2013-12-16, 09:06
Medlem
Hej,
Jag har satt mig i skiten ordentligt. Jag har sedan länge haft problem med pengar och suttit med skulder ifrån KFM med mera. Problemet är att jag börjat bygga allt på lögner. Jag har jätte svårt för att berätta för människor i min närhet, lyckades för 2 år sedan göra det för min mor och fick då hjälp ekonomiskt. Nu är jag där igen med obetalda räkningar, skulder till KFM och absolut ingen möjlighet till att få tag på pengar till att släcka det värsta.

Men skit samma. Det enda jag kan tänka på är vilken jävla idiot jag är och att jag bara borde försvinna. Men det kan jag inte för att jag har världens underbaraste sambo som jag väntar barn med. Det känns bara som att berättar jag detta för henne så kommer hon att lämna mig. Hon har förlåtit mig vad gäller detta 2 gånger innan.

Vad ska jag göra?? Orkar inte med detta mer!! Hade bara velat börja om på nytt Och jag har fast jobb med bra inkomst. Problemet är bara att jag aldrig lyckas vända det då det ligger massa gammalt och släpar
Citera
2013-12-16, 09:12
Medlem
Ärligt har detta nog inget med ekonomi att göra. Tycker du att du har ekonomiska problem får du ta tag i det? Var går dina pengar? Dåliga affärer? Spelande?

Klart din sambo ska veta hur du ligger till ekonomiskt. Men från hennes sida? Hur många gånger ska hon förlåta dig när det inte händer något?

Det viktigaste är ju att du tar tag i problemen. Det näst viktigaste och fortfarande tvunget är att berätta för nån du hade tänkt att leva tillsammans med.
Citera
2013-12-16, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whee
Ärligt har detta nog inget med ekonomi att göra. Tycker du att du har ekonomiska problem får du ta tag i det? Var går dina pengar? Dåliga affärer? Spelande?

Klart din sambo ska veta hur du ligger till ekonomiskt. Men från hennes sida? Hur många gånger ska hon förlåta dig när det inte händer något?

Det viktigaste är ju att du tar tag i problemen. Det näst viktigaste och fortfarande tvunget är att berätta för nån du hade tänkt att leva tillsammans med.

Ne, jag har inte haft fast jobb längre bakåt utan jobbar sedan 3 månader tillbaka med fast inkomst.
Pengarna som kommer in går ut till skulder och räkningar plus självklart mat. Men dem räcker inte till allt som dem ska vilket gör att skulderna byggs på och det börjar om nästa månad igen osv..
Citera
2013-12-16, 09:24
Medlem
Vad är det dina sambo inte vet?

Om du inte haft jobb tidigare och hon sen innan vetat att du legat dåligt till måste hon förstå? Annars verkar även hon stoppa huvudet i sanden så att säga?

Sköter du pengarna nu borde du väll vara på rätt väg? eller har du enorma skulder?
Citera
2013-12-16, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whee
Vad är det dina sambo inte vet?

Om du inte haft jobb tidigare och hon sen innan vetat att du legat dåligt till måste hon förstå? Annars verkar även hon stoppa huvudet i sanden så att säga?

Sköter du pengarna nu borde du väll vara på rätt väg? eller har du enorma skulder?

Hon vet inte om att mina skattepengar som skulle kommit nu, ganska stor summa fick gå till KFM istället. Hon vet inte om att 4 räkningar är betalda. Anledningen till att hon inte vet om är för att jag vill ordna upp dessa saker själv men lyckas aldrig med det

Jag känner mig som världens idiot och vill bara få allt att fungera! Med tanke på att jag ska bli pappa och allt så vill jag verkligen börja ta tag i saker men det går inte. Jag bryter ihop. Vet inte vad jag ska göra, orkar fan inte mer av all skit.

Och nu tänker jag ju att om jag berättar för henne så blir det bara värre
Citera
2013-12-16, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrjoel92
Hon vet inte om att mina skattepengar som skulle kommit nu, ganska stor summa fick gå till KFM istället. Hon vet inte om att 4 räkningar är betalda. Anledningen till att hon inte vet om är för att jag vill ordna upp dessa saker själv men lyckas aldrig med det

Jag känner mig som världens idiot och vill bara få allt att fungera! Med tanke på att jag ska bli pappa och allt så vill jag verkligen börja ta tag i saker men det går inte. Jag bryter ihop. Vet inte vad jag ska göra, orkar fan inte mer av all skit.

Och nu tänker jag ju att om jag berättar för henne så blir det bara värre

Klart det går, men antingen berättar du här vad du har för inkomster utgifter och skulder och får förslag och hjälp med rent ekonomiskt tänk.

Men som sagt verkar ditt problem vara minst lika mycket ett relationsproblem och där finns det bara en väg att gå och det är att vara ärlig så fort som möjligt. Du kommer inte kunna sopa det här under mattan utan att hon får veta.
Citera
2013-12-16, 09:47
Medlem
bumbaclot.s avatar
Min pappa är ungefär som du, har alltid varit. Och han har också alltid ljugit för sina nära och kära om problemen med ekonomin osv, men sådant brukar komma fram förr eller senare vilket det gjorde och det resulterade i att hans sambo lämnade honom pga alla lögner och att han undanhöll saker. Berätta för din sambo!
Citera
2013-12-16, 09:47
Moderator
pewpews avatar
Citat:
Ne, jag har inte haft fast jobb längre bakåt utan jobbar sedan 3 månader tillbaka med fast inkomst.
Pengarna som kommer in går ut till skulder och räkningar plus självklart mat. Men dem räcker inte till allt som dem ska vilket gör att skulderna byggs på och det börjar om nästa månad igen osv..
Du kontaktar kronofogden. De kommer att ta en viss summa från din lön varje månad men de kommer låta dig ha tillräckligt kvar för att klara dig. KFM låter dig ha tillräckligt mycket kvar för att du ska klara av att betala dina räkningar och klara dig. När ni väl fått barn kommer du få behålla mer. Det viktigaste är att se till att du inte drar på dig nya skulder. Betala det löpande först, har du sen något över lägg det på gamla skulder. På så sätt byggs det inte på.

Du måste berätta för din sambo. Ni ska ha barn, hon har rätt att veta läget och visst, hon blir säkert inte glad men problem är till för att lösas och det är så mycket lättare när man är två som kan hjälpas åt.

Förövrigt, sätt dig och titta på vilka kostnader du kan ta bort. Tv abonnemang, prenumerationer osv.
Citera
2013-12-16, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bumbaclot.
Min pappa är ungefär som du, har alltid varit. Och han har också alltid ljugit för sina nära och kära om problemen med ekonomin osv, men sådant brukar komma fram förr eller senare vilket det gjorde och det resulterade i att hans sambo lämnade honom pga alla lögner och att han undanhöll saker. Berätta för din sambo!

Ska berätta för henne. Men hur gjorde din pappa för att vända det? Eller har han det?

Jag känner att jag inte fixar detta själv. Och jag har svikit min familj så många gånger så dem vill jag inte prata med om det heller.

Med högsta sannolikhet så kommer min sambo tycka detta är droppen och lämna mig

Hur klarar man sig igenom en sånhär sak. Självklart får jag skylla mig själv men det är lixom för sent för att ändra allt som är gjort nu.
Citera
2013-12-16, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pewpew
Du kontaktar kronofogden. De kommer att ta en viss summa från din lön varje månad men de kommer låta dig ha tillräckligt kvar för att klara dig. KFM låter dig ha tillräckligt mycket kvar för att du ska klara av att betala dina räkningar och klara dig. När ni väl fått barn kommer du få behålla mer. Det viktigaste är att se till att du inte drar på dig nya skulder. Betala det löpande först, har du sen något över lägg det på gamla skulder. På så sätt byggs det inte på.

Du måste berätta för din sambo. Ni ska ha barn, hon har rätt att veta läget och visst, hon blir säkert inte glad men problem är till för att lösas och det är så mycket lättare när man är två som kan hjälpas åt.

Förövrigt, sätt dig och titta på vilka kostnader du kan ta bort. Tv abonnemang, prenumerationer osv.

Har pratat med dem och dem ska göra en löneutmätning. Men det löser ju inte dem andra skulderna som men största sannolikhet kommer att gå dit också.
Citera
2013-12-16, 10:47
Medlem
jamescarters avatar
Vet inte hur mycket det handlar om eller om detta är möjligt i nuläget för dig men kontakta KFM och din bank, ta ett lån och betala av alla dina skulder(är skulderna på 99.999kr så tar du lånet på 99.999kr och inte 100.000!!!) då har du allt samlat på ett ställe, sen sägerdu upp alla abonnemang och skit, betalar hyran, lägger upp en budget för mat och andra nödvändigheter och amorterar lånet. Men först pratar du med din sambo!
Citera
2013-12-16, 10:48
Moderator
pewpews avatar
Citat:
Har pratat med dem och dem ska göra en löneutmätning. Men det löser ju inte dem andra skulderna som men största sannolikhet kommer att gå dit också.
Nix, men i nuläget har du inget val. Ring dina fodringsägare. Var ärlig, tala om att du inte kan betala och att du har kontakt med KFM. I många fall kan man förhandla med dem så de inte lägger på fler avgifter och mer ränta.

Jag har ingen aning om hur mycket du har i skuld eller hur många fodringsägare du har men låt oss säga att du skulle kunna betala 500 i månaden på gamla skulder. Tala om det för fodringsägarna, betala 250 kr till två i månaden tills de är slutbetalda och ta sen tag i de andra och beta av efter hand.

Med rätt attityd och ärlighet till fodringsägarna så brukar de absolut vara förhandlingsvilliga för det innebär att de får sina pengar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in