2013-12-17, 11:07
Medlem
Paddan1000s avatar
Jag har brottats i en och en halv timme nu med försäkringskassans hemsida för att ansöka om föräldrapenning åt min fru.

Först var jag tvungen att fixa ett bank-ID åt min fru på min dator för att kunna logga in i hennes namn. Då vi har olika banker var jag tvungen att nedgradera min Bank-ID applikation då den senaste versionen inte accepterades av hennes bank Nordea samt logga in med olika webläsare tills det konstaterades att man bara kunde använda Explorer för Bank-ID ansökan. Under processen kraschade dessutom allt detta ett antal gånger och jag fick börja om från början.

Sedan var det dags att logga in på Försäkringskassans hemsida. När jag ska logga in står det att jag måste uppgradera min Bank-ID applikation igen eftersom de inte accepterade den äldre versionen som krävdes av Nordea. Jag uppgraderar, men nu kan jag inte logga in eftersom lösenordet jag valt inte längre fungerar av någon anledning. Jag gör om allting från början och beställer ett nytt Bank-ID med det temporära lösenordet "bajskorv1234". Med det nya lösenordet kan jag äntligen logga in, men bara om jag trycker på "Telia" istället för "Nordea" när jag ska välja vilken typ av ID jag vill logga in med.

I alla fall, till mitt verkliga problem. När jag gjort klart min ansökan och ska välja att jag vill signera ansökan så händer absolut ingenting när jag använder Explorer och när jag använder Chrome dyker det upp en grå ruta med en pusselbit på och det står att jag saknar någon plugin, men inte vilken.

Hur gör jag nu för att avsluta min ansökan? Kan man göra det på en pappersblankett istället? Jag misstänker att felet kan bero på att jag använder Windows 8.1, då jag inte hade detta problem när jag använde Windows 7. Bör jag därför bygga en retrodator som jag ska använda vid all kontakt med myndigheter?
Citera
2013-12-17, 11:19
Medlem
Testa avinstallera BANK-Id och installera om det.
Funka inte det vidare så kan du höra av dig till Nordea dom kanske kan hjäpa dig lite.
Chrome brukar ha problem med bank-id programmen om det inte är fixat nu vill säga.

Ja, du kan ansöka med pappersblankett. Dom finns på försäkringskassans hemsida som du kan skriva ut och på försäkringskassan kontor.
Behöver du mer hälp så kan du ju alltid melja, ringa eller besöka försäkringskassan vilket är rätt smidigt.
Citera
2013-12-17, 11:21
Medlem
provocative77s avatar
Testa det gamla sättet genom att ringa dem. Även om internet går fortare så är deras handläggningstider ändå så horribla att ni får vänta till midsommar.
Du får hem en blankett som du sedan kommer fylla i fel. Sedan kommer den hem igen efter tre veckor där du ska komplettera.
Så när blanketten kommer så ringer du igen o ber om hjälp att fylla i den.

Nu är deras telefonköer lika långa som deras handläggningstider. Så min rekomendation är att du har högtalarfunktion på.
Citera
2013-12-17, 11:22
Medlem
Katzyns avatar
Har också haft en massa strul med det där. Har inga råd att ge annat än att man får inse att det inte kommer fungera enkelt och smidigt utan vara extremt krångligt. Räkna med att det är en svår uppgift att genomföra en ansökan helt enkelt, så slipper man bli lika frustrerad.
Citera
2013-12-17, 12:16
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inergy
Testa avinstallera BANK-Id och installera om det.
Funka inte det vidare så kan du höra av dig till Nordea dom kanske kan hjäpa dig lite.
Chrome brukar ha problem med bank-id programmen om det inte är fixat nu vill säga.

Ja, du kan ansöka med pappersblankett. Dom finns på försäkringskassans hemsida som du kan skriva ut och på försäkringskassan kontor.
Behöver du mer hälp så kan du ju alltid melja, ringa eller besöka försäkringskassan vilket är rätt smidigt.

Jag tror inte Bank-ID är problemet då det inte stod något om det när jag skulle signera. Jag har ändå installerat om det ett antal gånger redan. Kanske en omstart av datorn skulle hjälpa, jag ska testa det när jag kommer hem.

På försäkringskassans hemsida fanns inga blanketter utan det stod att man numera skulle ansöka via deras webformulär, vilket som sagt inte fungerar. Okej, jag ringer dem och ser om det fungerar.

Citat:
Ursprungligen postat av provocative77
Testa det gamla sättet genom att ringa dem. Även om internet går fortare så är deras handläggningstider ändå så horribla att ni får vänta till midsommar.
Du får hem en blankett som du sedan kommer fylla i fel. Sedan kommer den hem igen efter tre veckor där du ska komplettera.
Så när blanketten kommer så ringer du igen o ber om hjälp att fylla i den.

Nu är deras telefonköer lika långa som deras handläggningstider. Så min rekomendation är att du har högtalarfunktion på.

Det där känner man igen. Okej, då har man nåt att göra över julen i alla fall.

Citat:
Ursprungligen postat av Katzyn
Har också haft en massa strul med det där. Har inga råd att ge annat än att man får inse att det inte kommer fungera enkelt och smidigt utan vara extremt krångligt. Räkna med att det är en svår uppgift att genomföra en ansökan helt enkelt, så slipper man bli lika frustrerad.

ja, men det känns som att det alltid är nya saker som krånglar. Förra året kunde jag inte logga i på deras hemsida överhuvud taget utan jag fick bara upp en "sidan kan inte visas"-skärm när jag skulle logga in. Då har jag för mig att jag ringde vilket var en upplevelse som nästan gav mig PTSD och fortfarande ger mig mardrömmar. Jag menar, man sitter där i timmar i telefonkön och vet att om man inte ens kan ta en minuts toapaus för att de kan bemöda sig att svara precis just då.

De får tills imorgon på sig att fixa hemsidan då jag inte har någon fungerande telefon idag eftersom jag just bytt abonnemang. Sedan ringer jag.
Citera
2013-12-17, 19:12
Medlem
Paddan1000s avatar
Nu funkade det att signera ansökan. Det var nog en omstart av datorn som krävdes efter allt som installerats. Nu kan jag ta det lugnt i ett halvår innan det är dags att söka på nytt och helvetet börjar igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in