Citat:
Ursprungligen postat av
Alibabasson
Du kan alltid försöka leka smart men du kommer ingenstans om det du säger är bara struntprat.
Ett råd som du nog själv borde ta.
Citat:
Du kan argumentera mot alla tiobudorden. Du har en fri vilja använd den men använd den med omsorg.
Jag använder den sk fria viljan till att påstå att det går att plocka fram tio "budord" som är bättre än de du nämner, t.ex:
http://www.youtube.com/watch?v=x9weXGtCk7c
Citat:
Jesus är inte Gud. Den som säger att Jesus är Gud borde gå hos en psykolog alltså går det alldeles utmärkt att avbilda Jesus men inte avbilda skaparen eftersom hur man än avbildar honom så blir det bara fel eftersom ingen någonsin kan tänka sig hur skaparen kan se ut och att gissa och spekulera med avbildningar på skaparen är inte så passligt.
Jag antar att ditt resonemang här kommer ifrån att du inte anser att bevisningen för att Jesus skulle varit en gudom är tillräckligt stark. Korrigera mig gärna om jag har fel men förklara då varför du kommer fram till detta.
Vidare, vore det inte då lämpligt att alla som kommer med påståenden om någon gudom med lika svag bevisning borde gå hos psykologer?
Och vad är det som gör det opassligt med att avbilda hur man tänker sig vissa gudomar även om de inte blir helt rättvisande?
Citat:
Alla människor borde respekteras och hedras just för att de är människor.
Ja, jag håller med om att alla människor har ett lika stort värde i grunden.
Citat:
Men föräldrar har en särskild plats i allas hjärtan. Oavsett hur mycket du säger att du inte bad om att bli född osv så blev just du till tack vare dina föräldrar. Vidare tog de hand om dig, uppfostrade dig, torkade dig i stjärten, matade dig och gav dig ovillkorligt kärlek. De förtjänar heder och respekt hur mycket du än försöker leka med ord här.
Men nu är det ju bevisligen så att alla föräldrar inte gör allt det där du räknar upp utan en del kan påstås göra det rakt motsatta. Ska man då hedra dem? Är det inte då vettigare att hedra personer efter hur man ser att de behandlar andra och strunta i om de råkar vara ens biologiska föräldrar, fosterföräldrar, släktingar eller någon man inte har något vidare släktskap med?
Citat:
Hur mycket bud det finns i bibeln diskuterar vi inte. Jag diskuterar inte någon specifik religion. Jag tycker bara att de 10 budorden räcker för att man ska få lugn och ro i själen men också i världen.
Jag tycker de är långt ifrån otillräckliga eftersom de inte fördömer rasism, diskriminering gällande kön, sexualitet etc, inte tar upp det grovt oetiska i att äga en annan människa och våld(då främst sexuellt våld och våld mot barn) för att nämna några saker. Sedan anser jag inte att alla handlar om etik och motsäger mig starkt all form av förbud mot att tänka vissa saker och då speciellt sådant som ligger i vår natur.