2013-12-18, 10:33
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Källa på att risk för fortsatt brottslighet skulle vara försumbar? En desperat haschtomte utan hopp, pengar och med de enda riktiga vännerna på FB ( ) skulle jag bedöma ligga i en akut riskzon för recidiv. Kolussion är det däremot inte, det framgår väl av senaste häktningsprotokollet.
Flyktfara? Tror inte han kommer att fly till varmare länder. Däremot kan insikten att han är en mördare som kommer att få sitta ett decennium i fängelse leda till självmord. Det är inte alldeles ovanligt att personer häktas för flyktfara p g a suicidrisk.
Jag gör den bedömningen på tidigare beteende under processens gång. Han har, såvitt jag vet, inte ens gått mot röd gubbe. Tror du på fullt allvar att det finns skälvmordsrisk? Varför begick han inte självmord inför förra HR-förhandlingen?
Citera
2013-12-18, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
En häktad person är en icke dömd person, oavsett brottsmisstanke. Jag önskar att du med flera kunde åtminstone försöka göra skillnad på själva utredningen och själva brottsmisstanke.

Ang julfirande för häktade personer så anser jag att det handlar om bevisläget i vardera separata fall. Det allra bästa vore ju om det inte tog en sån förbannad tid, eller hur? För alla parter.

Jag vill spy över hur den här utredningen sett ut. Jag tror att om det hade varit samma utredare som i Idafallet så hade saker och ting varit klart för länge sedan. Men det är ju bara vad jag tror. Förstås.

Det enda jag kramar är min hund.
Från ditt svar i första och andra stycket går det inte tolka det på annat sätt än att oavsett brottsmisstanke, på med fotboja du är fri tills du är dömd pga vår utredning har tagit för lång tid.

Att mördare fortsätter att mörda, att pedofiler fortsätter att förgripa sig på barn tycker du är helt ok med ditt resonemang.

Jag önskar att du försöker förstå varför brottslingar sitter häktade.
Citera
2013-12-18, 10:34
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Källa på att risk för fortsatt brottslighet skulle vara försumbar? En desperat haschtomte utan hopp, pengar och med de enda riktiga vännerna på FB ( ) skulle jag bedöma ligga i en akut riskzon för recidiv. Kolussion är det däremot inte, det framgår väl av senaste häktningsprotokollet.
Flyktfara? Tror inte han kommer att fly till varmare länder. Däremot kan insikten att han är en mördare som kommer att få sitta ett decennium i fängelse leda till självmord. Det är inte alldeles ovanligt att personer häktas för flyktfara p g a suicidrisk.

Den här tanken har slagit mig med. Om FS känner så oavett skuld eller inte. Jag menar i samhällets ögon verkar han dömd och det är kanske svårt nog att leva med, även om man är oskyldig. Tänker på de som blivit anklagade för pedofili tex och suttit häktade för det. Sen frisläpps dom och ska gå tillbaka till sitt ordiarie liv. Där grannar tittar snett och folk pratar bakom ens rygg. Det skulle nog få vem som helst att tänka tanken.

Är det någon här som tror att FS är suicidal?
Citera
2013-12-18, 10:39
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netforce42
Från ditt svar i första och andra stycket går det inte tolka det på annat sätt än att oavsett brottsmisstanke, på med fotboja du är fri tills du är dömd pga vår utredning har tagit för lång tid.

Att mördare fortsätter att mörda, att pedofiler fortsätter att förgripa sig på barn tycker du är helt ok med ditt resonemang.

Jag önskar att du försöker förstå varför brottslingar sitter häktade.

Nej, du väljer förmodligen medvetet att missförstå mig. Jag vet varför personer misstänkta för brott sitter häktade.
Citera
2013-12-18, 10:40
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Jag tror inte han skulle fly. Sätt en fotboja på honom över julen så är det problemet löst.

Att fly skulle vara det sämsta han kan göra.
Fotboja används som alternativ till fängelse, inte häktning. http://www.kriminalvarden.se/Frivard/Fotboja/
Citera
2013-12-18, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Nej, du väljer förmodligen medvetet att missförstå mig. Jag vet varför personer misstänkta för brott sitter häktade.
Nähä, hur ska man tolka ditt svar då? Du tycker FS, en häktad mördare ska få tillbringa tiden fram till rättegång i januari 2014 i frihet med fotboja, eller hur?

Om du nu vet varför brottslingar sitter häktade så vore det intressant att du redogjorde på vilka goda grunder FS skall släppas ut med fotboja?
Citera
2013-12-18, 10:57
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Innehållsförteckningen innehåller en lista på dokument som ingår i slasken. Ingenstans finns det uppgifter om smygmobilen. Ge dig, letsdoit, polisen kände inte till smygmobilen.
Det måste vara många sidor du inte har fått tillgång till och följaktligen inte heller kunnat ta del av. – Att det inte finns några uppgifter om ”smygmobilen” beror på att ingen vid slaskens upprättande fått vetskap om att PF i mitten av september 2011 (i samma veva som tingsrättens dom avkunnades) hittat firmamobilen i en av MJ:s skrivbordslådor. – Att man känt till numret till MJ:s firma, däremot, borde det inte råda någon tvekan om. Numret har ju t.o.m. varit känt här i tråden sedan mitten av augusti 2010. Och alla som dessförinnan varit nyfikna på MJ:s firma har kunnat se telefonnumret. – Så det vore bra konstigt om polisen inte skulle ha brytt sig om att stämma av ev. aktiviteter knutna till detta nummer.

Vilka slutsatser drar du av det här:
https://www.flashback.org/sp40509918
Kan det tänkas att du inte heller fick listan gällande firmamobilen?

Och vad finns att läsa på sidorna 557-709?
Citat:
/…/ En besynnerlig sak är att mobiltelefonens undersökning börjar på sidan 557, och nästa punkt i innehållsförteckningen, SIM-kortet, börjar på sid 709. Undersökningen är alltså på 152 sidor, eller så fattas det sidor i slasken.
Jag tar för givet att man kollat upp numret. Skulle det mot all förmodan visa sig att så ej är fallet, är detta klandervärt, men det betyder dock inte att MJ använt sin firmamobil den 28/7. Tvärtom talar MJ:s göranden och låtanden kvällen/natten 27/28 juli för att hon är död vid tiden för det omtvistade bankomatuttaget. Det finns ingenting som ens antyder att hon stämt träff, alt. planerat stämma träff, med någon under former som förutsätter att FS håller sig borta en hel natt från huset. Hon skriver sent på natten om sina planer för morgondagen och bestämmer en preliminär träff med en person hon känt en längre tid: JE (som sms:ar återbud – n.b. till hennes reguljära privatmobil – framemot tolv dagen därpå. Hon besvarar inte JE:s sms, och hon ringer inte heller återbud till sin syster ang. överenskommen båttur. När systern så småningom söker kontakt med MJ får hon ingen direktkontakt med henne.
Citera
2013-12-18, 11:08
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det måste vara många sidor du inte har fått tillgång till och följaktligen inte heller kunnat ta del av. – Att det inte finns några uppgifter om ”smygmobilen” beror på att ingen vid slaskens upprättande fått vetskap om att PF i mitten av september 2011 (i samma veva som tingsrättens dom avkunnades) hittat firmamobilen i en av MJ:s skrivbordslådor. – Att man känt till numret till MJ:s firma, däremot, borde det inte råda någon tvekan om. Numret har ju t.o.m. varit känt här i tråden sedan mitten av augusti 2010. Och alla som dessförinnan varit nyfikna på MJ:s firma har kunnat se telefonnumret. – Så det vore bra konstigt om polisen inte skulle ha brytt sig om att stämma av ev. aktiviteter knutna till detta nummer.

Vilka slutsatser drar du av det här:
Kan det tänkas att du inte heller fick listan gällande firmamobilen?

Och vad finns att läsa på sidorna 557-709?Jag tar för givet att man kollat upp numret. Skulle det mot all förmodan visa sig att så ej är fallet, är detta klandervärt, men det betyder dock inte att MJ använt sin firmamobil den 28/7. Tvärtom talar MJ:s göranden och låtanden kvällen/natten 27/28 juli för att hon är död vid tiden för det omtvistade bankomatuttaget. Det finns ingenting som ens antyder att hon stämt träff, alt. planerat stämma träff, med någon under former som förutsätter att FS håller sig borta en hel natt från huset. Hon skriver sent på natten om sina planer för morgondagen och bestämmer en preliminär träff med en person hon känt en längre tid: JE (som sms:ar återbud – n.b. till hennes reguljära privatmobil – framemot tolv dagen därpå. Hon besvarar inte JE:s sms, och hon ringer inte heller återbud till sin syster ang. överenskommen båttur. När systern så småningom söker kontakt med MJ får hon ingen direktkontakt med henne.
Om telefonlistan för firmamobilen fanns vid förhandlingen i TR, och denna hade styrkt att Marina inte använde den vid det förmodade mötet på Svartedalsvägen, hade inte advokat Hansson visat intresse för den nu. Jag tar definitivt inte för givet att smygmobilen inte var en överraskning för polisen när PF hittade den.

Beskedet från JE var väntat och tarvade nog inget svar. Systern såg inget konstigt med SMS:en.
Senast redigerad av Quarrel 2013-12-18 kl. 11:10.
Citera
2013-12-18, 11:15
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Om telefonlistan för firmamobilen fanns vid förhandlingen i TR, och denna hade styrkt att Marina inte använde den vid det förmodade mötet på Svartedalen, hade inte advokat Hansson visat intresse för den nu. Jag tar definitivt inte för givet att smygmobilen inte var en överraskning för polisen när PF hittade den.
Då glömmer du att GreathDeath&Co är det sista halmstrået för advokaten. - Vad har han annars att komma med? - Och det första FS efterfrågar är pärmen "Bekanta"...
Citat:
Systern såg inget konstigt med SMS:en.
Gjorde hon inte..?

Vem tror du lade dit firmamobilen i MJ:s skrivbordslåda?
Citera
2013-12-18, 11:16
Medlem
MrsMagoos avatar
Advokaten har inget mer att visa upp än en webbsida där det står att Marina hade ett mobilnummer till sin firma,. Han har inget om att den använts eller om abonnemang osv.
Det här håller inte som något av värde, och RÅ gör inga misstag med att undanhålla eller inte ta med sånt av vikt. Telefonen som låg i en låda och va föråldrad är inget av värde i detta fallet.
Citera
2013-12-18, 11:19
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Då glömmer du att GreathDeath&Co är det sista halmstrået för advokaten.
- Vad har han annars att komma med? - Och det första FS efterfrågar är pärmen "Bekanta"
Allt som finns kvar från försvaret i TR och HR, förutom att kroppen saknades, finns kvar.
Citat:
...Gjorde hon inte..?

Vem tror du lade dit firmamobilen i MJ:s skrivbordslåda?
Nej, inte vid tillfället. Mamma L.
Citera
2013-12-18, 11:25
Medlem
MrsMagoos avatar
Kontakt ska tas med fotografen Marina på-
Kontakta oss på följande adresser:
Fotograf: marina@explovision.se
För allmän information: info@ekovisionphotos.com
Kontakter med Svenska Konståkningsförbundet och samarbetspartners hänvisas till adress: photo.marina.johansson@gmail.com

Står inget mobilnummer någonstans på hennes fotografsida.

Citat:
Då glömmer du att GreathDeath&Co är det sista halmstrået för advokaten.
- Vad har han annars att komma med? - Och det första FS efterfrågar är pärmen "Bekanta"

Inget mer än en gammal webbsida som ligger och skräpar sen många år utan relevans.
Senast redigerad av MrsMagoo 2013-12-18 kl. 11:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in