2013-12-17, 14:42
Medlem
HerrBormanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bevisareligon
Jag vill inte ha några inlägg om Hinduism eller någon annan religon utan bara kristendomen.

Det var tråkigt. Jag som har ett ett klockrent foto på Vishnu, Shiva, Devi, Ganesha och Surya, där de dricker bärs tillsammans på Gröne Jägaren. Men men, det är du som sätter reglerna och räknas inte de hinduiska gudarna så gör de inte.
Citera
2013-12-17, 14:43
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Frågan blir lite konstigt som den är formulerad, jag undviker gärna att TRO saker eller att syssla med antaganden om det går att undvika. Oändlig orsaksföljd kan ge ett slutet/växelverkande system men i ett icke-deterministiskt universum/multiversum kommer du ständigt att få oförutsedda konsekvenser vilket gör att du undviker kausalitetsparadoxer (dvs du kan både ha kakan och äta upp den).

Det finns dock inget filosofiskt hinder för ett scenario där vi skulle kunna leva i ett universum som egentligen borde vara deterministiskt på planckskalenivå men som i sin tur påverkas genom tex gravitationella störningar från ett närliggande universum som är helt och hållet icke-deterministiskt och har fastnat i en sluten loop.
Du kan säkerligen trycka in en extremt avancerad livsform eller varelse eller två i det hela men det finns absolut ingenting som tyder på att så är fallet.
Om vi antar att tiden startade vid Big Bang så anser man att en första orsak existerade, och inte en oändlig orsaksföljd. Om man tror på ett oändligt multiversum så anser man att en oändlig orsakföljd existerade. Vissa menar att en oändlig orsaksföljd kan aldrig orsaka att något inträffar. Tänk dig att du har ett oändligt antal farföräldrar, kommer du någonsin att bli född? Nej, givetvis inte. Du måste ha ett ändligt antal farföräldrar för att kunna bli det. Tror man på en första orsak så slipper man den oändliga kedjan av händelser som inte leder någon vart. Detta är lite svårt att förstå, men jag hoppas att du förstår.
Senast redigerad av kunskap1 2013-12-17 kl. 14:45.
Citera
2013-12-17, 14:45
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handfast
Trams, vi vet inte hur liv uppstod på jorden eller hur universum skapades så "vet ej" är det enda alternativet idag. Det gäller även för troende, för även om man tror att Gud skapade människan och universum så vet ingen HUR farbror Gud gjorde efter som han konstigt nog utelämnade det när han fick för sig att skriva ett gäng heliga böcker.
Du tror väl på att tiden startade vid Big Bang, eller hur? Om du gör det så tror du på en första orsak och ingenting annat, eller hur? Vad den första orsaken var, det vet ingen.
Citera
2013-12-17, 14:47
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lfh
Om någon annan känner en annan känsla (men kallar den samma sak) så är det ju ett bevis för att den känslan finns? Sen att känslor är väldigt individuellt förändrar ju ingen, mer än att ämnet blir ganska fjantigt.

Naturligvis. Känslor demonstrerar känslor, kanske även ..... från vissa perspektiv ..... "bevisar" känslor per se. Sen är det inte mer med det.
Citera
2013-12-17, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
Stämmer att net neurala flödet förvisso går i passion som temporärt innebär förhöjda halter och ökad frisättning : däremot INTE add därmed dra en teori om att det går att "kemiskt mäta föälskelse eller hur en människa verkligen känner inför annan, eller inför gud" : dels, är det individuellt,
Jag skrev inget om "hur" en människa känner för en annan. Jag skrev bara "att" vi kan indikera om någon upplever en sin påstådda känsla eller inte på empirisk väg (vilket är stor skillnad mot att använda en subjektiv uppfattning som "bevis").
Man kan mäta att alla premisser för känslan finns där på kemisk väg och att rätt områden i hjärnan triggar på klinisk (och där har man kommit otroligt långt bara de senaste 5-10 åren).

Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
Så jag kan ligga i en CT-skalle och få höra av personalen att .. hör du Blackjewel, du är inte alls kär i xx, vi ser här att du har fulla värden för yy.. och jag svarar jooo.. jag är djupt förälskad i xx.. vi bor ihop och firar snart 10-års-jubileum.. prsonalen : nähä.. v i ser icke ett spår i våra analyser ( que?).
Nu skall det ju till bra mer än en CT eller ens en enskild fMRI (som jag nämnde tidigare är det ju i så fall en rad undersökningar över tid) men ja om du bara triggar när du tittar på yy eller hör yy's röst, beröring etc och inte alls på xx (eller till och med har aktivitet i andra delar av hjärnan för aktiv stimuli vilket kan tyda på att du fabricerar) så har analysen förmodligen rätt och du far i så fall med osanning för personalen. Det finns ju andra förklaringar som hjärnskador mm men reagerar någon inte alls på en person så vågar jag påstå att vederbörande ljuger med påståenden om kärlek (som känsla).

Samma teknik används framgångsrikt för att bedöma hjärnskador så det är inget humbug i stil med kristaller (som jag inte vet varför du nämnde) men likt alla vetenskapliga verktyg så är ju den tillämpade metoden väldigt viktig. Det är nog många många år tills dess att det ens går att utföra i andra sammanhang än i längre kliniska studier (dvs inga one-shot wonders) men det är förmodligen även det en tidsfråga.

Missförstå mig rätt. Vi kan inte säga genom att slänga dig i en fMRI maskin "vem" du är kär i. Dock har man har gjort väldigt framgångsrika försök med just väldigt kraftiga stimuli, som bla kärlek vilket använts för att kalibrera testpersonens utslag inför andra typer av tester, tex när man prövat liknande tekniker för att undersöka motoriska funktioner.

Det hela är egentligen en rejäl spinoff eftersom det enda jag tryckte på var att du inte kan förmedla "bevis" för att du känner kärlek på ett vetenskapligt sätt enbart med påståendet om att du känner en känsla, det måste till metoder som är reproducerbara och det finns även om de bara kan konstatera utan att ge några detaljer.
Senast redigerad av Praetori 2013-12-17 kl. 15:00.
Citera
2013-12-17, 14:51
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Det finns ju folk som känner att Gud finns. För dessa är känslan ett övertygande bevis för Guds existens. Andra kanske inte tycker det.

Försök att få ordning på din semantik omkring subjektivt, objektivt, "bevis" och det allmäna röret i "jag vet att jag tror och tror att jag vet".
Citera
2013-12-17, 14:51
Medlem
Citat:
Du tror väl på att tiden startade vid Big Bang, eller hur? Om du gör det så tror du på en första orsak och ingenting annat, eller hur? Vad den första orsaken var, det vet ingen.

Första orsak för vad? Rumtiden skapades vid big bang, men vad som fanns innan har jag absolut ingen aning om så att prata om en första orsak innan man har hela händelseförloppet klart för sig är meningslös.

Det är som att du står vid ett backkrön och ser en seriekrock som sträcker sig upp över krönet, för dig som åskådare så ser bilen längst upp ut att vara den som orsakade krocken, men det beror enbart på att det är så långt du kan se. Tills dess att du har tagit dig upp på krönet och ser samtliga inblandade bilar så kan du inte veta hur det förhåller sig.
Citera
2013-12-17, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lfh
Det är såklart ett bevis för att jag känner den känslan? Men inget annat, det var ju det jag påstod?

Om "jag känner X" är det väl självklart ett bevis för att "jag känner X". Sen tar jag bara steget vidare med att säga "att känna X är möjligt", ty jag har ett exempel av en person som har gjort det.

Jag hör dig. Tyvärr är man ju dock bara tillbaka på ruta ett när det gäller bevisbördan eftersom en muntlig utsago är personlig och är därmed inget "bevis" för någon annan än dig själv (och det utan att gå in på alla mentala villfarelser som människor drabbas av).
Citera
2013-12-17, 14:57
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Okej, så du följer inte efter känslor. Min fråga: tror du på en första orsak, eller tror du på en oändlig orsaksföljd?

Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Falsk dikotomi; det finns flera alternativ.

Citat:
Det finns inga flera alternativ. "Vet ej" räknas inte som ett alternativ till vår uppkomst.

NATURLIGVIS har du en egen ad hoc definition på "falsk dikotomi".

Citat:
Antingen finns en första orsak som orsakade vår existens, eller så fanns det ett oändligt antal kedjor av orsak som orsakade vår existens.

Och det hjälpar inte att du bara upprepar din falska dikotomi med hänvisning till denna ad hoc definition.

Citat:
Om du tror att tiden startade vid Big Bang så tror du på en första orsak, eller hur?

Nix, jag har dom kosmiska initial-villkoren.
Citera
2013-12-17, 15:07
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krittos
Någon som kan besvara hur universum skapades?

Detta tänkte du följa upp med nått i stil med "Nähe, tänkte väl det. Alltså [sätt in valfri skapargudom/-er].

Eller?
Citera
2013-12-17, 15:13
Medlem
kunskap1s avatar
[quote=Bogomil|46632185]
Citat:
Okej, så du följer inte efter känslor. Min fråga: tror du på en första orsak, eller tror du på en oändlig orsaksföljd?

Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Falsk dikotomi; det finns flera alternativ.

Då tar vi detta igen: Vilka fler alternativ finns det menar du, förutom:
1. ändlig orsaksföljd
2. oändlig orsaksföljd?
Citera
2013-12-17, 15:15
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krittos
Någon som kan besvara hur universum skapades?

Citat:
Ursprungligen postat av Gahlster
Detta tänkte du följa upp med nått i stil med "Nähe, tänkte väl det. Alltså [sätt in valfri skapargudom/-er].

Eller?

Det är med STOR sannolikhet ett försök på att ge 'Intelligent Design' ett uppkok, trots det konstante bemötandet av detta.

Åter-till-ruta-étt taktiken med det evinnerliga mantramässande av samma slitna klyschor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in