2013-12-16, 15:38
Medlem
SD-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hustlerinc
På tal om Bradley-effekten, vad var SD's resultat i mätningarna kort innan valet 2010? Någon märkbar skillnad jämfört med valresultatet?

Man låg väl runt 4% i de flesta opinionsundersökningar inför valet. Medelvärdet på samtliga opinionsinstitut var på valdagen 5.1%.
2013-12-16, 16:41
Medlem
rejdars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SD-Kalle
Man låg väl runt 4% i de flesta opinionsundersökningar inför valet. Medelvärdet på samtliga opinionsinstitut var på valdagen 5.1%.
Nonsens, www.status.st visar i sin graf att det var 5,6 i snitt på valdagen http://privat.bahnhof.se/wb492673/1%20Slutspurt.gif (hitta till bilden genom att klicka på menyvalet valresultat --> riksdagsval)
2013-12-16, 17:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av rejdar
Nonsens, www.status.st visar i sin graf att det var 5,6 i snitt på valdagen http://privat.bahnhof.se/wb492673/1%20Slutspurt.gif (hitta till bilden genom att klicka på menyvalet valresultat --> riksdagsval)

Egentligen 5,3% då den sista novusmätningen inte var en av novus "egna" officiella mätningar, utan någon dussinmätning man gjort för socialdemokraterna, som de sedan läckte. Men i största allmänhet kan man väl säga att de flesta telefoninstitut underskattade SD något (SIFO mest av alla), synovate prickade in bäst, UM överskattade med 1,5%. Överlag ganska säkra mätningar, synovate mest pricksäkra för SD (utom sentio, men de släppte sin septembermätning efter valet), medan Sifo hade 1,8% fel, vilket är sämst av alla institut.
2013-12-16, 17:29
Medlem
SD-Kalles avatar
Citat:

Självklart menade jag totalt i september. Man kan ju inte bara gå på två institut och sedan säga att SD låg på 5.6% i opinionsundersökningarna på valdagen. I september hade SD 5.1% som medel.
2013-12-16, 17:53
Medlem
rejdars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SD-Kalle
Självklart menade jag totalt i september. Man kan ju inte bara gå på två institut och sedan säga att SD låg på 5.6% i opinionsundersökningarna på valdagen. I september hade SD 5.1% som medel.
Det är ett medel av varje instituts senaste mätning, vilket då förändrade sig dag för dag, med nya mätningar som kom. (Det finns inte två mätningar i grafen sista dagen utan bara en, och medel av de 6,4 blir inte gärna 5,6 http://privat.bahnhof.se/wb492673/1%20Slutspurt.gif)

Opinionen gick också upp under månaden, så det rimligaste är att titta på just de senaste mätningarnas medel.
2013-12-16, 18:05
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Blundar du beslutsamt för att jag har upplevt, det jag berättar (i en av Sveriges städer) - eller beskyller du mig för att ljuga?

JA, det är ju en fråga du bör ställa dig.

Varför *bör* jag (enl. dig) ställa mig den frågan?? Jag är ofta undrande inför hur du och likasinnade lyckas förneka eller förtränga (eller på något annat sätt... oklart hur) godtyckligt bortser från de verkliga händelser (som motsäger den ljusa bild, som du och likasinnade förmedlar) ... men, det låter lite lustigt att du (om jag tolkar dig rätt) anser, att din och likasinnades bristande (eller utomordentligt rapsodiska) verklighetsförankring *bör* väcka förundran.

Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Du får i detta fall själv komma fram till ett svar.

Jag ställer den frågan till DIG, ty jag kan inte blicka in i din hjärna.

Väljer du att beslutsamt blunda för att jag har upplevt, det jag berättar om (i en av Sveriges städer) - eller beskyller du mig för att ljuga?
2013-12-16, 18:17
Medlem
Citat:

Citat:
Det är ett medel av varje instituts senaste mätning, vilket då förändrade sig dag för dag, med nya mätningar som kom. (Det finns inte två mätningar i grafen sista dagen utan bara en, och medel av de 6,4 blir inte gärna 5,6 http://privat.bahnhof.se/wb492673/1%20Slutspurt.gif)

Opinionen gick också upp under månaden, så det rimligaste är att titta på just de senaste mätningarnas medel.

Fetade: Vad menar du då? Först säger du att det var 5.6 i medel, sen att det inte var det?
Just vilka dagar inför valet utgår du ifrån då du säger att det var 5.6% i medel på valdagen?
2013-12-16, 18:38
Medlem
DrDrapas avatar
Citat:

Jag ställer den frågan till DIG, ty jag kan inte blicka in i din hjärna.

Väljer du att beslutsamt blunda för att jag har upplevt, det jag berättar om (i en av Sveriges städer) - eller beskyller du mig för att ljuga?

Det kan inte händelsevis vara ytterligare ett exempel på att man låter "ändamålet helga medlen"

Det finns ju exempel på forumdeltagare här som uppmanar till sådana brottsliga handlingar. Jag tror att man, på något infantilt sätt, inbillar sig att man är en frihetskämpe som nästan (ja om man känner efter riktigt intensivt så känns det nästan så) plockar bort röstsedlar för Hitler. Den här gången så ska man i alla fall "göra något"...

Expressen ju satt dagordningen, och visat att "random" svensk har moraliskt rätt att utföra "random" brott, om man har som mål att avslöja eller krossa de onda "rasisterna". Och lite "collateral damage" får man acceptera med så ädla mål!?

Det är klart att bergakungen inte vill erkänna din upplevelse, för hans inställning (och många "antirasister" med honom) till det du var med om är: "So what, dumbfuck!"
2013-12-16, 19:47
Medlem
Zirens avatar
Citat:

Är inte det bästa svaret för att få medelvärdet vad alla de olika institutens senaste mätningar angav?
2013-12-16, 20:17
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrDrapa
Det kan inte händelsevis vara ytterligare ett exempel på att man låter "ändamålet helga medlen"

Det finns ju exempel på forumdeltagare här som uppmanar till sådana brottsliga handlingar. Jag tror att man, på något infantilt sätt, inbillar sig att man är en frihetskämpe som nästan (ja om man känner efter riktigt intensivt så känns det nästan så) plockar bort röstsedlar för Hitler. Den här gången så ska man i alla fall "göra något"...

Expressen ju satt dagordningen, och visat att "random" svensk har moraliskt rätt att utföra "random" brott, om man har som mål att avslöja eller krossa de onda "rasisterna". Och lite "collateral damage" får man acceptera med så ädla mål!?

Det är klart att bergakungen inte vill erkänna din upplevelse, för hans inställning (och många "antirasister" med honom) till det du var med om är: "So what, dumbfuck!"

Det ska bli intressant att se, om Bergakungen har något att invända mot din plausibla analys.
2013-12-16, 20:38
Medlem
rejdars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vredesmodet
Fetade: Vad menar du då? Först säger du att det var 5.6 i medel, sen att det inte var det?
Just vilka dagar inför valet utgår du ifrån då du säger att det var 5.6% i medel på valdagen?
Det var svar på SD-kalles "Man kan ju inte bara gå på två institut och sedan säga att SD låg på 5.6%"

Det var bara en undersökning 19:e, en som sa 6,4 % och då kan inte 5,6 vara medel på den undersökningen eller? Två var det inte.

Medel längs ner i grafen är baserat på varje instituts senaste undersökning (vilket jag också skrivit) och då blev det 5,6 i medel.

http://privat.bahnhof.se/wb492673/1%20Slutspurt.gif
Citat:
Ursprungligen postat av Ziren
Är inte det bästa svaret för att få medelvärdet vad alla de olika institutens senaste mätningar angav?
ja det var det jag sa att de gjort på www.status.st (bilden ovan)
2013-12-16, 21:14
Medlem
Citat:
Det ska bli intressant att se, om Bergakungen har något att invända mot din plausibla analys.

Det känns som att Bergakungen radikaliserats på sistone.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in