2013-12-11, 17:37
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Först får ju åklagaren visa att FS ljugit. Det har han inte lyckats med än. Och skulle det visa sig att firmanumret använts fram till 2010, då du, då är det bara för åklagaren att lägga ner.

Enligt P*r så har numrets använts från -99 till 2010. De har haft kontakt via det nr. Och kontakt har dom haft under 2010 som jag förstått det. Har jag missförstått det så rätta mig gärna.
Citera
2013-12-11, 17:49
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Enligt P*r så har numrets använts från -99 till 2010. De har haft kontakt via det nr. Och kontakt har dom haft under 2010 som jag förstått det. Har jag missförstått det så rätta mig gärna.
Han säger mobilen, inte numret. Men eftersom mobilmodellen releases 2003 kan Marina inte ha använt mobilen så länge. Antingen misstar sig PF på årtalet, eller så menar han numret.
Citera
2013-12-11, 17:57
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Han säger mobilen, inte numret. Men eftersom mobilmodellen releases 2003 kan Marina inte ha använt mobilen så länge. Antingen misstar sig PF på årtalet, eller så menar han numret.

Aha. Men 2010 användes den iaf. Det är väl ändå viktigare än när den införskaffades? Det är ju huruvida hon haft kontakt med folk genom sin, vad P*r kallar, smygtelefon.
Citera
2013-12-11, 18:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Aha. Men 2010 användes den iaf. Det är väl ändå viktigare än när den införskaffades? Det är ju huruvida hon haft kontakt med folk genom sin, vad P*r kallar, smygtelefon.
Misstar han sig fyra år åt andra hållet slutade hon använda den 2006... eller 2014.
Citera
2013-12-11, 18:03
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Misstar han sig fyra år åt andra hållet slutade hon använda den 2006... eller 2014.

;-) Förvisso sant. Men han borde ha lättare att komma ihåg i närtid, dvs om han pratat med henne på det nr under hennes sista levnadsår, än när exakt hon införskaffade denna telefon.

Undrar hur många nr i den som var "aktuella", dvs som folk ännu hade kvar samt hur många av dom som fanns kvar hade haft någon kontakt med Marina.

Det här är ett jobbigt fall. Jag känner otroligt för Marinas familj måste jag säga. Två föräldrar har förlorat sin dotter.
Citera
2013-12-11, 19:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin

Han misstar sig inte, jag har tidigare i tråden skrivit att telefonen användes.
Dvs. fram till M utsattes för brott.

Skulle tro att M har gjort som alla andra, köpt en ny telefon när batteriet tagit slut på den gamla.
Men haft kvar samma nummer.
Citera
2013-12-11, 19:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
I så fall kan man bortse ifrån vad P*r säger han säger användes från 1999-2010-
Så det där verkar ju minst sagt tvetydigt. Oavsett vilken modell det rör sig om är den för gammal och ett gammalt nummer. Hon hade nyare telefoner två stycken Ericsson.

Aktuell mobil
Sony Ericsson
Lanseringsdatum Februari 2007
Prestanda
Mått 106.0 x 48.0 x 17.0 mm
Vikt 103.0 g
Primär kamera 3.2 MP
Sekundär kamera VGA
Operativsystem Sony Ericsson Java Platform 7 (Java ME)
Minne 70 MB
Minneskort Memory Stick Micro (M2) (support up to 8 GB)
Föregångare K800i
Efterföljare Sony Ericsson K850i

En annan mobil Marina hade.
Sony Ericsson P1i är efterföljaren till P990i och är en så kallad smartphone. Även denna telefon baseras på UIQ 3 och Symbian OS 9.1. I designen påminner den mycket om M600i. Telefonen lanserades 8 maj 2007.

Sen fanns det en tredje okänd mobil i en kartong med IMIE nummer.

Samtliga telefonlistor är hämtade ur dessa två telefonerna.

Det finns inga telefonlistor i utredningen som du har tillgång till mer än den ur smygmobilen.
Källa, annars är detta ren desinformation.
Citera
2013-12-11, 19:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Nej - men det är skillnad på blod under en mer eller mindre fastgjuten fleecefilt - och en mobiltelefon.

Vid brottsplatsundersökningen 4-10 augusti 2010 genomsöktes MJ:s skrivbordslådor och man tog med sig ett gammalt pass tillhörigt PF (från andra skrivbordslådan uppifrån). Vidare plockade man med sig datorer och hårddiskar samt den telefon (arbetsmobilen) som låg på skrivbordet: en Sony Ericsson P1i. Senare fann man i eluttaget vid instrumentpanelen i Hyundaien laddaren till denna arbetsmobil.

Mobilen; en Nokia 5100, hittades av PF i september 2011 – liggande i en av MJ:s skrivbordslådor. Det var MJ:s gamla mobil vars nummer så småningom kom att övergå till hennes företag. Detta nummer ringdes av MJ:s mor vid ett fåtal tillfällen efter MJ:s försvinnande och förmodligen för att höra om MJ kunde ha talat in något på telefonsvararen.
(FB) Marina Johansson spårlöst försvunnen i Spekeröd. Hittas mördad efter lång tid

Kontaktlistan i den här Nokian företer alla tecken på att vara gamla avslutade kontakter resp. kontakter överförda till MJ:s reguljära mobil (med ett sedan 080118 registrerat abonnemang). Om MJ då och då använt den för att söka dölja för FS vem hon träffat har detta ingen som helst relevans i utredningen - annat än att man bara kan beklaga att hon tvingades till sådana åtgärder för att slippa bråk. Vi har också genom det som utspelade sig under båtfärden sett att minsta lilla motgång kan få FS att gå på högvarv.

Det är helt oväsentligt hur många kontakter MJ haft; det som är av vikt i utredningen och som tillhör avdelningen robusta fakta, är de skriftliga bevis som finns för att MJ betackade sig för allt vad heter nattgäster: Så länge som hennes lynnige och oberäknelige inneboende fanns kvar i huset valde hon neutral mark för sina träffar. Ytterligare robusta fakta är att hon inte förändrade sina planer inför morgondagen, varken visavi sin syster eller visavi den hon preliminärt planerade träffa: JE (som sms:ade återbud 11:52:26).

Det finns två alternativ när det gäller den mobil som PF hittade i MJ:s skrivbordslåda:

1. FS har i ett obevakat ögonblick lagt den där; helt i överensstämmelse med den linje han drivit genom hela utredningen: MJ:s promiskuösa leverne - eller han kan ha forcerat avspärrningarna och tagit sig in i huset.
2. Brottsplatsundersökarna har försummat att ta med sig mobilen.

Det fetade, du får gärna berätta för tråden vilka tecken detta är, eller är det egna spekulationer i syfte att förringa och sprida felaktig information ?
Citera
2013-12-11, 19:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Vad hände under vallningen, då – och när grejer skulle packas och hämtas? – Du vill förstås också utesluta att han ”råkat” få med sig både kamera och laddare..? – Hur många sekunder tror du det tar för en mobil att slinka ned i en skrivbordslåda?

Ah, ytterligare en teori för att bortse från verkligheten, SMYGMOBILEN, som nu mera stöds av ett vittne.

Vad mer kan man bortse från i utredningen ?
Citera
2013-12-11, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Om polis vill gå till botten med hårfyndet i paketet så kan de kosta på att skicka hårstråna från paketet och från FS, Marina till analys i England. Det kostar en slant men i gengäld så får de ett korrekt svar på om hårstråna stämmer överens med dom. Om det inte stämmer så öppnas vägen för en alt g.m.

Men det är ju ett underbetyg att inte SKL kan utreda denna analys.

Man behöver inte skicka stråna eftersom de, även om de visar på F & Ms DNA inte kan användas i rättegång då F bor i huset och enligt sig själv har sex med M (i hennes säng?) då och då.
Eftersom MTGM inte har alibi och ingen alternativ GM finns.

Jag gissar att MTGM blivit riktigt förbannad över att M gör slut och vill att han flyttar, han öppnar då hennes låsta sovrumsdörr på samma vis som han gjorde då polisen ville titta in där, han bröt sig in (?)
Han våldtar henne kanske före eller efter att hon lagt sig för natten och avslutar med att skjuta henne i huvudet.
Eftersom han gått med dessa tankar ett tag har han redan skaffat en ramp, en extra bred skottkärra, en planerad dumpningsplats och ett mordvapen.
Vapnet har han tidigare tagit från M och gömt under sin säng.

Eftersom allt är uttänkt och förberett går det snabbt,
Han åker sedan via rastplatsen eftersom han vill göra sig av med sina kläder, Ms väska mm
Sedan åker han upp i skogen, dumpar och åker hem.

Visst är Fr*d skum, men det verkar de vara hela bunten och ändå sticker MTG ut som.. Ja väldigt mycket helt enkelt.

Kan hålla på länge med en lång lista på varför jag tror att MTGM är GM men det blir tjatigt.

Har tidigare i tråden skrivit med otherland att det saknades två VITA pressar, att Lenn**t har justerat ********** .. Har läst att M hade en firmamobil som hon aldrig använde privat, är det "smygmobilen"? Verkar vara raderat. Vi får se på rättegången om ingen annan har den bilagan, jag vill inte sabba rättegången genom att skriva saker här som kanske är hemligt och jag vill inte heller sprida ut saker som visar sig vara bluff.
Jag tror att det finns mer i stämningsansökan än vad vi ser, tror att MTGM är riktigt rökt.
Verkligen kört för honom.
Senast redigerad av Otherland162 2013-12-11 kl. 20:40.
Citera
2013-12-11, 20:40
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otherland162
Man behöver inte skicka stråna eftersom de, även om de visar på F & Ms DNA inte kan användas i rättegång då F bor i huset och enligt sig själv har sex med M (i hennes säng?) då och då.

Jag gissar att MTGM blivit riktigt förbannad över att M gör slut och vill att han flyttar, han öppnar då hennes låsta sovrumsdörr på samma vis som han gjorde då polisen ville titta in där, han bröt sig in (?)
Han våldtar henne före eller efter att hon lagt sig för natten och avslutar med att skjuta henne i huvudet.
Eftersom han gått med dessa tankar ett tag har han redan skaffat en ramp, en extra bred skottkärra, en planerad dumpningsplats och ett mordvapen.
Vapnet har han tidigare tagit från M och gömt under sin säng.

Eftersom allt är uttänkt och förberett går det snabbt,
Han åker sedan via rastplatsen eftersom han vill göra sig av med sina kläder, Ms väska mm
Sedan åker han upp i skogen, dumpar och åker hem.

Visst är Fr*d skum, men det verkar de vara hela bunten och ändå sticker MTG ut som.. Ja väldigt mycket helt enkelt.

Kan hålla på länge med en lång lista på varför jag tror att MTGM är GM men det blir tjatigt.

Har tidigare i tråden skrivit med otherland att det saknades två VITA pressar, att Lenn**t har justerat ********** .. Har läst att M hade en firmamobil som hon aldrig använde privat, är det "smygmobilen"? Verkar vara raderat. Vi får se på rättegången om ingen annan har den bilagan, jag vill inte sabba rättegången genom att skriva saker här som kanske är hemligt och jag vill inte heller sprida ut saker som visar sig vara bluff.
Jag tror att det finns mer i stämningsansökan än vad vi ser, tror att MTGM är riktigt rökt.
Verkligen kört för honom.

Finns det inte mer än vad vi sett så är det åklagaren som är rökt. Det kan bli ett tjänstefel av det.
Citera
2013-12-11, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Finns det inte mer än vad vi sett så är det åklagaren som är rökt. Det kan bli ett tjänstefel av det.
Nej vet du,
Är inte åklagaren skyldig att väcka åtal om man tror att det finns en chans till dom? Siare är de inte och kan knappast bli anklagade för tjänstefel varje gång någon frias, eller hur?

Man kan verkligen snöa in på det här fallet.. Men självklart ska det bli en sista rättegång så man i alla fall försöker få svar på frågan: Vem mördade Marina?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in