2013-12-16, 12:42
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrjoel92
Jag har som ni kanske sett om ni läst ordentligt inte haft fast inkomst så länge. Jag har börjat beta av så mycket som jag kan men det blir inte tillräckligt förr att få det att gå runt. Självklart så köper jag inte mat för hela lönen! Jag köper det som är nödvändigt så klart. Hoppas ni som skriver såhär någon gång får känna på hur det är att ha ett bra jobb och ha räkningar som man klarar av att betala men sen bli av med jobbet så man ej kan betala varken räkningar eller hyra. (Ej jobbat tillräckligt länge för A-kassa) Och nu få jobb men ha allt släpandes. Det är inte skit kul när man verkligen försöker göra det bästa för allt och alla. Anledningen till att jag ens skrev ett inlägg på FB är för att jag behöver "prata" med någon. Kanske någon som suttit i samma sits och höra hur dem fixat det. Frö tillslut kommer man till en gräns då man inte pallar mer och inte vet vad man ska göra. Och det har fan inget med mitt IQ att göra.

Och ja, jag är beredd på att folk omkring mig kanske lämnar mig och jag vet att jag får ta konsekvenserna. Men det är inte heller det jag frågar efter?? Det jag vill ha hjälp med är hur fan man ska palla med allt detta. För som sagt jag har nått min bristningsgräns

Har man inte fast inkomst och/eller är berättigad A-kassa, så skaffar man sig inte några fasta utgifter. Det är egentligen väldigt enkelt. Hyra är väl i stort sett oundvikligt, men det handlar heller inte om många kronor i månaden egentligen. Min gissning är att du dragit på dig betydligt fler utgifter än så innan du till slut fick fast jobb. Har alla dina utgifter under tiden du saknat eller haft väldigt dålig inkomst varit helt oundvikliga, d v s hyra, mat, hygienartiklar etc., så förstår jag inte varför du skulle dra dig för att berätta för din familj.

Skulden i sig är väl väldigt enkelt att reda ut hur du ska handskas med. Det är väl bara att räkna ut hur mycket pengar varje månad du klarar att avvara på avbetalning och jämföra detta med räntan på dina skulder, så ser du ju svart på vitt hur långt tid det tar att amortera. Kan du inte låna pengar eller få något kreditinstitut att ta över lånen med lägre ränta och räntan i dagsläget överstiger vad du kan betala av så är du körd, svårare än så är det inte.

Edit: Om kronofogden gör utmätning på dina tillgångar så kommer de även att mäta ut din sambos tillgångar för övrigt. Tror du att hon blir mest arg om du berättar som det är eller att hon får reda på det när fogden knackar på dörren för att beslagta hennes ägodelar för dina skulder?
Senast redigerad av CannonDorf 2013-12-16 kl. 12:46.
Citera
2013-12-16, 12:47
Medlem
KreugerGulds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pewpew
Well, det är ett rätt dåligt råd om man ska lyckas bli skuldfri och slippa att KFM drar pengar från ens lön varje månad. Visst kan man skita i det ett tag om man inte har något alternativ men vill man slippa leva med att behöva betala stora av delar av lönen på gammalt skit tills man dör bör man reda ut situationen. Självklart är det svårare om man sitter på miljonskulder men då finns alltid skuldsanering som alternativ.

Du lever i en värld där detta har tryckts in i skallen på dig att man måste betala sina skulder, och defenetivt till kfm, det stämmer inte. Håll dig undan, det är inte speciellt så svårt. Har hållt mig undan i 4 år redan, och det finns inga tecken på att någon kommer kunna hitta mig, jag lever mitt i Stockholm ett helt normalt liv.
Citera
2013-12-16, 12:52
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KreugerGuld
Du lever i en värld där detta har tryckts in i skallen på dig att man måste betala sina skulder, och defenetivt till kfm, det stämmer inte. Håll dig undan, det är inte speciellt så svårt. Har hållt mig undan i 4 år redan, och det finns inga tecken på att någon kommer kunna hitta mig, jag lever mitt i Stockholm ett helt normalt liv.

Får jag fråga hur du tror att landet hade sett ut om alla varit samhällsparasiter som du?

Du ska nog vara glad att alla inte har din moraliska kompass för då hade du inte haft något samhälle att leva på.
Citera
2013-12-16, 13:11
Medlem
AmadeusKriegs avatar
Tredje gången gillt alltså.

Följ tidigare inlägg om hur du ska hantera dessa aktuella skulder.

Sedan när det är utrett tycker jag du ska inkludera din sambo i din privatekonomi. Du verkar tyvärr ha problem med att hantera pengar.
Kanske ge henne fullmakt över dina konton så ni kan sköta din privatekonomi i samråd med henne?
Citera
2013-12-16, 13:14
Medlem
Kontakta Lyxfällan https://www.shortaudition.com/application.php?jid=194
?
Citera
2013-12-16, 13:24
Medlem
Mack-Bolans avatar
Om du får en massa pengar tillbaka på skatten betyder det att du betalar för mycket skatt.
Begär skattejämkning, dvs du får x antal hundra till i lön då skatten sänks.
Du kommer få tillgång till dina pengar direkt istf. att få allt i klump i slutet på året.
Citera
2013-12-16, 13:43
Medlem
Tropicalss avatar
Lista alla utgifter du har så kan vi hjälpa dig dissekera dessa och se om de går att sänka eller få bort.
En inkomst behövs också om en "lyxfällan-budget" ska kunna göras.
Citera
2013-12-16, 13:43
Medlem
KreugerGulds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CannonDorf
Får jag fråga hur du tror att landet hade sett ut om alla varit samhällsparasiter som du?

Du ska nog vara glad att alla inte har din moraliska kompass för då hade du inte haft något samhälle att leva på.

Jag lever inte på bidrag som de hundratusentals nyinvandrare, / "parasiter" gör ivarjefall.

Inte fan vill jag betala för hela världens befolkning. Jag lovar dig att den dag Jimmie Åkesson blir stadsminister återkommer jag som skattande medborgare.
Citera
2013-12-16, 13:53
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KreugerGuld
Jag lever inte på bidrag som de hundratusentals nyinvandrare, / "parasiter" gör ivarjefall.

Inte fan vill jag betala för hela världens befolkning. Jag lovar dig att den dag Jimmie Åkesson blir stadsminister återkommer jag som skattande medborgare.

Nej men du betalar ju å andra sidan inte heller för de samhällsfunktioner du utnyttjar och förlitar dig på, såsom vägar, fri sjukvård, polis, brandkår etc. För mig är du inte ett dyft bättre än somalierna som kommer hit och förväntar sig livstidsförsörjning av svenska folket.

Åkesson lär nog aldrig bli statsminister så du kommer nog fortsätta att förlita dig på hederliga medborgare är jag rädd.
Citera
2013-12-16, 13:59
Medlem
Så om jag uppfattat det rätt så har du liksom inte gjort något dumt för pengarna du tjänar, utan helt enkelt valt att inte berätta för din sambo om att du/ni går minus varje månad?
Citera
2013-12-16, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GLux
Så om jag uppfattat det rätt så har du liksom inte gjort något dumt för pengarna du tjänar, utan helt enkelt valt att inte berätta för din sambo om att du/ni går minus varje månad?

Det är korrekt uppfattat.

Det jag behöver göra är att få koll på vad jag har för skulder då det är hos så många olika och sätta mig ner och ringa dem. Nu låter detta jätte dumt men som sagt har inte jobbat här alls länge och därför inte haft möjligheten innan. Jag får ut 22'500 SEK/månaden.

Har skuld hos KFM på 8000 SEK plus 3 olika smslån 3x4000=12000SEK, skuld till nuvarande hyresvärd på 5400 SEK. Obetalda mobilräkningar som gått till inkasso från det att jag ej hade jobb. Plus ett lån på 15000 SEK som jag betalar 550SEK/mån på.
Hyran där vi bor ligger på 7120 Sek/mån. Jag har panik över att jag ej berättat för min sambo plus att jag ej vet vad jag har mer för skulder.

Nu har jag bokat ett möte med min bank och förklarat läget. Dem lät inte helt ohjälpsamma. Kan jag få ett lån hos dem så slipper jag vara ovetande om vad jag har varje månad plus lägga massa pengar på räntor varje månad.
Citera
2013-12-16, 14:09
Medlem
Ducken11s avatar
92a med den inkomsten och såpass tidigt satt dig i denna skit.

Gör omvärlden en tjänst och ta ditt liv innan de för sent för en abort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in