Citat:
Problemet med bitcoins är att dem saknar juridisk ägare, och det är det som också är fördelen med bitcoins, och det som ger dem anonymitet.
Om jag skapar en brainwallet med lösenordet "bitcoin", och det ligger 10 bitcoins i denna brainwallet redan, bara för att någon annan var före och skapade brainwalleten "bitcoin".
Om jag skapar en brainwallet med lösenordet "bitcoin", och det ligger 10 bitcoins i denna brainwallet redan, bara för att någon annan var före och skapade brainwalleten "bitcoin".
Nej, de (snälla, skilj på subjekt- och objektform) saknar inte alls "juridisk ägare". Oavsett om jag har "minat" (originärt fång) eller köpt bitcoins på en marknadsplats (derivativt fång) tillhör de mig och jag har ensam förfoganderätt över dem. "Problemet" ligger inte i ägandefrågan utan i möjligheten att styrka och bevisa den. Men om jag kan visa upp ett kvitto eller liknande ifrån en marknadsplats kan jag styrka att en viss bitcoinadress köpts av mig så är den min egendom. Likaså om jag kan bevisa att en viss adress som som räknats fram (minats) har gjorts på hårdvara som tillhör mig.
Jag finner det lite naivt att en del verkar tro att bitcoins på något sätt inte är reglerat i lagen eller att det här är något så nytt och annorlunda att lagstiftningen inte kan hantera den. Det är båg. Det enda utmärkande för bitcoins är att det är möjligt att maskera vem som ligger bakom och, omvänt, svårare att bevisa att du eller någon annan äger en viss bitcoinadress. Men i sak är det samma som vilken icke-materiell egendom som helst ur ägande och fångstsynppunkt.