om man skulle tolka det underliggande materialet så att det är troligare
att LJ gjorde sina iakttagelser natten mellan den 28 och 29 juli, så minskar inte
detta betydelsen av de uppgifter han lämnat. Det är i själva verket så att detta
ytterligare skulle minska utrymmet i tid för en alternativ gärningsman.
Jag sprider inte desinformation. Ur resningsansökan:
Citat:
I den tidigare förundersökningen (hfup, s. 390) redovisades en promemoria över uppgifter som lämnats av vittnet [maskerad]. Av promemorian framgick av [maskerad] hustru [maskerad] den 7 augusti 2010 var i kontakt med polisen i anledning av iakttagelser som gjorts natten den 28 juli. Då polisen kontaktade [maskerad] framkom att det var hennes man [maskerad] som giort iakttagelsen ifråga. Vid telefonsamtalet redovisade [maskerad] sina iakttagelser och uppgav att dessa skett efter midnatt den 28 juli, vilket framgår av promemorian.
Det finns inget utrymme för annan natt än 27-28 i resningsansökan. Du återgav inte resningsansökan. Sluta sprida desinformation i tråden.
Citera
2013-12-20, 13:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jag sprider inte desinformation. Ur resningsansökan:

Det finns inget utrymme för annan natt än 27-28 i resningsansökan. Du återgav inte resningsansökan. Sluta sprida desinformation i tråden.

Å vad det det jag hade gjort fel, jag hade hänvisat till fel dokument i floran av dokument kring resningen. Naturligtvis missar du inte att påpeka det. Jaja, nu har du fått slå mig på fingrarna ang vilket dokument det var. Till sak har jag dock rätt. Det kan ju jag tycka är lite viktigare och lite mer intressant.
Citera
2013-12-20, 13:54
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Å vad det det jag hade gjort fel, jag hade hänvisat till fel dokument i floran av dokument kring resningen. Naturligtvis missar du inte att påpeka det. Jaja, nu har du fått slå mig på fingrarna ang vilket dokument det var. Till sak har jag dock rätt. Det kan ju jag tycka är lite viktigare och lite mer intressant.
Du hävdade bestämt att det var ur resningsansökan och försökte slå mig på fingrarna när jag sa att det inte var det.

Till vilken sak har du rätt? Ett åklagarvittne säger att en bil lik Marinas stod på Stora Höga P 28, och ett annat säger att bilen var vid rastplatsen natten efter. Hur får du ihop det?
Citera
2013-12-20, 14:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Du hävdade bestämt att det var ur resningsansökan och försökte slå mig på fingrarna när jag sa att det inte var det.

Till vilken sak har du rätt? Ett åklagarvittne säger att en bil lik Marinas stod på Stora Höga P 28, och ett annat säger att bilen var vid rastplatsen natten efter. Hur får du ihop det?

När du citerade ur resningsansökan återgav du inte den del som detta syftar på:
Det är korrekt som framförs i förklaringen att det råder tveksamheter kring tidpunkten för vittnet LJs iakttagelser på den aktuella rastplatsen, något som jag tidigare också anmärkt i resningsansökan.
Din citerade text gav intryck av att det var den 28:e, stenhårt, som gäller. Men redan när resningsansökan görs anmärker RÅ på att det finns osäkerhet kring datumet. Vittnesmålet står och faller alltså inte med att iakttagelsen görs en viss dag.
Citera
2013-12-20, 14:02
Medlem
Maloms avatar
Citat:
Det är väl inte helt ovanligt att gm sprider ut sina dumpningar? En mobil här, ett mordvapen där osv. Det är inte alla som packar ihop allt snyggt och prydligt i en resväska och gör sig av med allt samtidigt och på samma plats. Bättre att sprida ut och försvåra återfinnandet för polisen.

Den mest trovärdiga förklaringen är väl dock att gm planterat ut ett villospår. Kanske tänkte Fidde att sakerna skulle återfinnas och att slutsatsen då skulle dras att gm åkt denna väg, dumpat lite prylar på vägen och fortsatt bort från Spekeröd. Dvs att dumpningen var tänkt att leda polisen bort från platsen där Fidde tänkte gömma kroppen.

Om den teorin stämmer så blir det fullständigt logiskt att han dumpar prylar vid en rastplats. Han vet att det är en plats där det rör sig mycket folk ständigt, chansen att prylarna blir upptäckta är stor. Och att Fidde ägnat sig åt att plantera ut villospår - det vet vi. Sms till syrran, fordonsförfrågan, parkering av bilen vid tågstationen osv.
Visst kan man dumpa bevis m.m. här och där,
men inte med liket bredvid sig i bilen.
Det är nog det första man dumpar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in