Citat:
Ok. Jag förstår det du säger. Men jag tycker ändå att Handelsbanken har en skyldighet att betala tillbaka pengarna eftersom att beloppet har dragits från mitt bankkonto när jag gjorde kortköpet och jag har ju inte fått nån vara av säljaren. Den grundläggande skillnaden mellan ditt Eurocard och ditt kort hos Handelsbanken är alltså att Eurocardet är ett kreditkort. Då gäller helt andra lagar, Eurocard (SEB) är kreditgivare och du som konsument (för jag antar att detta handlar om köp som privatperson) har rätt att ställa samma krav på leverans, garantier mm på en kreditgivare som på den ursprunglige köparen.
På en betalning som gått direkt från ditt bankkonto finns ingen kreditgivare och banken omfattas då inte av den där skyldigheten. Att betalningen dessutom gått via en annan betalförmedlare minskar dina chanser ytterligare, som andra här påpekat så har ju betalningen till WU genomförts helt korrekt och banken har därmed i sin tur ingen möjlighet att återkräva beloppet från WU.
Juridiskt sett är du i samma läge som om du postat sedlar i ett rekommenderat brev och du hade inte kunnat begära skadestånd från Posten i motsvarande läge.
På en betalning som gått direkt från ditt bankkonto finns ingen kreditgivare och banken omfattas då inte av den där skyldigheten. Att betalningen dessutom gått via en annan betalförmedlare minskar dina chanser ytterligare, som andra här påpekat så har ju betalningen till WU genomförts helt korrekt och banken har därmed i sin tur ingen möjlighet att återkräva beloppet från WU.
Juridiskt sett är du i samma läge som om du postat sedlar i ett rekommenderat brev och du hade inte kunnat begära skadestånd från Posten i motsvarande läge.
Det viktigaste är ju att jag betalade med mitt kort och då kan jag ju göra en kortreklamation. Det handlar ju också om en stor summa pengar. Hade det här handla om småbelopp på tex. 700 kronor så skulle jag faktiskt inte bry mig så mycket.
Sen när banken hänvisar mig till Western Union och att jag ska lösa problemet med dem visar bara att banken inte är villig att lösa kortreklamationen av den enkla anledningen att de inte vill gå med förlust vid återbetalning.