2013-12-16, 22:18
Medlem
Mellbergans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rejdar
Det var svar på SD-kalles "Man kan ju inte bara gå på två institut och sedan säga att SD låg på 5.6%"

Det var bara en undersökning 19:e, en som sa 6,4 % och då kan inte 5,6 vara medel på den undersökningen eller? Två var det inte.

Medel längs ner i grafen är baserat på varje instituts senaste undersökning (vilket jag också skrivit) och då blev det 5,6 i medel.

http://privat.bahnhof.se/wb492673/1%20Slutspurt.gif

ja det var det jag sa att de gjort på www.status.st (bilden ovan)
Så kära rejdar.

Som du mycket väl vet så börja dra ihop sig till val. Och du, som kanske är den största SD-pessimisten i denna tråden: Vad tror du SD landar på för valresultat?

Kan ju vara intressant att höra även din åsikt/tro om det.
2013-12-16, 22:21
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mellbergan
Så kära rejdar.

Som du mycket väl vet så börja dra ihop sig till val. Och du, som kanske är den största SD-pessimisten i denna tråden: Vad tror du SD landar på för valresultat?

Kan ju vara intressant att höra även din åsikt/tro om det.
Jag känner lite vadslagningsvibbar. Kanske är det nu dax att vi alla "lägger pengarna i käften", eller vad det nu blir översatt till Svenska.
2013-12-17, 01:33
Medlem
Intressant var att DN för nån vecka sedan hade en helt anonym internet omröstning "Vilket parti skulle du rösta på om det var val idag" ca 3000 människor hann rösta och SD visade 21% innan DN tog bort omröstningen.

Spännande va? Ännu mer spännande att de tog bort den när siffrorna inte stämde med SCBs "anonyma" opinionsundersökning som just släpps.. Tänk lite på den ni! Personligen är valvakan garanterad tid framför tven. Kommer bli fantastiskt att se Fittfeldts tårar rulla ner för de multikultura kinderna som svenska folket inte vill nypa i!
2013-12-17, 06:58
Medlem
Citat:
Det var svar på SD-kalles "Man kan ju inte bara gå på två institut och sedan säga att SD låg på 5.6%"

Det var bara en undersökning 19:e, en som sa 6,4 % och då kan inte 5,6 vara medel på den undersökningen eller? Två var det inte.

Medel längs ner i grafen är baserat på varje instituts senaste undersökning (vilket jag också skrivit) och då blev det 5,6 i medel.

http://privat.bahnhof.se/wb492673/1%20Slutspurt.gif

ja det var det jag sa att de gjort på www.status.st (bilden ovan)

STÄMMER INTE!
Figuren stämmer inte den 19:e,
den från Novus som sa 6,4 % kom en månad senare.
Det skall var 4,1% från Novus den 19:e.

Sedan är det höga värden från UM och deras webbmätningar
de sista dagarna.
Något som du kraftigt kritiserat.

Den 18:e med 5,3% i medelvärde är enda intressanta
dagen i spurten före valdagen.
Telefoninstututens underskattning denna dag
balanseras dock av det alltför höga 7,2% från UM.
2013-12-17, 19:47
Medlem
rejdars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amalrik
STÄMMER INTE!
Figuren stämmer inte den 19:e,
den från Novus som sa 6,4 % kom en månad senare.
Det skall var 4,1% från Novus den 19:e.

Sedan är det höga värden från UM och deras webbmätningar
de sista dagarna.
Något som du kraftigt kritiserat.

Den 18:e med 5,3% i medelvärde är enda intressanta
dagen i spurten före valdagen.
Telefoninstututens underskattning denna dag
balanseras dock av det alltför höga 7,2% från UM.
Det är ju er egen statistikbög som lagt upp det på www.status.st, källorna till respektive hittas bl a under nyheter scrolla ner och hitta:

http://www.expressen.se/nyheter/val-2010/valet-kan-avgoras---forst-pa-onsdag/

Valdagsundersökningarna är något annat, det är mätningar EFTER folk har röstat till skillnad från de på
http://privat.bahnhof.se/wb492673/1%20Slutspurt.gif (bilden som hittas på status.st -->-->valresutat-->riksdagsval)
Senast redigerad av rejdar 2013-12-17 kl. 19:51.
2013-12-17, 20:19
Medlem
Citat:
Det är ju er egen statistikbög som lagt upp det på www.status.st, källorna till respektive hittas bl a under nyheter scrolla ner och hitta:

http://www.expressen.se/nyheter/val-2010/valet-kan-avgoras---forst-pa-onsdag/

Valdagsundersökningarna är något annat, det är mätningar EFTER folk har röstat till skillnad från de på
http://privat.bahnhof.se/wb492673/1%20Slutspurt.gif (bilden som hittas på status.st -->-->valresutat-->riksdagsval)

"Novusundersökningen är inte en officiell väljarbarometer
som normalt har dubbelt så många tillfrågade."

Mycket stor osäkerhet: Tex sas det att M skulle 26,4%, Mp 9,4%, C 7,9%
Mycket grova fel jämfört med enkla eller "avancerade medel" av tel.undersökningar.

Faktum kvarstår:
sep 19 Novus telefonundersökning SD 4,1%
sep 18 Fyra telefoninstitut i medel SD 4,8%
sep 18 Novus Svensk Väljaropinion SD 4,4%

Novus Svensk Väljaropinion är "avancerade medel" av de sju telefoninstitutens resultat.
Du har själv betonat hur bra Svensk Väljaropinion är.
Svensk Väljaropinion lyckades också mycket bra med SD som ett tråkigt undantag.
Telefonundersökningar har alltid i medel underskattat SD.

Valdagsundersökningar har självklart bäst förutsättningar att förutspå resultaten.
Däremot blir det osäkert med en enda undersökning med ca 1000 - 2000 deltagare.
Senast redigerad av amalrik 2013-12-17 kl. 20:23.
2013-12-17, 20:49
Medlem
rejdars avatar
Citat:
"Novusundersökningen är inte en officiell väljarbarometer
som normalt har dubbelt så många tillfrågade."

Mycket stor osäkerhet: Tex sas det att M skulle 26,4%, Mp 9,4%, C 7,9%
Mycket grova fel jämfört med enkla eller "avancerade medel" av tel.undersökningar.

Faktum kvarstår:
sep 19 Novus telefonundersökning SD 4,1%
sep 18 Fyra telefoninstitut i medel SD 4,8%
sep 18 Novus Svensk Väljaropinion SD 4,4%

Novus Svensk Väljaropinion är "avancerade medel" av de sju telefoninstitutens resultat.
Du har själv betonat hur bra Svensk Väljaropinion är.
Svensk Väljaropinion lyckades också mycket bra med SD som ett tråkigt undantag.
Telefonundersökningar har alltid i medel underskattat SD.

Valdagsundersökningar har självklart bäst förutsättningar att förutspå resultaten.
Däremot blir det osäkert med en enda undersökning med ca 1000 - 2000 deltagare.
Nu håller du på och manipulerar era egna siffror, poll of polls är accepterat som ett bra medel som ger vettiga resultat, dvs de som visar för höga siffror kompenseras av de som visar för låga.

Och den metod som er egen statistiknisse använt är att använda varje instituts senaste mätning till medeltalet, och då har vi 5,3 i medel den 18e och 5,6 i medel den 19e, du kan inte blanda ihop valdagsundersökningar som gjort EFTER folk röstat (novus 4,1, det fanns fler sådana mätningar för den delen) med mätningar gjorda FÖRE folk röstat (mätningarna 18e), och även den som hade för litet underlag den 19e på 6,4 som var gjord FÖRE valet, det var inte större fel på den än många andra mätningar som räknats ihop till ett medel. Varje mätnings enskilda felaktigheter avrundas ju till en ganska vettig nivå.

tillägg: ...såsom 5,7 5,5 och 5,6 dagarna innan 5,3! Vi tar länken igen http://privat.bahnhof.se/wb492673/1%20Slutspurt.gif
Senast redigerad av rejdar 2013-12-17 kl. 21:08.
2013-12-17, 21:26
Medlem
Citat:
...
Kul att du är tillbaka och blåser liv i tråden Rejdar!

Intressant att du genom åren kritiserat webbundersökningarna för att visa för högt och att du nu talar dig varm för deras goda precision, i de stressade slutspurtspollarna dagarna före valet

Jag antar att du inte vill stoltsera med dina tidigare prognoser i tråden angående SDs utveckling, så därför får du en ny chans att tala om vad du tror idag. Vilket resultat tror du SD får i valet?

Vågar du svara på det? Själv tror jag 14.2%.
2013-12-17, 22:02
Medlem
Citat:
Nu håller du på och manipulerar era egna siffror, poll of polls är accepterat som ett bra medel som ger vettiga resultat, dvs de som visar för höga siffror kompenseras av de som visar för låga.

Och den metod som er egen statistiknisse använt är att använda varje instituts senaste mätning till medeltalet, och då har vi 5,3 i medel den 18e och 5,6 i medel den 19e, du kan inte blanda ihop valdagsundersökningar som gjort EFTER folk röstat (novus 4,1, det fanns fler sådana mätningar för den delen) med mätningar gjorda FÖRE folk röstat (mätningarna 18e), och även den som hade för litet underlag den 19e på 6,4 som var gjord FÖRE valet, det var inte större fel på den än många andra mätningar som räknats ihop till ett medel. Varje mätnings enskilda felaktigheter avrundas ju till en ganska vettig nivå.

tillägg: ...såsom 5,7 5,5 och 5,6 dagarna innan 5,3! Vi tar länken igen http://privat.bahnhof.se/wb492673/1%20Slutspurt.gif

Det är meningslöst att kommentera dina inlägg i fortsättningen.
Jag manipulerar ingenting!
Jag har ingen delaktighet i status.st
Jag kör en rak linje:
Telefonundersökningar har underskattat SD
och underskattar fortfarande i medel SD.
2013-12-17, 22:12
Medlem
rejdars avatar
Citat:
Det är meningslöst att kommentera dina inlägg i fortsättningen.
Jag manipulerar ingenting!
Jag har ingen delaktighet i status.st
Jag kör en rak linje:
Telefonundersökningar har underskattat SD
och underskattar fortfarande i medel SD.
ja och de andra överskattat SD, så medel på det ger ett hyfsat rättvisande resultat, det visar siffrorna innan valet
2013-12-17, 22:17
Medlem
rejdars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ella-Pella
Kul att du är tillbaka och blåser liv i tråden Rejdar!

Intressant att du genom åren kritiserat webbundersökningarna för att visa för högt och att du nu talar dig varm för deras goda precision, i de stressade slutspurtspollarna dagarna före valet

Jag antar att du inte vill stoltsera med dina tidigare prognoser i tråden angående SDs utveckling, så därför får du en ny chans att tala om vad du tror idag. Vilket resultat tror du SD får i valet?

Vågar du svara på det? Själv tror jag 14.2%.
Med tanke på de svar jag fått de senaste dagarna tror jag nobelpristagarna har åkt hem...

Medel på de som visar lågt och de som visar högt före valet var det frågan om, inget annat, jag lovordar INTE t ex United Minds enskilt, det syntes ju före valet att de gav SD 7,1 7,2 sista dagarna före valet (se samma länk som tidigare inlägg), hur rätt var det? SD kom in i riksdagen 5,7 % som bekant

Tillägg: Sen ska jag väl tillägga, Ella-pella att det bara var UM som var webbinstitut före valet.
Senast redigerad av rejdar 2013-12-17 kl. 22:24.
2013-12-17, 22:23
Medlem
Lost-Souls avatar
Dispatch international har startat en insamling nu för att beställa en omfattande opinionsundersökning som kommer att handla om vad svenskarna egentligen tycker om mångkultur och annat invandrarrelaterat.

http://www.d-intl.com/2013/12/17/35016/

Ser fram emot resultatet för då får man äntligen se ett helt origgat resultat, kommer bli lättare att analysera SD.s potentiella väljarstöd i framtiden då man får se på ett ungefär hur inställningen till massinvällningen egentligen förhåller sig i Svea Rike.

Kul också att jämföra resultatet med SOM-institutets mätningar

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in