2013-12-18, 19:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av wwxww
Jag tänkte föreslå det först. Om folk vill hålla sig till det så vore det ju toppen. Plus "orsak till medicinering".
La till orsak på mitt inlägg. Orkar inte redogöra för alla mediciner jag har provat, men om nån har frågor om någon av dem så svarar jag gärna om hur jag upplevde den.
Citera
2013-12-18, 19:53
Medlem
Intressant att läsa om dina erfarenheter. Sjukt många år ju

Jag hade tänkt bidra själv, men kvällsnojan satte in precis.
Citera
2013-12-18, 21:39
Medlem
GoFuckADucks avatar
Har provat följande:

Citalopram.
Sertralin.
Venlafaxin.
Fluoxetin.
Voxra/Wellbutrin.
Stilnoct.
Ritalin.
Conserta.

Idag går jag på 20 mg Fluoxetin, 150 mg Voxra och 10 mg Stilnoct, som funkar kanon för mig och lägger till Ritalin för att få extra energi ibland.

Venlafaxinet var den värsta skiten jag gått på och utsättnings symptomen på dom höll på att ta livet av mig.
Senast redigerad av GoFuckADuck 2013-12-18 kl. 21:44.
Citera
2013-12-18, 23:43
Bannlyst
Lägger till mig själv då.

Voxra (självdiagnosticerad dystymi och tillhörande symptom, dock ej ångest)
* 300 mg, började på 150 mg
* Runt 2 månader
* Eventuellt jämnare humör samt att röksuget HELT försvunnit, (känner ej av ökad energi eller glädje)
* Muntorrhet, minskad aptit (dock ej hunger), insomningssvårigheter, ökat blodtryck vid dosökningen (nu är det normalt), huvudvärk ibland, eventuellt sämre smaksinne, blir argsint vid ett relativt stort intag på alkohol i kombination med Voxra och behöver därför tänka på detta och dra ner på mängden - vissa minnesluckor i samband kan också inträffa, har blivit lite seg med att uträtta vardagliga sysslor och blir liksom sittandes med tänket om att gå upp och fixa det - kommer liksom till skott långsammare än vanligt, eventuellt litet ökat håravfall men det kan även bero andra faktorer

Melatonin (för insomningsproblem)
* 3 mg
* Drygt 2 månader
* Har fungerat perfekt mot insomningsproblemen som Voxra genererat, BILLIGT
* Tar lite lång tid att börja verka samt att jag tappat lite effekt på dessa efter en längre tids användning, eventuellt kan man vara lite dåsig på morgonen när man vaknar vilket kanske gör att man sover extra mycket

Provat...

Fluoxetin
* 20 mg
* 1 vecka (så min utvärdering är inte rättvis)
* Piggare på morgonen efter uppvak, lite jämnare i humöret
* Slutade efter 1 vecka p.g.a. sexuell dysfunktion, blev lite stirrig av den och kände mig väldigt neutral hela tiden - som att man var lite i en bubbla, avstängd känslomässigt

Har även testat andra mediciner men för kort tid eller för sporadiskt för att kunna ge en korrekt utvärdering.
Senast redigerad av Anonyma-Klubben 2013-12-18 kl. 23:51.
Citera
2013-12-19, 13:34
Avslutad
Anonyma-Klubben,

Jag är lite nyfiken på Voxra, då du skrev minskat röksug. Jag skulle gärna vilja sluta röka. Tror ni man kan blanda med Venlafaxin? Humörmässigt mår jag relativt bra.

Men, jag kommer aldrig att ta något som man går upp i vikt av. Men du skriver minskad aptit, det låter ju bra, för jag vill gärna gå ner några kilo. Har fått tid hos min psykiater i januari, tror du det kan vara värt att ta upp?
Citera
2013-12-19, 14:04
Medlem
E.W.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Jag är lite nyfiken på Voxra, då du skrev minskat röksug. Jag skulle gärna vilja sluta röka. Tror ni man kan blanda med Venlafaxin? Humörmässigt mår jag relativt bra.

Kan bli problem i kombination med antipsykotiska läkemedel. Koncentrationen av t.ex. Haldol i blodet kan öka.

FASS:

Flertalet neuroleptika metaboliseras av cytokrom P4502D6 som hämmas av antidepressiva medel, fluoxetin, paroxetin, venlafaxin och buspiron (Voxra). Vid dessa kombinationer kan dosen av Haldol eventuellt behöva minskas.
Citera
2013-12-19, 14:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av E.W.
Kan bli problem i kombination med antipsykotiska läkemedel. Koncentrationen av t.ex. Haldol i blodet kan öka.

FASS:

Flertalet neuroleptika metaboliseras av cytokrom P4502D6 som hämmas av antidepressiva medel, fluoxetin, paroxetin, venlafaxin och buspiron (Voxra). Vid dessa kombinationer kan dosen av Haldol eventuellt behöva minskas.
Ja, just det! Det stämmer, det har jag märkt att jag inte får någon effekt av kodein, eftersom Haldolen hämmar CYP 2D6, samma enzym som omvandlar kodein till morfin.

Men min läkare mätte Haldol-dosen i mig, den skulle ligga på mellan 5 och 50 (vilket mått minns jag inte), men jag låg på typ 7-8, alltså ganska lite.
Citera
2013-12-19, 16:29
Medlem
Valdoxan (Mot ångest och sömn)
25 mg
Fått jämnare sömn cykel sen jag började. Istället för som förut utöka varje dygn med 1-2 h.
Inga nackdelar som jag kan bestämt säga.

Olazapin (Mot depressioner och sömn)
5 mg
Blir trött och kan somna varje gång jag tagit dom hittils.
Har dock blivit tröttare på dagarna och stirrig utan någon direkt hjärnaktivitet. Har även också fått ett enormt sug efter socker och salt sen jag började.

Strattera (Mot ADD)
Håller på att ställa in den just nu (hittils på 20mg men ska öka till 40 imorgon.)
Inga positiva effekter hittils, kanske lite mer motor för att ta tag i saker.
Sover skit och vaknar flera gånger på natten. Även framkallat panikattack som jag inte haft på flera månader. Väntar i hopp att det blir bättre när jag ligger på rätt dos.

Sobril (Mot stark oro)
15-45 mg
Gör mig trött och tung i kroppen. Hjälper genom att jag inte orkar tänka på dåliga tankar. Sätter sig tyvärr inte något i huvet så dom gånger jag orkar tänka, så tänker ja exakt lika dant som om jag inte tagit dom.

Det är dom som jag tar just nu, sen finns det andra som jag testat tidigare:
Stilnoct (fick hallisar för lätt)
Theralen (trött dagen efter)
Nozinan (zombie dagen efter samt sov 14 h+)
Lergigan (funkade bara ibland)
Atarax (sockerpiller)
Ritalin (funka men för mycket biverkningar)
Concerta (funka knappt samt satt i för länge)
Voxra
Circadin
Mitrazapin
samt några andra ssri som jag ej minns vid namn.
Citera
2013-12-19, 18:24
Medlem
Namn*Quetiapin 200 mg(Paranoia och sömn)
Tid* 2-3 månader kanske
Fördelar*Höll tankarna i schakt i början
Nackdelar*Effekt avtas efter någon vecka

Namn*Propavan 50 mg(Sömn)
Tid*2-3 år
Fördelar*Funkar(knappt) med Quetiapin
Nackdelar*Somnar inte på dem längre,ger minimal effekt med Quetiapin

Namn*Imovane 7,5 mg(Sömn)
Tid*Behovs medicin,tas vid svåra perioder
Fördelar*Tappar lite ångest,fungerar bra med Propavan
Nackdelar*Vissa kvällar blir man fortfarande sömnlös,metal smak i munnen
Citera
2013-12-19, 20:51
Medlem
BallsMans avatar
Har haft 2-3 diagnoser (social fobi, depression, stark oro/ångest) innan jag fick ADHD som primär.

Har provat, eller snarare, det har på mig prövats i olika tidsperioder:

Atarax.
Alimemazin/Theralen.
Lergigan.
Propavan.
Cymbalta.
Sertralin.
Citalopram.
Cipralex.
Edronax.
Voxra.
Melatonin/Circadin.
Stesolid.
Sobril.
Stilnoct.
Zopiklon.

Vilket apoteksknark har jag nu?

* Medicinens namn:
Medikinet/Ritalin. (För att lindra de symptom min ADHD medför)
* Dos:
40mg morgon, 20mg eftermiddag.
* Tidspann:
Sedan i somras detta året.
* Fördelar:
Tar bort den håglöshet, det tankevirvarr och gnagande ångest som tär på mig. Gör mig uppåt, fokuserad och alert.
* Nackdelar:
Magen! Man blir riktigt kass i magen av denna medicinen.

Samt...

* Medicinens namn:
Mirtazapin (Mot depression och ångest).
* Dos:
30mg per kväll.
* Tidspann:
Ätit denna i flera år nu.
* Fördelar:
Man sover bra på denna medicinen. Viktuppgången är enbart positiv för mig.
Tar bort avgrundsångesten, udden av depressivt undergångstänk och tvångsbeteendena.
* Nackdelar:
I sig självt är Mirtazapin ingen höjdare, man blir så här känslomässigt ->
... som en Aspies. Samt att man sover lite fööör bra, och gärna blir seg under dagarna.
Glömmer jag att ta min Mrtazapin så sover jag inte en blund på en hel natt, den är väldigt beroendeframkallande om man har stått på den ett längre tag.

Tack och lov så finns min Medikinet/Ritalin som tar bort de negativa aspekterna hos Mirtazapinet så att man blir lite mer så här ->
Citera
2013-12-20, 10:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av wwxww
Placebo innebär i alla fall att det sker saker i kroppen. Det är inte som man "inbillar sig", även om det inte är själva pillrena som gör verkan. Men nej, tror knappast att det är placebo eftersom att jag har en okontrollerbar depression sedan många år tillbaka och den mildras enormt av mediciner.

Utifrån vad har du bildat uppfattningen att det är otroligt vanligt? Menar du att om en person reagerar positivt på sin medicin, då är det placebo, och om personen reagerar negativt är det en följd av ämnets verkan i kroppen?

jag menar att de reagerar positivt när de fått medicin och tror den fungerar, när de egentligen bara är psykologisk. Sen skrivs läkemedlen av innan den egentligen verkningstiden inträffat på grund av bieffekter och annat. Sedan setts en identisk medicin in och samma visa där.

Det handlar bara om ett okontrollerat system för läkare att tjäna pengar.

Vad är många år för dig?
Citera
2013-12-20, 16:15
Medlem
2.71828s avatar
Theralen - Hittills den enda medicinen som jag gillat. De flesta verkar tycka att bakruset är hemskt, men jag tycker det är mysigt! Tyvärr fungerar det inte som insomningsmedel, utan snarare blir det så att jag sover länge när jag väl somnat. Det innebär att jag inte kan ta Theralen till vardags, men blir det så att jag dygnar så är den fantastisk för att komma tillbaka i rutin snabbt.

Ritalin - Har tagit 60mg direktverkande dagligen i en viss tid nu. Egentligen tycker jag inte om den, men den hjälper mig ganska mycket genom att motverka trötthet och koncentrationsproblem. Det dåliga är att jag får ångest, blir spänd i kroppen, stressad, plus att den inte hjälper ett dyft mot hyperaktivitet. Hoppas Elvanse går på högkostnadsskyddet snart...

Buspiron - Jäklar vilket flummigt piller. Strax efter intag blev jag "yr" eller vad man ska kalla det, och mådde ganska bra för en stund. Tillräckligt bra för att ibland ta den i berusningssyfte, tom. Lustigt att Buspiron "saknar potential för missbruk" enligt bipackssedeln, som dessutom nämner att effekten inträder först efter två månader(!) när det för mig var som direktverkande. Förhöjd sexlust var också en vanlig effekt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in