2013-12-16, 02:06
Medlem
HoAmAjs avatar
Det finns mycket rykten och säkra åsikter om skypes säkerhet i detta nu.
Att den oavsett säkerhet håller på att bli osäkrare är ju så klart ett faktum men så vitt jag kan se efter en hel del letande så finns än inga fall med avlyssning av skypesamtal (röst) i realtid som ingått i något åtal förutom ett, kokainhärvan med segelbåten och ton'et. Det var dock från FBI den avlyssningen kom.

Nu kan jag ha missat något men jag har sprungit över texter om att skypesamtal inte kan avlyssnas i polisarbete inom EU än pga att inga regelverk upprättats vilket i sig är lite problematiskt pga juridiken. Kan en svensk åklagare tex beordra en avlyssning som måste utföras från utrustning i ett annat land om reglerna för brottet där är annorlunda osv... ?

Att polisen inte själv har kapacitet för något sådant vet jag och det är ju iaf lite lugnande men är det någon som faktiskt VET om avlyssningar tagits in från Microsoft av Svenska polisen än i något enda fall?

Sen har ju underättelseorganisationer självfallet denna kapacitet på egen hand men dels lirar de under andra regler och dels är de rädda om sina "källor" och metoder så det vill mycket till innan de delar med sig om annat än riktigt allvarliga grejor även om de skulle få något uppsnappat. Och dessutom kan det ju i det fallet inte användas i domstol då de inte får dela med sig av sådant mer än i speciella fall.

Någon som har aktuell fakta att sprida i fallet skype?
Som är baserad på faktiska kunskaper.
Citera
2013-12-16, 14:29
Medlem
christerys avatar
Faktiska kunskaper har jag ju inte, men när jag kikade på skype innan pyttemjuk tog över så var den i alla fall krypterad med AES 256-bit nycklar, 1024-bit RSA algoritm samt autentiserade med 2048-bit RSA-nycklar.

Blir ju lite pyssligt att dekryptera all skypetrafik i så fall. Men en point to point borde man väl kunna klara av.
Citera
2013-12-16, 21:15
Medlem
TorrentLovers avatar
Javisst kan FBI avlyssna Skypesamtal om de vill. Varför skulle de inte kunna göra det?
Citera
2013-12-17, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorrentLover
Javisst kan FBI avlyssna Skypesamtal om de vill. Varför skulle de inte kunna göra det?
Men om man pratar från ett nyskapat nick, ifrån en dataenhet som man inte har några band till, och den andre gör samma sak, så blir det svårt för att inte säga omöjligt att kunna bevisa vilka som pratar.
Citera
2013-12-17, 19:57
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soccerson
Men om man pratar från ett nyskapat nick, ifrån en dataenhet som man inte har några band till, och den andre gör samma sak, så blir det svårt för att inte säga omöjligt att kunna bevisa vilka som pratar.
Tja, du har ju IP-adresserna och de inspelade rösterna. Om du inte sitter bakom VPN kan de nog lista ut ungefär var du befinner dig.
Citera
2013-12-17, 20:07
Medlem
Citat:
Tja, du har ju IP-adresserna och de inspelade rösterna. Om du inte sitter bakom VPN kan de nog lista ut ungefär var du befinner dig.
Jag orkar inte vara för ingående, men hoppa över pratet, och kommunikationen sker i skrift, och om du då har en mobil, som är rörlig, så har det inget att gå vidare med.

Två nya nick och två nya mobiler kan aldrig härledas till någon. Det är omständigt, men det är ett sätt att kommunicera ostört.
Citera
2013-12-17, 22:36
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Jag orkar inte vara för ingående, men hoppa över pratet, och kommunikationen sker i skrift, och om du då har en mobil, som är rörlig, så har det inget att gå vidare med.

Två nya nick och två nya mobiler kan aldrig härledas till någon. Det är omständigt, men det är ett sätt att kommunicera ostört.
Hur hjälper det dig om du är i rörelse? Mobilerna är ju fortfarande spårbara.
Citera
2013-12-17, 22:54
Medlem
Citat:
Hur hjälper det dig om du är i rörelse? Mobilerna är ju fortfarande spårbara.
Och? Hur deras rörelsemönster varit är något som först framkommer efter konversationen. Och då är det liksom för sent.
Citera
2013-12-17, 23:08
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Och? Hur deras rörelsemönster varit är något som först framkommer efter konversationen. Och då är det liksom för sent.
Sant, men då gäller det att se till att bli av med mobilen.
Citera
2013-12-17, 23:36
Medlem
Citat:
Sant, men då gäller det att se till att bli av med mobilen.
Den avverkas/förintas efter avslutad konversation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in