2013-12-18, 17:44
Medlem
Maloms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Tja. Fredrik är ju väldigt tydlig med att några blåvita band inte hindrar någon från att ta sig in i ett avspärrat hus. You do the math.
Kommer det att vara åklagarens förklaring, tror du?
Citera
2013-12-18, 17:46
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Så du menar att jag hade rätt alltså?

I domen sid 14 sägs fläckarna vara 30-260 dar i alla fall.
Åklagaren påstår att beviset säger det, och domstolen återger vad åklagaren säger på sid 14. Men beviset säger att åldern inte går att bestämma, och domstolen använder sig inte av åldersbestämningen för sina slutsatser.
Citera
2013-12-18, 17:48
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
TR nämner på sid 14 åldersbestämningen av blodet, som gjordes i Holland, och som anfördes som bevis av Kvarnsten. Advokat Hansson visade att åldersbestämingen misslyckades. Vad är det för fel att nämna det i domen?
Har du någon ljudsnutt där adv. H säger att det inte gått att göra någon åldersbestämning?

Av s. 254 i FUP framgår annars att de giltiga mätningarna visat att blodet avsatts mellan den 20 juli 2010 och den 7 mars 2011. - Menade adv. H att MJ kan ha återvänt till huset efter sitt försvinnande, för att sedan skjutas när FS befann sig i Stora Höga, eller när han tog sin dagliga promenad till rastplatsen vid Ålevatten?
Citera
2013-12-18, 17:49
Medlem
MrsMagoos avatar
HD va av en annan uppfattning och det betyder att både Tingsrätten och Hovrätten hade fel.
Fel så det skriker om det, och det ska väl finnas en någorlunda hänvisning vad en domstol kan begära och inte begära. Beviskrav över det normala är inte att föredra och ska inte heller göras. Så för 10 år sedan hade Fredrik fällts redan i Tingsrätten inget annat. Nu har HD visat var skåpet ska stå och då är det för dom små att dansa efter deras beslut. Det duger med den bevisningen som finns i och med Marinas kropp ingenting annat.

Citat:
Såväl tingsrätten som hovrätten frikände mannen. Sedan kvinnans kropp hittats ansökte riksåklagaren, RÅ, om resning till nackdel för mannen. RÅ anser att bevisningen mot mannen har stärkts avsevärt. HD finner nu att det är sannolikt att mannen skulle ha dömts enligt åtalet om den nya bevisningen varit känd redan under rättegången.
Citera
2013-12-18, 17:51
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Innehållet i tipsen i relation till andra händelser är intressant. Alla tips innan medan FS satt i häktet gick ut på att Marina är död, och FS är ansvarig. Alla tips efter att FS är utsläppt går ut på ett frivilligt försvinnande. Alla tipsen leder bort från fyndplatsen. Det är uppenbart att han kände till var Marina låg.
Det här gäller nån som heter FB och postades några månader in på 2013.
Står du fast vid det fetade?
Citera
2013-12-18, 17:51
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Har du någon ljudsnutt där adv. H säger att det inte gått att göra någon åldersbestämning?

Av s. 254 i FUP framgår annars att de giltiga mätningarna visat att blodet avsatts mellan den 20 juli 2010 och den 7 mars 2011. - Menade adv. H att MJ kan ha återvänt till huset efter sitt försvinnande, för att sedan skjutas när FS befann sig i Stora Höga, eller när han tog sin dagliga promenad till rastplatsen vid Ålevatten?
Ja, det har jag, men jag nöjer mig med att återigen hänvisa till citatet på sid 259 som advokat Hansson refererade till:
Citat:
Går det att ange en högsta ålder?
Mot bakgrund av alla de ovan redovisade osäkerhetsfaktorerna kan vi inte ange någon högsta ålder för blodfläckarna.
Citera
2013-12-18, 17:55
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:

Så det är advokat Hansson som förvillar med saker som inte går att göra eller som har värde?
Åldersbestämning och tändsatspartiklar? Då får man hålla advokaten under lupp eftersom han antingen är förvirrad eller ej vid sina sinnens fulla bruk. Det får finnas rimlighet i hans krav och sina påståenden.
Jösses, säger jag bara,.

Super han och Friman ihop tro?
Citera
2013-12-18, 17:55
Medlem
Maloms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
HD va av en annan uppfattning och det betyder att både Tingsrätten och Hovrätten hade fel.
Fel så det skriker om det, och det ska väl finnas en någorlunda hänvisning vad en domstol kan begära och inte begära. Beviskrav över det normala är inte att föredra och ska inte heller göras. Så för 10 år sedan hade Fredrik fällts redan i Tingsrätten inget annat. Nu har HD visat var skåpet ska stå och då är det för dom små att dansa efter deras beslut. Det duger med den bevisningen som finns i och med Marinas kropp ingenting annat.
Nej, det finns ju inte mycket annat.
Vad det sedan duger till, återstår att se.
Citera
2013-12-18, 17:56
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Citat:
Såväl tingsrätten som hovrätten frikände mannen. Sedan kvinnans kropp hittats ansökte riksåklagaren, RÅ, om resning till nackdel för mannen. RÅ anser att bevisningen mot mannen har stärkts avsevärt. HD finner nu att det är sannolikt att mannen skulle ha dömts enligt åtalet om den nya bevisningen varit känd redan under rättegången.

Du glömde feta ett ord. Sannolikt räcker inte för fällande dom, så HD har inte visat något skåps ståplats.
Citera
2013-12-18, 18:00
Medlem
klokastiklassens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Nej, inte vad jag vet. Men varenda en, nästan, har två. Och hade de en firma vid sidan av så, tja, jag vet inte, kanske.

Men nu är det ju ett faktum att den var reggad på firman. Varför skulle den vara det om numret inte användes? Man kan ju t o m dra av både samtal och själva telefonen.
märkligt, av mina vänner och väninnor ca 200 vet jag bara 1 som har mer än en telefon. De som behöver2 nummer använder en telefon som klarar2 simkort
Senast redigerad av klokastiklassen 2013-12-18 kl. 18:07. Anledning: tillägg
Citera
2013-12-18, 18:03
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Hans jobb är att hitta en alt. gm - och det gör man inte genom att bara hänvisa till polisens försumlighet. FS - som är hans klient och kassako - bedyrar sin oskuld men riskerar ett långvarigt fängelsestraff, och du pratar om "julfriden".

Det framstår som allt klarare att det enda som skulle kunna rädda FS är att en alt. gm presenteras - inte en gammal kontaktlista där såväl vänner som familj ingår. - Advokat H:s julefrid uppnås endast om han på eget initiativ utreder det han påstår inte redan har utretts.

Det bör vara en man som saknar alibi för natten 28-29 juli; en man som hittar i huset som i sin egen ficka; en man som MJ visste skulle kunna hantera FS om han dök upp - och en man som på ett senare stadium kunnat återvända till huset för att lägga beslag på MJ:s filofax och då samtidigt passat på att smyga ned kontaktmobilen i en av MJ:s skrivbordslådor (om det nu inte visar sig vara så att man vid brottsplatsundersökningen 4-10 augusti helt sonika struntat i att ta en försvunnen; kanske mördad, kvinnas undanstoppade mobil med sig – vilket alltså i hög grad betvivlas). - Det är möjligt att adv. H tvingas offra även sin nyårshelg, men det som för honom måste framstå som det absolut viktigaste i dagens skarpa resningsläge, är att hans klient så småningom kommer att kunna se fram emot många nya goda och fröjdefulla år.

Frågan är hur han ska göra då för att finna en alternativ gm efter HDs beslut som visar vägen till hur HR skulle dömt med den bevisningen som finns i dag.
Ska Hansson trolla med knäna eller komma med andra saker utan värde? Nu har han nog jobbat sig ut mot överbevisning som inte existerar i verkligheten och ska väl komma ner på jorden efter kommande domslut. Bra att komma ihåg vilken advokat som fabricerar, ljuger för sin klients räkning och har en stor käft utan att ha minsta underlag.

Smygmobilen är det Hansson påhittade ord? Refererar han det till smygplunta eller annat som han själv smyger med tro? Smygaren Hansson har satt sin sista potatis och tog sig ton om att domstolen måste ha rättegång innan jul. Ja ingen lyssnade på detta precis som inte HD lyssnade på gnället han skriftligen lämnade in till HD.

Hansson får nog finna sig i att fantasierna inte har stor plats längre. Ingen plats alls skulle jag vilja påstå och han har haft för mycket utrymme i detta fallet. Men det är slut med det snart för nu lyssnar man inte längre.
Citera
2013-12-18, 18:05
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klokastiklassen
märkligt, av mina vänner och väninnor ca 200 vet jag bara 1 som har mer än en telefon.

Beror på vilka kretsar man umgås i. De flesta jag känner har jobbmobil utöver den privata.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in