Resultat: .
0%
röster
2013-12-14, 16:46
Medlem
Calogeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Vad gillar ni Expressens Calciomania? Tycker det är en bra podd, Wilbacher kommer bättre till sin rätt där än i Km d'Amore eller ET faktiskt. Bra samspel trion emellan. Birro med sin passion och humor, Reimers stakar ut riktningen och Thomas som bidrar med detaljkunskaperna inom Serie A.

Jag gillar det, starkt.

Att läsa Marcus Birros texter kan vara rena pinan, men när han får prata i radio eller TV tycker jag faktiskt att han oftast känns som en frisk fläkt. Visst, han upprepar vissa saker alldeles för ofta (när han pratade med Anders Frisk på fyllan, svenskläraren som bara gav honom en tvåa, min pappa är juventino o.s.v), men jag tycker ändå att han är rolig att lyssna på och visar ofta att han faktiskt vet lite mer än vad man kanske tror.

Jag vill inbilla mig att man tagit inspiration från den här tråden, vad tror ni?

http://www.youtube.com/watch?v=---lgL1khi0

Robert Glasper...magisk! (Kände att jag ville återuppliva Calcio-hiphop-jazz tjattret)

--------------------------------

Förövrigt läste jag att Lamela ryktas till Napoli. Vore rätt jobbigt att se honom i ett annat italienskt lag, har fortfarande svårt förstå den försäljningen helt och hållet. Gillar Ljajic, det är en bra spelare med stor potential, men Lamelas högstanivå är ungefär hundra gånger bättre. Tycker verkligen synd om honom, förstår inte hur det kan ha gått så spikrakt åt helvete i Tottenham då han kom ifrån en fantastisk säsong i Roma. För mig känns Lamela som en universell spelare vars stil passar i alla ligor. Tråkigt att han inte tillåts visa det.
Senast redigerad av Calogero 2013-12-14 kl. 17:14.
2013-12-14, 18:38
Medlem
Spinnacers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calogero
[---]
Förövrigt läste jag att Lamela ryktas till Napoli. Vore rätt jobbigt att se honom i ett annat italienskt lag, har fortfarande svårt förstå den försäljningen helt och hållet. Gillar Ljajic, det är en bra spelare med stor potential, men Lamelas högstanivå är ungefär hundra gånger bättre. Tycker verkligen synd om honom, förstår inte hur det kan ha gått så spikrakt åt helvete i Tottenham då han kom ifrån en fantastisk säsong i Roma. För mig känns Lamela som en universell spelare vars stil passar i alla ligor. Tråkigt att han inte tillåts visa det.

Tycker det går likadant för nästan alla Serie A spelare som hamnar i PL nuförtiden. Jovetic, Borini etc. Hade helst sett dem kvar i Serie A.

-----------------------------

Matri ryktas vara på väg till Lazio redan nu i Januari, fan va skönt. Hoppas Allegri försvinner samtidigt - jäkla pajas.
http://forzaitalianfootball.com/2013/12/lazio-make-ac-milan-forward-number-one-transfer-target/
2013-12-14, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calogero
Tycker verkligen synd om honom, förstår inte hur det kan ha gått så spikrakt åt helvete i Tottenham då han kom ifrån en fantastisk säsong i Roma.

Snarare från en dålig säsong, spelmässigt. Zeman piffa upp hans statistik vilket gjorde att han oförtjänt slapp undan en hel del kritik.
2013-12-14, 20:38
Medlem
qhz.s avatar
Jag har faktiskt missat det där Calciomania helt och hållet. Men som jag förstått det är den en podcast med Wilbacher, Reimers och Birro? Det kan ju bero på att jag aldrig läser Expressen heller, för Km d'amore brukar jag lyssna på.

Men jag ska kolla upp podcasten idag.

Och apropå "Calciomania" så är det nu dags för något viktigare nämligen "Cataniamania". Hellas är på besök på Sicilien. Viktig match, för båda lagen.
2013-12-14, 21:54
Medlem
Stivalis avatar
Jag kom nyss över en gammal Expressen från oktober i år. Roma hade precis slagit Inter. Under avdelningen "modernt & hjärndött" kan jag konstatera att man tagit med Marcus Birros twitterflöde som artikel. Snacka om skräp. De som är intresserade av vad han skriver på twitter går väl in där & läser. Varför ska skiten med i papperstidningen också?

Jag gillar känslan av papperstidningar. Dock så borde pappersupplagan skilja sig från skräpet på sociala medier & hålla högre kvalitet. För att möta konkurrensen från det lågkvalitativa klickandet på nätet borde en pappersupplaga stå för mera djup.

Visst kan man tycka att den artikeln med Birros twitterflöde bara tog minimal plats i tidningen & att jag är träig som hänger upp mig på det. Det som retar mig är dock tankegången när man tar med det. Någon tänker: "Vi kan ju ta med Birros twittrande i upplagan". Någon svarar: "Ja för fan! Kör på! Det är ju klockrent". Det är tankegången som stör mig. Att skiten överhuvudtaget kommer upp på tapeten.
2013-12-15, 14:28
Medlem
sebastian_s avatar
Det här calciomania var ju riktigt bra. I och för sig lite avsmak när de nämner Thomas Matssons namn i slutet,men jag ska fortsätta lyssna. Får kanske hembesök nu pga mina förfärliga ord om honom.
Senast redigerad av sebastian_ 2013-12-15 kl. 14:36.
2013-12-15, 15:16
Medlem
Calogeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ForvirradUnge
Snarare från en dålig säsong, spelmässigt. Zeman piffa upp hans statistik vilket gjorde att han oförtjänt slapp undan en hel del kritik.

Ja, visst stämmer det att Lamela stod för en hel del platta insatser, men när han var i toppform var det en spelare som gav starka flashbacks till en Kaká anno 2007.

Jag väljer ändå att benämna säsongen 2012/2013 som en succé för Lamela då han trots allt lyckades pricka in 15 mål (0 straffar) som winger, och då var han ändå bara 20 år gammal.

Men som sagt, jag håller med dig om att han skulle behöva hålla en mer jämn nivå.

Fan alltså, tänk om Milan hade fått använda Honda i Champions League. Det är ingen dålig offensiv man sitter på;
Balotelli, El Shaarawy, Kaká, Pazzini, Honda, Robinho

Når alla ovan nämnda spelare upp till högstanivån är det världsklass rakt igenom (nåja, kanske att ta i lite när det kommer till Pazzini).
Senast redigerad av Calogero 2013-12-15 kl. 15:20.
2013-12-15, 16:26
Medlem
Calogeros avatar
Skall också lägga till att det ryktas om att det skall kunna ske en slags bytesaffär emellan Milan och Lazio där Matri och Constans går till Romlaget medan brassen flyttar till Milan. Känns inte på något sätt som en omöjlig affär då Hernanes verkar längta bort från Lazio samtidigt som han har ett VM hemmaplan att tänka på. Dessutom stärker det här mina misstankar om att Allegri kommer gå till Lazio i framtiden. Självklart vill han då ha med favoriten Matri.
2013-12-15, 19:36
Medlem
snillet_1s avatar
På tal om Juventus, har Pirlo förlängt ännu?

Guidolin ute och tuggar om att han kan lämna Udi om det krävs... Borde han avgå tycker ni? Det känns ju onekligen som att han har kört fast efter några bra år. Vad säger 4522?

Tror inte på Hernanes i Milan. Ser inte hur den ekvationen skall gå ihop, då han ju hade fått konkurrera med Kaká och Honda om platsen i hålet. Undrar hur de formerar anfallet efter japanens ankomst. Typ så här?

Honda - Kaka

Balotelli
2013-12-15, 20:33
Bannlyst
Ni som har koll, hur bra är Inter-spelarna Guarin och Pereira egentligen?
2013-12-16, 00:09
Medlem
qhz.s avatar
Intressant diskussion i matchtråden om Di Canio och Lucarelli. Så här kvällen efter att dessa lag mött varandra så passar det väl bra med att skriva av sig om herrarna i den här tråden, för det finns sannerligen mycket att hämta både när det kommer till politik och fotboll.

Cristiano Lucarelli föddes i Livorno men började sin spelarkarriär i Parmas ungdomslag. Jag antar att om man föds i Livorno så följer de vänsterpolitiska åsikterna med från modersmjölken och sedan under stora delar av livet. Man ska ju komma ihåg att Lucarelli var i en rad andra klubbar (Lecce, Atalanta, Perugia m.fl) innan han kom tillbaka till sin hemstad. 146 matcher och 92 mål blev det för honom i Livorno-tröjan. Han bar nummer 99 på ryggen för att hylla klubbens ultrasgrupp Brigate Autonome Livornesi som bildades just 1999. En jävla ikon i klubben var vad han blev och defenitivt är, och en stor anledning till det var självklart för hans politiska åsikter som han delade med fansen. Han var en del av curvan på Armando Picchi.

“We Livorno get no favors from the referees because we are Communists!”

Det säger väl ganska mycket om Livorno och deras åsikter. Lucarelli pratade aldrig för sig själv. Han pratade för staden och klubben. En sådan spelare som alla vill se i sitt lag, men som är omöjlig att se någon annanstans.

Han vann inte mycket under sin spelarkarriär, en Coppa Italia-titel med Napoli och blev Serie C1-vinnare med Perugia blev bland annat. En inte så jävla glänsande kille men som tydligt blev ett med fansen och knöt starka band med dom. Man behöver inte hålla med honom i hans politiska ståndpunkter för att inse att han ändå är en bra människa. Relationen han hade till Livornos publik var unik och kan inte återses på andra ställen i världen.

Man kan ju också notera i detta "höger-vänster-politiska-inlägg" att Livornos arena Armando Picchi från början hette Stadio Edda Ciano Mussolini, den hade alltså Benito Mussolinis dotters namn. Och med det konstaterandet glider vi lite snyggt över till en man med helt motsatta åsikter än Lucarelli, nämligen Paolo Di Canio.

Di Canio är ju en spelare som även han haft en fantastisk spelarkarriär på många sätt. Är man dock uttalad fascist så kan det skapa turbulense omkring en, och det fick Di Canio allt se. Han började ju karriären i Lazio för att sedan röra sig mer norrut i Italien och hamna i England till slut. Vad fan man nu ska till England och göra? Nåja, det blev några klubbar i England och han satte starkast avtryck i West Ham och han ska tydligen också ha en West Ham-tatuering på armen, en fyllegrej han säkert kom på efter att ha sugit i sig tjugo brittiska sunköl på någon lokal pub i östra London.

Di Canio föddes dock i Quarticciolo i Rom. Ett Roma-dominerat arbetarklassområde och Paolos politiska åsikter kom säkert med tiden, antar jag i alla fall? Jag vet inte hur den politiska situationen såg i just Rom från det att Di Canio föddes (1968) fram tills dess att han lämnade Lazio första gången.

Hur som helst så är väl Di Canio mest känd för att ha gjort den där fascisthälsningen framför Lazios Curva i ett derby mot Roma, den har förmodligen ingen missat. Han har dessutom aldrig hymlat med sin fascination för Il Duce - Benito Mussolini.

Paolo Di Canios otroligt sorgsna tränarkarriär tänker jag inte ens ta i med tång. Faktiskt.

Jag säger inte att detta är grunden till den politiska rivalitet som idag finns mellan Lazio och Livorno, men en stor del av den grunden har dessa två herrar varit med och byggt upp. Sen kan man säkert argumentera för att just den politiska rivaliteten har svalnat en del också på senare år efter att dessa herrar lämnat och lagt fotbollsskorna på hyllan.

Men dom skapade sannerligen historia i sina klubbar och blev en del av kurvorna. Det blir man fan inte så lätt i ett land som Italien. Ett Italien där fotboll och politik ofta går hand i hand.

PS. Dom flesta som skriver i den här tråden på heltid känner ju givetvis till allt detta om Livorno vs. Lazio, vänster vs. höger och Lucarelli vs. Di Canio och detta är ju bara ett litet lätt skrapande på ytan. Det finns givetvis mycket mer som ligger till grund för rivaliteten klubbarna mellan. Men det kan ändå vara intressant att skrapa lite på den där ytan, disskutera saken lite eller kanske bara begrunda och försöka förstå hur det kunde bli som det blev.
2013-12-16, 00:16
Medlem
Fula Gubbens avatar
Skulle gärna skriva mer i den oföränderligt legendariska Calcio-tråden, men jag har fullt upp natt och dag med torpeder från Expressen som försöker ta sig in i min våning sedan jag råkat köpa vanliga bananer istället för rättvisemärkta. Detta till trots kan inte Torinos framfart lämnas okommenterad. Uppe på 7:e plats nu efter bortaseger mot Uddisarna, där den pånyttfödde sonen Alexander Farnerud snyggt chippade in ena baljan. Han belönades med en live-intervju på Fotbollskanalen, men ni såg det säkert så nog sagt.

Komiskt att Mikael "Sållet" Antonsson fick 4.5 i betyg, särskilt som Hussfelts gäng pruttade ur sig förra helgen om vilken "bra" säsong Antonsson haft. Verkar som Gazzettorna är mindre lättlurade.

I vilket fall, Forza Grande Toro & Buona Notte eller vad det heter.

- F.G

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in