2013-12-17, 00:37
Medlem
Hej, sedan 2 dagar tillbaka har jag i underläppen, på insidan, nästan så långt ner det går att komma, alltså ner lägre än tänderna, känt en liten rund prick. 1/3 av en ärta. Om jag drar i läppen för att kolla i spegeln, då syns det knappt, men, det går att se att det är lite upphöjt där, lite vitt. Det känns jättetydligt med tungan men inte alls med fingrarna. Vad kan det vara?
Citera
2013-12-17, 00:43
Medlem
Soffas avatar
Skulle spontant säga att du har drabbats av en så kallad "afte" eller "afteblåsa", mer känt som djävulens påfund. Kan göra något alldeles oooooerhört ont om det vill sig illa och den är illa placerad. Läs mer HÄR (VARNING känsliga tittare).

"Lider" själv av samma åkomma, men har helt slutat äta tomat och upplever att blåsorna kommer mer sällan sedan dess.
Citera
2013-12-17, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soffa
Skulle spontant säga att du har drabbats av en så kallad "afte" eller "afteblåsa", mer känt som djävulens påfund. Kan göra något alldeles oooooerhört ont om det vill sig illa och den är illa placerad. Läs mer HÄR (VARNING känsliga tittare).

"Lider" själv av samma åkomma, men har helt slutat äta tomat och upplever att blåsorna kommer mer sällan sedan dess.

Det gör inte det minsta ont
Citera
2013-12-17, 00:48
Medlem
Soffas avatar
Hmm, kan vara så att den inte har utvecklats mycket nog ännu. Själv brukar smärtan från blåsan eskalera i ett par dagar för att sedan ligga på en hög nivå i någon dag och sedan går det stegvis över. Kan förstås även vara så att det är något helt annat, alternativt att du helt enkelt är mer hårdhudad än vad jag är.
Citera
2013-12-17, 01:07
Medlem
CrilleKexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a580228
Hej, sedan 2 dagar tillbaka har jag i underläppen, på insidan, nästan så långt ner det går att komma, alltså ner lägre än tänderna, känt en liten rund prick. 1/3 av en ärta. Om jag drar i läppen för att kolla i spegeln, då syns det knappt, men, det går att se att det är lite upphöjt där, lite vitt. Det känns jättetydligt med tungan men inte alls med fingrarna. Vad kan det vara?
Med största sannolikhet så är det början på munherpes. Inte bra, det smittar som fan. Uppsök läkare är mitt tips till dig.
Citera
2013-12-17, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrilleKex
Med största sannolikhet så är det början på munherpes. Inte bra, det smittar som fan. Uppsök läkare är mitt tips till dig.

det kan det inte vara
Citera
2013-12-17, 01:23
Medlem
CrilleKexs avatar
Citat:
det kan det inte vara
Jodå, det kan det visst vara.
Citera
2013-12-17, 01:38
Medlem
Jag är bara så rädd att det är cancer

Fråga: Vad är de symtom på cancer i munhålan?

S: Detta är symptom på cancer i munhålan.

Ett sår på läppen eller i munnen som inte läker

En knöl på läppen, i munnen eller i svalget

http://o.cotot.com/kategori/cancer/vanliga-fragor-om-munhalecancer

fast nu känner jag en likadan på andra sidan finns det normala små saker som spottkörtlarna i munnen? kan någon länka en bild vart dom sitter i underläppen?
Senast redigerad av a580228 2013-12-17 kl. 01:43.
Citera
2013-12-17, 07:35
Moderator
ofays avatar
Tror du känner en liten kindspottkörtel, du kan kanske ta en bild?
Citera
2013-12-17, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ofay
Tror du känner en liten kindspottkörtel, du kan kanske ta en bild?

Det är inte i kinden, utan underläppen, på insidan, går inte att känna med fingrarna och det går egentligen inte att se. Om trycker med tungan så läppen sträcks ut då känns den inte. Det finns en strax till höger om mitten av läppen och en till vänster som är någon millimeter längre bort än den avståndet mellan mitten och den högra. Det går inte att se men den känns med tungan. Det känns bara som en liten plupp, kommer inte på andra ord. Men den är mycket liten. Går inte att se. Finns två men de har olika avstånd från mitten. Jag kan markera på en bild sen men det kommer inte gå att se något.
Senast redigerad av a580228 2013-12-17 kl. 08:47.
Citera
2015-08-13, 01:43
Medlem
Citat:
Det är inte i kinden, utan underläppen, på insidan, går inte att känna med fingrarna och det går egentligen inte att se. Om trycker med tungan så läppen sträcks ut då känns den inte. Det finns en strax till höger om mitten av läppen och en till vänster som är någon millimeter längre bort än den avståndet mellan mitten och den högra. Det går inte att se men den känns med tungan. Det känns bara som en liten plupp, kommer inte på andra ord. Men den är mycket liten. Går inte att se. Finns två men de har olika avstånd från mitten. Jag kan markera på en bild sen men det kommer inte gå att se något.

Puffar denna tråd och ja jag vet att det är 2 år gammalt inlägg men jag har fått exakt samma sak och undrar hur man får bort det. Antar att läkaren kan skära bort den men är det till en öron-näsa-hals-läkare man går eller till en hudläkare? Vill inte besöka vårdcentralen då de inte är duktiga på det där (tidigare misslyckat med borttagning av ett födelsemärke).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in