2013-12-15, 17:21
Medlem
Maloms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zebop
Något eller några av stråna bör vara Marinas.
Så vilket eller vilka tror du är Marinas ?
Ingen aning, och det saknar betydelse vad jag eller någon annan tror.
Det viktiga är vad som finns som underlag för åtalet.
Citera
2013-12-15, 17:31
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Tillägg:
Olovlig befattning med hemlig uppgift kan man dömas för om man tar emot handlingar som är hemligstämplade och sedan delar dessa vidare utan att det rör sig om spioneri. Man kan dock bara dömas för detta om det är fråga om uppgifter med särkild vikt för rikets säkerhet. Med andra ord kan det inte vara fråga om ett brott att ta emot handlingar/uppgifter från FS eller hans advokat. Ett eventuellt brott mot sekretesslagen från FS sida konsumerar också rätt ordentligt av mord.

Det där skulle vara hur lagligt som helst. Den tilltalade har rätt till allt material och den tilltalade kan låta tredjepart titta på materialet för att yttra sig över det.

Dock, spridning av känsliga personuppgifter skulle kunna handla om förtal. Med spridning menar jag då spridning till folk som inte har något giltigt intresse av uppgifterna. Att man lägger ut namnuppgifter på nätet, t ex. Ett "dock" till: Fallet är stort i media, och det är skandalomsusat, då kan det finnas ett allmänintresse i att peka ut myndighetspersoner och fel som myndigheter har begått. I det kan det tyvärr bli så att personuppgifter slinker med.
Citera
2013-12-15, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malom
Ingen aning, och det saknar betydelse vad jag eller någon annan tror.
Det viktiga är vad som finns som underlag för åtalet.

Låt mej då informera dej om att hela den här tråden handlar om vad vi tror.
Du har din tro och jag min.
Du tror att stråna ev kommer ifrån 5 pers, jag tror max två.
Varav ett eller ett par av stråna kommer från Marina.
Resten tror jag kommer ifrån FS.

Att FS legat/suttit i sängen bör bara det betyda att hans strån finns i/på madrassen.
Citera
2013-12-15, 17:44
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maskroos
Visst kan dom det. Men nu har man inte "lyxen" att kunna avgränsa till endast två personer.

EDIT: Det kan även vara strån från MJ och tex Greath death. Han låter som en man som skulle kunna ha mörkbrunt hår. Tycker du inte?

Men det finns ju fler metoder än DNA-analys för att undersöka hårstrån. Det går att se om det kommer från en lockig person, t ex. Man kan mäta hårets tjocklek och jämföra, man kan titta på hårets inre struktur etc.

De har ju inte gjort någonting, bara satt håren på en klisterremsa.
Citera
2013-12-15, 17:45
Medlem
Quarrels avatar
Citat:

Att FS legat/suttit i sängen bör bara det betyda att hans strån finns i/på madrassen.
Men, vore det inte intressant att få veta hur många personer hårstråna har suttit på?
Citera
2013-12-15, 17:46
Medlem
Maloms avatar
Citat:

Du helt rätt i att vi bara tror.

Det du skrev verkade dock antyda att utredningen inte brydde sig om hårstråna,
därför att om de skulle komma från FS skulle det finnas en naturlig orsak.

Därför påpekade jag problemet som åklagaren har fått, pga att hårstråna inte har kunnat analyseras.
Citera
2013-12-15, 17:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Men det finns ju fler metoder än DNA-analys för att undersöka hårstrån. Det går att se om det kommer från en lockig person, t ex. Man kan mäta hårets tjocklek och jämföra, man kan titta på hårets inre struktur etc.

Vilket tjat om hårstråna. Är de funna på så sätt att enbart den som paketerade kroppen kan ha fällt dem? Nej, alltså är de helt ointressanta i brottsutrednngen. Därav att de inte undersökts vidare. Släpp hårstråna!
Citera
2013-12-15, 17:48
Medlem
maskrooss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye

Jag vet att det finns andra metoder. Men polisen är ju inte intresserade av andra metoder tydligen.
Citera
2013-12-15, 17:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av maskroos
Jag vet att det finns andra metoder. Men polisen är ju inte intresserade av andra metoder tydligen.
Nej, därför att de är ointressanta i utredningen.
Citera
2013-12-15, 17:54
Medlem
Maloms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Vilket tjat om hårstråna. Är de funna på så sätt att enbart den som paketerade kroppen kan ha fällt dem? Nej, alltså är de helt ointressanta i brottsutrednngen. Därav att de inte undersökts vidare. Släpp hårstråna!
Nej, så fungerar det inte.
Åklagaren kan inte be rätten att enbart se till utvalt bevismaterial, och blunda för resten.
Citera
2013-12-15, 17:55
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:

Där har du helt fel. Kan man påvisa att stråna inte kommer från M och inte heller från FS så är det frågan om en mycket stor påverkan på bevisläget.
Citera
2013-12-15, 17:59
Medlem
maskrooss avatar
Citat:
Nej, därför att de är ointressanta i utredningen.

Då kan du förklara för mig hur 5 hårstrån från ett "paket" med en död kvinna i kan vara ointressanta?

De är endast ointressanta om man inte vill lösa detta brott. Men det kanske man inte vill?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in