2013-12-19, 12:12
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Eller så minns han helt rätt, och FS gick igenom den efter polisen åkt, insåg att det fanns anteckningar där som inte var fördelaktiga för honom och "städade" helt sonika bort filofaxen.

Om inte gm finns i samtalslistan, vadan detta hallå om telefonen? Men du menar att det var denna gm som bröt sig in i det avspärrade huset och la dit telefonen?
Man kan utan vidare fastslå att den här alternative gärningsmannen har varit väldigt
förslagen, kall, metodisk och uthållig.
Han har bland annat väntat in att blod skulle koagulera och lagt på en filt sedan.
Har han varit gömd i huset utan att FS märkt honom efteråt?
Smugit ut emellanåt och avlägsnat spår efter sig? Eller återvänt då och då till huset, helt djärvt?

En synnerligen intrikat mordhistoria. Mankell kunde inte gjort det bättre.
Citera
2013-12-19, 12:23
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Såvitt jag har förstått är inte ens Svenkvist intresserad denna observation längre.
Tele2 motsäger att LJ var där 26-30e.
Belägg för att han inte är intresserad längre?
Har han själv sagt så senaste veckorna?
Har jag helt missat i så fall.
Citera
2013-12-19, 12:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Belägg för att han inte är intresserad längre?
Har han själv sagt så senaste veckorna?
Har jag helt missat i så fall.

JOJ kommer bla. inte kallas för att vittna. Han har tagit fel dag på dagarna.

Belägg att Svenkvist tillskrivit LJs observation vikt efter advokat MHs yttrande.

Ja du har missat.
Citera
2013-12-19, 13:04
Avslutad
Citat:
Såvitt jag har förstått är inte ens Svenkvist intresserad denna observation längre.
Tele2 motsäger att LJ var där 26-30e.
Hade tele2 övervakning på LJ, eller hur kan man uttala sig om var han var? Försöker du få fram att det inte finns något samtal registrerat på LJs telefon som matchar samtalet LJ gjorde till sin fru den 29e? Han kanske ringde från en kompis telefon.
Citera
2013-12-19, 13:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Hade tele2 övervakning på LJ, eller hur kan man uttala sig om var han var? Försöker du få fram att det inte finns något samtal registrerat på LJs telefon som matchar samtalet LJ gjorde till sin fru den 29e? Han kanske ringde från en kompis telefon.

Jag försöker inte med det.
Det har Polisen gjort. 2010. Kollade både frugan och LJs.

Står i tråden.
Citera
2013-12-19, 13:22
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Man kan utan vidare fastslå att den här alternative gärningsmannen har varit väldigt
förslagen, kall, metodisk och uthållig.
Han har bland annat väntat in att blod skulle koagulera och lagt på en filt sedan. /.../
Du glömmer absorberingstyget - och att blodet mycket långsamt kan ha krupit ut under detta tyg:
https://www.flashback.org/sp37120140
Med ledning av vad vi vet - och i avsaknad av mer ingående studier och experiment - går det inte att med säkerhet fastställa att fleecefilten nödvändigtvis måste ha sugit åt sig blod i takt med blodets migration. Det går heller inte att utesluta att blodfläcken från början ur gm:s synvinkel helt syntes täckt av det vita absorberingstyget.

Att provuppsättningen efter tre dygn expanderat så mycket som 2 - 12 cm kan man se på s. 272 i FUP. - Detta kan sedan jämföras med bilderna på s. 703.

När man tittar lite närmare på de här bilderna - och då särskilt bild 6, s. 703, plus bild 7, s. 704, samt bild 9, s. 705, så ser ut som att blodfläcken från början inte helt och hållet har täckts av absorberingstyget; det kan vara fråga om någon centimeter blod som ursprungligen "stuckit ut" men som gm inte ansett sig behöva täcka med ytterligare något tyg, alt. helt enkelt inte uppmärksammat. Man kan då fråga sig om inte fleecefilten bör ha fått lite av detta blod på sig om filten anbringats omedelbart efter absorberingstyget. Eftersom gm gjorde allt för att från alla håll sträcka och spänna filten hårt över sängbottnen så borde kanske filten ha tagit åt sig av det utstickande blodet - om än i ytterst liten mängd.
Citera
2013-12-19, 13:26
Medlem
Maloms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klokastiklassen
Så då har FS inget alibi alls för mordnatten alltså!
Nej, det är ju märkligt.
Speciellt som en del vill påskina att kyrkogårdsalibit är lögn.

Om han är GM borde han ha skaffat ett påhittat alibi för rätt natt.

Om han förskökte ge sken av att M levde ytterligare ett dygn,
kunde han ha skaffat sig ett riktigt alibi.
Citera
2013-12-19, 13:35
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Det ligger väl närmare till hands att Polisen följt ett etablerat mönster vid den sk. BPUn.
Jag tror inte man tog den på allvar, utan fikade, kastade apport med krimsökhundarna och njöt av vädret i trädgården. Plåtade lite, kanske en och annan skojbild på Poliser som tokar runt ?

Härav lät man protokollet vara öppet och låta innefatta även BPU nr.2 - för att inte framstå som jubelåsnor.

Fast det gjorde man iaf, eller hur ?
Undrar snarare om det är du som tar det här hemska mordfallet på verkligt allvar
som du tokar runt med diverse svammel...

Kastade apport? Skojbilder? Lapade sol utanför husknuten?
Tror nog man var seriösare än så även om missade blodbesudlingar och kulhål är
rejäla plumpar i protokollet.
Citera
2013-12-19, 13:47
Bannlyst
Häktningsförhandlingen fredag 14.00 är enligt de trevliga damerna på HR:s kansli borttagen. Det bör enligt dem innebära att häktning medges, men trots att flera hjälpte mig är det inte säkert. Vi får nog vänta och se.
Citera
2013-12-19, 13:47
Bannlyst
Citat:
Undrar snarare om det är du som tar det här hemska mordfallet på verkligt allvar

Finns inget protokoll från BPU1, det är märkligt.
Jag har ingen aning vad de gjorde för att missa blodfläck i sängen, likdoft, bloddroppar på golvet.
Man har inga dragmärken eller spår av städning på golv.
Någon smygmobil hittade man heller inte.

Jag har svårt att tro att man gjort något seriöst arbete.
Citera
2013-12-19, 13:51
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:

Finns fler plumpar. Man kollade inte pendelparkeringen eller de få vägar som finns i området heller.
Citera
2013-12-19, 13:53
Avslutad
Citat:
Jag försöker inte med det.
Det har Polisen gjort. 2010. Kollade både frugan och LJs.

Står i tråden.
Men här i tråden sysslar vi med fakta, inte trådsanningar (som du själv svarade någon som hänvisade till uppgifter i tråden). Så ordentlig källa på vad som egentligen är kollat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in