2013-12-15, 14:26
Medlem
mimimexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormanoff
Självklart kan du göra en reklamation på betalningen/överföringen till Western Union. Men det du reklamerar är betalningen till tredje part, dvs betalningen från Wester Union till betalningsmottagaren. Handelsbanken har inget med den transaktionen att göra. Det är som att du använder kortet, tar ut kontanter och sen blir du rånad och försöker få tillbaka pengarna från Handelsbanken på grund av rånet.

Som sagt är Eurocard antagligen inte skyldiga att återbetala men gör det för att vara schyssta. Du fick 400 av Eurocard. Nu kräver du en summa som är 22 gånger större av Handelsbanken.
Handelsbanken har en skyldighet att betala tillbaka oavsett belopp eftersom att jag har betalat med kortet och jag har inte fått mina varor av säljaren. Western Union har själva sagt att det enda sättet jag kan få tillbaka mina pengar är att jag gör en kortreklamation hos Handelsbanken. Eurocard som har varit villiga att hjälpa mig och betala tillbaka pengarna har en skyldighet att betala tillbaka pengarna. Jag har lika mycket rätt att få tillbaka mina pengar från Handelsbanken som när jag fick tillbaka mina pengar från Eurocard.
Senast redigerad av mimimex 2013-12-15 kl. 14:31.
Citera
2013-12-15, 14:47
Medlem
ormanoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mimimex
Handelsbanken har en skyldighet att betala tillbaka oavsett belopp eftersom att jag har betalat med kortet och jag har inte fått mina varor av säljaren. Western Union har själva sagt att det enda sättet jag kan få tillbaka mina pengar är att jag gör en kortreklamation hos Handelsbanken. Eurocard som har varit villiga att hjälpa mig och betala tillbaka pengarna har en skyldighet att betala tillbaka pengarna. Jag har lika mycket rätt att få tillbaka mina pengar från Handelsbanken som när jag fick tillbaka mina pengar från Eurocard.

Har du betalat med kortet direkt till säljaren eller har du betalat med Western Union?
Citera
2013-12-15, 15:04
Medlem
mimimexs avatar
Citat:
Har du betalat med kortet direkt till säljaren eller har du betalat med Western Union?
Jag har betalat med mitt VISA Handelsbankens Bankkort genom Western Union.
Citera
2013-12-15, 15:11
Medlem
ormanoffs avatar
Citat:
Jag har betalat med mitt VISA Handelsbankens Bankkort genom Western Union.

Hur funkar det när du betalar? Vem är betalningsmottagare vid transaktionen? Väljer du hos Western Union vart pengarna ska förmedlas?
Citera
2013-12-15, 15:23
Medlem
mimimexs avatar
Citat:
Hur funkar det när du betalar? Vem är betalningsmottagare vid transaktionen? Väljer du hos Western Union vart pengarna ska förmedlas?
Det funkar så här att man fyller i mottagarens uppgifter och hur mycket pengar man vill överföra på blanketten. Du betalar också en avgift för transaktionen. Sen väljer du när du är klar med blanketten och lämnar in den om du vill betala med kort eller kontant. När betalningen är genomförd så får du ett kvitto med MTCN nummer som du ska ge till mottagen så att han eller hon kan hämta ut pengarna.
Citera
2013-12-15, 15:28
Medlem
Är Handelsbankenkortet ett kreditkort eller ett kort som dras från kontot direkt?
Citera
2013-12-15, 15:31
Medlem
mimimexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonymisering
Är Handelsbankenkortet ett kreditkort eller ett kort som dras från kontot direkt?
Handelbankenkortet som jag använde när jag betalade via Western Union är ett VISA bankkort som dras från Allkontot. Jag kan se de transaktionerna som jag har gjort på mitt kontoutdrag.
Citera
2013-12-15, 15:36
Medlem
Citat:
Handelbankenkortet som jag använde när jag betalade via Western Union är ett VISA bankkort som dras från Allkontot. Jag kan se de transaktionerna som jag har gjort på mitt kontoutdrag.

Då hittar du förklaringen till skillnaden mellan Eurocards och Handelsbankens agerande där. Kreditgivare har en större skyldighet att ersätta.
Citera
2013-12-15, 15:50
Medlem
mimimexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonymisering
Då hittar du förklaringen till skillnaden mellan Eurocards och Handelsbankens agerande där. Kreditgivare har en större skyldighet att ersätta.
Jag förstår inte riktigt. Varför har kreditgivare en större skyldighet att ersätta än banken i det här fallet?
Senast redigerad av mimimex 2013-12-15 kl. 15:52.
Citera
2013-12-15, 15:50
Medlem
ormanoffs avatar
Citat:
Det funkar så här att man fyller i mottagarens uppgifter och hur mycket pengar man vill överföra på blanketten. Du betalar också en avgift för transaktionen. Sen väljer du när du är klar med blanketten och lämnar in den om du vill betala med kort eller kontant. När betalningen är genomförd så får du ett kvitto med MTCN nummer som du ska ge till mottagen så att han eller hon kan hämta ut pengarna.

För mig låter det som att betalningen sker till WU som sedan skickar vidare pengarna till mottagaren. Då kan du endast reklamera betalningen till WU, men den har ju skett som avsett. Vad som händer i förhållande till tredje man ansvarar banken för inte.

Vad gäller frågan om kredit- och kontokort har jag för mig att Handelsbanken är hyfsat generösa och ibland tillämpar samma regler för korten men detta är givetvis inget du som betalat med kontokort kan kräva om det inte är avtalat.
Citera
2013-12-15, 15:58
Medlem
mimimexs avatar
Citat:
För mig låter det som att betalningen sker till WU som sedan skickar vidare pengarna till mottagaren. Då kan du endast reklamera betalningen till WU, men den har ju skett som avsett. Vad som händer i förhållande till tredje man ansvarar banken för inte.

Vad gäller frågan om kredit- och kontokort har jag för mig att Handelsbanken är hyfsat generösa och ibland tillämpar samma regler för korten men detta är givetvis inget du som betalat med kontokort kan kräva om det inte är avtalat.
Hur vet du att Handelsbanken är generellt generösa vid kortreklamationer? Har du handelsbanken själv? Det jag inte förstår är varför Eurocard och Handelsbanken gör olika bedömningar vid kortreklamationer?

Jag vet att Handelsbanken kan betala tillbaka pengarna om dem vill, det handlar ju om mycket pengar, men precis som någon annan sa här i tråden så vill dem inte det därför att det handlar om mycket pengar och inte småbelopp som 400 kr.
Citera
2013-12-15, 16:01
Medlem
ormanoffs avatar
Citat:
Hur vet du att Handelsbanken är generellt generösa vid kortreklamationer? Har du handelsbanken själv? Det jag inte förstår är varför Eurocard och Handelsbanken gör olika bedömningar vid kortreklamationer? Jag vet att Handelsbanken kan betala tillbaka pengarna om dem vill, det handlar ju om mycket pengar, men precis som någon annan sa här i tråden så vill dem inte det därför att det handlar om mycket pengar inte småbelopp som 400 kr.

Därför att olika regler gäller vid konto- respektive kreditkort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in