2013-12-09, 13:35
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alibabasson
Ditt språk avslöjer vad i utvecklingen du befinner dig och om du inte är tonår så måste utvecklingen ha stannat just där. Ord som knulla, fet smäll på käften! Visst finns det alltid föräldrar med udda beteende och jag skulle vilja säga föräldrar som är alkoholister, missbrukar droger men ändå skaffar barn är oansvarslösa föräldrar.

Men heder och respekt förtjänar alla föräldrar fortfarande. Man behöver inte tycka om deras beteende eller handlingar men som föräldrar borde de hedras och respekteras. Om din mor har varit alkoholist och slagit dig och förolämpat dig hela din tonårstid men som vid 60 års ålder blir väldigt sjuk har du ett ansvar att se till att hon får vård hur mycket du än tycker illa om hennes handlingar och beteende. Gör du inte detta är det du som brustit i ditt ansvar.

Och till saken, om du inte respekterar en förälder som aldrig respekterat dig och spöat dig hela livet, då förtjänas du att dödas eftersom det står så i bibeln?
Citera
2013-12-09, 13:43
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
Du kan alltid försöka leka smart men du kommer ingenstans om det du säger är bara struntprat.

Ett råd som du nog själv borde ta.

Citat:
Du kan argumentera mot alla tiobudorden. Du har en fri vilja använd den men använd den med omsorg.

Jag använder den sk fria viljan till att påstå att det går att plocka fram tio "budord" som är bättre än de du nämner, t.ex:

http://www.youtube.com/watch?v=x9weXGtCk7c

Citat:
Jesus är inte Gud. Den som säger att Jesus är Gud borde gå hos en psykolog alltså går det alldeles utmärkt att avbilda Jesus men inte avbilda skaparen eftersom hur man än avbildar honom så blir det bara fel eftersom ingen någonsin kan tänka sig hur skaparen kan se ut och att gissa och spekulera med avbildningar på skaparen är inte så passligt.

Jag antar att ditt resonemang här kommer ifrån att du inte anser att bevisningen för att Jesus skulle varit en gudom är tillräckligt stark. Korrigera mig gärna om jag har fel men förklara då varför du kommer fram till detta.

Vidare, vore det inte då lämpligt att alla som kommer med påståenden om någon gudom med lika svag bevisning borde gå hos psykologer?

Och vad är det som gör det opassligt med att avbilda hur man tänker sig vissa gudomar även om de inte blir helt rättvisande?

Citat:
Alla människor borde respekteras och hedras just för att de är människor.

Ja, jag håller med om att alla människor har ett lika stort värde i grunden.

Citat:
Men föräldrar har en särskild plats i allas hjärtan. Oavsett hur mycket du säger att du inte bad om att bli född osv så blev just du till tack vare dina föräldrar. Vidare tog de hand om dig, uppfostrade dig, torkade dig i stjärten, matade dig och gav dig ovillkorligt kärlek. De förtjänar heder och respekt hur mycket du än försöker leka med ord här.

Men nu är det ju bevisligen så att alla föräldrar inte gör allt det där du räknar upp utan en del kan påstås göra det rakt motsatta. Ska man då hedra dem? Är det inte då vettigare att hedra personer efter hur man ser att de behandlar andra och strunta i om de råkar vara ens biologiska föräldrar, fosterföräldrar, släktingar eller någon man inte har något vidare släktskap med?

Citat:
Hur mycket bud det finns i bibeln diskuterar vi inte. Jag diskuterar inte någon specifik religion. Jag tycker bara att de 10 budorden räcker för att man ska få lugn och ro i själen men också i världen.

Jag tycker de är långt ifrån otillräckliga eftersom de inte fördömer rasism, diskriminering gällande kön, sexualitet etc, inte tar upp det grovt oetiska i att äga en annan människa och våld(då främst sexuellt våld och våld mot barn) för att nämna några saker. Sedan anser jag inte att alla handlar om etik och motsäger mig starkt all form av förbud mot att tänka vissa saker och då speciellt sådant som ligger i vår natur.
Citera
2013-12-09, 13:47
Medlem
Alibabassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Och till saken, om du inte respekterar en förälder som aldrig respekterat dig och spöat dig hela livet, då förtjänas du att dödas eftersom det står så i bibeln?

Låt oss specifikt diskutera de tio budorden. Om du har missat ska jag sammanfatta det hela väldigt kort för dig. En deltagare ställde en relevant fråga som löd: '' Jag förnekar inte skaparen men jag har väldigt svårt för att tro att vi är en skapelse'' (Inte exakt men nåt liknande) Vidare frågade deltagaren om jag hade någon metod på att komma veta eller röra sig mot absolut sanning; varpå jag svarar att jag inte tror att vi människor hittar absolut sanning någonsin men vi kan röra oss mot den mer och mer men vi kommer inte nå målet men vi kommer hela tiden närma oss om vi vill och engagerar oss. Sen skrev jag att jag personligen tycker att alla världens religioner har en gemensam nämnare och att dessa nämnare var de tio budorden. Jag betonade klart och tydligt att jag inte är kristen och inte heller hyllar jag en specifik religion eller trosuppfattning men dessa tio budord oavsett vilket folkslag eller religion fick dessa först så är dessa grunden för alla världens religioner. Dessa nämnare är nåt som alla religioner kan samlas kring utan att det uppstår någon konflikt eller diskussion. Buden är självklara och går inte att argumentera bort. Nu vet du att jag inte bryr mig ett dugg om att det ska stå i bibeln att man ska straffas med döden för en viss specifik handling.

Det är fel av föräldrarna som aldrig respekterar sina barn eller för att beskriva det mer korrekt som inte tar sitt föräldraansvar och sköter om sina barn som föräldrar ska göra. MEN! Ett barn som vuxit upp och beter sig precis som föräldrarna är inte bättre på något sätt. Man behöver inte tycka om eller acceptera föräldrarnas handlingar eller beteende men heder och respekt ska man visa för att själv få ro och lugn i hjärtat. När allt kommer omkring kan man inte komma från att föräldrar och barn har köttsliga, känslomässiga, själsliga, kulturella band och det bandet slits inte hur mycket än ett barn och föräldrar hatar varann.
Citera
2013-12-09, 13:52
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ditt språk avslöjer vad i utvecklingen du befinner dig och om du inte är tonår så måste utvecklingen ha stannat just där.

Personligen föredrar jag ett grövra språk som betydar något, framför det semantiska babbel du presenterar.

Citat:
Visst finns det alltid föräldrar med udda beteende och jag skulle vilja säga föräldrar som är alkoholister, missbrukar droger men ändå skaffar barn är oansvarslösa föräldrar.

Om nu nån .... trots dumheten i att göra sånt är uppenbar .... anser att falska analogier mellan föräldrar och 'guder' är relevant, då är den närmasta falska analolgi den mellan din sinnesjuka 'gud' och en totalt oduglig förälder.

Citat:
Men heder och respekt förtjänar alla föräldrar fortfarande. Man behöver inte tycka om deras beteende eller handlingar men som föräldrar borde de hedras och respekteras. Om din mor har varit alkoholist och slagit dig och förolämpat dig hela din tonårstid men som vid 60 års ålder blir väldigt sjuk har du ett ansvar att se till att hon får vård hur mycket du än tycker illa om hennes handlingar och beteende. Gör du inte detta är det du som brustit i ditt ansvar.

Visst, OM din 'gud' finns är det OK om han får vård; det kan inte vara lätt att vara sinnessjuk på den nivån.
Citera
2013-12-09, 14:00
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Om du har missat ska jag sammanfatta det hela väldigt kort för dig. En deltagare ställde en relevant fråga som löd: '' Jag förnekar inte skaparen men jag har väldigt svårt för att tro att vi är en skapelse'' (Inte exakt men nåt liknande) Vidare frågade deltagaren om jag hade någon metod på att komma veta eller röra sig mot absolut sanning; varpå jag svarar att jag inte tror att vi människor hittar absolut sanning någonsin men vi kan röra oss mot den mer och mer men vi kommer inte nå målet men vi kommer hela tiden närma oss om vi vill och engagerar oss.

D.v.s. vi kan skrota större delen av abrahamismen, som byggar stenhårt på positivistiska absoluter.

Citat:
Låt oss specifikt diskutera de tio budorden. ......

Sen skrev jag att jag personligen tycker att alla världens religioner har en gemensam nämnare och att dessa nämnare var de tio budorden.

"Alla"?

Citat:
Jag betonade klart och tydligt att jag inte är kristen och inte heller hyllar jag en specifik religion eller trosuppfattning men dessa tio budord oavsett vilket folkslag eller religion fick dessa först så är dessa grunden för alla världens religioner.

Nix.

Citat:
Dessa nämnare är nåt som alla religioner kan samlas kring utan att det uppstår någon konflikt eller diskussion.

Nix.

Citat:
Buden är självklara och går inte att argumentera bort.

Jo.

Citat:
Nu vet du att jag inte bryr mig ett dugg om att det ska stå i bibeln att man ska straffas med döden för en viss specifik handling.

Alltså har du en 'light'-version. Det gör den inte mer legitim.

Citat:
Det är fel av föräldrarna som aldrig respekterar sina barn eller för att beskriva det mer korrekt som inte tar sitt föräldraansvar och sköter om sina barn som föräldrar ska göra. MEN! Ett barn som vuxit upp och beter sig precis som föräldrarna är inte bättre på något sätt. Man behöver inte tycka om eller acceptera föräldrarnas handlingar eller beteende men heder och respekt ska man visa för att själv få ro och lugn i hjärtat. När allt kommer omkring kan man inte komma från att föräldrar och barn har köttsliga, känslomässiga, själsliga, kulturella band och det bandet slits inte hur mycket än ett barn och föräldrar hatar varann.

Förälder-analogin är FORTFARANDE en falsk analogi.
Citera
2013-12-09, 14:11
Medlem
Alibabassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gahlster
Ett råd som du nog själv borde ta.

Jag använder den sk fria viljan till att påstå att det går att plocka fram tio "budord" som är bättre än de du nämner, t.ex:

http://www.youtube.com/watch?v=x9weXGtCk7c

Jag antar att ditt resonemang här kommer ifrån att du inte anser att bevisningen för att Jesus skulle varit en gudom är tillräckligt stark. Korrigera mig gärna om jag har fel men förklara då varför du kommer fram till detta.

Vidare, vore det inte då lämpligt att alla som kommer med påståenden om någon gudom med lika svag bevisning borde gå hos psykologer?

Och vad är det som gör det opassligt med att avbilda hur man tänker sig vissa gudomar även om de inte blir helt rättvisande?

Ja, jag håller med om att alla människor har ett lika stort värde i grunden.

Men nu är det ju bevisligen så att alla föräldrar inte gör allt det där du räknar upp utan en del kan påstås göra det rakt motsatta. Ska man då hedra dem? Är det inte då vettigare att hedra personer efter hur man ser att de behandlar andra och strunta i om de råkar vara ens biologiska föräldrar, fosterföräldrar, släktingar eller någon man inte har något vidare släktskap med?

Jag tycker de är långt ifrån otillräckliga eftersom de inte fördömer rasism, diskriminering gällande kön, sexualitet etc, inte tar upp det grovt oetiska i att äga en annan människa och våld(då främst sexuellt våld och våld mot barn) för att nämna några saker. Sedan anser jag inte att alla handlar om etik och motsäger mig starkt all form av förbud mot att tänka vissa saker och då speciellt sådant som ligger i vår natur.

Du har inte ens förstått ett uns av det jag har skrivit och du säger att jag ska korrigera dig om du har fel. Först och främst så ger du mig ett klipp där det står en ateist och propagerar. Och vad skulle han stå och säga om inte allt som är oppasligt om Gud? Jag blir föga förvånad med andra ord. De budord eller råd som han kommer med är det inte alla som vill följa, det finns ingen gemensam nämnare för dessa men de tio budorden är en nämnare för alla kulturer och religioner och detta kan man inte komma från. Det är bara positivt med dessa budord och inte till skada för någon eller något.

Följer man dessa så får man ro i själen och kroppen.
Citera
2013-12-09, 14:15
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alibabsson
Låt oss specifikt diskutera de tio budorden.

...... text ....

När allt kommer omkring kan man inte komma från att föräldrar och barn har köttsliga, känslomässiga, själsliga, kulturella band och det bandet slits inte hur mycket än ett barn och föräldrar hatar varann.

Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
D.v.s. vi kan skrota större delen av abrahamismen, som byggar stenhårt på positivistiska absoluter. "Alla"? Nix. Nix. Jo. Alltså har du en 'light'-version. Det gör den inte mer legitim. Förälder-analogin är FORTFARANDE en falsk analogi.

Citat:
En hel tråd har skapats om just dig. Bokstavligt talat just dig! Folk ignorerar dig, hånar dig, blir arg på dig, går till persongrepp osv men du skäms visst inte. Du diskuterar ingenting utan kommer endast men komenterar. Du använder uruselt språk så man inte fattar vad som skrivs. Skärpning om du vill vara med i värmen och diskutera. När allt kommer omkring är vi alla inne på en diskussionsforum.

Min ovanstående kritik av ditt demagogiska nonsens (~din text överst i detta inlägg) står kvar.
Citera
2013-12-09, 14:17
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
De budord eller råd som han kommer med är det inte alla som vill följa, det finns ingen gemensam nämnare för dessa men de tio budorden är en nämnare för alla kulturer och religioner och detta kan man inte komma från.

Nej, dom är inte gemensama nämnare.

Citat:
Det är bara positivt med dessa budord och inte till skada för någon eller något.

Jo, dom kan vara mycket skadliga.

Citat:
Följer man dessa så får man ro i själen och kroppen.

Speak for yourself.
Citera
2013-12-09, 14:32
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
En hel tråd har skapats om just dig. Bokstavligt talat just dig! Folk ignorerar dig, hånar dig, blir arg på dig, går till persongrepp osv men du skäms visst inte. Du diskuterar ingenting utan kommer endast men komenterar. Du använder uruselt språk så man inte fattar vad som skrivs. Skärpning om du vill vara med i värmen och diskutera. När allt kommer omkring är vi alla inne på en diskussionsforum.

Bäste du vad har värme kyla mjukhet hårdhet skimmer eller elegans att göra med diskussion/debatt i teologi och aspekter ur gudstes?

Vill du ha svar som du kan laborera med, så förstår jag ju att för få ord, är svårt för dig att sönderdela ytterligare, förstår att du behöver utfyllnadsmaterial, men att du inte förstår korrealtion mellan en utläggning och utläggningens gehör, det är inte Bogos problem, ändå kastar du sand med spaden på en medlem som förstår dig medan du inte förstår denne..

Va är problemet? Din gudsuppfattning är inte verifierad.. det ska väl inte andra lida för?

Så skulle gud aldrig läxa upp sitt barn! gud ombesörjer hela sin barnaskara vet du

.Gud är bekant med det ougrundliga, då gud är outgrundligheten - ord som för dig är outgrundligt laddade, är måhända inte för dig att tolka, däremot för gud, är det!
Citera
2013-12-09, 14:40
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
När allt kommer omkring kan man inte komma från att föräldrar och barn har köttsliga, känslomässiga, själsliga, kulturella band och det bandet slits inte hur mycket än ett barn och föräldrar hatar varann.

Det enda bandet som en fosterförälder eller vilken annan person som helst inte kan överträffa ens biologiska föräldrar är det du kallar det köttsliga. Om man då specifikt ska hedra just sina föräldrar så blir det ju som så att detta är det egentligen enda viktiga bandet. Varför?

Och varför ansågs det så viktigt att barn ska hedra sina föräldrar att det fick ett budord men att föräldrars hedrande av sina barn inte var tillräckligt viktigt för att få ett?
Citera
2013-12-09, 14:48
Medlem
Alibabassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gahlster
Det enda bandet som en fosterförälder eller vilken annan person som helst inte kan överträffa ens biologiska föräldrar är det du kallar det köttsliga. Om man då specifikt ska hedra just sina föräldrar så blir det ju som så att detta är det egentligen enda viktiga bandet. Varför?

Och varför ansågs det så viktigt att barn ska hedra sina föräldrar att det fick ett budord men att föräldrars hedrande av sina barn inte var tillräckligt viktigt för att få ett?

Ställ dig frågan själv. Vad har dina föräldrar gjort för dig och vad har DU gjort för dom? Kanske svaret klarnar en aning.
Citera
2013-12-09, 14:54
Bannlyst
för att det inte finns någon, det är bevisat vetenskapligt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här