2013-12-10, 14:01
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Enligt narkotikastrafflagen är straffskalan från böter till tio års fängelse beroende på brottets art. Är du säker på att det är ett brott av normalgraden just?
Nej, mitt påstående baseras på normalgraden. Det spelar ingen roll, langaren kommer inte att medge någonting, och det hjälper inte att FS får alibi för kvällen 28, enligt åklagaren begicks mordet tidigare. Därför finns det ingen anledning för FS att ange langaren.
Citera
2013-12-10, 14:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Tänk vad samhället kunde sparat stålar om det gick. Ett förhör med detta "sekretess"-vittne och allt kunde varit ur världen för evigheter sedan.
Både och... Behöver inte vara Silbersky för att som försvarare säga att vittnesmålet är svagt om den som lämnar det får belöning i form av lägre straff.
Citera
2013-12-10, 14:29
Medlem
Maloms avatar
Citat:
Enligt narkotikastrafflagen är straffskalan från böter till tio års fängelse beroende på brottets art. Är du säker på att det är ett brott av normalgraden just?
Det är troligt att kranen hade fler kunder än FS.
Det kan därför vara en stor mängd cb som avyttrats.
Det är också möjligt att "butiken" fortfarande är öppen.
Kranen vill nog inte ut i rampljuset.
Citera
2013-12-10, 14:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Nej, mitt påstående baseras på normalgraden. Det spelar ingen roll, langaren kommer inte att medge någonting, och det hjälper inte att FS får alibi för kvällen 28, enligt åklagaren begicks mordet tidigare. Därför finns det ingen anledning för FS att ange langaren.
Knarklangare har bra koll på straffskalor. Gränsen för narkotikabrott av normalgraden brukar gå vid ungefär 250 g cannabis och det borde vara svårt att att bevisa att det rört sig om större mängder FS skulle ha. Med andra ord snackar vi böter snarare än tre års fängelse. Tror att många hade kunnat tänka sig lite böter för att rädda någon som annars kan bli oskydligt dömd för mord. Inte minst om denne är trogen kund.
Citera
2013-12-10, 14:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Malom
Det är troligt att kranen hade fler kunder än FS.
Det kan därför vara en stor mängd cb som avyttrats.
Det är också möjligt att "butiken" fortfarande är öppen.
Kranen vill nog inte ut i rampljuset.
Förvisso, men cannabis brukar oftast bli en smäll på fingrarna och ytterligare en böteslapp som hamnar hos kronofogden. Om hens kund kan bli oskyldigt dömd för mord tror jag att hen skulle vittna. Hen behöver ju inte berätta att han då hade kilovis med cannabis eller en ica-kasse med heroin.
Citera
2013-12-10, 14:39
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Knarklangare har bra koll på straffskalor. Gränsen för narkotikabrott av normalgraden brukar gå vid ungefär 250 g cannabis och det borde vara svårt att att bevisa att det rört sig om större mängder FS skulle ha. Med andra ord snackar vi böter snarare än tre års fängelse. Tror att många hade kunnat tänka sig lite böter för att rädda någon som annars kan bli oskydligt dömd för mord. Inte minst om denne är trogen kund.
Det hjälper inte att gå någon alibi för en tid som mordet, enligt åklagaren, inte begicks.
Citera
2013-12-10, 14:39
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Vilket KH inte alls har sagt. KH nämnde en uppknäppt skjorta och inte ens vid färg i FUP.
Allt står inte i FUP; snarare kan ett vittnesmål i vissa fall stå och falla med vad som inte står i FUP. - Betr. det som de facto finns med i FUP är det främst vittnets mail till polisen (s. 424) man bör ta fasta på. - Det helt efter det egna huvudet formulerade mailet är skrivet av vittnet efter att detta under nattens stilla timmar i lugn och ro fått tänka igenom sitt hastiga och lustiga möte med den grå bilen vars förare vägrat att möta vittnets blick, utan i stället satt upp handen mot ansiktet, som för att dölja sig.
Citera
2013-12-10, 14:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Det hjälper inte att gå någon alibi för en tid som mordet, enligt åklagaren, inte begicks.
Håller med åklagaren! Det gör hela diskussionen ointressant - plea bargain eller inte. Skönt att vi är överens om att vittnesmålet är irrelevant!
Citera
2013-12-10, 15:34
Medlem
Quarrels avatar
Jag kan inte låta bli att återkomma till smygtelefonen. Den hittades mellan TR och HR 2011. Trots detta säger Kvarnsten i slutpläderingen i HR om vittnet KH:s bilmöte att det var inte Marina. Det går inte ihop med utredningen eller bruket av hennes telefon. Lyssna gärna https://soundcloud.com/john-quarrel/p-k-i-hr. Hoppas det hördes hur det visslade mellan tänderna.

Vidare kan man läsa i resningsansökan:
Citat:
Därtill kommer att [maskerad] dator och telefon inte kom till användning varken på morgonen eller under dagen den 28 juli, för någon personkontakt, och att också all övrig kontakt med yttervärlden avslutades, bortsett från de sms-meddelanden som behandlas nedan. Detta trots att hon normalt var en flitig användare av sin telefon.
Detta är inte heller sant, man vet inte om smygmobilen användes. Alltså har HD fattat sitt beslut på felaktiga grunder. RÅ kan inte lastas för det, han har inte skött förundersökningen, utan han har litat på sina underlydande.

Detta kan inte gå obemärkt förbi. Kvarnstens huvud har redan rullat så långt det går, men det var inte han som informerade RÅ. Vems huvud står näst i tur? Jag har mina aningar.
Citera
2013-12-10, 15:48
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fin

Denna enkla mening tar död på alla argument om en smygtelefon, som fått några att sväva iväg å det högsta. Jag är beredd att lyssna igen om det visar sig att den användes i närtid till mordet. Inte förr.

Back to basic:
- Mordet utfördes i Marinas låsta sovrum, troligtvis den tid FS utger sig för att varit hemma.
- Sovrummet har städats/bäddats om efter att polis varit i huset första gången.
- En kalender har försvunnit spårlöst.
- Marinas mamma saknade en vit presenning efter mordet, som Marina senare hittas insvept i.
FS hävdar att ingen presenning saknas. Sedan minns han att den är grön.

Vad har vi mer...?
- Kroppen är bortforslad, kulan bortpillad ur väggen.
- Pistolen är borta, passet är borta, mobilen är borta.
- Sms från Marinas telefon om Li(d|n)köping, en plats som också FS nämner.
- Sovrummet åter låst efter mordet.
- FS undanhållande om information om gömställen i huset.

Vidare...
- FS likvaka på order av Marina, som FS gärna tackade ja till.
- Fyndplatsens placering.
- FS brottregister och det faktum att han är ett inneboende parasiterande ex.
- Den svullna handen.
- De stulna bilderna.
- Stora uttag görs på Marinas kort, pengar som senare antas återfinnas i FS:s plånbok, efter det lögnaktiga knarkköpet. FS var den enda som antas kunna Marinas kod. Skumt färgade kodnyckeln minns vi.
- Lögnerna, lögnerna lögnerna
- Alla märkliga omständigheter som tvunget måste ske under de dagar Marina försvinner.

Jag antar att HR är intresserad av att värdera ovanstående med den viktiga vetskapen att Marina dog där och då.

Men Fin, jag tar det bakifrån: Inga lögner har belagts, FS pengar har inte kunnat knytas till uttaget, bilderna behöver inte vara stulna (de kan ha haft dem gemensamt), rättsläkaren (som specifikt tittade efter misstänkta skador) såg ingen svullen hand, osv osv...

Det håller inte ihop för åklagaren. Du får ju såklart tro och tycka vad du vill, men bli inte förvånad om FS släpps efter nästa häktningsförhandling eller efter huvudförhandlingen.
Citera
2013-12-10, 16:14
Medlem
Finlisas avatar
Tror du på fullaste allvar att resning beviljats utan att dom har tillräckligt på fötterna???

Jag skulle bli mycket förvånad om fs skulle släppas. Jag tror inte att fs kommer ut på en 10-16 år, tack o lov. Skönt för Marinas anhöriga att fs sitter bakom lås och bom nu och för många år framöver så dom slipper titta sej bakom ryggen, dom är uppenbarligen rädda för fs, med all rätt, han är ju en mördare

Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Men Fin, jag tar det bakifrån: Inga lögner har belagts, FS pengar har inte kunnat knytas till uttaget, bilderna behöver inte vara stulna (de kan ha haft dem gemensamt), rättsläkaren (som specifikt tittade efter misstänkta skador) såg ingen svullen hand, osv osv...

Det håller inte ihop för åklagaren. Du får ju såklart tro och tycka vad du vill, men bli inte förvånad om FS släpps efter nästa häktningsförhandling eller efter huvudförhandlingen.
Citera
2013-12-10, 16:26
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Cool. En röka-kran som tar kort. Det var nytt för mig. På min tid köpte vi cash

Kranen är en påhittad grej efter han fattat att mordoffrets mobil va hemma den dagen.
Han påstår att han inte kan röja en simpel cannabislangare utan tar hellre straff för mord.
Han ljuger och fabulerar som han gjort under de senaste åren. Det finns ingen kran den dagen det är lögn.

Nej, FUP är inte den som är mest aktuell i dag, och det material som är aktuellt handlar om fyndet av Marina. FUP är uppbyggd ¨på att man inte har en kropp, så det blir rörigt att hoppa in och läsa den efter 3 år. Det nya materialet plus FUP och tillägg samt Hanssons sk bevisning behövs för att få inblick i fallet.
Sen ska du läsa va den misstänkte sagt och gjort i tråden. Ta del av hans 28 brott sen tidigare och det här görs inte i en kaffepaus direkt.
Senast redigerad av MrsMagoo 2013-12-10 kl. 16:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in