2013-12-19, 21:53
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Titiana
Advokaten får alltid ett meddelande om ett vittne tillkommer eller dras in och han kan opponera sig. Det verkar ju som han inte gjort detta, vilket han förmodligen gör rätt i. Han kommer ha svårt nog att ha med FS att göra än att han ska kalla folk som dravlar i domstolen.

Och du vet alltså hur advokaten har agerat i det här fallet med vittnet?

Om åklagaren anser att R är ett för svagt vittne för sin sak bör inte advokten utnyttja tillfället som uppstår då?
Citera
2013-12-19, 21:54
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Om det kan bevisas att hans vittnesmål kan fria FS kommer det framgå vid rättegången. Som jag sa innan utgår jag inte från att någonting ni säger stämmer. Om du påstår att det är julafton på tisdag kommer jag att kolla det grundligt innan jag tror på det.

Grundligt är nödvändigt på Flashback det är nog ingen överdrift.
Vittnet R skulle tala om att han hämtade L den 29 juli det va liksom the star vittne här, så det mest troliga är nog att värdet av det vittnet inte va mycket att ha.

Så¨blir det förhandling i morgon? Har Hansson ändrat sitt preliminära besked till HR?
Senast redigerad av MrsMagoo 2013-12-19 kl. 21:57.
Citera
2013-12-19, 21:59
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo

Grundligt är nödvändigt på Flashback det är nog ingen överdrift.
Vittnet R skulle tala om att han hämtade L den 29 juli det va liksom the star vittne här, så det mest troliga är nog att värdet av det vittnet inte va mycket att ha.

Så¨blir det förhandling i morgon? Har Hansson ändrat sitt preliminära besked till HR?
Värdet av det vittnet är bra, han hämtade LJ fel natt, så LJ faller platt. Det var nog en tysk turist han såg.
Citera
2013-12-19, 22:02
Medlem
Titianas avatar
Åklagarens objektivitetsplikt gäller nog i första hand under förundersökningen. Att hen ska undersöka förbehållslöst och om det finns saker som motsäger mgm eventuella skuld går saken oftast inte till åtal. Väl i domstol är det åklagaren jobb att se till att styrka sitt åtal och försvararen får göra skäl för sin ringa ersättning..
Citera
2013-12-19, 22:05
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Åklagarens objektivitetsplikt gäller nog i första hand under förundersökningen. Att hen ska undersöka förbehållslöst och om det finns saker som motsäger mgm eventuella skuld går saken oftast inte till åtal. Väl i domstol är det åklagaren jobb att se till att styrka sitt åtal och försvararen får göra skäl för sin ringa ersättning..
Vad får dig att tro att åklagarens objektivitetsplikt upphör vid åtal?
Citera
2013-12-19, 22:07
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Och du vet alltså hur advokaten har agerat i det här fallet med vittnet?

Om åklagaren anser att R är ett för svagt vittne för sin sak bör inte advokten utnyttja tillfället som uppstår då?

Jag utgår ifrån, såvida han hunnit, att advokaten i fråga skulle ha gett skäl för varför detta vittne ska höras och domstolarna är väldigt frikostiga i det avseendet. Advokaten behöver inte ge andra skäl än "han ska höras om sina iakttagelser natten den ...blabla" och då ska vittnet dyka upp igen och kanske kommer att göra, vad vet jag. Vittnen kan man kalla i stort sett fram till ar förhandlingen är avslutad.
Citera
2013-12-19, 22:13
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel

Den upphör inte men ifall det finns skäl som talar emot att någon är oskyldig eller att skuld inte kan bevisas går saken inte till åtal...skulle han välja att åtala trots att det finns starka skäl ( o nej en smygmobil, räknas inte dit) som talar emot skuld och han väljer att åtala då har han nog åsidosatt sin objektivitetsplikt.
Citera
2013-12-19, 22:14
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Jag utgår ifrån, såvida han hunnit, att advokaten i fråga skulle ha gett skäl för varför detta vittne ska höras och domstolarna är väldigt frikostiga i det avseendet. Advokaten behöver inte ge andra skäl än "han ska höras om sina iakttagelser natten den ...blabla" och då ska vittnet dyka upp igen och kanske kommer att göra, vad vet jag. Vittnen kan man kalla i stort sett fram till ar förhandlingen är avslutad.
Det sistnämnda stämmer så långt det är praktiskt möjligt. Ett av åklagarnas vittnen har meddelat att han inte vill åka till svenska konsulatet i Las Palmas på Gran Canaria för att vittna.
Citera
2013-12-19, 22:16
Medlem
Grandiosos avatar
Om herr S går fri hur mycket kan han tänkas få i skadeståndsersättning då?
Över 250 000 riksdaler?
I så fall blir det väl livat i holken, nej jag menar Hagfors förstås.
Citera
2013-12-19, 22:17
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Den upphör inte men ifall det finns skäl som talar emot att någon är oskyldig eller att skuld inte kan bevisas går saken inte till åtal...skulle han välja att åtala trots att det finns starka skäl ( o nej en smygmobil, räknas inte dit) som talar emot skuld och han väljer att åtala då har han nog åsidosatt sin objektivitetsplikt.
Objektivitetsplikt och åtalsplikt hör inte ihop. Objktivitetsplikt betyder att han ska ta hänsyn till fakta som talar för den misstänktes fördel, inte bara det som bevisar hans oskuld.
Citera
2013-12-19, 22:18
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel

Varför tror du att det heter motparter i domstol. Åklagare och försvarare och i detta läge ska domstolen vara den objektiva instansen.
Åklagaren är dessutom skyldig att väcka åtal om det finns tillräcklig starka skäl..objektiviteten gäller åt bägge hållen vettu.
Citera
2013-12-19, 22:19
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Om herr S går fri hur mycket kan han tänkas få i skadeståndsersättning då?
Över 250 000 riksdaler?
I så fall blir det väl livat i holken, nej jag menar Hagfors förstås.

tror du inte kronkalle väntar vid porten då och vill ha sina 200 lakan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in