2013-12-16, 19:30
Medlem
BushKillingtons avatar
Tja! Fick precis sparken från mitt jobb som jag jobbat runt 6 år på. Jag har aldrig behövt vara inskriven på arbetsförmedlingen tidigare eller sökt jobb överhuvudtaget, inte förrän nu. Så hur går jag på bästa sätt vidare? Ska jag skriva in mig eller söka jobb på egen hand? leder inskrivning till jobb?

Jag är 26 år och har jobbat som kock sedan jag gick ut gymnasiet.

Tack på förhand.
Citera
2013-12-16, 19:32
Medlem
Har du a-kassa att hämta så är det allmänt krav att skriva in sig på arbetsförmedlingen för att få ut den.
Citera
2013-12-16, 19:34
Medlem
BattleBuddhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joanic
repet.

This. Eller arbetsförmedlingen.
Citera
2013-12-16, 19:39
Medlem
Sök jobb, lägg inte din tid på arbetsförmedlingen och alfa kassan över huvud taget, de lönar sig inte alls

Sök jobb sök jobb sök jobb tills du hittar nytt

btw, hur fick du sparken när du är fast anställd?

Mvh
Citera
2013-12-16, 19:40
Medlem
1.Se till att få referenser, skriftliga, helst på en gång. I värsta fall skriv själv och få din arbetgivare skriva under.

2. Registrera dig på AF redan imorgon. Kolla om du har betalat A- kassa. Det är krav från A-kassor att man är både registrerad på Arbeförmedlingen och söker jobb.

3. Skriv CV med alla dina meriter och gå runt till alla restauranger - de har just nu behov av kockar.

4. Vila och tänk positivt, du kommer att få ett jobb.

5. Lyssna inte på de som kommer avråda dig från att söka jobb - även om du brast på ditt gamla jobb i något.
Citera
2013-12-16, 19:42
Medlem
Skriv in dig direkt (så att det inte blir något strul med ev ersättningar du är berättigad till). Jobb får du söka på egen hand iaf.
Citera
2013-12-16, 19:50
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BushKillington
Tja! Fick precis sparken från mitt jobb som jag jobbat runt 6 år på. Jag har aldrig behövt vara inskriven på arbetsförmedlingen tidigare eller sökt jobb överhuvudtaget, inte förrän nu. Så hur går jag på bästa sätt vidare? Ska jag skriva in mig eller söka jobb på egen hand? leder inskrivning till jobb?

Jag är 26 år och har jobbat som kock sedan jag gick ut gymnasiet.

Tack på förhand.

Har du ingen uppsägningstid? Du för ha ca 2-3 månader men minst en månad.
Du bör inte gå med på att bara sluta även om du får sparken.
Citera
2013-12-16, 20:15
Medlem
Du lär ju ha några månaders uppsägningstid? Fråga om du kan få den arbetsbefriad (så söker du jobb istället).
Första dagen du inte får lön knatar du in på arbetsförmedlingen och anmäler dig. Är du med i a-kassan så tar du reda på vilka papper dom vill ha (arbetsgivarintyg osv) sen söker du jobb och stämplar helt enkelt.
Citera
2013-12-16, 20:28
Medlem
AF ger inte mycket tyvärr.
Mitt tips är att prata med kontakter, berätta för folk du känner att du söker nytt jobb. Då har de dig i åtanke om något skulle dyka upp. Skriv eventuellt på facebook, många är engagerade där.

Lägg även ner tid på att skriva BRA personliga brev för varje jobb du söker, arbetsgivare kollar främst på hur du verkar vara som person och hur bra du skulle passa in i gruppen.

Att vara arbetslös är ett heltidsjobb och det är bra att ha i åtanke.
Citera
2013-12-16, 20:37
Medlem
Lecros avatar
Om du har jobbat som kock i 6 år så borde du inte ha problem att hitta ett nytt jobb på nån annan resturang.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in