2013-12-11, 12:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Som du kanske ser så diskuterar jag en mobiltelefon vars éxistens var känd 2011. GW tycker ännu att utredningen har varit katastrofal. Med all rätt. Det har inget med att göra med vad han tror/hoppas om utgången. Utgången kunde varit en annan med en bra utredning, eller hur?

Hej Pastakrydda!
Jag har respekt för dig eftersom du är sansad och saklig. Problemet med att dra in GW i detta är att båda sidor har gjort det. Han har kritiserat utredningen, vilket givetvis kan tolkas som att bevisningen är svag. Samtidigt är han övertygad om att FS fälls och hoppas att "fanskapet får livstid". Jag får inte detta att gå ihop riktigt och är rädd för att det inte för tråden framåt att slå GW-citat i varandras huvudet. Lite så tänker jag.
Citera
2013-12-11, 12:53
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Hej Pastakrydda!
Jag har respekt för dig eftersom du är sansad och saklig. Problemet med att dra in GW i detta är att båda sidor har gjort det. Han har kritiserat utredningen, vilket givetvis kan tolkas som att bevisningen är svag. Samtidigt är han övertygad om att FS fälls och hoppas att "fanskapet får livstid". Jag får inte detta att gå ihop riktigt och är rädd för att det inte för tråden framåt att slå GW-citat i varandras huvudet. Lite så tänker jag.

Du har helt rätt i det. Jag tror att han tänker som jag. Med en bra utredning, med bra (man ska inte ens behöva vara en bra kriminaltekniker för att hitta blod i en säng där man påstår att någon har blivit mördad för att hitta blod i denne madrass.. sunt förnuft räcker gott) kriminaltekniker så hade kanske en del saker fallit på plats i ett tidigt stadie.

Det som är tokigt nu är att tiden har gått och man kan kanske inte kräva att folk ska minnas vad dom gjort för 3,5 år sedan om man kontaktar folk i den nu hittade mobilen. Alltså blir det lätt att dra en vals. Jag skulle inte kunna svära på om min granne kom in och lånade kaffe av mig ett exakt datum ett exakt klockslag för 3,5 år sedan. Möjligtvis om jag förde dagbok om sådana saker. Alltså skulle det vara svårt att säga att ett alibi stämmer eller inte.

Detta gäller ju även Lennarts vittnesmål. Det kan vara svårt att på dagen veta så lång tid efteråt.

Samma sak med KH. Såhär lång tid efteråt har hon säkert funderat mycket på om det var Marina hon mötte. Man brottas nog med att försöka komma ihåg mer exakt, men det blir ju så med åren att bilden bleknar.

Går FS fri och är skyldig så är det tack vare utredningen. Går FS fri och är oskyldig så är det en rättskandal att man från dag 1 riktat in sig på en man med brottsrubriceringen mord, med magkänsla som stöd. Hur det är är så har Marinas anhöriga först och främst inte alls tänkt att FS skulle legat bakom Marinas försvinnande i början. Dom kanske rent av har blivit påverkade av tråden och av utredare. Inte medvetet utan känt att "dom vet ju bäst".

Jag säger inte ATT det är så. Men jag har så mycket funderingar kring detta fall. Osunt mycket ibland.
Citera
2013-12-11, 12:53
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Nej, det existerar ingen "annan rimlig gärningsman" kopplad till orimliga kontantuttag, orimlig fordonsfråga, orimliga snorklingsutflykter till en rastplats dit den rimlige gärningsmannen sagt sig ha promenerat, orimlig 7-timmarsvistelse under Kode O fram till den rimlige gärningsmannens orimliga vistelse bland gastarna på en kyrkogård - och orimlig mastuppkoppling 10:01:39; minst tre och en halv timme efter en orimlig parkering.

Inte heller finns det utrymme för någon annan eftersom den då skulle haft tillgång till huset mellan 27 juli -4 augusti. Det är alltså såpass cementerat och klarlagt att man kan bortse från att spekulera om andra gärningsmän. Och med tanke på att hennes privata rum va låsta, och det trots att hon blev avrättad i sin säng efter hon lagt sig för att sova.
Metodiskt har Fredrik arbetat för att det ska se ut som hon rest i väg, men den kråksången är över nu.
Hon gick inte ens ut den 28 juli från det huset för hon låg redan dumpad i skogen.

Påminner lite om Boden och rimligheten där som domstolen måste ha övervägt noga. Det gick inte hem med den sk planteringsteorin.

Ska man säga något om Hanssons bemötande med sin sk bevisning är han inte i närheten av att komma med något av värde.
Senast redigerad av MrsMagoo 2013-12-11 kl. 12:57.
Citera
2013-12-11, 12:58
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Mitt inlägg fortsätter där du har klippt av det.
Du klippte bort : Självklart inte. Att varken telefon eller blod hittats är ju pga den värdelösa utredarna och kriminalteknikerna.
Jag ifrågasätter starkt att man låtit en mobiltelefon ligga kvar i en försvunnen persons skrivbordslåda.
Citat:
Detta med telefonen kanske kunde ha avgjort fallet i rond 2? Problemet är att man funderar över om det kunde avgjort till FS fördel, då dom valde att inte ta upp telefonen alls.
Den ronden är nu överspelad och aktuell mobils vara eller inte vara hade inte kunnat förändra den frikännande domen. - Åklagarens överklagande lämnades f.ö. in 110920.

Citat:
För hade det varit till FS nackdel kan du ge dig fan på att den varit uppe i rond 2. Överens om det sista iaf?
Nej; med samma logik kan jag säga att man in i det längsta sökt blunda för blodet på sängbottnen för att FS inte skulle ligga så risigt till.
Citat:
Varför hade dom inte med mobilen i rond 2 tror du?
Vet ej hur man resonerat kring detta. - Möjligen att mobilen ej kunnat tillföra något nytt i sak, dvs att det saknat relevans att utreda samtliga kontakter som MJ ej varit i kontakt med.
Citat:
Varför ljög dom och undanhöll dess existens tror du?
Det kan man väl inte ha gjort när N skrivit en PM om saken och försvaret sedan kunnat fiska upp mobilen?
Citat:
Tror du att den varit uppe om den visat något till FS nackdel? Självklart. Finns det då skäl att undra om dom agerar precis tvärtom om det finns något där FS fördel? Jag tror det.
Du är i din fulla rätt att "tro" och "tycka" att man gärna fäller en oskyldig person för mord.
Citat:
Utredningen är ett skämt från början till slut. GW håller med.
Jag håller mig inte med några sådana gudar; det är mänskligt att begå misstag - även i en mordutredning.
Citera
2013-12-11, 13:05
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Då fanns ingen kropp påträffad. Finns nu som bekant och det avgör allt.
Med kroppen hittad omedelbums så hade FS inte haft en chans.

Behöver inte vidgas några vyer. Man ser redan vad man behöver se i det här ärendet.

Listorna är av noll värde.
Capishe?

Sant så att man ens diskuterar detaljer som en gammal mobil är en gåta. Hansson måste skärpa till sig och se vad det är man har på Fredrik innan han går upp i domstolen. Som det ser ut nu finns det inget som kan rädda Fredrik. Advokaten har ju inte visat sig motbevisa eller vara i närheten av det som kommer avhandlas som då är mer graverande.

Det kommer bli långa och många dagar som man ska ha förhandling, men är detta vad han har är saken redan avklarad. En lögnaktig klient kan ingen advokat rädda.
Citera
2013-12-11, 13:16
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Det finns två alternativ när det gäller den mobil som PF hittade i MJ:s skrivbordslåda:

1. FS har i ett obevakat ögonblick lagt den där; helt i överensstämmelse med den linje han drivit genom hela utredningen: MJ:s promiskuösa leverne - eller han kan ha forcerat avspärrningarna och tagit sig in i huset.
2. Brottsplatsundersökarna har försummat att ta med sig mobilen.
1. Kan uteslutas för FS var inlåst medan brottsplatsundersökningen pågick och låset byttes ut när han frigavs.
Citera
2013-12-11, 13:30
Bannlyst
Citat:
Du har helt rätt i det. Jag tror att han tänker som jag. Med en bra utredning, med bra (man ska inte ens behöva vara en bra kriminaltekniker för att hitta blod i en säng där man påstår att någon har blivit mördad för att hitta blod i denne madrass.. sunt förnuft räcker gott) kriminaltekniker så hade kanske en del saker fallit på plats i ett tidigt stadie.

Det som är tokigt nu är att tiden har gått och man kan kanske inte kräva att folk ska minnas vad dom gjort för 3,5 år sedan om man kontaktar folk i den nu hittade mobilen. Alltså blir det lätt att dra en vals. Jag skulle inte kunna svära på om min granne kom in och lånade kaffe av mig ett exakt datum ett exakt klockslag för 3,5 år sedan. Möjligtvis om jag förde dagbok om sådana saker. Alltså skulle det vara svårt att säga att ett alibi stämmer eller inte.

Detta gäller ju även Lennarts vittnesmål. Det kan vara svårt att på dagen veta så lång tid efteråt.

Samma sak med KH. Såhär lång tid efteråt har hon säkert funderat mycket på om det var Marina hon mötte. Man brottas nog med att försöka komma ihåg mer exakt, men det blir ju så med åren att bilden bleknar.

Går FS fri och är skyldig så är det tack vare utredningen. Går FS fri och är oskyldig så är det en rättskandal att man från dag 1 riktat in sig på en man med brottsrubriceringen mord, med magkänsla som stöd. Hur det är är så har Marinas anhöriga först och främst inte alls tänkt att FS skulle legat bakom Marinas försvinnande i början. Dom kanske rent av har blivit påverkade av tråden och av utredare. Inte medvetet utan känt att "dom vet ju bäst".

Jag säger inte ATT det är så. Men jag har så mycket funderingar kring detta fall. Osunt mycket ibland.
Det här säkert inte den utredning Västra Götalandspolisen är stoltast över för att uttrycka det milt. Det är obegripligt att man missade två liter blod i en madrass och ett kulhål. Att dessutom fantastiska MPS hittar kroppen istället för polisen är ytterligare en pinsamhet.
Jag är rätt säker på att du har rätt i att utredningen påverkar mycket. Hade kropp, skotthål och den blodiga madrassen hittats direkt tror jag att FS hade suttit några år på kåken vid det här laget. HD verkar dela den uppfattningen.
Citera
2013-12-11, 13:38
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Jag ifrågasätter starkt att man låtit en mobiltelefon ligga kvar i en försvunnen persons skrivbordslåda.Den ronden är nu överspelad och aktuell mobils vara eller inte vara hade inte kunnat förändra den frikännande domen. - Åklagarens överklagande lämnades f.ö. in 110920.

Nej; med samma logik kan jag säga att man in i det längsta sökt blunda för blodet på sängbottnen för att FS inte skulle ligga så risigt till.Vet ej hur man resonerat kring detta. - Möjligen att mobilen ej kunnat tillföra något nytt i sak, dvs att det saknat relevans att utreda samtliga kontakter som MJ ej varit i kontakt med.Det kan man väl inte ha gjort när N skrivit en PM om saken och försvaret sedan kunnat fiska upp mobilen?Du är i din fulla rätt att "tro" och "tycka" att man gärna fäller en oskyldig person för mord.Jag håller mig inte med några sådana gudar; det är mänskligt att begå misstag - även i en mordutredning.

Jag menar inte att man avsiktligt har lämnat en mobil i en skrivbordslåda, kanske var jag otydlig. Jag menar att man inte tog upp den i rond 2. Och faktiskt sa att de 2 (två alltså... inte tre...) kända mobilerna var utredda. Man nämnde inte ens att det fanns en tredje telefon. Spelar det någon roll när överklagandet lämnades in? Står man inte fri att lägga till saker som uppstår INNAN rättegången i rättegången som kan ha betydelse för åtalet, om du förstår hur jag menar?

Man kan inte säga att dom "Blundat" för blodet i sängbotten. Däremot kan man säga att de var klantigt att inte hitta den då man då var säker på att någon blivit skjuten i sängen. Orkade man inte lyfta på sängkläderna eller gick man bara på "Hunden reagerar inte så skitsamma"?

Nej jag tror inte att det är vanligt och inte att man vill sätta dit någon oskyldig. Så tror jag inte att dom jobbar i det här fallet. Men jag är övertygad om att dom vill fälla FS då det är den enda dom synat i sömmarna för att dom ser ingen annan möjlighet. Till skillnad mot Tingsrätten och Hovrätten som ansåg att det fanns utrymme för alt GM.

Visst är det mänskligt att fela. Men kriminaltekniker och utredarna i detta fall har ju klantat sig. Rejält. PF förtjänar en eloge tillsammans med sin fru att de upptäckte blod och telefon. Tänk om dom bara kört iväg sängarna som dom var och kastat på tippen?

Sen måste jag säga att jag själv skulle ha väldigt svårt att bo i ett hus där mitt x blivit mördad. Sömnlös skulle jag vara. Men det är ju jag det.
Citera
2013-12-11, 14:31
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
1. Kan uteslutas för FS var inlåst medan brottsplatsundersökningen pågick och låset byttes ut när han frigavs.
Vad hände under vallningen, då – och när grejer skulle packas och hämtas? – Du vill förstås också utesluta att han ”råkat” få med sig både kamera och laddare..? – Hur många sekunder tror du det tar för en mobil att slinka ned i en skrivbordslåda?
Citera
2013-12-11, 14:45
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Vad hände under vallningen, då – och när grejer skulle packas och hämtas? – Du vill förstås också utesluta att han ”råkat” få med sig både kamera och laddare..? – Hur många sekunder tror du det tar för en mobil att slinka ned i en skrivbordslåda?

Det är ju tekniskt möjligt såklart. Det kan man inte bortse ifrån. Nu är det ju inte dom skarpaste knivarna i lådan som gjort denna undersökning så vad som helst kan ju ha hänt förstås. Hur skulle det gått till då tror du?

FS: Hörrni, jag piper in på Marinas kontor en sväng!
Polisman: Aaaa, gör det... fan stökigt dom har haft det här hörrni grabbar! FS, behöver du en skruvmejsel till låset?? Eller har du nån nyckel i fickan kanske? Höhöhö!
FS: Närå, de e lungt sörrni! En annan har ju vart me förr! Höhö!

Två minuter senare, FS är tillbaka.
FS: Fan va ont i ryggen ja har, men nu e jag klar. Skulle bara kolla deklarationspapprena från i fjol. Men vi kan fortsätta nu....
Polisman: Hahaha ja egentligen e de ju onödigt, för alla vet ju att du är skyldig. De kan du aldri komma ifrån.

Eller nåt annat sätt kanske?
Citera
2013-12-11, 14:46
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Jag tror fortfarande att du skojar med mig. Han går in i huset i sällskap med fyra poliser, en advokat och en fotograf. Inte en chans att han får möjlighet att slinka med något inne på Marinas kontor.
Citera
2013-12-11, 17:24
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Sant så att man ens diskuterar detaljer som en gammal mobil är en gåta. Hansson måste skärpa till sig och se vad det är man har på Fredrik innan han går upp i domstolen. Som det ser ut nu finns det inget som kan rädda Fredrik. Advokaten har ju inte visat sig motbevisa eller vara i närheten av det som kommer avhandlas som då är mer graverande.

Det kommer bli långa och många dagar som man ska ha förhandling, men är detta vad han har är saken redan avklarad. En lögnaktig klient kan ingen advokat rädda.

Först får ju åklagaren visa att FS ljugit. Det har han inte lyckats med än. Och skulle det visa sig att firmanumret använts fram till 2010, då du, då är det bara för åklagaren att lägga ner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in