2013-12-15, 19:47
Medlem
mimimexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonymisering
Den grundläggande skillnaden mellan ditt Eurocard och ditt kort hos Handelsbanken är alltså att Eurocardet är ett kreditkort. Då gäller helt andra lagar, Eurocard (SEB) är kreditgivare och du som konsument (för jag antar att detta handlar om köp som privatperson) har rätt att ställa samma krav på leverans, garantier mm på en kreditgivare som på den ursprunglige köparen.

På en betalning som gått direkt från ditt bankkonto finns ingen kreditgivare och banken omfattas då inte av den där skyldigheten. Att betalningen dessutom gått via en annan betalförmedlare minskar dina chanser ytterligare, som andra här påpekat så har ju betalningen till WU genomförts helt korrekt och banken har därmed i sin tur ingen möjlighet att återkräva beloppet från WU.

Juridiskt sett är du i samma läge som om du postat sedlar i ett rekommenderat brev och du hade inte kunnat begära skadestånd från Posten i motsvarande läge.
Ok. Jag förstår det du säger. Men jag tycker ändå att Handelsbanken har en skyldighet att betala tillbaka pengarna eftersom att beloppet har dragits från mitt bankkonto när jag gjorde kortköpet och jag har ju inte fått nån vara av säljaren.

Det viktigaste är ju att jag betalade med mitt kort och då kan jag ju göra en kortreklamation. Det handlar ju också om en stor summa pengar. Hade det här handla om småbelopp på tex. 700 kronor så skulle jag faktiskt inte bry mig så mycket.

Sen när banken hänvisar mig till Western Union och att jag ska lösa problemet med dem visar bara att banken inte är villig att lösa kortreklamationen av den enkla anledningen att de inte vill gå med förlust vid återbetalning.
Citera
2013-12-15, 20:08
Medlem
Det är klart att du kan reklamera. Det innebär ju inte att de håller med dig. De läser avtal och lagar och ägnar sig inte åt välgörenhet. Finns inte stöd i avtal eller lag så kommer de inte att återbetala.
Citera
2013-12-15, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mimimex
Ok. Jag förstår det du säger. Men jag tycker ändå att Handelsbanken har en skyldighet att betala tillbaka pengarna eftersom att beloppet har dragits från mitt bankkonto när jag gjorde kortköpet och jag har ju inte fått nån vara av säljaren.

Det viktigaste är ju att jag betalade med mitt kort och då kan jag ju göra en kortreklamation. Det handlar ju också om en stor summa pengar. Hade det här handla om småbelopp på tex. 700 kronor så skulle jag faktiskt inte bry mig så mycket.

Sen när banken hänvisar mig till Western Union och att jag ska lösa problemet med dem visar bara att banken inte är villig att lösa kortreklamationen av den enkla anledningen att de inte vill gå med förlust vid återbetalning.

Men vad är det du inte förstår?

Du har fått det du betalat för med ditt Visa-kort, nämligen en transaktion med Western Union.
Citera
2013-12-15, 20:32
Medlem
mimimexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaktguide
Men vad är det du inte förstår?

Du har fått det du betalat för med ditt Visa-kort, nämligen en transaktion med Western Union.
Jag förstår det du säger. Jag är ju inte korkad. Men det jag säger är banken har en skyldighet att betala tillbaka pengarna eftersom jag har blivit utsatt för bedrägeri och jag betalade varan med mitt VISA Bankkort.
Citera
2013-12-15, 20:40
Medlem
Nej det är du inte, ditt Visa-kort har använts för en transaktion med Western Union. En transaktion som är fullföljd och som inte torde gå att reklamera. Sedan har WU i nästa led betalt ut pengarna till en trolig bedragare. Men det har inte med din betalning till WU att göra.
Citera
2013-12-15, 21:05
Medlem
Citat:
Jag förstår det du säger. Jag är ju inte korkad. Men det jag säger är banken har en skyldighet att betala tillbaka pengarna eftersom jag har blivit utsatt för bedrägeri och jag betalade varan med mitt VISA Bankkort.

Ja, och om du tagit ut pengar ur en bankomat och därefter gett pengarna kontant till en bedragare skulle banken också behöva ersätta dig eller, då uttaget skedde med ett Visa Bankkort? Du hör väl hur rimligt det låter...
Citera
2013-12-15, 21:15
Medlem
mimimexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sysslomannen
Ja, och om du tagit ut pengar ur en bankomat och därefter gett pengarna kontant till en bedragare skulle banken också behöva ersätta dig eller, då uttaget skedde med ett Visa Bankkort? Du hör väl hur rimligt det låter...
Men kan ni inte visa lite medkänsla... Jag har fan betalat 8900 kr och om jag har rätt att få tillbaka pengar från banken eftersom att jag inte har fått min vara och jag har betalat med mitt VISA bankkort, pengarna har ju dragits från mitt bankkonto.
Citera
2013-12-15, 21:59
Medlem
Citat:
Men kan ni inte visa lite medkänsla...

Ja det är jättetråkigt. Men det innebär ju inte att det är bankens fel.
Citera
2013-12-15, 22:01
Medlem
t2ms avatar
Citat:
Men kan ni inte visa lite medkänsla... Jag har fan betalat 8900 kr och om jag har rätt att få tillbaka pengar från banken eftersom att jag inte har fått min vara och jag har betalat med mitt VISA bankkort, pengarna har ju dragits från mitt bankkonto.

29 § 1 st konsumentkreditlagen:
Vid kreditköp får köparen mot kreditgivarens krav på betalning framställa samma invändningar på grund av köpet som han eller hon kan göra mot säljaren. Köparen får också invända att han eller hon har betalat till säljaren eller har en överenskommelse med denne. Detta gäller dock inte om köparen visste att säljaren saknade rätt att ta emot betalningen eller ingå överenskommelsen och inte heller om köparen uppsåtligen eller av grov oaktsamhet underlät att skaffa sig kunskap om detta.
När det inte finns någon kreditgivare så kan jag inte se att du skulle ha någon rätt till ersättning. Jag känner i varje fall inte till någon motsvarande bestämmelse gällande korttransaktioner som inte är kreditköp.

Detta förklarar, som andra redan skrivit, varför du fått tillbaka 400 kr från Eurocard som alltså är kreditgivare (till skillnad från Handelsbanken). Däremot trodde jag inte att 29 § KkrL gällde när det finns en part emellan, såsom PayPal eller Western Union.
Citera
2013-12-15, 22:06
Medlem
Vilket Western Unionbolag går sådana här transaktioner via förresten? Hos Finansinspektionen verkar de ha tre olika bolag registerade. Ett av dem finns i Sverige. Torde underlätta utredning via dem om det är det svenska bolaget som transaktionen gått via. Juridiken är sannolikt inte okomplicerad, du har sannolikt tre olika WU-bolag inblandade, en avsändande agent, en mottagande agent och sedan i mitten gissar jag att de har någon centralorganisation. Vem som brustit (om någon hos WU öht gjort det) är nog inte helt självklart.
Citera
2013-12-15, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av t2m
Jag känner i varje fall inte till någon motsvarande bestämmelse gällande korttransaktioner som inte är kreditköp.

Finns väl iofs en del varianter med betalkort med bedrägeriskydd eller utomstående nätbedrägeriförsäkringar. Men så verkar ju inte vara fallet här och att Western Union sitter emellan lär inte underlätta. Vilket gärningsmannen rimligen vet. Det krånglar ju till juridik och utredningsmöjligheter till förbannelse.
Citera
2013-12-15, 22:27
Medlem
miikoss avatar
När man handlar med kreditkort som konsument, så gäller konsumentkreditlagen.

Enligt den så är kreditgivaren lika ansvariga som butiken. Kreditgivararens ansvar finns kvar även om butiken går i konkurs. (Max taket för ersättning är dock beloppet som har dragits ifrån kortet).

Det är alltså ett måste då, om de inte vill ha konsumentverket hotar med vite.

När det gäller betalkort, så finns det ingen lag som gör banken betalningsskyldiga. Och då bestämmer de själva hur de vill göra.

Det är bara att vänta och se, vad banken svarar.
Senast redigerad av miikos 2013-12-15 kl. 22:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in