2013-12-17, 05:23
Medlem
-FlaskBack-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrjoel92
Det är korrekt uppfattat.

Det jag behöver göra är att få koll på vad jag har för skulder då det är hos så många olika och sätta mig ner och ringa dem. Nu låter detta jätte dumt men som sagt har inte jobbat här alls länge och därför inte haft möjligheten innan. Jag får ut 22'500 SEK/månaden.

Har skuld hos KFM på 8000 SEK plus 3 olika smslån 3x4000=12000SEK, skuld till nuvarande hyresvärd på 5400 SEK. Obetalda mobilräkningar som gått till inkasso från det att jag ej hade jobb. Plus ett lån på 15000 SEK som jag betalar 550SEK/mån på.
Hyran där vi bor ligger på 7120 Sek/mån. Jag har panik över att jag ej berättat för min sambo plus att jag ej vet vad jag har mer för skulder.

Nu har jag bokat ett möte med min bank och förklarat läget. Dem lät inte helt ohjälpsamma. Kan jag få ett lån hos dem så slipper jag vara ovetande om vad jag har varje månad plus lägga massa pengar på räntor varje månad.

För helvete ta tag i problemet bara?

Du kan betala av två av dom viktigaste skulderna redan på en månad, vad är så jävla svårt?

22500:-
- Hyresskulden = 17100:-
- Kronofogden = 9100:-
Det var det "akuta".
Och efter att hyran är betald så har du kvar nästan 2000kr, vilket räcker gott och väl till mat.

Nu ringer du upp alla företag och berättar att du inte har råd att betala och vill göra en avbetalningsplan. Nästa månad så är du fri kronofogden och hyresskulden och har flera tusenlappar över att lägga på dom övriga skulderna.

Du kan bli skuldfri på några månader om du sköter dig riktigt. Och då har jag inte ens räknat med hjälp av din sambo som jag antar inte är helt luspank och inkomstlös.
Citera
2013-12-17, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coheed123
Det vart ju fan inga skulder att tala om! 50lök?
Detta va den löjligaste tråden jag läst. Du snackar om att du nått din bristningsgräns och skit, inte en chans att det va under miljonen tänkte jag.
Fan dagens curlade skitungar.
Du kan ju ändra din rubrik till att börja med för uppenbart har du ALDRIG suttit i skiten ORDENTLIGT.

Har haft skulder på 400K som redan är betalade. Anledningen till tråden är för att jag inte vill att det ska gå så långt igen..
Citera
2013-12-17, 15:07
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Har haft skulder på 400K som redan är betalade. Anledningen till tråden är för att jag inte vill att det ska gå så långt igen..
Men du har ändå samlat på dig skulder igen efter den stora skulden, fortsatte du i samma mönster och lärde dig ingenting av dina misstag?
Inte för att vara taskig men t.ex så skrev du att du hade skuld på telefonräkning som tyder på att du tagit ett dyrt abonnemang med mobil istället för något billigt kontantkort med lågbudgetmobil?
Vad har dina skulder gått till för slags saker och även om du skriver att du köper mat och livsviktiga saker för att överleva nu så kan man slösa där också om du inte storhandlar, dyra märken eller dyra butiker.

Bara några exempel och tips från min sida.
Citera
2013-12-17, 16:18
Medlem
Herrpalms avatar
det luktar bluff..
Hur kan ni vara sambos och hon inte sett ett enda brev från KFM eller Inkasso?
Antagligen vet hon redan, och då borde du berätta innan hennes väska är packad. eller så ljuger du för oss.
Citera
2013-12-17, 18:26
Medlem
kvartisexs avatar
Kontakta de myndigheter/instanser som du tror kan hjälpa dig, även de företagen du är skyldig pengar. Förklara att du vill göra rätt för dig, men vet inte vart du ska börja. Ring runt, spela dum, då får du helt klart bäst hjälp. När allt är satt i rullningen skriver du ett brev till din sambo där du förklarar vad som hänt, vilken sits du sitter i nu och hur du ska ta dig ur. "Bestäm träff" med henne och berätta att du har något viktigt du vill ta upp. Be att få tala till punkt. Ge henne utlägget.

Det viktigaste är att du har en plan, genomtänkt och klar. När hon ställer frågor ska du ge henne svar och inte vela som ett litet barn. Du är vuxen, myndig och ska fan bli farsa snart. Visa att du är kapabel, eller lämna henne nu (innan du drar ner henne i din skit). Rycker du inte upp dig inom den närmsta tiden är det bäst att ni går skilda vägar.

Pengar är inte allt, men om du tror att du ska kunna ta hand om ungen som din livssituation ser ut nu, tror du jävligt fel. Snart kommer ungen och inte fan överlever han på din kärlek. Han behöver mat, kläder och ett ordnat hem.

Sitt inte passiv som ett jävla kolli, ta tag i ditt liv. Ryck upp dig.
Citera
2013-12-17, 21:11
Medlem
Jobbade tillsammans med min svåger för typ 10 år sedan, det var antagligen den sämsta killen någonsin med pengar. Vi fick lön utbetalt den 25 varje månad, ungefär 20 - 25 tusen, och 90% av månaderna var pengarna bortblåsta efter första helgen, han hade varit ute och slirat, köpt högtalare, eller nått annat idiotiskt. Så skulle fanskapet låna pengar av mig till lunch varje dag. Det enda han sa när jag frågade vart pengarna var att han inte visste, tur att frugans syrra bytte bort han. Men men, ta tag i situationen och ring upp alla du är skyldiga pengar. Jag har också varit illa ute, länge sedan och inget till kronokalle, men det är en golgatavandring du har framför dig, jag löste det genom att jobba jobba jobba.tog allt jag kunde hitta, komihåg att du kan gå stärkt ur detta. Jag lärde mig som fan av att vara utan deg ett halvår. Lyckatill!
Citera
2013-12-17, 21:14
Medlem
Citat:
Hej,
Jag har satt mig i skiten ordentligt. Jag har sedan länge haft problem med pengar och suttit med skulder ifrån KFM med mera. Problemet är att jag börjat bygga allt på lögner. Jag har jätte svårt för att berätta för människor i min närhet, lyckades för 2 år sedan göra det för min mor och fick då hjälp ekonomiskt. Nu är jag där igen med obetalda räkningar, skulder till KFM och absolut ingen möjlighet till att få tag på pengar till att släcka det värsta.

Men skit samma. Det enda jag kan tänka på är vilken jävla idiot jag är och att jag bara borde försvinna. Men det kan jag inte för att jag har världens underbaraste sambo som jag väntar barn med. Det känns bara som att berättar jag detta för henne så kommer hon att lämna mig. Hon har förlåtit mig vad gäller detta 2 gånger innan.

Vad ska jag göra?? Orkar inte med detta mer!! Hade bara velat börja om på nytt Och jag har fast jobb med bra inkomst. Problemet är bara att jag aldrig lyckas vända det då det ligger massa gammalt och släpar

Låter som ett jobb för lyxfällan.
Kontakta TV3!
Citera
2013-12-17, 23:08
Medlem
Citat:
Jag har som ni kanske sett om ni läst ordentligt inte haft fast inkomst så länge. Jag har börjat beta av så mycket som jag kan men det blir inte tillräckligt förr att få det att gå runt. Självklart så köper jag inte mat för hela lönen! Jag köper det som är nödvändigt så klart. Hoppas ni som skriver såhär någon gång får känna på hur det är att ha ett bra jobb och ha räkningar som man klarar av att betala men sen bli av med jobbet så man ej kan betala varken räkningar eller hyra. (Ej jobbat tillräckligt länge för A-kassa) Och nu få jobb men ha allt släpandes. Det är inte skit kul när man verkligen försöker göra det bästa för allt och alla. Anledningen till att jag ens skrev ett inlägg på FB är för att jag behöver "prata" med någon. Kanske någon som suttit i samma sits och höra hur dem fixat det. Frö tillslut kommer man till en gräns då man inte pallar mer och inte vet vad man ska göra. Och det har fan inget med mitt IQ att göra.

Och ja, jag är beredd på att folk omkring mig kanske lämnar mig och jag vet att jag får ta konsekvenserna. Men det är inte heller det jag frågar efter?? Det jag vill ha hjälp med är hur fan man ska palla med allt detta. För som sagt jag har nått min bristningsgräns

Du säger att det hänt 2 gånger innan, hur hände det dom gångerna?
Hur kommer det sig att du lyckas dra på dig supermycke skulder men du har inte haft jobb länge nog för A-kassa? Du bor ju med en tjej som eventuellt har en inkomst också?

Sök jobb, berätta för tjejen, om hon lämnar dig så är det på tiden att du skärper dig så kanske det kan lösa sig i framtiden.
Fokusera på målet och ge fan i att "unna dig" massa skit för att du skött dig några dagar så ska du se att det löser sig framöver om du kontaktar alla du har skulder till och förklarar läget.
Citera
2013-12-18, 00:12
Medlem
Tycker du på riktigt att 50lax i skulder är ett problem stort nog att gråta ut över på flashback & påstå att du har nåt din bristningsgräns så har du nog större problem än dina skulder.

Hur jävla svårt ska det va? Du får in 22500/ månad, ifall du betalar 5000kr på din skuld varje månad så är problemet urvärlden på 10 månader. 17500/månad är dessutom en ganska hyfsad budget, studenter klarar sig på lite mer än hälften och eran hyra borde vara snarlik då du delar 7000kr/ månad med din sambo?

När du sedan har betalat tillbaka din skuld så ser du till att sköta en budget varje månad, och du ger fan i att ta sms-lån.

Det är f.ö oroväckande att du försöker dölja dina skulder för din sambo. Berätta för henne nu direkt, och låt sedan henne sköta eran ekonomi då du uppenbarligen inte klarar av det.
Senast redigerad av Authoritey 2013-12-18 kl. 00:35.
Citera
2013-12-18, 00:59
Medlem
ErikJs avatar
Lessnade på att läsa så svaren kanske kom senare men till att börja med får du ta och LUGNA NED DIG!!!!

För att du kanske förhoppningsvis ska lugna dig en aning så kan jag säga dig att du kan göra en himla massa redan imorgon, onsdag.
Det första du ska göra att berätta för din sambo. Om hon lämnar dig nu den här tredje gången så hade hon ändå gjort det om tex 6 månader när allt uppdagades. Så SLUTA SKJUT PÅ PROBLEMET!!!
Dessutom tror jag inte hon kommer lämna dig däremot kan du glömma tv-spel/sportkvällar med grabbarna den närmaste tiden. Nu gäller det att visa att DU älskar henne!

1. Prata med fogden, ordna så de drar en fast summa varje månad.
2. Kontakta övriga företag/inkassobolag dit du har skulder imorgon onsdag. De kommer med glädje vilja ordna avbetalningsplan för dig. Ljug INTE för dom, kan du bara betala 500:- till respektive bolag, säg det isf för den här avbetalningsplanen du ordnat med dom ska du ALDRIG NÅGONSIN BRYTA!

Tar du tag i dessa saker redan imorgon kommer flera stenar falla från dina axlar och din jul och eventuella ledighet kommer bli betydligt behagligare rent psykiskt, om du INTE tar tag i detta imorgon kommer denna jul bli din värsta någonsin. Valet är ditt!!!

Till sist:
Vad är skuldsaldot hos Kronkalle idag? (Ljug inte för oss nu)
Hur många inkassobolag har du skuldsaldo hos? Och vad är dessa på totalt?
Vad är din lön idag (netto)

Önskar dig en god eller väldigt dålig jul, valet är som sagt ditt!!!

Har läst lite mer i tråden nu och din text skrek av desperation vilket fick mig att sluta läsa. Nu orkade jag läsa några inlägg till och då ser jag att skulderna är på 50K . Jag har alltså skrivit lösningen på ditt problem i tron att du åtminstone hade 200K i skulder, mer troligt runt 300-400K men nej du har 50K i skulder.
Det är fan nästan vad jag har i lön EFTER skatt. Om du inte lyckas lösa 50K och reparera ditt förhållande med din gravida sambo så förtjänar du fan att leva ensam. Stackars sate, och detta är dessutom tredje gången. Du verkar skapa lika mycket drama runt små händelser som tjejer generellt gör och måla F-A-N på väggen bara man säger att man ska ta en öl med en polare på stan. Gaska upp dig, sitter här och skäms å dina vägnar.
Senast redigerad av ErikJ 2013-12-18 kl. 01:10.
Citera
2013-12-18, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herrpalm
det luktar bluff..
Hur kan ni vara sambos och hon inte sett ett enda brev från KFM eller Inkasso?
Antagligen vet hon redan, och då borde du berätta innan hennes väska är packad. eller så ljuger du för oss.

Varför skulle jag ljuga för er??? Hon visste inget fram tills igår då jag berättade allt. Anledningen till att hon ej vetat är för att jag undanhållit henne dem breven då jag hämtat posten.
Citera
2013-12-18, 13:47
Medlem
Jag tog tag i detta igår. Löste fram 50K utav min far som jag gjort en avbetalningsplan med, betalade in allt igår kväll och min sambo ska sköta ekonomin f.o.m nu. Får en lugn jul trotts allt. Men hade jag inte skrivit här och fått den hjälp som jag fått så hade jag aldrig haft modet till att berätta. Jag skämdes helt enkelt för mycket. Min sambo tog det bra och blev glad över att jag berättade innan det hann att bli värre. Nu ska jag spara in varenda krona och skaffa mig en buffert innan jag spenderar en krona till i fortsättningen!

Tack för alla svar som sagt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in