2013-12-12, 13:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Titiana
Och om du läst lite noggrannare så är det precis det jag säger att England inte alls nödvändigtvis är bättre på analyserna än vad vi är i Sverige. Fast det finns väl andra lab i världen som man skulle kunna anlita men som sagt håret kommer troligtvis från F.S och deras närvaro i paketet kan ju bortförklaras med det som han påstod att de hade haft sex i sängen dagen före.
Jag läste ditt inlägg slarvigt, de tre punkterna ställde till det lite för mig. Ursäkta!
SKL är faktiskt ett av världens bästa laboratorier. Efter Anna Lindh köpte man både utrustning och know how, för att slippa framstå som inkompetenta fler gånger.
Citera
2013-12-12, 13:46
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Jag läste ditt inlägg slarvigt, de tre punkterna ställde till det lite för mig. Ursäkta!
SKL är faktiskt ett av världens bästa laboratorier. Efter Anna Lindh köpte man både utrustning och know how, för att slippa framstå som inkompetenta fler gånger.

Helt ok. Det är inte lätt att hänga med i svängarna här mellan varven. Jag har full tilltro till SKL och har de sagt att det inte går/lämpar sig ja då får väl vi vanliga dödliga acceptera detta. Denna rättegång skulle vara väldigt intressant att följa. Den spelas ju in i (nästan) sin helhet. Alternativt så kanske skulle man kunna rigga upp videokonferens i andra domstolar så behöver inte heller HR svämmas över av folk
Citera
2013-12-12, 13:56
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Då jag är av den uppfattningen att Tomtarna här på tråden mycket väl känner till och förstår vilka omständigheter jag skriver om och de har ältats här nu i ett par år så avstår jag från att dra dem igen oavsett om jag är nu eller gammal på tråden. Om för övrigt så finns det en hel del här som uppenbarligen har svårt med att se saker och ting objektivt, dvs även F.S troliga iblandning i denna soppa så finner jag ingen anledning att argumentera om saken.

Visst kan jag se att MGM är inblandad men det är inte säkert att det är mord för det.
Det kan röra sig om dråp kanske rent av vållande till annans död. Efter vad jag förstår så är man inte säker på när döden inträffade.

Det som är lite tråkigt är att "ni" inte kan tänka er att det kan ha gått till på annat sätt än ett kallblodigt mord. Jag tror inte att det var ett kallblodigt mord.

Apropå vittnet KH vill jag minnas att det var PÅK som kallade henne, så nog borde det vara substans i vittnesmålet när han använder sig av det.

Snurre Nej ding ljuger och kallar MGM för parasit under förhören, är det proffsigt?

Det kan finnas en alt. GM, det går inte att utesluta lika lite som att MGM skulle vara skyldig.

Jag tror att om man hade nystat lite JEs alibi så hade det kanske kommit fram ett och annat tvivel men nu är det troligen alldeles för sent såvida pistolen inte finns i JS ägo.

Efter HDs tydliga fingervisning om hur bevisen ska tolkas så tror jag att det är omöjligt att MGM kommer att frias. MGM fälls för att rädda ansiktet på rättväsendet för minst griftefridsbrott.

De har fått kroppen och fem hårstrån efter senaste HR men fingeravtrycket från sängbotten kvarstår outrett och det saknas väl en och annan telefonlista.
Citera
2013-12-12, 14:11
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Visst kan jag se att MGM är inblandad men det är inte säkert att det är mord för det.
Det kan röra sig om dråp kanske rent av vållande till annans död. Efter vad jag förstår så är man inte säker på när döden inträffade.

Det som är lite tråkigt är att "ni" inte kan tänka er att det kan ha gått till på annat sätt än ett kallblodigt mord. Jag tror inte att det var ett kallblodigt mord.

Apropå vittnet KH vill jag minnas att det var PÅK som kallade henne, så nog borde det vara substans i vittnesmålet när han använder sig av det.

Snurre Nej ding ljuger och kallar MGM för parasit under förhören, är det proffsigt?

Det kan finnas en alt. GM, det går inte att utesluta lika lite som att MGM skulle vara skyldig.

Jag tror att om man hade nystat lite JEs alibi så hade det kanske kommit fram ett och annat tvivel men nu är det troligen alldeles för sent såvida pistolen inte finns i JS ägo.

Efter HDs tydliga fingervisning om hur bevisen ska tolkas så tror jag att det är omöjligt att MGM kommer att frias. MGM fälls för att rädda ansiktet på rättväsendet för minst griftefridsbrott.

De har fått kroppen och fem hårstrån efter senaste HR men fingeravtrycket från sängbotten kvarstår outrett och det saknas väl en och annan telefonlista.

Jag har aldrig sagt att jag anser det vara ett planerat mord. Däremot så kan jag inte se någon rimlighet i hur någon annan skulle kunnat ta livet av henne, planerat eller oavsiktligt.

Det fetade: Varför skulle man ha kommit fram till det? Om det som hans nya säger att det pratats vid i flera år före de träffades så verkar det ju rätt uppenbart att även F.S tycks ha haft en hel del kontakter på sidan av. Även donnan som ångrade det sig ( i Ö-vik om jag inte missminner mig). Jag tror inte att F.S kastat sig på internet strax efter att M "försvann" och skaffat en massa alternativ för henne och OM han gjort det är det ju en lite besvärlig omständighet för honom. Jag skulle vilja se samma argumentation för hans kontakter som för M:s. Kanske hade han motiv att göra sig av med M och enligt sambolagen få en del vinst på köpet?
Citera
2013-12-12, 14:13
Medlem
Maloms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NightHawks
Standard betyder inte att den skulle vara vanlig eller av mer ringa kvalitet utan att metoden är standardiserad och ackrediterad.
http://www.skl.polisen.se/tjanster/standardforfaranden-och-metoder/
http://www.skl.polisen.se/tjanster/standardforfaranden-och-metoder/Biologienheten/

Men oj...är det inte den "oduglige" WD:
http://kriminalteknik.nu/nytt-pa-dna-omradet/

Citat:
Var framgår det att laboratoriet i England skulle vara bättre ägnade att analysera hårstrån? Så var det vid Anna-Lindh-mordutredningen då FSS i Birmingham kopplades in, men nu anses SKL som ett av de bästa i Europa.
(Jag vet att det inte är du Titiana som tagit upp frågan, men flera har tagit för givet att man är bättre på DNA i England.)

Citat:
Och om du läst lite noggrannare så är det precis det jag säger att England inte alls nödvändigtvis är bättre på analyserna än vad vi är i Sverige. Fast det finns väl andra lab i världen som man skulle kunna anlita men som sagt håret kommer troligtvis från F.S och deras närvaro i paketet kan ju bortförklaras med det som han påstod att de hade haft sex i sängen dagen före.

Ja, standardisering är en norm för kontroll.
Ackreditering innebär att man har ett kvalitetssäkringssystem.
I Sverige är SWEDAC ackrediteringsorgan för laboratorier.
Det är bra att det finns sådana normer, den bilverkstad jag brukar anlita är också ackrediterad.

Anledningen till att jag skrev England var att en bättre-vetare i tråden förklarade att anledningen till att provsvaren efter fyndet tog så lång tid, var att man hade skickat proven till England och där tar det tid för man är så noggranna.
Nu vet vi ju bättre.

Som jag tidigare påpekat, är anledningen till att man inte kunnat göra en DNA-analys av mindre betydelse.
Det som är besvärande är att man har fem stycken hårstrån som man inte med säkerhet kan säga vem eller vilka de kommer ifrån.

De kan komma från FS, eller inte.
De kan komma från Marina, eller inte.
De kan komma från en hittills okänd person, eller inte.
Ingen kan ge något svar.

När fingeravtrycket på sängen var aktuellt i tråden, menades det att det fanns ingen anledning att undersöka närmare eftersom det kunde komma från en oskyldig person.
Här vill jag påstå att det blir svårare.

Hårstråna fanns i "paketet" med kvarlevorna och är givetvis högst intressanta.
Man har inte ens kunnat fastställa hur många personer de härstammar från.
Det blir svårt att hävda att de förmodligen kommer från presenningstillverkaren.
Det är lika troligt, om inte troligare, att något eller några av dem kommer från GM.
Citera
2013-12-12, 14:19
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otherland162
Nu ljuger du, hur vet du att man inte kollat kontakterna?
Hur vet du att man inte kollat mobiltrafiken?
Tror du allt som händer i en utredning skrivs in i den FUP som blir offentlig?
Hade kollat kontakterna, skrev jag. Jag ljuger inte. Mobilen blev känd mellan TR och HR. Då var det försent att kolla mobiltrafiken.
Citera
2013-12-12, 14:20
Medlem
egoonlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29

Det känns lite väl sent för MGM att komma dragande med olyckshändelse/vållande/dråp nu.
Har man ljugit /tigit om det så här länge så får man stå sitt kast och ta ett långt straff.
Det är min högst personliga åsikt.
Citera
2013-12-12, 14:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av egoonline
Det känns lite väl sent för MGM att komma dragande med olyckshändelse/vållande/dråp nu.
Har man ljugit /tigit om det så här länge så får man stå sitt kast och ta ett långt straff.
Det är min högst personliga åsikt.

Framförallt krävs att FS erkänner att han dödat Marina. Det är nästan lika otroligt som att några av hans wannabes på FB skulle skriva det.
Citera
2013-12-12, 14:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Det är ungefär dubbelt så vanligt med självmord/olyckshändelse jämfört med mord/dråp. 20 000 mot 10 000 i USA årligen. Icke-dödliga skador är väl sisådär 200 000 per år och där är det mycket olyckshändelser.

Om det är släpphänt i USA vad kallar du då förhållandena som rådde i Spekeröd?

Frågan var väl om extensiv tillgång på skjutvapen ökar risken för att de används i sammanhang som i Spekeröd? Att fler använder dem till självmord förstår jag inte relevansen av, om du inte menar att Marina sköt sig själv och sedan gömde sig.
Naturligtvis var hanterandet av vapnet i Spekeröd kriminellt, men Marina fick betala dyrast tänkbara pris för detta.
Citera
2013-12-12, 15:21
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Frågan var väl om extensiv tillgång på skjutvapen ökar risken för att de används i sammanhang som i Spekeröd? Att fler använder dem till självmord förstår jag inte relevansen av, om du inte menar att Marina sköt sig själv och sedan gömde sig.
Naturligtvis var hanterandet av vapnet i Spekeröd kriminellt, men Marina fick betala dyrast tänkbara pris för detta.

Det finns ju de som argumenterat att hon skulle ha skjutit sig själv men som sagt är det i så fall en väldigt besvärande omständighet att F.S då skulle ha skaffat undan kroppen. Det finns inget rimligt skäl till detta oavsett vilken haschtomte man är.

Att skuldbelägga B.O i detta läge är rent utsagt nedrigt om inte snudd på desperat argumentation för F.S oskuld.
Citera
2013-12-12, 15:56
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Det finns ju de som argumenterat att hon skulle ha skjutit sig själv men som sagt är det i så fall en väldigt besvärande omständighet att F.S då skulle ha skaffat undan kroppen. Det finns inget rimligt skäl till detta oavsett vilken haschtomte man är.

Att skuldbelägga B.O i detta läge är rent utsagt nedrigt om inte snudd på desperat argumentation för F.S oskuld.

Om M dog av ett vådaskott vid lek med vapnet så kan det finnas det ytterst rimliga skäl för annan närvarande person att röja undan spår. Grovt olaga vapeninnehav och grovt vållande till annans död är ju inte att leka med.

Mordmisstankar lär ju uppstå hursomhelst och hustru, släkt och arbetsgivare får reda på vad som hänt tillsammans med övriga pinsamma omständigheter kring detta.

Något mord tror jag inte på, för ingen hade något skäl att mörda - och allraminst hade FS något skäl till det.
Citera
2013-12-12, 16:27
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Tycker du verkligen att det är vettigt att resonera kring någon längre stund?

Hur ser det ut med statistiken för övrigt? Har du koll på den?
När det mördas kvinnor - vilka brukar det då vara som är gärningsmännen?
Om man har levt i en relation, var brukar man då hitta mördaren någonstans?

Här har du tre riktiga jävla kräk som dödat sina damer. Grävt ner, gömt och försökt
smita undan sina gärningar.

Mordet på Marie Samuelsson i Äppelbo: http://www.expressen.se/nyheter/mordarens-bekannelse/

Mordet på Carina Olsson i Örnsköldsvik: http://www.svenskamord.se/index.php?topic=280.msg51327#msg51327

Smedbymördaren:

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/ostnytt/smedbymordaren-kan-ga-fri-om-tre-ar

Sista fallet har ju tilldragit sig särskilt stor uppmärksamhet inte minst på det här forumet.

Ser du likheterna förresten med FS och hans story? Han försökte sig också på med att sambon
gett sig iväg på en resa..
.

Tvivlar inte en sekund på att FS är körd. Han har inte en chans att klara sig undan längre.
Rena straffsparken för åklagaren...

Rätt ska ändå vara rätt Grandioso. FS har inte suttit och gjort statusuppdateringar på fejjan där det står typ "Marina glömde mobilen hemma, men vi är iaf framme i *valfri ort* och kommer vara borta ett tag". Sen är det faktiskt inte så att FS säger till polisen "Marina har åkt bort, till Holland tror jag!" Det gör däremot FB. C tror, efter att hon lämnat "dejtat en spännande man" spåret att M kan ha åkt till Spanien så hon far dit (eller om det var H som åkte dit ) .

Men i övrigt håller jag med dig. Visst är det majoritet bland närstående såsom make, sambo eller fd sambo i sådana här brott. Men inte alla. Svartsjuka kvinnor kan dom med. Se på CS fallet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in