2013-12-19, 22:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Eftersom det är lätt att kolla om det är julafton på tisdag och vad som står i aktbilaga 89 är det meningslöst för mig att ljuga om det. Var det grovt tjänstefel att dra tillbaka vittnet RJ för att han var ute fel natt och hämtade LJ?
Orsaken till att han gjorde det kommer säkert att framgå i rättegången.
OM det är så att ett vittne ändrar sig och helt plötsligt styrker försvaret istället för åtalet brister åklagaren i sin objektivitetsplikt om hen stryker det.
Men det är inte alls säkert att det är så. Om RJ inte ens vet vilken natt han var ute, har ett pågående missbruk och håller på att ändra sig har hans vittnesmål knappast något bevisvärde. DÅ gör inte åklagaren fel som stryker RJ.
Så svaret är: förutsatt att du har rätt är det tjänstefel. Att som åklagare med otillåtna medel försöka sätta dit en åtalad är dessutom i princip alltid grovt tjänstefel. Men jag ser inget som tyder på att du har rätt.
Citera
2013-12-19, 22:24
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Det sistnämnda stämmer så långt det är praktiskt möjligt. Ett av åklagarnas vittnen har meddelat att han inte vill åka till svenska konsulatet i Las Palmas på Gran Canaria för att vittna.
P.K skulle ju enligt underlag resa bort. Är det de vittnet som inte vill inställa sig?
Citera
2013-12-19, 22:26
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Orsaken till att han gjorde det kommer säkert att framgå i rättegången.
OM det är så att ett vittne ändrar sig och helt plötsligt styrker försvaret istället för åtalet brister åklagaren i sin objektivitetsplikt om hen stryker det.
Men det är inte alls säkert att det är så. Om RJ inte ens vet vilken natt han var ute, har ett pågående missbruk och håller på att ändra sig har hans vittnesmål knappast något bevisvärde. DÅ gör inte åklagaren fel som stryker RJ.
Så svaret är: förutsatt att du har rätt är det tjänstefel. Att som åklagare med otillåtna medel försöka sätta dit en åtalad är dessutom i princip alltid grovt tjänstefel. Men jag ser inget som tyder på att du har rätt.
Det är tekniskt bevisat att RJ inte hämtade LJ natten 28-29.
Citera
2013-12-19, 22:28
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
P.K skulle ju enligt underlag resa bort. Är det de vittnet som inte vill inställa sig?

Du menar han som upplyste utredningen om det lilla skåpet på väggen som vapnet har förvarats i?
Det vittnet har nog anpassat sina resmål efter domstolens rättegångsdagar, så du lär inte glädja dig åt att han han vittnar. Han har mycket information att delge fallet.

Vittnen väljer inte om dom ska vittna vet du väl?
Citera
2013-12-19, 22:28
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Nej, det är JS från Stora Höga P.
Citera
2013-12-19, 22:32
Medlem
maskrooss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Om herr S går fri hur mycket kan han tänkas få i skadeståndsersättning då?
Över 250 000 riksdaler?
I så fall blir det väl livat i holken, nej jag menar Hagfors förstås.

Bor F i Hagfors?
Citera
2013-12-19, 22:32
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Om herr S går fri hur mycket kan han tänkas få i skadeståndsersättning då?
Över 250 000 riksdaler?
I så fall blir det väl livat i holken, nej jag menar Hagfors förstås.

Du menar att detta fall av resningar skulle bli det första att fria en misstänkt? Skulle inte tro detta då siffran på beviljade resningar ligger på 100% fällande dom.
Och skulle HR få för sig något annat, så kan åklagaren överklaga till HD och det lär ju inte bli någon åsiktsändring direkt från det hållet.

Och med det så är det meningslöst med alla försvarstal om ditten och datten och vad L sa här och vad PK sa där. Och det är i princip ganska så klart. Så du kan vara helt lugn.,

Citat:
Ursprungligen postat av maskroos
Bor F i Hagfors?
Nej, bodde men det gick väl inte för alla pratade väl ganska mycket kan jag tänka mig så det fick bli Karlstad istället.
Senast redigerad av MrsMagoo 2013-12-19 kl. 22:41.
Citera
2013-12-19, 22:33
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Titiana
tror du inte kronkalle väntar vid porten då och vill ha sina 200 lakan
Åh fan, är det så illa?
Har 40-åringen såna skulder hos fogden? Det visste jag inte.
Citera
2013-12-19, 22:36
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Du menar att detta fall av resningar skulle bli det första att fria en misstänkt? Skulle inte tro detta då siffran på beviljade resningar ligger på 100% fällande dom.
Belägg för det? Resningar gäller inte bara mord och inte bara resningar till men för den dömde. Så, fram med belägg.
Citera
2013-12-19, 22:38
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Åh fan, är det så illa?
Har 40-åringen såna skulder hos fogden? Det visste jag inte.

Inte så säker på att han har så mycket i dagsläget. Men han har skulder det är nog ganska klart.
Men du kan nog bortse ifrån skadestånd det lär bli staten som får betala för hans skadestånd till dom anhöriga istället. Och under tiden kommer han kosta ca 3000 per dygn i 10 år minst.
Citera
2013-12-19, 22:38
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Och skulle HR få för sig något annat, så kan åklagaren överklaga till HD och det lär ju inte bli någon åsiktsändring direkt från det hållet.
På vilket sätt är det här ärendet så juridiskt intressant att HD beviljar prövningstillstånd? Jag trodde det bara handlade om bevis.
Citera
2013-12-19, 22:47
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Nej, det är JS från Stora Höga P.
Om JS inte vill inställa sig för telefonförhör så faller plötsligt två vittnen bort.

Jag hade för mig att det är en skyldighet att ställa upp och vittna om man kallas, eller på annat sätt skall avge sitt vittnesmål..t.ex videolänk,tfn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in