Citat:
Ursprungligen postat av
Reimer
Tror du alltså att FS har vidgått att LJ,s vittnesmål är korrekt?
Det är ju vad smålandtintin säger skulle ha skett i det här fallet, i sådana fall har ju FS ändrat sin utsaga väsentligt och det borde finnas dokumentation på det.
Nej, jag tror inte FS vidgått att LJs vittnesmål gäller honom. Smålandstintin skrev att det
oftast var därför vittnesmål ströks. det jag gav smålandstintin cred för var att han, med sin sakkunskap, berättade att strykningar av vittnesmål är frekvent i en rättegång. Att det alltså inte är något Stort och Märkligt och Desperat som Fiddes hjärntrust i Tråden försöker få det till. Ibland är det skönt när någon rensar upp i träsket.
Jag tror vittnet R var kallat för att stärka upp LJs vittnesmål tidsmässigt. men åklagaren inser att tidsuppgifterna är för luddiga och väljer därför att stryka R. Alltså ur aspekten att det hade ändå inte tillfört nåt. LJs vittnesmål kan inte preciseras i
tid, det hade naturligtvis blivit ännu starkare då. Nu är det "enbart" till
innehåll som det är intressant. Men till innehåll är det givetvis hyperintressant! Eftersom det bara är innehållet som är intressant så räcker det att kalla LJ.
Vissa tror att bara för ett vittne inte minns allt korrekt, så faller hela vittnesmålet. Så är det givetvis inte. Även ett vittne som har rätt till 90% är givetvis högintressant.