2013-11-20, 16:57
Medlem
Förra veckan kom regeringens besked att Ärna flygfält i Uppsala får klartecken för civilflyg. Detta innebär med stor sannolikhet att "Stockholm" får en femte internationell flygplats.*

När jag läste detta tänkte jag: Hur många jävla flygplatser behöver regionen egentligen? Jag räknade på avståndet från Stockholm central och kom fram till att Ärna ligger närmare Stockholm än både Skavsta och Västerås.

Stockholm Arlanda Airport (19,677,765) 41,4 km
Stockholm Skavsta Airport (2,317,589) 106 km
Bromma Stockholm Airport (2,293,500) 9,5 km
Stockholm-Västerås Airport (163,472) 101 km
Uppsala-Ärna flygfält 77,6 km
(Antal passagerare)

Genom att sprida ut trafiken på fler flygplatser har vi fått ett Arlanda med mindre trafik och anslutningar än konkurrerande huvudstäder med betydligt mindre befolkning.

Oslo Airport (22,725,284)
Copenhagen Airport (21,103,623)

Så vad tycker ni om regeringens beslut? Ska man se Ärna som en tillgång eller kommer den späda ut trafiken till Arlanda ännu mer? Bör man rent utav lägga ner ett par flygplatser i regionen?

27 november ska miljödomstolen dessutom bestämma om Arlandas framtid** i och med dess ansökan om höjt utsläppstak och fortsatt användning av Bana 3. Om det blir ett nej kommer tillväxten i flygtrafik behöva ske på någon annan flygplats. Kanske kan Ärna bli en kandidat?

* http://www.svd.se/naringsliv/civilflyg-tillats-vid-arna-flygfalt_8725362.svd
** http://www.nackatingsratt.domstol.se/Om-tingsratten/Nytt-miljotillstand-for-Arlanda-flygplats/
Senast redigerad av lillesnutt 2013-11-20 kl. 17:07.
Citera
2013-11-20, 17:16
Medlem
kaffeobulles avatar
Har du någonsin varit inne på F-16s område och Ärna? väldigt litet område...dock enda platsen i Sverige där vi har korsade landningsbanor för stridsflyg. Har väldigt svårt att tro att det skulle bedrivas någon internationell trafik där, utan snarare kortare inrikes. Ärna ska nog fungera mer som en avlastning till Terminal 2 på Arlanda är min spontana tanke
Citera
2013-11-20, 18:42
Medlem
Jag har faktiskt aldrig besökt Ärna. Är det så litet alltså?

Wiki avslöjar att Ärna har två banor på cirka 2000 meter. Detta kan man jämföra med Bromma som har en på 1700m eller Skavsta som har en på 2500m.

Företaget som driver Ärna siktar på lågprisflyg likt Ryan Air vad jag har förstått? Så investerar de i en förlängning av en startbana och bygger en terminal så har vi kanske ett nytt Skavsta i Uppsala om några år? Som borde kunna konkurrera duktigt genom sin närhet till Stockholm, Uppsala och Arlanda.
Citera
2013-11-20, 22:32
Moderator
Neksnors avatar
Vanligt reguljärflyg (SAS och liknande) antar jag mår bäst av något stort som Arlanda eftersom de säljer biljetter med byten, samarbetar i allianser osv. Charter är ju direktflyg så de kan starta var som helst. Lågprisflyg verkar mest sälja enkla direktresor så de kan dela flygplats med chartertrafiken.

Så Arlanda, eller vad den ersätts med i framtiden, verkar vettig som internationell storflygplats (relativt). Bromma verkar populär som cityflygplats, även om det kanske är möjligt att bygga en extremt tågnära terminal på Arlanda som övertar Brommas roll. Jag gissar att det hade krävs stora ändringar på Arlanda.
Enda anledningen till att ha charterflyg och lågprisflyg på Arlanda är väl för att underlätta för eventuellt folk i Kiruna som måste flyga med SAS till sitt charterflyg, annars kan sådant flyg placeras på annan ort. Men det verkar onödigt med tre sådana flygplatser i Stockholm, även om två av dem inte alls har med Stockholm att göra pga 100+ km.
Citera
2013-11-20, 22:38
Medlem
Green-manalishs avatar
Vet inte riktigt vad dina siffror kommer ifrån. Kastrup i Köpenhamn är Nordens största, med 23,334,939 m passagerare förra året.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_the_busiest_airports_in_the_Nordic_countri es

Vad beträffar Arlanda så behöver det nödvändigtvis inte bli bättre för att de får mer folk. Bromma, Västerås etc är väl mest inrikestrafik ändå. Kan knappast Arlanda behöva mer av. Anledningen till Kastrups överlägsenhet är inte antalet passagerare, utan antalet internationella linjer.

Kastrup har 21 miljoner internationella resenärer, att jämföra med Arlandas 14 (misstänker att Oslo har mindre internationella än Arlanda). Det är nog där striden bör stå. Tror inte Stockholmarna bryr sig om en extra flight till Luleå om dagen..

Men håller nog med dig i det att Uppsala kan ersätta Skavsta. En flygplats över 10 mil bort känns inte så attraktivt på något sätt.
Senast redigerad av Green-manalish 2013-11-20 kl. 22:43.
Citera
2013-11-20, 23:10
Moderator
Neksnors avatar
Jag gissar att stor del av Kastrups Sverigetrafik i praktiken är svensk inrikestrafik. Sturup är ju nästan bara lågpris och charter, men Stockholmsflyget finns kvar.
Citera
2013-11-21, 20:35
Medlem
Jag hittade följande på http://www.uppsalaair.se som är företaget som ska driva Ärna

"I tillägg kommer direkta investeringar på cirka 165 miljoner kronor för att starta civil verksamhet. En terminal, teknisk utrustning, uppgradering av rullbanorna, vägar och parkeringsplatser behövs för att komma igång. Inom fem år är det beräknat att ytterligare 150 miljoner investeras i permanenta terminal- anläggningar."

Ärna ser sig själva som ett alternativ till en fjärde startbana på Arlanda och kalkylerar att ha 1,6milj passagerare inom fem år. De är inte lite kaxiga alltså! Blir det här verklighet kommer Ärna antagligen konkurrera ut Skavsta som lågprisflygplats.

Redan idag går det ju att ta pendeltåg från Stockholm till Uppsala central som ligger 5km från Ärna. Lägg på en gratis flygbuss på 5min så har vi ett vinnande koncept.
Citera
2013-11-21, 23:35
Medlem
Green-manalishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillesnutt
Jag hittade följande på http://www.uppsalaair.se som är företaget som ska driva Ärna

"I tillägg kommer direkta investeringar på cirka 165 miljoner kronor för att starta civil verksamhet. En terminal, teknisk utrustning, uppgradering av rullbanorna, vägar och parkeringsplatser behövs för att komma igång. Inom fem år är det beräknat att ytterligare 150 miljoner investeras i permanenta terminal- anläggningar."

Ärna ser sig själva som ett alternativ till en fjärde startbana på Arlanda och kalkylerar att ha 1,6milj passagerare inom fem år. De är inte lite kaxiga alltså! Blir det här verklighet kommer Ärna antagligen konkurrera ut Skavsta som lågprisflygplats.

Redan idag går det ju att ta pendeltåg från Stockholm till Uppsala central som ligger 5km från Ärna. Lägg på en gratis flygbuss på 5min så har vi ett vinnande koncept.

Absolut. Kommer bli en nådastöt för Skavsta. Eller har all potential att bli en sådan. Mycket möjligt att Ryanair etc omförhandlar..
Citera
2013-12-11, 10:59
Medlem
Väldigt dåligt beslut ut miljösynpunkt och buller för de närmaste. Dessutom gå beslutet helt emot vad miljödomstolen uttalat sig om. Vi(Uppsalabor) har ju Arlanda, Bromma och Skavsta som fungerar och tillgodoser behovet. Tycker man borde satsa på järnvägen ännu mer t.ex återuppbygga Aroslänken.
Citera
2013-12-11, 11:56
Medlem
Besvärjarens avatar
Det är BS som det här som gör att Sverige har så otroligt hög skatt(det här och mer).
En massa mini-städer mil från en storstad, med egna flygplatser, var och en behöver egen brandkår, flygledning, tull, snöröjare, fan själva byggnaderna och banorna kostar att bygga och underhålla mm.

Linköping - Norrköping samma sak, dela flygplats för helvete!

Hoppas som sagt att de flesta stängs.
Svenskar = Idioter!
Citera
2013-12-11, 16:50
Medlem
Det nya miljötillståndet talar för en expansion på Ärna. Förvisso fick Arlanda ett höjt utsläpptstak som de hade önskat. Men de måste införa kuvade inflygning på bana 3 innan 2018 vilket inte verkar praktiskt möjligt. Detta innebär att trafiken på Arlanda måste minskas med 40% enligt Swedavia.

Arlanda har överklagat domen så vi får se vad detta kan leda till.

Om överklagan inte går igenom har vi ~8 miljoner passagerare per år som står utan flygplats. Guldläge för Ärna alltså. Det kanske är lika bra och planera in en andra startbana redan vid uppstarten?

http://www.unt.se/sigtuna/swedavia-overklagar-arlandas-nya-miljotillstand-2727553.aspx
Senast redigerad av lillesnutt 2013-12-11 kl. 16:52.
Citera
2013-12-11, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Besvärjaren
Det är BS som det här som gör att Sverige har så otroligt hög skatt(det här och mer).
En massa mini-städer mil från en storstad, med egna flygplatser, var och en behöver egen brandkår, flygledning, tull, snöröjare, fan själva byggnaderna och banorna kostar att bygga och underhålla mm.

Linköping - Norrköping samma sak, dela flygplats för helvete!

Hoppas som sagt att de flesta stängs.
Svenskar = Idioter!

Fast om flygplatsen nu ska drivas av ett privat företag utan stöd av kommun eller stat så ska det ju inte en ökning i skattetrycket. Detta förutsatt att uppsalaair inte är ägt av kommun eller stat (vilket jag inte har koll på).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in