2013-12-12, 15:03
Medlem
meegaminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
Om jag kommer ihåg rätt, sade hon i förhör att hon hade varit på fest och därefter sov hon hos en kompis. på morgonen åkte hon hem.

Men finns det någon i FUP som vittnat om att hon faktiskt vart där?
Citera
2013-12-12, 15:11
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Occhi
Citat från gårdagens förhör. Åklagare Rinsell 37-åringen om han (GM) har några barn, och han svarar att han har tre stycken. Rinsell undrar om 37-åringen har något umgänge med barnen, vilket han uppger att han inte har...

Det bevisar inte att GM är så kall att han skulle lämna ett barn åt sitt öde efter att modern är avrättad men det ger en en uppfattning att så värst mycket känslor har han inte för barn, iallafall inte sina egna.

Nu kan det ju vara som du skriver, det vet inte jag. Men det visar faktiskt inte att han inte har några känslor för sina barn. Vad anledningen är till att han inte har umgänge vet vi väl inte? Eller vet vi det? Inte jag iaf.
Citera
2013-12-12, 15:22
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soisju
du får dra vilka slutsatser du vill. du kanske inte tycker det är konstigt att han inte är med.
ja vet inte hur du funkar men skulle en vän/flickvän till mig försvinna skulle ja iaf vart med å leta.
men du saknar kanske empati som moroten gör..
Citat:
Ursprungligen postat av Grejhujta
Det spelar roll om man är frånvarande. Det spelar mycket mindre roll om man är närvarande.
Min empati är inte trådens ämne. Jag har bara svårt att förstå sambandet mellan närvaro vid sök och skuld. Tyder frånvaro på skuld, medan närvaro knappt gör någon skillnad?

I Spekeröd sökte inte mannen som åtalades för brottet och befanns oskyldig. I Boden sökte mannen som åtalades för brottet och befanns skyldig, medan en alternativ GM som har avförts inte sökte. Jag har väldigt svårt att se sambandet mellan att söka och att vara skyldig.
Citera
2013-12-12, 15:31
Medlem
Ellan1305s avatar
Om man inte söker så verkar man MER skyldig än om man inte söker.

Jag håller med, det verkar med skyldigt om man inte söker, framför allt om man själv var den sista som veterligen träffat personen. Men det betyder inte på något sätt att man är oskyldig för att man deltar.

Det tror jag vi alla förstår så då kan vi lägga ned den diskussionen.
Citera
2013-12-12, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meegamind
Men finns det någon i FUP som vittnat om att hon faktiskt vart där?
Jag har inte sett i FUP om det är bekräftat att han sov hos den personen som hon medgav.
Edit: Jag skrev fel. det ska vara hon sov.
Senast redigerad av matematiker 2013-12-12 kl. 15:44.
Citera
2013-12-12, 15:38
Medlem
Åh! Jag drar upp frågan en 5e gång. Kommer man kunna beställa ljudinspelningar ifrån rättegången när den är klar? Någon av alla detektiver här inne borde ju ha koll tycker man..
Citera
2013-12-12, 15:49
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stros
Åh! Jag drar upp frågan en 5e gång. Kommer man kunna beställa ljudinspelningar ifrån rättegången när den är klar? Någon av alla detektiver här inne borde ju ha koll tycker man..

Kan inte tingsrätten svara på det då?
Citera
2013-12-12, 15:51
Medlem
Orsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stros
Först som sist, jag vet inte. Men uppenbart är ljudinspelning offentlig handling, så varför inte. Se t.ex.
http://www.domstol.se/Brott--straff/Rattegang-i-tingsratten/Forhor-spelas-in/Fragor--svar-FAQ
Citat:
8. Kommer videoinspelningarna att bli offentliga?
Lagstiftarens ambition har varit att ge den enskilde ett starkt integritetsskydd. Bilden är belagd med sekretess, "om det inte står klart att uppgiften kan röjas utan att den hörde lider men", som det står i lagen. Ljudet är fortfarande offentligt, dvs. berättelsen som sådan är inte sekretessbelagd, utom i de fåtal fall då uppgifterna är belagda med sekretess på grund av särskilda regler.
Citera
2013-12-12, 15:52
Medlem
Imonlysixteens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ellan1305
Om man inte söker så verkar man MER skyldig än om man inte söker.

Jag håller med, det verkar med skyldigt om man inte söker, framför allt om man själv var den sista som veterligen träffat personen. Men det betyder inte på något sätt att man är oskyldig för att man deltar.

Det tror jag vi alla förstår så då kan vi lägga ned den diskussionen.

Vad man än gör i en sån situation kan verka misstänksamt med facit i hand. Kolla på Mats Alm, han slog på stora trumman och grät i efterlyst efter att hans föstmö försvunnit. Visst kan det verka konstigt att AJ inte deltog det minsta, han hörde inte ens av sig till IF. Istället gömde han sig på en gård. Geografiskt sett är det inte konstigt att han inte deltog, han bodde ju inte i trollhättan. Detta går inte att säga varjen bu eller bä om egentligen, men visst är hans beteende uppseendeväckande.
Citera
2013-12-12, 16:10
Medlem
Orsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imonlysixteen
Vad man än gör i en sån situation kan verka misstänksamt med facit i hand. Kolla på Mats Alm, han slog på stora trumman och grät i efterlyst efter att hans föstmö försvunnit. Visst kan det verka konstigt att AJ inte deltog det minsta, han hörde inte ens av sig till IF. Istället gömde han sig på en gård. Geografiskt sett är det inte konstigt att han inte deltog, han bodde ju inte i trollhättan. Detta går inte att säga varjen bu eller bä om egentligen, men visst är hans beteende uppseendeväckande.
Visst beter han sig märkligt. Ibland är han street-smart och vill t.ex. inte gå med på vallning eftersom han säkerligen vet (från massmedia) att DB och FH inte har lämnat samstämmiga uppgifter. Därför väntar han tills han läst förundersökningen. Men varför haglar han inte SMS till Ida av typ "Var är du?", "Hör av dig, jag är orolig"?
Citera
2013-12-12, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orsa
Visst beter han sig märkligt. Ibland är han street-smart och vill t.ex. inte gå med på vallning eftersom han säkerligen vet (från massmedia) att DB och FH inte har lämnat samstämmiga uppgifter. Därför väntar han tills han läst förundersökningen. Men varför haglar han inte SMS till Ida av typ "Var är du?", "Hör av dig, jag är orolig"?
Därför att han vet vad som hänt henne....
Citera
2013-12-12, 18:10
Medlem
Imonlysixteens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ebh
Därför att han vet vad som hänt henne....

Precis, men det är ju direkt osmart. Om han nu tänkt igenom hur han ska komma undan med detta tar gan väldigt konstiga beslut. Iofs kommer han säkert på mycket av hur han ska bete sig framöver just dessa dagar, innan han visar sig hos polisen. Kanske därför dessa dagars beteenden inte gpr ihop med hur han sedan beter sig i förhör osv? Sen hade han ju så lägligt "tappat" sin mobil också, så han kunde ju inte ringa Id@.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in