Hej,
skall börja spara i aktier med sambon, som ett komplement till pensionssparande. Kommer investera i stora och relativt trygga svenska bolag (typ SHB, H&M m.m) samt svenska familjeägda investmentbolag då vi tror att det är bästa valet för ett sparande på lång sikt. Inte ute efter några snabba pengar utan siktar på att kunna plocka ut litegrann om 20-25 år för att kanske kunna gå ner i tjänst och eventuellt pensionera oss några år i förtid.
Det jag undrar är vad bör man tänka på när man startar ett sådant här sparande tillsammans? Juridiska aspekter t ex, vad händer om någon dör? Om vi gör slut/skiljer oss? Vi är inte gifta idag och har inga barn men det är ligger inte så värst långt fram i tiden.
Jag har ett konto på Avanza och vad jag förstår kan man öppna ett samägt konto där, är det någon som har erfarenhet av det?
Sen undrar jag även över den ekonomiska aspekten. Är inte särskilt insatt i sånt här (men jobbar på det...) men visst borde det innebära mer avkastning att ha alla pengarna samlade på ett konto, istället för att göra varsitt och splitta insättningarna? T ex 200K på ett konto istället för 100K på två? Ränta-på-ränta effekten bör bli större om man samlar pengarna på ett konto eller tänker jag fel?
Tacksam för svar!