2013-12-15, 16:05
Medlem
mimimexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormanoff
Därför att olika regler gäller vid konto- respektive kreditkort.
Ok. Så är Handelsbanken mycket hårdare när man ska göra kortreklamationer om man har betalat med sitt Bankkort istället för sitt Kreditkort?
Citera
2013-12-15, 16:07
Medlem
ormanoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mimimex
Ok. Så är Handelsbanken mycket hårdare när man ska göra kortreklamationer om man har betalat med sitt Bankkort istället för sitt Kreditkort?

Man har inte samma rätt, nej. Spelar dock ingen roll i ditt fall som jag uppfattar det.
Citera
2013-12-15, 16:15
Medlem
mimimexs avatar
Citat:
Man har inte samma rätt, nej. Spelar dock ingen roll i ditt fall som jag uppfattar det.
Ok. Jag tror nog att jag ska göra en polisanmälan, men jag vill invänta Handelsbankens beslut.

Jag har lämnat in papper och underlag på att Eurocard har betalat tillbaka pengarna, så det kanske kan påverka beslutet. Annars så kan jag gå vidare med en överklagan enligt Handelsbankens kundklagomål rätt. Klicka på länken för att se den: http://www.handelsbanken.se/shb/inet/icentsv.nsf/vlookuppics/investor_relations_kundklagomal_dec_10_sv/$file/kundklagomal_dec_10_sv.pdf
Senast redigerad av mimimex 2013-12-15 kl. 16:23.
Citera
2013-12-15, 16:29
Medlem
mimimexs avatar
Citat:
Vad tycker du att jag ska göra nu? Vad skulle du ha gjort om du var i mina skor?
Citera
2013-12-15, 17:39
Medlem
ormanoffs avatar
Citat:
Vad tycker du att jag ska göra nu? Vad skulle du ha gjort om du var i mina skor?

Du får väl vänta och se vad Handelsbanken säger.
Citera
2013-12-15, 18:01
Medlem
Citat:

Jag är så jävla förbannad på Handelsbanken, så jag har inget förtroende för dem längre. Jag har till och med lust att byta bank.

Ur mitt perspektiv som jurist synes banken ha gjort en helt riktig bedömning. Ur mitt perspektiv som aktieägare i Handelsbanken ser jag vidare inte någon större förlust i att förlora den typ av kund du utgör, utan snarare en administrativ vinst.
Du har begärt att Handelsbanken ska betala pengar till Western Union, vilket banken har gjort. Du har begärt att Western Union ska betala pengar till Lallare X, vilket Western Union också har gjort.

Det är uppenbart att Handelsbanken för din räkning korrekt har betalat till Western Union, samt att du har tillgodogjort dig dessa pengar som betalats från Handelsbanken genom att begära att Western Union för din räkning betalar ut dem till tredje man.
Citera
2013-12-15, 18:11
Medlem
mimimexs avatar
Citat:
Du får väl vänta och se vad Handelsbanken säger.
Ok. Men om de inte hör av sig kan jag väl ringa till dem fråga hur det går med omprövan. Om det inte blir något så kan jag ju alltid göra en överklagan genom att skicka ett överklagan till regionbanken och bestrider kontorets beslut? Jag kan ju också göra en polisanmälan. Jag har säljarens adress, namn och telefonnummer och alla kvitton från Western Union så det borde ju räcka som bevis.
Citera
2013-12-15, 18:16
Medlem
ormanoffs avatar
Citat:
Ok. Men om de inte hör av sig kan jag väl ringa till dem fråga hur det går med omprövan. Om det inte blir något så kan jag ju alltid göra en överklagan genom att skicka ett överklagan till regionbanken och bestrider kontorets beslut? Jag kan ju också göra en polisanmälan. Jag har säljarens adress, namn och telefonnummer och alla kvitton från Western Union så det borde ju räcka som bevis.

Du har inte rätt att få några pengar av Handelsbanken bara för att du blivit utsatt för ett bedrägeri, det förstår du väl? Det du kan hoppas på är att bedragaren åker fast och att han har kvar några pengar som kan användas för att ersätta de pengar du förlorat men chansen för detta är antagligen minimal.
Citera
2013-12-15, 18:45
Medlem
mimimexs avatar
Citat:
Du har inte rätt att få några pengar av Handelsbanken bara för att du blivit utsatt för ett bedrägeri, det förstår du väl? Det du kan hoppas på är att bedragaren åker fast och att han har kvar några pengar som kan användas för att ersätta de pengar du förlorat men chansen för detta är antagligen minimal.
Varför har jag ingen rätt att få pengar tillbaka från Handelsbanken, jag har ju blivit utsatt för ett bedrägeri och jag har ju betalat med mitt VISA Bankkort som är utfärdat av Handelsbanken? Jag pratade ju med deras kundtjänst via telefonen och de sa att jag kan göra en kortreklamation.

Jag har fått pengar tillbaka från Eurocard utan några som helst problem. Jag vet att Handelsbanken kan betala tillbaka 8900 kronorna till mitt konto om de vill, men när det handlar om stora belopp så låter de bli så att det inte blir någon förlustaffär för dem.
Citera
2013-12-15, 18:51
Medlem
ormanoffs avatar
Citat:
Varför har jag ingen rätt att få pengar tillbaka från Handelsbanken, jag har ju blivit utsatt för ett bedrägeri och jag har ju betalat med mitt VISA Bankkort som är utfärdat av Handelsbanken? Jag pratade ju med deras kundtjänst via telefonen och de sa att jag kan göra en kortreklamation.

Jag har fått pengar tillbaka från Eurocard utan några som helst problem. Jag vet att Handelsbanken kan betala tillbaka 8900 kronorna till mitt konto om de vill, men när det handlar om stora belopp så låter de bli så att det inte blir någon förlustaffär för dem.

Det är så enkelt att Handelsbanken inte går runt och ersätter alla människor som utsätts för bedrägerier för deras förluster. Man måste vara kund hos dem och det måste vara fråga om en transaktion som de ansvarar för. Som redan skrivits ansvarar Handelsbanken antagligen inte för den nämnda transaktionen, därför har du ingen rätt till ersättning.

Att kundtjänst sagt att du kan göra en kortreklamation betyder inte att de gått med på att ersätta dig.

Handelsbanken kan givetvis skänka 8900 kr till dig om de skulle vilja.
Citera
2013-12-15, 18:57
Medlem
mimimexs avatar
Citat:
Det är så enkelt att Handelsbanken inte går runt och ersätter alla människor som utsätts för bedrägerier för deras förluster. Man måste vara kund hos dem och det måste vara fråga om en transaktion som de ansvarar för. Som redan skrivits ansvarar Handelsbanken antagligen inte för den nämnda transaktionen, därför har du ingen rätt till ersättning.

Att kundtjänst sagt att du kan göra en kortreklamation betyder inte att de gått med på att ersätta dig.

Handelsbanken kan givetvis skänka 8900 kr till dig om de skulle vilja.
Det spelar ingen roll. Jag ska försöka få tillbaka mina pengar på ett och ett annat sätt.

Jag vet att Handelsbanken kan göra en kortreklamation och plocka bort transaktionerna från Allkontot så att jag får tillbaka pengarna. Jag kan ju göra en överklagan av kontorets beslut och gå vidare med det här. Jag kan ju också göra en polisanmälan.
Senast redigerad av mimimex 2013-12-15 kl. 19:00.
Citera
2013-12-15, 19:20
Medlem
Citat:

Den grundläggande skillnaden mellan ditt Eurocard och ditt kort hos Handelsbanken är alltså att Eurocardet är ett kreditkort. Då gäller helt andra lagar, Eurocard (SEB) är kreditgivare och du som konsument (för jag antar att detta handlar om köp som privatperson) har rätt att ställa samma krav på leverans, garantier mm på en kreditgivare som på den ursprunglige köparen.

På en betalning som gått direkt från ditt bankkonto finns ingen kreditgivare och banken omfattas då inte av den där skyldigheten. Att betalningen dessutom gått via en annan betalförmedlare minskar dina chanser ytterligare, som andra här påpekat så har ju betalningen till WU genomförts helt korrekt och banken har därmed i sin tur ingen möjlighet att återkräva beloppet från WU.

Juridiskt sett är du i samma läge som om du postat sedlar i ett rekommenderat brev och du hade inte kunnat begära skadestånd från Posten i motsvarande läge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in