2013-12-19, 10:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Värdet är kanske svårt att uppskatta för den oinsatte, men visst är det så att värdet inte har betydelse för sakfrågan om den här sk smygmobilen. Det är tragiskt vilka strån man hänger sig fast vid.
Och ser man hela materialet och läser HDs beslut, så ser jag inget värde alls i en påstådd mobil som polisen vetat om sedan 2011 och som man då struntar i helt. Det finns inget på den av intresse för utredningen det har RÅ redan svarat på.
Det är mycket hittepå bevis, men det finns ju inget för Hansson att komma med. Han har inget.

RÅ svarade att det inte fanns någon mobil. RÅ förde försvaret bakom ljuset.
Vem förde RÅ bakom ljuset ?
Citera
2013-12-19, 10:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Jag ser fram emot Hanssons förklaring till inkonsekvensen mellan marinas påstådda smygande med sina sexkontakter och FS uppgift att hon var öppen med att hon hade en dejt o bad honom lämna hemmet. Påstår Hansson att hans klient ljuger?

Du drar för stora växlar, sök naturliga förklaringar:
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Det ena utesluter inte det andra, inte på långa vägar.

Hon kanske ville hålla ner hur mycket hon sökte runt, intensiteten, hon sökte ju ganska omfattande och brett.

Det hade jag också legat lågt med om jag hade inneboende ex.
Av respekt och hänsyn.

Men Hansson behöver inte förklara något. Rätten kommer lyssna på vad PF säger, har inte ÅK utrett tillräckligt är det en brist som ligger Svenkvist i fatet. Inte försvaret.
Citera
2013-12-19, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Du drar för stora växlar, sök naturliga förklaringar:

Det blir lite krystat när du skriver "sök naturliga förklaringar". Det finns nämligen inget naturligt i din förklaring eller i FS historia.
Ju mer du försöker hitta naturliga förklaringar, ju mer krystad blir historien.

Antingen smög Marina för FS, eller så gjorde hon inte det.
Enklare och naturligare förklaring än så går inte att hitta.
Citera
2013-12-19, 10:26
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Utifrån FS personlighet tror jag inte ett skvatt på att han skulle lämna huset en natt för att hon bad honom. Den respekten och hänsynen har han då sannerligen aldrig visat henne tidigare, det framgår tydligt av det brev hon skrev till honom. Inte heller flyttade han ut när hon bad hoom, han gjorde inte minsta ansträngning för hennes skull. Och han skulle frivilligt tillbringa en natt ute för marinas skull? Tillåt mig skratta.
En natt där det skulle avverkas uppemot hela 5 mil för att kunna komma till en kyrkogård
där hans mormor låg begravd och tillbringa flera timmar sittandes obekvämt på en gravstenskant?
Ingen kunde intyga att han varit på platsen. Det är bara hans egna ord.
Varför skulle man sätta någon som helst tilltro till denna "gastkramande" berättelse?

Finns det dokumenterade andra nattliga kyrkogårdsbesök från den här herren?
Eller ens dagliga såna? Jo, det var visst några stycken som hade ägt rum, enligt nuvarande
flickvännen, tror jag mig minnas. På dagen. Inte på natten.

Ytterst sällsynt förresten att folk åker till såna platser på nätterna. Det kan liksom vara
lite spöklikt det där att gå och sitta bland alla gravar, men vederbörande är kanske mindre
lättskrämd och låter sig inte påverkas.

Nej, här finns det sannerligen skäl att tvivla på sanningshalten.
Det hade för övrigt varit en dag med viss turbulens. En inhysing som blivit på dåligt humör
och bland annat måttat slag på en sandsäck. Ilsk tydligen rejält och knappast upplagd för att
tillmötesgå en kvinnlig husägarens önskan om att avlägsna sig åtskilliga timmar för att
det skulle dejtas i huset i Spekeröd och utövas möjligtvis vissa aktiviteter.
Senast redigerad av Grandioso 2013-12-19 kl. 10:29.
Citera
2013-12-19, 10:32
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
En natt där det skulle avverkas uppemot hela 5 mil för att kunna komma till en kyrkogård
där hans mormor låg begravd och tillbringa flera timmar sittandes obekvämt på en gravstenskant?
Ingen kunde intyga att han varit på platsen. Det är bara hans egna ord.
Varför skulle man sätta någon som helst tilltro till denna "gastkramande" berättelse?

Finns det dokumenterade andra nattliga kyrkogårdsbesök från den här herren?
Eller ens dagliga såna? Jo, det var visst några stycken som hade ägt rum, enligt nuvarande
flickvännen, tror jag mig minnas. På dagen. Inte på natten.

Ytterst sällsynt förresten att folk åker till såna platser på nätterna. Det kan liksom vara
lite spöklikt det där att gå och sitta bland alla gravar, men vederbörande är kanske mindre
lättskrämd och låter sig inte påverkas.

Nej, här finns det sannerligen skäl att tvivla på sanningshalten.
Det hade för övrigt varit en dag med viss turbulens. En inhysing som blivit på dåligt humör
och bland annat måttat slag på en sandsäck. Ilsk tydligen rejält och knappast upplagd för att
tillmötesgå en kvinnlig husägarens önskan om att avlägsna sig åtskilliga timmar för att
det skulle dejtas i huset i Spekeröd och utövas möjligtvis vissa aktiviteter.
I sista stycket återger du händelser från två dagar. Vänligen, läs FUP.
Citera
2013-12-19, 10:34
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Problemet är bara att om kontakterna höll hemliga, så skulle inte marina ta hem en dejt och berätta om det för FS. Endera är hon öppen med det eller så smyger hon. Det går inte att i ena sekunden hävda att hon smög med dejtandet för FS, för att i nästa sekund tro på FS historia att hon var så pass öppen med det inför honom att hon tom kunde be honom lämna huset för att hon skulle ha en dejt.

Utifrån FS personlighet tror jag inte ett skvatt på att han skulle lämna huset en natt för att hon bad honom. Den respekten och hänsynen har han då sannerligen aldrig visat henne tidigare, det framgår tydligt av det brev hon skrev till honom. Inte heller flyttade han ut när hon bad hoom, han gjorde inte minsta ansträngning för hennes skull. Och han skulle frivilligt tillbringa en natt ute för marinas skull? Tillåt mig skratta.

Varför skulle hon inte berätta det för honom, det var ju en av öppna kontakterna som hon skulle träffa. Det påstås att han lämnat återbud via sms och sedan har "råkat" radera detta.

Är sms återskapat, om inte så varför?

Är denne kontakts alibi kollat t.ex 18-20 och 22-....
Jag tror inte att denne kontakt har direkt att göra med fallet men väl indirekt. Jag är väldigt intresserad av att veta varför en 28-årig man sitter i två timmar med en 17-årig flicka och väntar på en biljett. Vad kan de ha pratat om?

Det resulterade i att han fick nobben och hemma väntade en tv kväll med en manlig kompis eller så gör han ett nytt försök med MJ. Det skulle kunna stämma med att MJ bad FS att sticka iväg någon gång under kvällen.

Vad skulle kunna få FS att hålla sig hemifrån och sitta på en kyrkogård? Tja varför inte en del av de pengar som MJ kan ha tagit ut strax innan lunch. Det va väl 8 st 500-kronorssedlar som han hade.

Om så var fallet kan det finnas två alt.
1. Kontakten dyker upp och något går galet. Kontakten har aldrig varit i huset så alla ev. spår måste bort. Det finns tid till städning eftersom han är underrättad om MJs och FSs överenskommelse.

2. Den 17-åriga flickan och hennes dåvarande pojkvän vet om att kontakten hade för avsikt att besöka MJ den natten. De vet också om att det inte ska bli av så de åker dit för de vet ju att MJ och hennes föräldrar har det gott ställt.
Väl där så uppstår problem direkt när MJ öppnar dörren. Hon springer in i sovrummet där hon förvarar vapnet. Samma sak de har aldrig varit i huset så de måste städa.

Det som sker nu tror jag är vad som hände oavsett vem som är GM. Det blir en kamp om vapnet och under denna kamp går vapnet av och träffar MJ i huvudet.

Om....
FS är GM kan han haft för avsikt att strypa henne med händerna eller ev. en kudde. MJ vaknar och sträcker sig efter vapnet som hon kan ha tagit efter bråket hos föräldrarna. Bara som ett skydd. FS har ju tidigare försökt strypa sina kvinnor.

Kontakten är GM så har något troligen gått fel under en sexakt.

Paret är GM är det troligen ett rån som gått galet.

Skuldfrågan väger över till FS nackdel men det finns ju en sanslöst dålig FUP som i vissa fall ger utrymme för rimligt tvivel.

Jag säger inte att någon har rätt eller fel men för att det ska bli en någorlunda vettig diskussion så krävs det att man lyssnar på vad "andra sidan". Att sälla sig till förste solisten och övriga körsångare i "mördarkören" ger ingenting.
Citera
2013-12-19, 10:38
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fin
Det blir lite krystat när du skriver "sök naturliga förklaringar". Det finns nämligen inget naturligt i din förklaring eller i FS historia.
Ju mer du försöker hitta naturliga förklaringar, ju mer krystad blir historien.

Antingen smög Marina för FS, eller så gjorde hon inte det.
Enklare och naturligare förklaring än så går inte att hitta.

Osmygandet kan väl ha vägt över? Dels ville hon gärna hålla den här kretsen av folk för sig själv och dels ville hon umgås mera med en del. Så då vägde det senare över just den dagen och det blev en kompromiss om att FS var borta när dejten var där.

Ponera att hon hade kontakt med SMS samtidigt som hon chattade på MSN och Collarme, då kan hon ha kommit överens med en gammal god vän och tillika KK eller? Som kanske dessutom hade ruskigt ont om pengar i slutet av månaden och som skulle låna 10 000.

Jag är förstås inte säker, men jag tycker att advokaten har stora möjligheter att vinna detta.
Citera
2013-12-19, 10:55
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Vad skulle kunna få FS att hålla sig hemifrån och sitta på en kyrkogård? Tja varför inte en del av de pengar som MJ kan ha tagit ut strax innan lunch. Det va väl 8 st 500-kronorssedlar som han hade.
Ett problem inställer sig där med den teorin. Pengarna togs väl inte ut förrän nästa dag.
Citera
2013-12-19, 10:57
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Ett problem inställer sig där med den teorin. Pengarna togs väl inte ut förrän nästa dag.
Pengarna togs ut på fm före kyrkogårdsnatten. Vänligen, läs FUP.
Citera
2013-12-19, 11:04
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Osmygandet kan väl ha vägt över? Dels ville hon gärna hålla den här kretsen av folk för sig själv och dels ville hon umgås mera med en del. Så då vägde det senare över just den dagen och det blev en kompromiss om att FS var borta när dejten var där.

Ponera att hon hade kontakt med SMS samtidigt som hon chattade på MSN och Collarme, då kan hon ha kommit överens med en gammal god vän och tillika KK eller? Som kanske dessutom hade ruskigt ont om pengar i slutet av månaden och som skulle låna 10 000.

Jag är förstås inte säker, men jag tycker att advokaten har stora möjligheter att vinna detta.
Snacka om krystad förklaring.
Nej, det håller inte.
Advokaten står förmodligen inför en av sina svåraste uppgifter i en domstol.
Det gick bra förra gångerna, visst.
Men det var nästan givet med de utfallen.
Det är som påpekats så många gånger tidigare väldigt knepigt att åstadkomma fällande
domar hur starka misstankar som än föreligger då man har en situation med en saknad kropp.
Det har hänt att man kunnat fälla ändå i något enstaka fall, men som sagt ytterst
problematiskt för en åklagare i ett sånt läge.
Citera
2013-12-19, 11:10
Medlem
letsdoits avatar
Utgångsläget för brottsplatsundersökningen 4 - 10 augusti var att MJ, som tillsammans med FS bodde i huset, var försvunnen. MJ:s anhöriga trodde att MJ bragts om livet och hade också berättat att MJ och FS höll på att separera.

Vid denna brottsplatsundersökning skulle allt som på minsta sätt kunde antas komma att kasta ljus över försvinnandet säkras.

Man tar med sig datorer och minneskort - och en mobil som ligger på MJ:s skrivbord: En Sony Ericsson P1i (MJ:s arbetsmobil).

Från MJ:s skrivbordslådor tar man med sig ett gammalt pass tillhörigt PF - men ska alltså ha låtit en mobil ligga kvar: en Nokia 5100 - vilken PF sedan hittar i mitten av september 2011; således mer än ett år senare.

Det här tror jag inte på; det kan helt enkelt inte vara möjligt - eller borde inte vara möjligt. Ev. jämförelse med försummelsen att slita bort den kamouflagegröna fleecefilten låter sig heller inte så lätt göras. En stark hypotes är därför att Nokian lagts i skrivbordslådan vid ett senare tillfälle; förslagsvis av någon som samlat på mobiler och känt sig föranledd att gå igenom MJ:s gamla kontaktlista, för att sedan lägga ut ännu ett villospår.
Senast redigerad av letsdoit 2013-12-19 kl. 11:16.
Citera
2013-12-19, 11:12
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Pengarna togs ut på fm före kyrkogårdsnatten. Vänligen, läs FUP.
Okay. Men då levde inte Marina av allt att döma så det kan inte gärna ha varit hon som
gjorde uttagen.
Och då är vi tillbaka vid vittnet KH och hennes iakttagelser.
FS skyndar sig att få upp en hand för att i möjligaste mån skyla ansiktet där han sitter i bilen?
En nybliven mördare som utvidgar det kriminella registret och också kan "titulera" sig som likplundrare?
Men du står fast vid Marina bakom ratten antar jag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in