Citat:
Ursprungligen postat av
NightHawks
Citat:
Ursprungligen postat av
smålandtintin
Var framgår det att laboratoriet i England skulle vara bättre ägnade att analysera hårstrån? Så var det vid Anna-Lindh-mordutredningen då FSS i Birmingham kopplades in, men nu anses SKL som ett av de bästa i Europa.
(Jag vet att det inte är du Titiana som tagit upp frågan, men flera har tagit för givet att man är bättre på DNA i England.)
Citat:
Ursprungligen postat av
Titiana
Och om du läst lite noggrannare så är det precis det jag säger att England inte alls nödvändigtvis är bättre på analyserna än vad vi är i Sverige. Fast det finns väl andra lab i världen som man skulle kunna anlita men som sagt håret kommer troligtvis från F.S och deras närvaro i paketet kan ju bortförklaras med det som han påstod att de hade haft sex i sängen dagen före.
Ja, standardisering är en norm för kontroll.
Ackreditering innebär att man har ett kvalitetssäkringssystem.
I Sverige är SWEDAC ackrediteringsorgan för laboratorier.
Det är bra att det finns sådana normer, den bilverkstad jag brukar anlita är också ackrediterad.
Anledningen till att jag skrev England var att en bättre-vetare i tråden förklarade att anledningen till att provsvaren efter fyndet tog så lång tid, var att man hade skickat proven till England och där tar det tid för man är så noggranna.
Nu vet vi ju bättre.
Som jag tidigare påpekat, är anledningen till att man inte kunnat göra en DNA-analys av mindre betydelse.
Det som är besvärande är att man har fem stycken hårstrån som man inte med säkerhet kan säga vem eller vilka de kommer ifrån.
De kan komma från FS, eller inte.
De kan komma från Marina, eller inte.
De kan komma från en hittills okänd person, eller inte.
Ingen kan ge något svar.
När fingeravtrycket på sängen var aktuellt i tråden, menades det att det fanns ingen anledning att undersöka närmare eftersom det kunde komma från en oskyldig person.
Här vill jag påstå att det blir svårare.
Hårstråna fanns i "paketet" med kvarlevorna och är givetvis högst intressanta.
Man har inte ens kunnat fastställa hur många personer de härstammar från.
Det blir svårt att hävda att de förmodligen kommer från presenningstillverkaren.
Det är lika troligt, om inte troligare, att något eller några av dem kommer från GM.