2013-12-16, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jamescarter
Vet inte hur mycket det handlar om eller om detta är möjligt i nuläget för dig men kontakta KFM och din bank, ta ett lån och betala av alla dina skulder(är skulderna på 99.999kr så tar du lånet på 99.999kr och inte 100.000!!!) då har du allt samlat på ett ställe, sen sägerdu upp alla abonnemang och skit, betalar hyran, lägger upp en budget för mat och andra nödvändigheter och amorterar lånet. Men först pratar du med din sambo!

Det är tyvärr ingen som vill bevilja mig ett lån och har ingen borgenär heller
Citera
2013-12-16, 11:18
Medlem
CommonKnowledges avatar
Bra! Hoppas du blir lämnad och folk omkring dig behandlar dig som den skitstövel du verkar vara efter att ha gjort samma sak 2 gånger tidigare. Du har gjort detta mot dig själv och behöver få känna på konsekvenserna utan att någon förlåter dig och hjälper dig. Nu kanske du lär dig en läxa!
Citera
2013-12-16, 11:19
Medlem
ReiseReises avatar
Men vad ar ditt problem egentligen TS? Du har sagt att detta har hant minst 2 ganger innan?! Skiter du i att betala dina rakningar? Spenderar du dina pengar pa skit? Jag tror inte pa fem ore att du koper mat for hela din lon, och om du gor det sa kanske det skulle passa med lite nuddlar framover?

Du sitter och sager "oj oj vilken idiot jag ar, nu vill jag bara forsvinna", seriost du maste vara riktigt IQ befriad savidare du inte har ett riktigt bra skal till att hamna i skuld annat an bara rent slarv, hur fan kunde du komma pa iden om att skaffa barn med denna mentaliteten?

Sa vad hander nasta gang? Kommer vi att fa se en trad pa FB om hur du har klantat till vardnaden av barnet och dess utbildning? Kommer du sitta har annu en gang och skriva "oj oj vilken idiot jag ar nu vill jag bara forsvinna".
Senast redigerad av ReiseReise 2013-12-16 kl. 11:25.
Citera
2013-12-16, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CommonKnowledge
Bra! Hoppas du blir lämnad och folk omkring dig behandlar dig som den skitstövel du verkar vara efter att ha gjort samma sak 2 gånger tidigare. Du har gjort detta mot dig själv och behöver få känna på konsekvenserna utan att någon förlåter dig och hjälper dig. Nu kanske du lär dig en läxa!

Citat:
Ursprungligen postat av ReiseReise
Men vad ar ditt problem egentligen TS? Du har sagt att detta har hant minst 2 ganger innan?! Skiter du i att betala dina rakningar? Spenderar du dina pengar pa skit? Jag tror inte pa fem ore att du koper mat for hela din lon, och om du gor det sa kanske det skulle passa med lite nuddlar framover?

Du sitter och sager "oj oj vilken idiot jag ar, nu vill jag bara forsvinna", seriost du maste vara riktigt IQ befriad savidare du inte har ett riktigt bra skal till att hamna i skuld annat an bara rent slarv, hur fan kunde du komma pa iden om att skaffa barn med denna mentaliteten?

Sa vad hander nasta gang? Kommer vi att fa se en trad pa FB om hur du har klantat till vardnaden av barnet och dess utbildning? Kommer du sitta har annu en gang och skriva "oj oj vilken idiot jag ar nu vill jag bara forsvinna".

Jag har som ni kanske sett om ni läst ordentligt inte haft fast inkomst så länge. Jag har börjat beta av så mycket som jag kan men det blir inte tillräckligt förr att få det att gå runt. Självklart så köper jag inte mat för hela lönen! Jag köper det som är nödvändigt så klart. Hoppas ni som skriver såhär någon gång får känna på hur det är att ha ett bra jobb och ha räkningar som man klarar av att betala men sen bli av med jobbet så man ej kan betala varken räkningar eller hyra. (Ej jobbat tillräckligt länge för A-kassa) Och nu få jobb men ha allt släpandes. Det är inte skit kul när man verkligen försöker göra det bästa för allt och alla. Anledningen till att jag ens skrev ett inlägg på FB är för att jag behöver "prata" med någon. Kanske någon som suttit i samma sits och höra hur dem fixat det. Frö tillslut kommer man till en gräns då man inte pallar mer och inte vet vad man ska göra. Och det har fan inget med mitt IQ att göra.

Och ja, jag är beredd på att folk omkring mig kanske lämnar mig och jag vet att jag får ta konsekvenserna. Men det är inte heller det jag frågar efter?? Det jag vill ha hjälp med är hur fan man ska palla med allt detta. För som sagt jag har nått min bristningsgräns
Citera
2013-12-16, 11:40
Moderator
v50s avatar
Hur stora skulder har du och hur många är de samt till vilka företag / typ av lån handlar det om?

Jag får känslan av att du har en bunt med smslån på halsen stämmer det?

Det bästa för dig är förmodligen att släppa alla skulder till kronofogden och sedan betala av dem via dem i form av löneutmätning istället för att försöka klara dig på förbehållsbeloppet från kronofogen. Du lär aldrig klara av att betala dina vanliga räkningar och diverse skulder utöver det, det kanske fungerar enstaka månader men knappast på lång sikt.

Om du tillhör dem som tar sms-lån på löpande band så ska du spärra dig överallt där sådana lån finns (samt hos andra kreditinstitut med usla villkor) så du inte kan ta nya lån och skuldsätta dig mer.
Senast redigerad av v50 2013-12-16 kl. 11:43.
Citera
2013-12-16, 11:57
Medlem
NoHeros avatar
Inte hunnit läsa allt här men ring de olika bolagen du har lån hos och lägg upp avbetalningsplaner. KFM är snälla så länge man betalar men du kan få betala av på lite längre tid. Andra kreditinstitut tänker oftast likadant. Bättre att de får betalt än att det strular.
Kolla också om du kan samla olika lån till en bättre ränta.
Jag hade t.ex. en 4-6 st olika små kreditlån på olika ställen och min bank gav mig en lägre ränta än de olika kreditlånen och så kunde jag betala av allt på några månader.

Kolla också om du har något du kan sälja som kan bidra. Det är ohyggligt skönt att bli av med sina skulder!
Citera
2013-12-16, 12:01
Medlem
Surrealismens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jamescarter
Vet inte hur mycket det handlar om eller om detta är möjligt i nuläget för dig men kontakta KFM och din bank, ta ett lån och betala av alla dina skulder(är skulderna på 99.999kr så tar du lånet på 99.999kr och inte 100.000!!!) då har du allt samlat på ett ställe, sen sägerdu upp alla abonnemang och skit, betalar hyran, lägger upp en budget för mat och andra nödvändigheter och amorterar lånet. Men först pratar du med din sambo!
Det är det här du ska lyssna på om du överhuvudtaget vill bli av med dina skulder. Du verkar dock bara ha svarat det här inlägget med "Jag kan inte ta lån".... Om du börjar med att berätta för din sambo så kanske du har någon som eventuellt kan hjälpa dig med lån?

Citera
2013-12-16, 12:12
Medlem
ReiseReises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrjoel92
Jag har som ni kanske sett om ni läst ordentligt inte haft fast inkomst så länge. Jag har börjat beta av så mycket som jag kan men det blir inte tillräckligt förr att få det att gå runt. Självklart så köper jag inte mat för hela lönen! Jag köper det som är nödvändigt så klart. Hoppas ni som skriver såhär någon gång får känna på hur det är att ha ett bra jobb och ha räkningar som man klarar av att betala men sen bli av med jobbet så man ej kan betala varken räkningar eller hyra. (Ej jobbat tillräckligt länge för A-kassa) Och nu få jobb men ha allt släpandes. Det är inte skit kul när man verkligen försöker göra det bästa för allt och alla. Anledningen till att jag ens skrev ett inlägg på FB är för att jag behöver "prata" med någon. Kanske någon som suttit i samma sits och höra hur dem fixat det. Frö tillslut kommer man till en gräns då man inte pallar mer och inte vet vad man ska göra. Och det har fan inget med mitt IQ att göra.

Och ja, jag är beredd på att folk omkring mig kanske lämnar mig och jag vet att jag får ta konsekvenserna. Men det är inte heller det jag frågar efter?? Det jag vill ha hjälp med är hur fan man ska palla med allt detta. För som sagt jag har nått min bristningsgräns

Antog att du hade haft jobb under den tiden du "rakat" hamna i skuld alla de andra gangerna ocksa.
Om du hamnat i skuld pga hyra osv samtidigt som du inte har ett jobb sa forstar jag inte varfor din familj och tjej skulle bli forbannade och hota med att lamna dig?
Du far ursakta min harda tongang TS, du var dock valdigt ytlig pa din information vilket fick en ett dra egna slutsattser. Hoppas du fattar det med. Finns fortfarande ratt manga fragetecken over din situation som jag inte far ihop.
Du kan inte vara sa varst gammal med tanke pa din arbetserfarenhet, kanske bast att flytta tillbaks till mamma och pappa eller studera om det inte finns jobb som man kan forsorja sig pa, det ar ju ett forslag.
Senast redigerad av ReiseReise 2013-12-16 kl. 12:21.
Citera
2013-12-16, 12:23
Medlem
Har och är delvis i liknande sits som dig pga spel. Har en son som fyllde 6 mån i helgen.
Det är väldigt svårt att ge konkreta råd när du inte berättar hur mycket du är skyldig och hur just DU lyckats sätta dig i den sitsen. Är det spel, droger, super du eller vad handlar det om?
Lika svårt som folk har att förstå hur man kan skuldsätta sig något ofantligt genom spel lika svårt har jag att förstå hur folk kan skuldsätta sig genom ren konsumtion.
Vad jag förstår så har du nu och tillsvidare en bra lön och kommer fortsätta att ha, och du är nu ledsen för att hela din lön går till att betala släpande räkningar.
Rådet är att fortsätta som du gör, det är bara att betala och kontakta kfm och kom fram till en lösning för avbetalning det är precis vad dom också vill.
Känner en kille som sket i allt. Tog 350.000kr i rent konsumtionlån när han flytta i från sin tjej, kastade alla räkningar och sket i att öppna när kfm knackade på dörren.
Det vart ingen skön utmätning han fick på sig kan jag säga. Så samarbeta är mitt råd.
Men som sagt så döljer du ju uppenbarligen någonting för du tar ju inte upp själva problemet här som satt dig i denna sitsen.
Citera
2013-12-16, 12:32
Medlem
"Det jag vill ha hjälp med är hur fan man ska palla med allt detta. För som sagt jag har nått min bristningsgräns"

Och vem tror du inte har känt så här?
Du har nu ett barn på väg så din bristningsgräns kan du ju stoppa upp där bak om du vill ha ut något av ditt liv och skapa så bra förutsättningar som möjligt för ditt barn.
Ett par tuffa år kan du ju lätt räkna med.
Du har valt att bli pappa du har skapat dina egna förutsättningar för det nu får du leva med det.
Citera
2013-12-16, 12:34
Medlem
KreugerGulds avatar
Jag har rätt mycket skulder, krofogden jagar mig, sannolikt kommer jag åka in i fängelse, dock verkar det har lagts på is ett tag då lagen har ändrats om att man tidigare gett alla ekobrottslingar dubbla straff, dvs straffskatt och fängelse, nog om detta, om du har möjlighet skall du göra dig onåbar, dvs skriv dig på en obebyggd tomt kasta iväg brevlådan, bosätt dig någon annanstans, när det gäller skatteskulder så skickas de till krofogden som många andra skulder, fogden försöker driva in skulden i 5 år, går inte det skickas ärendet tbx till skattemyndigheten som saknar möjligheter att driva in pengar om du nu inte får tbx pengar på skatten, om möjlig jobba svart, skit i alla räkningar då de mesta preskriberas efter några år. Som min advokat utrykte det, det är inte olagligt att inte ha råd att kunna betala sina räkningar.
Citera
2013-12-16, 12:37
Moderator
pewpews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KreugerGuld
Jag har rätt mycket skulder, krofogden jagar mig, sannolikt kommer jag åka in i fängelse, dock verkar det har lagts på is ett tag då lagen har ändrats om att man tidigare gett alla ekobrottslingar dubbla straff, dvs straffskatt och fängelse, nog om detta, om du har möjlighet skall du göra dig onåbar, dvs skriv dig på en obebyggd tomt kasta iväg brevlådan, bosätt dig någon annanstans, när det gäller skatteskulder så skickas de till krofogden som många andra skulder, fogden försöker driva in skulden i 5 år, går inte det skickas ärendet tbx till skattemyndigheten som saknar möjligheter att driva in pengar om du nu inte får tbx pengar på skatten, om möjlig jobba svart, skit i alla räkningar då de mesta preskriberas efter några år. Som min advokat utrykte det, det är inte olagligt att inte ha råd att kunna betala sina räkningar.
Well, det är ett rätt dåligt råd om man ska lyckas bli skuldfri och slippa att KFM drar pengar från ens lön varje månad. Visst kan man skita i det ett tag om man inte har något alternativ men vill man slippa leva med att behöva betala stora av delar av lönen på gammalt skit tills man dör bör man reda ut situationen. Självklart är det svårare om man sitter på miljonskulder men då finns alltid skuldsanering som alternativ.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in